AnonymBruker Skrevet 14. januar #81 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Om trådstarter blir nektet ADHD-diagnosen pga at vedkommende gjør det svært bra på testene så bør han/hun si ifra om at testene ikke kan brukes som noe fasit på hvem som har ADHD. Som brukeren over så kan man f.eks hyperfokusere og dermed gjøre det svært bra på disse testene. I tillegg kan det være mye enklere å gjøre en enkel oppgave på et kontor enn å sjonglere alle oppgavene man har ute i den virkelige verden. Anonymkode: 8132d...b2c Jeg gjorde det dårlig sa de.. han sa ikke mye mer. Ble henvist til psykiater Anonymkode: 45381...d43
AnonymBruker Skrevet 15. januar #82 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg gjorde det dårlig sa de.. han sa ikke mye mer. Ble henvist til psykiater Anonymkode: 45381...d43 Det var vel kanskje ikke så uventet at du ville gjøre det dårlig på de testene? Men er det slik du har fått diagnosen og nå venter på medisinprøving? Eller har du enda ikke fått diagnosen? Anonymkode: 8132d...b2c
AnonymBruker Skrevet 15. januar #83 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det var vel kanskje ikke så uventet at du ville gjøre det dårlig på de testene? Men er det slik du har fått diagnosen og nå venter på medisinprøving? Eller har du enda ikke fått diagnosen? Anonymkode: 8132d...b2c Nei det var ikke det 🤣 jeg venter. Vet ikke hva jeg skal hos psykiater? Hva bruker å skje der? Anonymkode: 45381...d43
AnonymBruker Skrevet 15. januar #84 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det var ikke det 🤣 jeg venter. Vet ikke hva jeg skal hos psykiater? Hva bruker å skje der? Anonymkode: 45381...d43 Jeg vet ikke hva du har gjort allerede. Selv startet jeg hos psykiater etter å ha fått plass hos DPS. Jeg hadde ikke tatt noen tester på forhånd. Hos psykiateren hadde jeg et spørreskjema jeg måtte svare på. DIVA heter det. I tillegg så hadde jeg en "snakk fritt"-samtale hvor jeg forklarte problemene mine. DIVA-skjemaet er svært vagt. Når man får snakke fritt får man mer frem konkrete eksempler på hva som er problemet og hvor alvorlig problemet er. Det kommer f.eks aldri til å stå i noe skjema "Har du kjøpt en hest selv om du er allergisk mot hester?" for å bruke deg som eksempel. Det er ting man må ta opp på eget initiativ. Så tok psykiateren samtale med foreldrene mine. Man velger selv om man vil ha vitner og hvem man bør bruke som vitner på problemene man sliter med. Men det er anbefalt at man bruker vitner. Sikkert delvis fordi en del sikkert kan finne på å lyve for å få medisiner, men også fordi de kanskje kan komme med noe ekstra informasjon. Etter det ble jeg sendt til en psykolog som var spesialist på tester til å sjekke ADHD. Der tok jeg ulike tester som jeg har beskrevet i tidligere innlegg. Det er vel disse testene du allerede har tatt? Angående det skjemat jeg fylte ut. Psykiateren sendte meg skjemaet digitalt slik jeg kunne fylle det ut hjemme. Det glemte jeg å gjøre. Men om du også får sendt skjema hjem å fylle ut så anbefaler jeg deg å prøve å fylle det ut hjemme. Da går utredningen raskere. Nå har jeg fått ADHD-diagnosen og venter på å få prøve medisiner. Anonymkode: 8132d...b2c
AnonymBruker Skrevet 15. januar #85 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg vet ikke hva du har gjort allerede. Selv startet jeg hos psykiater etter å ha fått plass hos DPS. Jeg hadde ikke tatt noen tester på forhånd. Hos psykiateren hadde jeg et spørreskjema jeg måtte svare på. DIVA heter det. I tillegg så hadde jeg en "snakk fritt"-samtale hvor jeg forklarte problemene mine. DIVA-skjemaet er svært vagt. Når man får snakke fritt får man mer frem konkrete eksempler på hva som er problemet og hvor alvorlig problemet er. Det kommer f.eks aldri til å stå i noe skjema "Har du kjøpt en hest selv om du er allergisk mot hester?" for å bruke deg som eksempel. Det er ting man må ta opp på eget initiativ. Så tok psykiateren samtale med foreldrene mine. Man velger selv om man vil ha vitner og hvem man bør bruke som vitner på problemene man sliter med. Men