AnonymBruker Skrevet 14. januar #61 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Håper medisiner hjelper. Ber til gud 🙏 Anonymkode: 45381...d43 Samme her. Anonymkode: 8132d...b2c
AnonymBruker Skrevet 14. januar #62 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du adhd? Ikke? Hvorfor skriver du her.. jeg føler med vedkommende. Jeg heller klarer ikke å styre sånne impulser uansett hvilken situasjon jeg befinner meg i. har ødelagt hele livet mitt. Sitter med en studiegjeld på 900.000kr og ingen grad. Anonymkode: 45381...d43 Det er mange grep man kan ta vedr. Impuls. Jeg har både solgt Nintendo og brukt en gammel type mobil og begge ting hjalp. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Edit: Noe annet som er problem i tillegg til at jeg er på Kvinneguiden i arbeidstiden. Er at jeg jobber mye tregere enn alle de andre ansatte. Da sikter jeg til noe annet enn kun det at jeg tar pauser slik som når jeg skriver her. Det handler om at jeg må bruke enormt mye krefter for å fokusere for hva vanlige folk tar lett. Jeg kjemper for hvert sekund jeg skal holde fokus. Anonymkode: 8132d...b2c Du kan kvitte deg med smartphone og legge inn sperrer på pc. Og evnt på smartphone. Anonymkode: bb991...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #63 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er noe folk som klager over bruk av ADHD-medisiner ikke forstår. Det er ikke kun oss med ADHD det går utover. Om vi kjører bil uten medisiner så øker vi også risikoen for alle rundt oss. Jeg vil påstå at det er uforsvarlig å la folk med ADHD kjøre bil uten medisiner. Det må sikkert nyanseres litt, ADHD kan ramme på ulike måter så det er sikkert noen som klarer å kjøre forsvarlig uten medisiner. Men det er mange som ikke klarer det. De som er svaksynte må bruke briller når de kjører bil. Anonymkode: 8132d...b2c Helt enig. Og de med ADHD burde kanskje fornye førerkortet/inn for kontroll oftere, vet ikke Anonymkode: ab534...c87
AnonymBruker Skrevet 14. januar #64 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): I tillegg så tar man større risiko og er mer impulsiv når man har ADHD. Sier ikke at det gjelder absolutt alle, men generelt. Anonymkode: 8132d...b2c Dette har heldigvis ikke vært et problem for meg i trafikken, men jeg har en kompis med ADHD som jeg ikke liker å sitte på med nettopp pga dette. Jeg mangler mye konsekvenstenking, men ikke i trafikken. Anonymkode: ab534...c87
AnonymBruker Skrevet 14. januar #65 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette har heldigvis ikke vært et problem for meg i trafikken, men jeg har en kompis med ADHD som jeg ikke liker å sitte på med nettopp pga dette. Jeg mangler mye konsekvenstenking, men ikke i trafikken. Anonymkode: ab534...c87 Skjønner. Det er ikke konsekvenstenking som skorter her btw, det er oppmerksomhet. kjører heldigvis kun korte avstander (til og fra butikk), kjører sakte og slikt. Anonymkode: 45381...d43
AnonymBruker Skrevet 14. januar #66 Skrevet 14. januar Dere som har diagnostisert adhd. Hvilke tester tok dere? Anonymkode: 45381...d43
AnonymBruker Skrevet 14. januar #67 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det er mange grep man kan ta vedr. Impuls. Jeg har både solgt Nintendo og brukt en gammel type mobil og begge ting hjalp. Du kan kvitte deg med smartphone og legge inn sperrer på pc. Og evnt på smartphone. Anonymkode: bb991...4a9 Problemet mitt er egentlig ikke Kvinneguiden. Det er at jeg vil gjøre alt mulig for å slippe å jobbe. Problemet mitt startet lenge før jeg hadde tilgang til smarttelefoner og PCer. Det er også hvorfor jeg nå tester medisiner. For jeg har prøvd alt annet psykologen har foreslått. Anonymkode: 8132d...b2c
AnonymBruker Skrevet 14. januar #68 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Dere som har diagnostisert adhd. Hvilke tester tok dere? Anonymkode: 45381...d43 IQ-test. Tok også en test hvor jeg skulle trykke på en knapp når en bestemt ting dukket opp på skjermen. I tillegg tok jeg en hukommelsetest hvor de skulle sjekke hva jeg husket av det de hadde vist meg. Anonymkode: 8132d...b2c
