Gå til innhold

Å nærmest dømme meg for å hjelpe andre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en person i nære relasjoner som jeg føler dømmer meg fordi jeh bryr meg om de som er dårligere stillt enn meg.

Eksempel en nabo på 86 år kommer seg ikke opp den bratte bakken til huset sitt fordi det er glatt. Jeg ser det fra mitt vindu og løper ut for å hjelpe til. Etterpå får jeg en slengbemerkning « Nå hadde vi vel kanskje nok med oss selv» Hva hadde vi nok med? Å steke hamburgere?? Jeg er villig til å få middagen ødelagt for en dame som potensielt brekker lårhalsen og ser redd ut.

Et annet eksempel. Jeg gir penger til et par saker jeg bryr meg om. Får høre at dette egentlig er tull, for vi betaler tross alt høy skatt.

Jeg gir av og til bort ting på en gruppe på facebook. Det kan kreve litt innsats, men ikke mye. Jeg mener det er bedre å glede andre enn å kaste og kjøpe nytt. Jeg gjør det ikke pga. mijøet, men ene og alene fordi jeg vet noen blir veldige glade for det. Dette fikk jeg høre at tok uforholdsmessig mye tid og « hehe…har ikke du brukt hele uken på å gi bort den den parkdressen» Jeg slenger inn et bilde og følger halvveis med. Det krever ikke så mye jobb. Jeg føler jeg blir latterliggjort av en person som skal bry seg om meg.

Det er en lang rekke slike hendelser.

Jeg har også fått « drit i den julegaven da». Nei, jeg vil ikke drite i den julegaven!

Anonymkode: 97fb9...66b

• Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Javel. 

Anonymkode: 26609...39b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får vel slutte å fortelle om alt det «snille» du gjør da?

Anonymkode: 5e2ce...237

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du får vel slutte å fortelle om alt det «snille» du gjør da?

Det var ikke ment som skryt. Jeg er bare lei av å skulle ha dårlig samvittighet overfor denne personen hver gang jeg forsøker å strekke ut en hånd til andre. Det blir problematisert hver eneste gang. Poenget med å si at det er veldedighet, var for å poengtere at det er « røyking og alkohol» jeg bruker tid og penger på

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du konfrontert personen med dette? Hva er i så fall reaksjonen?

Anonymkode: 0016d...2a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det gjør godt å hjelpe der en kan ♥️

Anonymkode: 5b76b...a4b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som et skakkjørt ekteskap

Anonymkode: ab7cf...96d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var ikke ment som skryt. Jeg er bare lei av å skulle ha dårlig samvittighet overfor denne personen hver gang jeg forsøker å strekke ut en hånd til andre. Det blir problematisert hver eneste gang. Poenget med å si at det er veldedighet, var for å poengtere at det er « røyking og alkohol» jeg bruker tid og penger på

TS

Men slutt å fortelle «denne personen» om alt du gjør da vel? Eller gi beskjed om at du ikke er interessert i innspill?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enten et ekteskap med elendig kommunikasjon og ulike personligheter.

Eller et giftig mor-datterforhold, der den voksne dattera bør flytte ut, og stå på egne bein, og stå støtt i sine meninger. 

Anonymkode: 97d11...a61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem sier dette? Slutt å snakk om det, folk bryr seg sjeldent om hva andre gjør

Anonymkode: 817ab...f89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en person i nære relasjoner som jeg føler dømmer meg fordi jeh bryr meg om de som er dårligere stillt enn meg.

Eksempel en nabo på 86 år kommer seg ikke opp den bratte bakken til huset sitt fordi det er glatt. Jeg ser det fra mitt vindu og løper ut for å hjelpe til. Etterpå får jeg en slengbemerkning « Nå hadde vi vel kanskje nok med oss selv» Hva hadde vi nok med? Å steke hamburgere?? Jeg er villig til å få middagen ødelagt for en dame som potensielt brekker lårhalsen og ser redd ut.

Et annet eksempel. Jeg gir penger til et par saker jeg bryr meg om. Får høre at dette egentlig er tull, for vi betaler tross alt høy skatt.

Jeg gir av og til bort ting på en gruppe på facebook. Det kan kreve litt innsats, men ikke mye. Jeg mener det er bedre å glede andre enn å kaste og kjøpe nytt. Jeg gjør det ikke pga. mijøet, men ene og alene fordi jeg vet noen blir veldige glade for det. Dette fikk jeg høre at tok uforholdsmessig mye tid og « hehe…har ikke du brukt hele uken på å gi bort den den parkdressen» Jeg slenger inn et bilde og følger halvveis med. Det krever ikke så mye jobb. Jeg føler jeg blir latterliggjort av en person som skal bry seg om meg.