det er anbefalt at man bruker vitner. Sikkert delvis fordi en del sikkert kan finne på å lyve for å få medisiner, men også fordi de kanskje kan komme med noe ekstra informasjon. Etter det ble jeg sendt til en psykolog som var spesialist på tester til å sjekke ADHD. Der tok jeg ulike tester som jeg har beskrevet i tidligere innlegg. Det er vel disse testene du allerede har tatt? Angående det skjemat jeg fylte ut. Psykiateren sendte meg skjemaet digitalt slik jeg kunne fylle det ut hjemme. Det glemte jeg å gjøre. Men om du også får sendt skjema hjem å fylle ut så anbefaler jeg deg å prøve å fylle det ut hjemme. Da går utredningen raskere. Nå har jeg fått ADHD-diagnosen og venter på å få prøve medisiner. Anonymkode: 8132d...b2c Jeg har faktisk ikke fortalt om den hesteepisoden🤣🤣 kanskje jeg bør gjøre det Anonymkode: 45381...d43
AnonymBruker Skrevet 15. januar #86 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har faktisk ikke fortalt om den hesteepisoden🤣🤣 kanskje jeg bør gjøre det Anonymkode: 45381...d43 Jeg kjøpte hest på impuls. Hadde ikke stallplass, ante ikke hva det kostet å ha hest, hadde nettopp kjøpt bolig, men "jeg var jo flink til å ri en gang i tiden, så hvorfor ikke kjøpe hest". Best å bare bruke opp pengene sine først som sist, dumt å ha igjen penger på kontoen 🤣 Anonymkode: ab534...c87
AnonymBruker Skrevet 15. januar #87 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kjøpte hest på impuls. Hadde ikke stallplass, ante ikke hva det kostet å ha hest, hadde nettopp kjøpt bolig, men "jeg var jo flink til å ri en gang i tiden, så hvorfor ikke kjøpe hest". Best å bare bruke opp pengene sine først som sist, dumt å ha igjen penger på kontoen 🤣 Anonymkode: ab534...c87 🤣🤣 godt å høre! Trodde jeg var gal Anonymkode: 45381...d43
AnonymBruker Skrevet 15. januar #88 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 18.29): Problemet mitt er egentlig ikke Kvinneguiden. Det er at jeg vil gjøre alt mulig for å slippe å jobbe. Problemet mitt startet lenge før jeg hadde tilgang til smarttelefoner og PCer. Det er også hvorfor jeg nå tester medisiner. For jeg har prøvd alt annet psykologen har foreslått. Anonymkode: 8132d...b2c At det ikke er problemet betyr ikke at det ikke kan hjelpe å kvitte seg med tidssluk. Jeg hadde problemer også uten Nintendo og uten smartphone. Poenget er at disse suger mer av oppmerksomheten enn en del andre typer prokrastinering og det er også enda vanskeligere å regulere og få fokuset bort fra disse tingene. Mennesker med adhd er mer disponert for avhengighet og skjerm er avhengighetsskapende. Anonymkode: bb991...4a9
AnonymBruker Skrevet 15. januar #89 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): 🤣🤣 godt å høre! Trodde jeg var gal Anonymkode: 45381...d43 Du er det 😘 Men det er også! 🤣 Anonymkode: ab534...c87
AnonymBruker Skrevet 15. januar #90 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): At det ikke er problemet betyr ikke at det ikke kan hjelpe å kvitte seg med tidssluk. Jeg hadde problemer også uten Nintendo og uten smartphone. Poenget er at disse suger mer av oppmerksomheten enn en del andre typer prokrastinering og det er også enda vanskeligere å regulere og få fokuset bort fra disse tingene. Mennesker med adhd er mer disponert for avhengighet og skjerm er avhengighetsskapende. Anonymkode: bb991...4a9 Helt enig i dette. Manisk scrolling hit og dit, mer å henge seg opp i og fikle med - og ikke på den gode måten. Jeg kuttet ut sosiale medier, slettet app´er og det hele. I begynnelsen var det helt 🤯, men nå tenker jeg ikke over det lenger. KG må jeg også ta pauser fra, men det å begrense det fra Facebook, instagram, tiktok m.m, ned til litt forum, og selvsagt google, hjelper faktisk en hel del. Skjerm er det verste som har skjedd meg, sånn bortsett fra at det er mye nyttig informasjon å finne Anonymkode: ab534...c87 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar #91 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du er det 😘 Men det er også! 🤣 Anonymkode: ab534...c87 Fint ❤️ Har dere hatt problemer med å svelge mat? Anonymkode: 45381...d43