AnonymBruker Skrevet 14. januar #69 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): IQ-test. Tok også en test hvor jeg skulle trykke på en knapp når en bestemt ting dukket opp på skjermen. I tillegg tok jeg en hukommelsetest hvor de skulle sjekke hva jeg husket av det de hadde vist meg. Anonymkode: 8132d...b2c Hvordan gjorde du det på den knapp testen? Klarte du la være trykke? Anonymkode: 45381...d43
AnonymBruker Skrevet 14. januar #70 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Skjønner. Det er ikke konsekvenstenking som skorter her btw, det er oppmerksomhet. kjører heldigvis kun korte avstander (til og fra butikk), kjører sakte og slikt. Anonymkode: 45381...d43 Ja her også. Oppmerksomheten min og det at jeg forsvinner inn i en boble er ikke bra. Men jeg gjør ikke noe overilt i trafikken, det var det som var poenget mitt. Jeg gjør ikke dristige forbikjøringer eller er aggressiv eller stresset, og holder fartsgrensen. Det hjelper jo en hel del. Anonymkode: ab534...c87
AnonymBruker Skrevet 14. januar #71 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan gjorde du det på den knapp testen? Klarte du la være trykke? Anonymkode: 45381...d43 Jeg gjorde det dårlig på testen. Jeg trykket en del på knappen når jeg ikke skulle. Men noe av det testen tester er også fokus. Det er jo en kjedelig oppgave og det er her folk med ADHD kan slite mye. Anonymkode: 8132d...b2c
AnonymBruker Skrevet 14. januar #72 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg gjorde det dårlig på testen. Jeg trykket en del på knappen når jeg ikke skulle. Men noe av det testen tester er også fokus. Det er jo en kjedelig oppgave og det er her folk med ADHD kan slite mye. Anonymkode: 8132d...b2c Hvor mange tror du at du trykket på? fortesten, hvordan er hukommelsen din? Er den dårlig? Anonymkode: 45381...d43
Jea10 Skrevet 14. januar #73 Skrevet 14. januar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som har diagnostisert adhd. Hvilke tester tok dere? Anonymkode: 45381...d43 Var gjennom BUP. Tok masse ulike tester både på maskin og papir, samt svarte på mange forskjellige spørreskjemaer og de gjennomførte intervjuer med meg, foreldre og lærer. Det var også noe observasjoner. Det er over 15 år siden da, vet ikke om de har endret mye. Jeg var også på ungdomsskolen, så vet ikke om prosessen er lik med voksne 🤔 Endret 14. januar av Jea10
AnonymBruker Skrevet 14. januar #74 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg gjorde det dårlig på testen. Jeg trykket en del på knappen når jeg ikke skulle. Men noe av det testen tester er også fokus. Det er jo en kjedelig oppgave og det er her folk med ADHD kan slite mye. Anonymkode: 8132d...b2c Og så er det sånn at noen av oss elsker sånne oppgaver=hyperfokus=god prestasjon, men likevel adhd. Som var grunnen til at jeg ikke fikk diagnosen første gang jeg ble utredet. Konkurranseinstinktet mitt+interesser for logikk m.m. gjorde at jeg presterte dritbra, ergo «ikke konsentrasjonsvansker, ikke ADHD», selv om alle rundt meg var 100% sikker på at jeg hadde ADHD. Så ble tråden heldigvis tatt opp igjen mange år senere, for visst pokker har jeg ADHD, Ingen er i tvil om det😂 Anonymkode: 1a4c4...3fc 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #75 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor mange tror du at du trykket på? fortesten, hvordan er hukommelsen din? Er den dårlig? Anonymkode: 45381...d43 Jeg vet ikke hvor mange jeg trykket på. Vet heller ikke om man får vite antallet. Det som sjekkes er hvordan resultatene dine er sammenlignet med andre. Så jeg gjorde det dårlig sammenlignet med andre. Jeg hadde omtrent de 4 prosent dårligste resultatene. Jeg skrev at det er en slags hukommelsestest, men den tester mye mer enn det. Det egentlig ikke hukommelsen min som er problemet. Det er det at jeg ikke får med meg det man skal huske på. Så jeg har ikke glemt noe, for man må jo ha visst det på et tidspunkt for å glemme. Hvis det gir mening. Anonymkode: 8132d...b2c