Jeg har også fått « drit i den julegaven da». Nei, jeg vil ikke drite i den julegaven!

Du ser jo selv på reaksjonene du får. Dagens verden er iskald og består av kynikere som gir seg faen i alt. Du, som en god og varm person blir nå sett på som den rare. For en råtten verden vi lever i. 

Anonymkode: 8daed...528

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eg og hjelper, støtter , strikker ol til et par utenlandske familier. Store ting som at dei fekk sykler og trampoline av oss veit selvsagt sambuar om men gidd ikkje fortelle om at eg gjer masse anna for dei og. Han hadde ikkje gjort det, med han bruker masse tid til å holde stier fremkommelige , lage fuglehus ol som eg ikkje hadde giddet. Me er forskjellige. Eg har og kjøpt nokon ting til den eine familien men det veit ikkje han.Eg slepp litt billigt unna med rekninger heime så da hadde han sikkert sagt at visst eg har så mykje til overs så kan eg få bet meir heime😅. Mine penger og vi sitter godt i det. Eg har tengt som så at dei som hjelper andre uten å skryte av det er bedre mennesker enn dei som hjelper og så går rundt å seier det. Bruker og å lufte hunden til ein nabo når ho er på jobb. Sa det til ho i starten men så skjønte eg at då gadd ho ikkje gå når ho kom heim sjøl. Så slutta sei kva dager eg gjekk for da kunne ho tru at eg ikkje hadde gått og so gjekk ho sjølv litt på kvelden. 

Anonymkode: d1a9d...356

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men slutt å fortelle «denne personen» om alt du gjør da vel? Eller gi beskjed om at du ikke er interessert i innspill?

Hun skriver at det er en person i nær relasjon, altså en hun har et nært forhold til. Slik hun ordlegger seg tror jeg det er mannen/samboer. 

Er det vanskelig å forstå at ts, eller hvem som helst annen som har en nær relasjon ønsker å bli validert, og iallefall ikke latterliggjort. Klarer du å forstå at det er vondt når en person du er glad i rakker ned på deg og det du bryr deg om, uansett om det er veldedighet, idrett, eller hva du nå velger å engasjere deg i. 

Hvis ta skal følge ditt råd, betyr det at hun må gjemme bort en stor del av henne, ihvertfall en del som betyr mye for henne, for denne personen, som er i en nær relasjon, dvs minimum veldig god venn, mest sannsynlig nær familie eller ektemann/samboer. 

Det er et utrolig dårlig råd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tolker det slik at det er partneren din som slenger ut disse kommentarene?

Kanskje du må vurdere om dere egentlig passer sammen, med tanke på verdisyn? Jeg vet at JEG ville revurdert forholdet hvis jeg fikk kritikk av partner for å slippe det jeg har i hendene og hjelpe en eldre person på glattisen. 

Anonymkode: d4fdc...405

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Først og fremst; så utrolig snill du er som stiller opp for de som trenger det. Tenk om flere kunne vært som deg! Verden i dag oversvømmes av egoistiske kynikere. Det er helt tragisk.

Men tilbake til saken; du må bare distansere deg fra denne personen. Er det din mor? Partner? Gi klar beskjed om at de ikke trenger bry seg om hva du gjør, og hvis de likevel ikke klarer la være, får du slutte tilbringe så mye tid med dem. Dårlig av dem å gi deg dårlig samvittighet for å gjøre gode gjerninger.

Anonymkode: 44887...abe

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig det trigger deres dårlige samvittighet å se deg gjøre uselviske ting. Angrep er det beste forsvar?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde sluttet å fortelle dem hvor god og snil du er.

Anonymkode: 65187...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde sluttet å fortelle dem hvor god og snil du er.

Anonymkode: 65187...91a

Jeg forteller ikke. Personen ser hva jeg gjør og blander seg. Vi hadde bøssebærer mens personen var her. Personen åpner og avviser. Jeg sier ikke noe, men vipser etterpå. Da har jeg mulighet til å holde det hemmelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes alle tingene du gjør er helt normale, og alminnelig folkeskikk. Så merkelig partner du har? Er han ellers grei, bare snodig på dette området? Dersom han generelt er så usympatisk skjønner jeg ikke helt hvorfor du er i dette forholdet. 

Anonymkode: 82347...563

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...