Gå til innhold

Så lei av å være alene i permisjonen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Savner mannen og eldstebarnet hver dag. Været er elendig med regn og orkan, så det er ingenting å finne på ute. Har vært på besøk hos besteforeldrene mine nylig, men ellers er alle andre på jobb. Begynner på jobb igjen i mars, men det varer bare noen få måneder, for i slutten på mai skal jeg ut i nok en permisjon med ny baby 🫠 Gleder meg jo til nok et tilskudd i familien, men all denne permisjonen er til å bli småsprø av. Bor relativt øde til, så det er langt til nærmeste butikk/kafe/babysang/åpen barnehage osv., og med en baby som blir rasende av å sitte alene i bil over tid, er ikke det noe hyggelig. Hva finner dere på i permisjonen?

Anonymkode: d36ae...c56

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg strevde også noe forferdelig med å føle meg ensom og isolert i permisjonen. 

Jeg hadde en baby som ikke kunne ligge stille i vognen, ikke kunne leke alene på gulvet, illskrek og stressgulpet over alt i bilen, osv. Det var blytungt, jeg hadde ingen å besøke, ingen å prate med, jeg talte sekundene til mannen kom hjem fra jobb - og da følte jeg meg dritkjedelig siden jeg ikke hadde noe som helst å prate om annet enn antall bæsjebleier og kanskje en uvanlig fugl som hadde vært innom meisebollen... 

Mine sov heldigvis i vogn, så jeg gikk masse trilleturer mens de sov, med lydbok på øret. 

Da de ble litt større, kunne jeg ta dem med i åpen barnehage, var der en times tid to ganger i uken. Det hjalp, selv om jeg ikke snakket med noen der (fryktelig klikkete....). 

Med andremann var jeg flinkere til å ha på radio hjemme, og det hjalp en god del. Da hørte jeg ihvertfall stemmer, selv om jeg ikke fikk pratet med noen. 

Anonymkode: eea51...9fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var også desperat etter stimuli og mistrivdes i permisjon. Begynte heldigvis å jobbe noen måneder ut i permisjonen mens mannen var hjemme, og det reddet meg.

Ellers var det turer på kjøpesenter, ute, lunsj på jobb, egentlig hva som helst som fikk meg ut av huset. Hvis det er noen Facebookgrupper eller termingrupper for stedet ditt kan du se etter andre i samme situasjon, eller henge opp en lapp på helsestasjonen?

Du kan jo allerede nå se på løsninger for neste permisjon: Dele permisjonen/jobbe litt (hjemmekontor?). Heldigvis er det sommer og enklere å komme seg ut i det minste :)

Anonymkode: 04aa8...f71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor på «bygda» og nærmeste åpne barnehage er i nabokommunen, men lille liker å kjøre bil så det har ikke vært noe problem for oss. Men de fleste kommuner pleier å ha et eller annet.

Har du sjekket kirkene i nærområdet? De har ofte babysang/barselteff/knøttetreff eller lignende. Du trenger ikke være religiøs for å benytte deg av tilbudene. 

Er det langt til det lokale biblioteket? Der er det også ofte arrangement for de små, eller i hvert fall en lekekrok😊

Har du spurt på helsestasjonen om de har noen tilbud? Barselgruppe for eksempel?

Jeg bor for langt unna til det, men har hørt at f.eks ikea har barseltreff, så er ofte flere muligheter enn du tror. 

Har du en lokal bæregruppe? Du kan jo arrangere bæretreff om det er noe som interesserer deg? Eller hva med å rett og slett spørre i termingruppen din om noen i nærområdet vil treffes?

Har turlaget trillletreff i nærheten?

Skjønner godt du blir sprø av å bare gå hjemme. Det er ekstremt krevende, men det blir faktisk skikkelig gøy hvis du finner deg et felleskap❤️ samme om det er bæring eller vi som  elsker lyktestolper. Bare Finn et eller annet som interesserer deg bittelitt? Jeg gruer meg til permisjonen er over for vi koser oss glugg ihjel nå når vi har truffet andre foreldre og barn

Anonymkode: d20ff...5e2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bor på «bygda» og nærmeste åpne barnehage er i nabokommunen, men lille liker å kjøre bil så det har ikke vært noe problem for oss. Men de fleste kommuner pleier å ha et eller annet.