AnonymBruker Skrevet 14. januar #76 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og så er det sånn at noen av oss elsker sånne oppgaver=hyperfokus=god prestasjon, men likevel adhd. Som var grunnen til at jeg ikke fikk diagnosen første gang jeg ble utredet. Konkurranseinstinktet mitt+interesser for logikk m.m. gjorde at jeg presterte dritbra, ergo «ikke konsentrasjonsvansker, ikke ADHD», selv om alle rundt meg var 100% sikker på at jeg hadde ADHD. Så ble tråden heldigvis tatt opp igjen mange år senere, for visst pokker har jeg ADHD, Ingen er i tvil om det😂 Anonymkode: 1a4c4...3fc Nettopp. Du skulle fått ADHD på den første utredningen. Disse testene er ikke ment å være fasiten på om man har ADHD. Men vet at en del psykologer tror at testene er fasiten. Anonymkode: 8132d...b2c
AnonymBruker Skrevet 14. januar #77 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nettopp. Du skulle fått ADHD på den første utredningen. Disse testene er ikke ment å være fasiten på om man har ADHD. Men vet at en del psykologer tror at testene er fasiten. Anonymkode: 8132d...b2c Om trådstarter blir nektet ADHD-diagnosen pga at vedkommende gjør det svært bra på testene så bør han/hun si ifra om at testene ikke kan brukes som noe fasit på hvem som har ADHD. Som brukeren over så kan man f.eks hyperfokusere og dermed gjøre det svært bra på disse testene. I tillegg kan det være mye enklere å gjøre en enkel oppgave på et kontor enn å sjonglere alle oppgavene man har ute i den virkelige verden. Anonymkode: 8132d...b2c
Jea10 Skrevet 14. januar #78 Skrevet 14. januar (endret) Jeg har blitt forklart noe av hvordan de gjør en vurdering. Det er ofte en samlet vurdering av ulike type ting som uro, angst, hukommelse, impuls o.l. Husker ikke alt helt i detalj. Men de har liksom et normalområde eller normalvariasjon for hva som på en måte er ansett som adekvat for den personen basert på ting som f.eks alder (sikkert andre ting også). Det blir også gjort for å vurdere/utelukke andre mulige diagnoser, ikke bare ADHD. De ser på om man scorer høyt over eller under det som er gjennomsnittet normalt for alder/målgruppen til den som utredes. Så det blir en slags graf man ser på samlet i tillegg til andre ting som svar fra intervju og spørreskjemaer. Det er jo ikke en maskinell greie som blir utført av en data, de må vise skjønn og gjøre en individuell vurdering. Dette er hvertfall sånn de gjør med barna. Endret 14. januar av Jea10
AnonymBruker Skrevet 14. januar #79 Skrevet 14. januar Jea10 skrev (10 minutter siden): Jeg har blitt forklart noe av hvordan de gjør en vurdering. Det er ofte en samlet vurdering av ulike type ting som uro, angst, hukommelse, impuls o.l. Husker ikke alt helt i detalj. Men de har liksom et normalområde eller normalvariasjon for hva som på en måte er ansett som adekvat for den personen basert på ting som f.eks alder (sikkert andre ting også). Så ser de på om man scorer høyt over eller under det som er gjennomsnittet normalt for alder/målgruppen til den som utredes. Så det blir en slags graf man ser på samlet i tillegg til andre ting som svar fra intervju og spørreskjemaer. Det er jo ikke en maskinell greie som blir utført av en data, de må vise skjønn og gjøre en individuell vurdering. Dette er hvertfall sånn de gjør med barna. Stemmer. Noe som kompliserer dette er at ulike psykologer har ulik list på hva som skal til for å få ADHD. Men av det trådstarter har beskrevet så ville det vært svært rart om de mente han/hun ikke slet nok. Det er ikke bagateller vedkommende beskriver. Anonymkode: 8132d...b2c 1
Jea10 Skrevet 14. januar #80 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stemmer. Noe som kompliserer dette er at ulike psykologer har ulik list på hva som skal til for å få ADHD. Men av det trådstarter har beskrevet så ville det vært svært rart om de mente han/hun ikke slet nok. Det er ikke bagateller vedkommende beskriver. Anonymkode: 8132d...b2c Enig. Det er en faktor. Vil være meget spesielt om de ikke konkluderer med at det er noe i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå