Gå til innhold

Dere med adhd

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde en jobb der jeg brukte enhver anledning til bingeating. Men i dag har jeg en jobb der det går i ett, ikke et øyeblikk til å spise eller scrolle.

Anonymkode: 63a75...96b

Jeg har ikke klart å finne en jobb som passer meg.

Jeg har også snakket med både psykolog og NAV om å prøve å finne en jobb som passer. Men det er ikke lett.  Det er heller ikke lett å få jobb. Jeg har såpass dårlig CV at jeg må ta det jeg får. 

Anonymkode: 8132d...b2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hahah så deilig å høre. Trodde jeg var gal som holdt på sånn.. 

Enig! etter en stund kan det virke lurt å prøve igjen… men nei.. 🤣🤣

Anonymkode: 45381...d43

Før jeg hørte om ADHD så trodde jeg jeg var helt alene med disse problemene. Men jeg har vært på ADHD forumet til Reddit og vi er ganske mange som har tatt disse forferdelige valgene. 

Kjenner meg igjen i det du skriver om et liv med dårlige valg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ok. Jeg bruker opp alle pengene samme dag som jeg får de å må ringe etter penger fra mamma og pappa. I fjor betalte de 110.000 kr for meg til kredittkort regning. Har ikke tall på hvor mange gang de har måtte redde meg ut av situasjoner. 
Uten de hadde jeg trolig havnet på gata og hadde fortsatt ikke klart å betale regninger. 

Jeg også hadde vært på gata om ikke foreldrene mine reddet meg i voksen alder. Nå har de ikke reddet meg mange ganger, men de gangene de har reddet meg så har jeg risikert verre enn å havne på gata. 

Er ekstremt skamfull over hjelpen jeg har fått. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje du har feil type jobb? Det med å gjøre andre ting i arbeidstiden er uvane. Det kan hende at du sliter med konsentrasjon og fokus men når du gjør andre ting så gjør du bare ting vanskeligere for deg selv. Alle uansett adhd eller ei må øve på å legge vekk mobilen. 

Anonymkode: 63a75...96b

Mangelen på konsentrasjon hos en med ADHD er noe helt annet enn mangelen på konsentrasjon hos en nevrotypisk. Utfordringen til en med ADHD ligger i at man blir ekstremt lett distrahert, hyperfokuserer på noe annet som "plutselig dukket opp", også er fokuset på det man egentlig holdt på med helt borte. 

Dette kan skje selv om man har verdens mest interessante jobb. 

Folk som ikke har ADHD må slutte å uttale seg, vær så snill. 

Anonymkode: ab534...c87

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ok. Jeg bruker opp alle pengene samme dag som jeg får de å må ringe etter penger fra mamma og pappa. I fjor betalte de 110.000 kr for meg til kredittkort regning. Har ikke tall på hvor mange gang de har måtte redde meg ut av situasjoner. 
Uten de hadde jeg trolig havnet på gata og hadde fortsatt ikke klart å betale regninger. 

Ja, altså… Økonomi er vanskelig. Det var helt sinnssykt vanskelig før men definitivt ikke sånn som du har det, det er sikkert. Gått på trynet selv men jeg orker ikke å gå inn på alt engang… I fare for å tråkke i baret: du har diagnosen eller mistenker du det? Du nevnte behandling, tror jeg 🙈 Eller ikke? Sorry, har prøvd å holde litt styr på anonymkodene men det går litt løpsk 😅

Endret av Jea10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mangelen på konsentrasjon hos en med ADHD er noe helt annet enn mangelen på konsentrasjon hos en nevrotypisk. Utfordringen til en med ADHD ligger i at man blir ekstremt lett distrahert, hyperfokuserer på noe annet som "plutselig dukket opp", også er fokuset på det man egentlig holdt på med helt borte. 

Ja .. 

Jeg har holdt på å brenne ned huset x antall ganger f.eks, pga uoppmerksomhet.

holdt på kjøre ned kjæresten min.

Har krasjet i høy fart. 

altså min uoppmerksomhet er så stor at den er farlig for både meg selv og andre. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig. Har en eks som engang sa at 90% av Norges befolkning lider av latskap og at det faktisk ikke er vanskelig. Vi var ikke sammen lenge for å si det sånn. Hvis man ikke har det kan man aldri vite hvordan det føles. 

Så en sånn video en gang av en som forsket på dette her, som snakket om at de med ADHD drives av andre ting enn nevrotypiske ifht motivasjon. Noe om at en med ADHD motiveres av tidspress/stress og angst for konsekvenser mens en som er nevrotypisk motiveres av at det blir belønnet. Husker ikke alt i detalj, men det sier jo litt om utfordringene og at det ikke bare handler om å «bare konsentrere seg litt mer». 

Endret av Jea10
Skrevet
Jea10 skrev (6 minutter siden):

Ja, altså… Økonomi er vanskelig. Det var helt sinnssykt vanskelig før men definitivt ikke sånn som du har det, det er sikkert. I fare for å tråkke i baret: du har diagnosen eller mistenker du det? Du nevnte behandling, tror jeg 🙈 Sorry, har prøvd å holde litt styr på anonymkodene men det går litt løpsk 😅

Jeg er under utredning siden hele livet er en katastrofe 🤣🤣

har vært på randen til å ta xxxx, siden jeg hele tiden gjør så mye dumt. Har folk i familien som misliker meg og ikke vil ha kontakt siden jeg har dummet meg ut på så mange vis. 

På barneskolen kunne jeg springe rundt naken f.eks. dro med vennene mine på skumle ting. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Jea10 skrev (9 minutter siden):

Ja, altså… Økonomi er vanskelig. Det var helt sinnssykt vanskelig før men definitivt ikke sånn som du har det, det er sikkert. I fare for å tråkke i baret: du har diagnosen eller mistenker du det? Du nevnte behandling, tror jeg 🙈 Sorry, har prøvd å holde litt styr på anonymkodene men det går litt løpsk 😅

Jeg hadde også en periode der jeg var uten mat og ikke hadde noen penger. Klarte ikke sende inn skjema for å søke etter penger , til og med da. 
blitt kastet ut av huset fordi jeg ikke klarte betale husleie. Problemet var ikke at jeg ikke hadde penger, men jeg brukte det på tøys. fått sparken på jobb x antall ganger. 

jeg tror at mange kan kjenne seg litt igjen i symptomene, men at det ikke er en diagnose før hele livet er på randen på grunn av det. Hvis du skjønner. Det er litt som med personlighetsforstyrrelsene vil jeg tro, at mange kan kjenne seg igjen i flere men det er ikke problematisk før det påvirker alle plan. 

Skrevet

Ja .. 

Jeg har holdt på å brenne ned huset x antall ganger f.eks, pga uoppmerksomhet.

holdt på kjøre ned kjæresten min.

Har krasjet i høy fart. 

altså min uoppmerksomhet er så stor at den er farlig for både meg selv og andre. 

Det er et under at jeg aldri har havnet i bilulykke/kjørt på noen. Flaks.

Jea10 skrev (3 minutter siden):

Enig. Har en eks som engang sa at 90% av Norges befolkning lider av latskap og at det faktisk ikke er vanskelig. Vi var ikke sammen lenge for å si det sånn. Hvis man ikke har det kan man aldri vite hvordan det føles. 

Syns folk generelt har veldig lite kunnskap om ADHD, som er med på å fordumme og bagatellisere tilstanden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er under utredning siden hele livet er en katastrofe 🤣🤣

har vært på randen til å ta xxxx, siden jeg hele tiden gjør så mye dumt. Har folk i familien som misliker meg og ikke vil ha kontakt siden jeg har dummet meg ut på så mange vis. 

På barneskolen kunne jeg springe rundt naken f.eks. dro med vennene mine på skumle ting. 

Kanskje greit å få litt klarhet da ja, men det er jo et proaktivt skritt, i stedet for å gi helt opp. Håper du får et svar og at ting løser seg 🤞🏼

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syns folk generelt har veldig lite kunnskap om ADHD, som er med på å fordumme og bagatellisere tilstanden. 

Ja, egentlig burde jeg ikke hatt lappen. Kjører så lite som mulig. Livredd for å gjøre feil igjen. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg hadde også en periode der jeg var uten mat og ikke hadde noen penger. Klarte ikke sende inn skjema for å søke etter penger , til og med da. 
blitt kastet ut av huset fordi jeg ikke klarte betale husleie. Problemet var ikke at jeg ikke hadde penger, men jeg brukte det på tøys. fått sparken på jobb x antall ganger. 

jeg tror at mange kan kjenne seg litt igjen i symptomene, men at det ikke er en diagnose før hele livet er på randen på grunn av det. Hvis du skjønner. Det er litt som med personlighetsforstyrrelsene vil jeg tro, at mange kan kjenne seg igjen i flere men det er ikke problematisk før det påvirker alle plan. 

Nei, og jeg mener at ADHD slenges ut i alle retninger fordi folk sliter litt og har problemer. Jeg blir sykt irritert av folk som kommer og sier at «jeg klarer liksom ikke konse ass, tror jeg har ADHD». Jeg holdt på å stryke med i en alder av 15, men heldigvis fikk jeg stablet meg på beina fordi foreldrene mine backet meg, men altså… Nei, jeg blir matt av alle de som Selvdiagnostiserer seg selv uten mer enn Dr. Google som vurderingskilde. Det skal gå temmelig utover vanlig funksjonsevne. Det er ikke «litt ADHD», det berører en på så mange plan i livet at hadde man hatt det så kunne man kommet med flere refleksjoner enn kun at man er en som prokrastinerer å pusse tenna om kvelden. Jeg gikk ett helt år og kunne søke erstatning for noe tannbehandling i utlandet og fikk bare ikke fingeren ut. Det er jo helt dust liksom, men for meg så bare fløt det vekk. Forstå det de som kan 😹 Nå jobber jeg med barn med ADHD og med de som har atferdsrelaterte utfordringer, fordi jeg ønsker å hjelpe barn og unge slik at de slipper å måtte reparere seg selv i voksen alder slik jeg måtte. Mangel på kompetanse på ADHD, og spesielt ADHD hos jenter, er helt enorm. 

Endret av Jea10
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette er noe folk som klager over bruk av ADHD-medisiner ikke forstår. Det er ikke kun oss med ADHD det går utover. Om vi kjører bil uten medisiner så øker vi også risikoen for alle rundt oss. 

Jeg vil påstå at det er uforsvarlig å la folk med ADHD kjøre bil uten medisiner. Det må sikkert nyanseres litt, ADHD kan ramme på ulike måter så det er sikkert noen som klarer å kjøre forsvarlig uten medisiner. Men det er mange som ikke klarer det. De som er svaksynte må bruke briller når de kjører bil. 

Skrevet

Utmattelsen var utslagsgivende. Forstod først hva årsaken var når mine to barn fikk diagnose 🥲 Var noen gode år over 30 da.

Anonymkode: 315ca...a62

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er noe folk som klager over bruk av ADHD-medisiner ikke forstår. Det er ikke kun oss med ADHD det går utover. Om vi kjører bil uten medisiner så øker vi også risikoen for alle rundt oss. 

Jeg vil påstå at det er uforsvarlig å la folk med ADHD kjøre bil uten medisiner. Det må sikkert nyanseres litt, ADHD kan ramme på ulike måter så det er sikkert noen som klarer å kjøre forsvarlig uten medisiner. Men det er mange som ikke klarer det. De som er svaksynte må bruke briller når de kjører bil. 

De sier jo at det ikke alltid er medisiner som hjelper enkelte, men jeg er enig. De gangene jeg glemmer medisiner føler jeg at jeg ofte er mer uoppmerksom og svimete i trafikken enn når jeg tar de (hvilket er stort sett hver dag altså). Har ikke kræsja enda 🫠

Endret av Jea10
Skrevet
Jea10 skrev (2 minutter siden):

De sier jo at det ikke alltid er medisiner som hjelper enkelte, men jeg er enig. De gangene jeg glemmer medisiner føler jeg at jeg ofte er mer uoppmerksom og svimete i trafikken enn når jeg tar de (hvilket er stort sett hver dag altså). Har ikke kræsja enda 🫠

I tillegg så tar man større risiko og er mer impulsiv når man har ADHD.  Sier ikke at det gjelder absolutt alle, men generelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I tillegg så tar man større risiko og er mer impulsiv når man har ADHD.  Sier ikke at det gjelder absolutt alle, men generelt. 

Det også, ja. 

Skrevet
Jea10 skrev (17 minutter siden):

Håper medisiner hjelper. Ber til gud 🙏 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hatt flere jobber enn jeg kan telle. Forsømt flere av dem. Studert flere studier enn jeg orker ramse opp. Ikke betalt regninger i tide. Flyttet overalt. Ingen rutine på husarbeid og hygiene. Ustabil i forhold. Irriterer vennene mine ved mangel på kontakt, holde avtaler, følge opp ting jeg sier.

Barndom: kort lunte. Gjorde aldri det jeg fikk beskjed om hjemme. Konflikt i hjemmet. Ble mobbet. Ingen utpreget hyperaktivitet verken hjemme eller på skole. Dagdrømming, drodlet og tegnet ned alle bøkene mine i alle timene, kunne ødelegge ting hvis jeg ble sint.

Anonymkode: bb991...4a9

Høres ut som meg.

Jeg har jobbet nå da, 5 jobber. De har jeg hatt noen år, men det er nok fordi jeg har flere jobber at det går. Før det har jeg hatt ørten jobber jeg sluttet fort i eller ble oppsagt.

Jeg har også flyttet  mye i inn og utland og studert alt mulig rart. Har fullført studiene da, men det har ikke skaffet meg de jobbene jeg ønsket. Har bare blitt lønnet som uutdannet.  

Slet med å holde fokus i jobber og i grunnskolen før. Litt bedre på universitetet. Har også fått litt mer fokus med årene og rastløshet har blitt mindre. Men det river i meg enda. Er mer innvendig hyperaktiv enn utvendig. Mye tankekjør oppigjennom og dårlig søvn. 

Anonymkode: cd1ca...51c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...