Har du sjekket kirkene i nærområdet? De har ofte babysang/barselteff/knøttetreff eller lignende. Du trenger ikke være religiøs for å benytte deg av tilbudene. 

Er det langt til det lokale biblioteket? Der er det også ofte arrangement for de små, eller i hvert fall en lekekrok😊

Har du spurt på helsestasjonen om de har noen tilbud? Barselgruppe for eksempel?

Jeg bor for langt unna til det, men har hørt at f.eks ikea har barseltreff, så er ofte flere muligheter enn du tror. 

Har du en lokal bæregruppe? Du kan jo arrangere bæretreff om det er noe som interesserer deg? Eller hva med å rett og slett spørre i termingruppen din om noen i nærområdet vil treffes?

Har turlaget trillletreff i nærheten?

Skjønner godt du blir sprø av å bare gå hjemme. Det er ekstremt krevende, men det blir faktisk skikkelig gøy hvis du finner deg et felleskap❤️ samme om det er bæring eller vi som  elsker lyktestolper. Bare Finn et eller annet som interesserer deg bittelitt? Jeg gruer meg til permisjonen er over for vi koser oss glugg ihjel nå når vi har truffet andre foreldre og barn

Anonymkode: d20ff...5e2

Vi har ingenting av dette 😅 Men takk for forslag uansett! Eneste som er her er skole og barnehage, ikke engang butikk har vi. Bygd med 500 innbyggere, og alt annet er langt unna. Jeg har en barselgruppe i bygda, men vi møtes ikke så ofte. Skulle helst funnet på noe med noen hver eneste dag, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- Sett opp prosjektplaner for huset. En dag føles faktisk mer givende om man har ryddet og sortert alle tørrvarer. 

- Finn morsomme spill på nett. Jeg var hektet på Geoguessr en stund. Og diverse world geography names, der du skal klikke på riktig land/by/attraksjon. 

- Det er lov å ta en telefon til mannen gjennom dagen, han forstod mitt behov for litt voksenkontakt de dagene det ikke var andre muligheter. Eller om du mulig har eldre i familien? 

Anonymkode: e8f4d...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har ingenting av dette 😅 Men takk for forslag uansett! Eneste som er her er skole og barnehage, ikke engang butikk har vi. Bygd med 500 innbyggere, og alt annet er langt unna. Jeg har en barselgruppe i bygda, men vi møtes ikke så ofte. Skulle helst funnet på noe med noen hver eneste dag, haha.

Hvamed å treffe enkeltpersjoner på ulike dager? Noen er vel bedre enn ingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner du ingen som jobber turnus, studerer, er i perm selv, er pensjonert...? Inviter så mange du kan komme på på besøk :)

Hvor gammel er eldstemann? Om hn går i barnehage kan du jo ha begge barna hjemme en gang iblant?

Finn på noe gøy du kan gjøre når baby sover. Forsøk å ikke bruk den tiden på mindless scrolling eller kjedelig husarbeid, les feks en spennende bok eller hør på lydbok. Det er stimulerende for hjernen :)

Anonymkode: 97dec...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Savner mannen og eldstebarnet hver dag. Været er elendig med regn og orkan, så det er ingenting å finne på ute. Har vært på besøk hos besteforeldrene mine nylig, men ellers er alle andre på jobb. Begynner på jobb igjen i mars, men det varer bare noen få måneder, for i slutten på mai skal jeg ut i nok en permisjon med ny baby 🫠 Gleder meg jo til nok et tilskudd i familien, men all denne permisjonen er til å bli småsprø av. Bor relativt øde til, så det er langt til nærmeste butikk/kafe/babysang/åpen barnehage osv., og med en baby som blir rasende av å sitte alene i bil over tid, er ikke det noe hyggelig. Hva finner dere på i permisjonen?

Har dere en barselgruppe?

Jeg i sin tid skrev på Facebook om det var noen i nærheten med barn i samme alder slik at vi kunne møtes for besøk eller en trilletur.

Anonymkode: 47a0b...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...