AnonymBruker Skrevet 15. januar #92 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 19.57): Nettopp. Du skulle fått ADHD på den første utredningen. Disse testene er ikke ment å være fasiten på om man har ADHD. Men vet at en del psykologer tror at testene er fasiten. Anonymkode: 8132d...b2c Til hans forsvar er dette 15+ år siden, man vet mye mer nå. Og jeg underrapporterte grovt på egenraopporteringen pga traumer. Og jeg har en IQ langt over snittet, som også er en «lure-faktor», og ikke var jeg spesielt gira på å få en diagnose den gangen heller, det var viktigst for andre rundt meg🙈 Det sagt er jeg veldig glad for at noen turte å si noe høyt igjen mange år senere, etter at jeg også hadde fått spørsmål fra x antall kolleger («du har ADHD eller…?»), og jeg kom til utredning hos noen som virkelig har kompetanse og også greide å se forbi nevropsykologiske prestasjoner og studium, fordi det å få diagnosen har vært livsomveltende for meg, i positiv forstand. Og hadde jeg vært barn i dag hadde jeg nok fått diagnosen i barnehagen eller tidlig på barneskolen. Anonymkode: 1a4c4...3fc
AnonymBruker Skrevet 15. januar #93 Skrevet 15. januar Dette var i grunnen godt oppsummert Anonymkode: 1a4c4...3fc
AnonymBruker Skrevet 15. januar #94 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Fint ❤️ Har dere hatt problemer med å svelge mat? Anonymkode: 45381...d43 Hm, nei jeg tror ikke det. Men jeg kan tenke meg at det kan være naturlig, fordi stresset fører til gastro-problemer og reflux, som kan føre til problemer med svelg. Vet ikke? Anonymkode: ab534...c87
AnonymBruker Skrevet 15. januar #95 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 18.59): Hvordan gjorde du det på den knapp testen? Klarte du la være trykke? Anonymkode: 45381...d43 Fikk aldri noe tall som jeg husker. Men jeg traff det aller meste i starten, og tilnærmet ingenting mot slutten. Fikk konkret spørsmål om hva jeg hadde tenkt på mens jeg gjorde testen... Så fortalte jeg at jeg hadde planlagt middag, og gått igjennom i hodet hva jeg muligens hadde i kjøleskapet og hva jeg kunne lage av det, og ut i fra minnet gikk jeg igjennom tilbudsavisene, og kom på ett tilbud for noe til middag, men det var på kjøpesenteret og egentlig trengte jeg en ny cardigan, og HM var jo på det kjøpesenteret... Og da kunne jeg se på bikini på Cubus også! Hadde kun to timer testing før jeg fikk diagnosen... Anonymkode: 6f505...5a7
AnonymBruker Skrevet 16. januar #96 Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): At det ikke er problemet betyr ikke at det ikke kan hjelpe å kvitte seg med tidssluk. Jeg hadde problemer også uten Nintendo og uten smartphone. Poenget er at disse suger mer av oppmerksomheten enn en del andre typer prokrastinering og det er også enda vanskeligere å regulere og få fokuset bort fra disse tingene. Mennesker med adhd er mer disponert for avhengighet og skjerm er avhengighetsskapende. Anonymkode: bb991...4a9 Meg du siterer. Jeg er enig i at skjermer og smarttelefon kan gjøre ting verre. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Til hans forsvar er dette 15+ år siden, man vet mye mer nå. Og jeg underrapporterte grovt på egenraopporteringen pga traumer. Og jeg har en IQ langt over snittet, som også er en «lure-faktor», og ikke var jeg spesielt gira på å få en diagnose den gangen heller, det var viktigst for andre rundt meg🙈 Det sagt er jeg veldig glad for at noen turte å si noe høyt igjen mange år senere, etter at jeg også hadde fått spørsmål fra x antall kolleger («du har ADHD eller…?»), og jeg kom til utredning hos noen som virkelig har kompetanse og også greide å se forbi nevropsykologiske prestasjoner og studium, fordi det å få diagnosen har vært livsomveltende for meg, i positiv forstand. Og hadde jeg vært barn i dag hadde jeg nok fått diagnosen i barnehagen eller tidlig på barneskolen. Anonymkode: 1a4c4...3fc Første utredningen min grovt underrapporterte jeg fordi jeg var så flau over symptomene. Jeg underrapporterte også da jeg fikk ADHD-diagnosen. Jeg ville ikke innrømme mer enn det jeg tenkte var nok til å få diagnosen. Anonymkode: 8132d...b2c
AnonymBruker Skrevet 16. januar #97 Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Fikk aldri noe tall som jeg husker. Men jeg traff det aller meste i starten, og tilnærmet ingenting mot slutten. Fikk konkret spørsmål om hva jeg hadde tenkt på mens jeg gjorde testen... Så fortalte jeg at jeg hadde planlagt middag, og gått igjennom i hodet hva jeg muligens hadde i kjøleskapet og hva jeg kunne lage av det, og ut i fra minnet gikk jeg igjennom tilbudsavisene, og kom på ett tilbud for noe til middag, men det var på kjøpesenteret og egentlig trengte jeg en ny cardigan, og HM var jo på det kjøpesenteret... Og da kunne jeg se på bikini på Cubus også! Hadde kun to timer testing før jeg fikk diagnosen... Anonymkode: 6f505...5a7 Høres ut som meg🤣 Takk dere! Er så glad for å høre at flere er like!! Jeg har gått rundt i ALLE år å tenkt jeg er gal og fundert på hvorfor jeg er slik. jeg tenkte på hvor lenge det var igjen av testen «hvor lenge har jeg sittet her nå? Det begynner å bli slitsomt og kjedelig. Lurer på hvor mange bokstaver jeg har trykt på og hvor mange flere som kommer, lurer også på hva det vil si når jeg har trykt på ALLE x’ene bortsett fra en og om jeg blir å klare la være på flere i løpet av testen». Altså, fingeren trykte på alle x’ene av seg selv. Å jeg datt ut å vet ikke hvor mange bokstaver som da dro avgårde uten å bli trykt på. Så begynte jeg å se bort fra bokstavene å på det hvite området, fikk litt rare synsinntrykk fordi jeg stirra så hardt på skjermen og såg på de istedenfor , å funderte på hvorfor øynene fungerer slik å blabla. Anonymkode: 45381...d43 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #98 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Takk dere! Er så glad for å høre at flere er like!! Jeg har gått rundt i ALLE år å tenkt jeg er gal og fundert på hvorfor jeg er slik. Anonymkode: 45381...d43 Ikke meg du siterer. Men frem til jeg lærte om ADHD så skjønte heller ikke jeg hvorfor jeg er som jeg er. Jeg trodde heller ikke at det var andre i min situasjon. Men etter jeg fikk utredning og til slutt diagnosen så så jeg at det er svært mange som er i lignende situasjon. Vet mange klager over overdiagnostiseringen av ADHD. Men jeg er glad dagens foreldre og lærere sjekker om barna har ADHD. Det kan spare dem for mye trøbbel. i fremtiden. Anonymkode: 8132d...b2c
AnonymBruker Skrevet 17. januar #99 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ikke meg du siterer. Men frem til jeg lærte om ADHD så skjønte heller ikke jeg hvorfor jeg er som jeg er. Jeg trodde heller ikke at det var andre i min situasjon. Men etter jeg fikk utredning og til slutt diagnosen så så jeg at det er svært mange som er i lignende situasjon. Vet mange klager over overdiagnostiseringen av ADHD. Men jeg er glad dagens foreldre og lærere sjekker om barna har ADHD. Det kan spare dem for mye trøbbel. i fremtiden. Anonymkode: 8132d...b2c Ja absolutt! Å kan spare samfunnet for trøbbel og penger. Jeg har jo stort sett levd på studiestøtte, uten å bli ferdig med studier. Har også hatt utbetalinger fra nav, for eksempel. Hadde jeg visst dette tidligere ville jeg kanskje ha klart å stå i arbeid disse årene, hvertfall 50%, med behandling. Anonymkode: 45381...d43
AnonymBruker Skrevet 17. januar #100 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke meg du siterer. Men frem til jeg lærte om ADHD så skjønte heller ikke jeg hvorfor jeg er som jeg er. Jeg trodde heller ikke at det var andre i min situasjon. Men etter jeg fikk utredning og til slutt diagnosen så så jeg at det er svært mange som er i lignende situasjon. Vet mange klager over overdiagnostiseringen av ADHD. Men jeg er glad dagens foreldre og lærere sjekker om barna har ADHD. Det kan spare dem for mye trøbbel. i fremtiden. Anonymkode: 8132d...b2c Jeg hadde garantert ikke vært ufør i dag hvis jeg hadde fått hjelp for 30 år siden. Anonymkode: ab534...c87 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå