Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke symptomer hadde dere som utløste diagnosen? 

Anonymkode: 45381...d43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Startet på fire ulike studier uten å fullføre noen av dem. Fikk kjeft av arbeidsgiveren for å ikke gjøre jobben min. 

Anonymkode: 8132d...b2c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Startet på fire ulike studier uten å fullføre noen av dem. Fikk kjeft av arbeidsgiveren for å ikke gjøre jobben min. 

Det er noe jeg kunne skrevet selv. 
godt å høre vi er flere som har gjort det samme 🤣

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan endte det for deg? Jobber du eller studerer? Har du fått behandling? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hatt flere jobber enn jeg kan telle. Forsømt flere av dem. Studert flere studier enn jeg orker ramse opp. Ikke betalt regninger i tide. Flyttet overalt. Ingen rutine på husarbeid og hygiene. Ustabil i forhold. Irriterer vennene mine ved mangel på kontakt, holde avtaler, følge opp ting jeg sier.

Barndom: kort lunte. Gjorde aldri det jeg fikk beskjed om hjemme. Konflikt i hjemmet. Ble mobbet. Ingen utpreget hyperaktivitet verken hjemme eller på skole. Dagdrømming, drodlet og tegnet ned alle bøkene mine i alle timene, kunne ødelegge ting hvis jeg ble sint.

Anonymkode: bb991...4a9

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå måtte jeg stoppe opp og tenke litt,alt som er beskrevet i denne tråden kunne handlet om meg. Men jeg har aldri tenkt at jeg kanskje har ADHD?! Det har ikke falt meg inn faktisk.  Jeg har alltid bare tenkt at jeg er litt hissig og lat av meg som person. Jeg har alltid sosialt og med jobb og skole. jeg har vel tenkt at dette er "normal"  ? 😕

Anonymkode: 9ebb7...6b0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå måtte jeg stoppe opp og tenke litt,alt som er beskrevet i denne tråden kunne handlet om meg. Men jeg har aldri tenkt at jeg kanskje har ADHD?! Det har ikke falt meg inn faktisk.  Jeg har alltid bare tenkt at jeg er litt hissig og lat av meg som person. Jeg har alltid sosialt og med jobb og skole. jeg har vel tenkt at dette er "normal"  ? 😕

*har alltid slitt sosialt, skulle det stå

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilke symptomer hadde dere som utløste diagnosen? 

Gjentagende episoder av utbrenthet. Overfølsomhet for sanseinntrykk som ble kraftig forverret i takt med utmattelsen. 

Har fullført studier og vært presis på jobb. Sjefene har vært fornøyd med innsatsen min. Men det har hatt en høy pris! Jeg stresser helt sykt med å prestere og holde oversikt og har utviklet masse mestringsstrategier. Men jeg klapper sammen tilslutt.

Ble utredet for ME først, og det var vel i løpet av den utredningen mistanken dukket opp. 

Anonymkode: 63a75...96b

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt dette er normalt. Hissige og late kan vi alle være.  Det går utover normalen når du ikke fungerer i livet og hverdagen. Slite sosialt betyr ikke at du har adhd, det kan ha med selvtillit, erfaring osv.

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Å slite sosialt er normalt. Men hvis du i tillegg har problemer i jobb, ikke klarer å sette i gang med oppgaver, fullføre, blir så distrahert av andre ting at du glemmer å gjøre jobben din, og samtidig sliter med følelsesregulering, så er kanskje greit å vurdere om du kan ha det. 

Anonymkode: ab534...c87

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er noe jeg kunne skrevet selv. 
godt å høre vi er flere som har gjort det samme 🤣

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvordan endte det for deg? Jobber du eller studerer? Har du fått behandling? 

Jeg holder på å prøve medisiner nå. Har enda ikke funnet en dose og medisin som hjelper. Men håper på å finne en. snart 

Studiene har jeg satt på vent. Jeg vet jo at selv om det kribler i fingrene etter å studere så kommer det til å gå til helvete. Fikk faktisk streng beskjed av legen om å ikke studere mer fordi han sa det ble så destruktivt. 

Jeg jobber nå, men det er kun et vikariat. Og jeg er dum nok til å skrive til deg i arbeidstiden min. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan godt være at du har ADHD. Det kommer an på hvor mye du sliter. Om det er slik at du har mistet jobber eller nesten mistet jobber så vil jeg absolutt råde deg til å få en utredning. Det er ikke "normalt" å miste jobben fordi man ikke gjør arbeidsoppgavene man får beskjed om.  

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gjentagende episoder av utbrenthet. Overfølsomhet for sanseinntrykk som ble kraftig forverret i takt med utmattelsen. 

Har fullført studier og vært presis på jobb. Sjefene har vært fornøyd med innsatsen min. Men det har hatt en høy pris! Jeg stresser helt sykt med å prestere og holde oversikt og har utviklet masse mestringsstrategier. Men jeg klapper sammen tilslutt.

Ble utredet for ME først, og det var vel i løpet av den utredningen mistanken dukket opp. 

Å, var det spesialister som plukket det opp i forhold til hvordan du var under utredning? For jeg har selv ME diagnose, og er temmelig sikker på at jeg har ADHD (skal utredes), og det ble aldri nevnt under ME-utredning. Egentlig syns jeg det er rart at det ikke er obligatorisk å utrede for ADHD og autisme, og k-ptsd/barndomstraumer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å, var det spesialister som plukket det opp i forhold til hvordan du var under utredning? For jeg har selv ME diagnose, og er temmelig sikker på at jeg har ADHD (skal utredes), og det ble aldri nevnt under ME-utredning. Egentlig syns jeg det er rart at det ikke er obligatorisk å utrede for ADHD og autisme, og k-ptsd/barndomstraumer.

Ikke meg du siterer. Men hvor ble du utredet? Jeg ble utredet hos DPS av en som egentlig drev med terapi.  Hun utredet meg for asperger, men ikke ADHD. Noen år senere ble jeg utredet for ADHD og fikk diagnosen. Jeg også synes det var veldig merkelig at jeg ikke ble utredet for ADHD da jeg ble utredet for asperger.  Ikke bare er det stort overlapp i symptomer mellom de to diagnosene, men også svært vanlig at de forekommer samtidig. Har man asperger er det rundt 70 prosent sjanse for å ha ADHD. 

Snakket med psykiateren og psykologen som utredet meg for ADHD og begge de syntes også at de var veldig merkelig at jeg ikke ble utredet for ADHD da jeg ble utredet for asperger, for det var veldig høy sannsynlighet for ADHD. Har lurt på om det henger sammen med at hun som utredet meg for asperger egentlig drev med terapi og at hun derfor ikke hadde noe kunnskap om at ADHD og asperger ofte forekommer sammen. Men om hun ikke hadde noe kunnskaper om dette så burde hun overlatt utredningen til noen andre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja det var det. Jeg er enig i at det er rart at ikke adhd utredes før en ME diagnose kan stilles. Adhd er ikke alltid så synlig ved første øyekast. 

Å leve med ubehandlet adhd gjør at man kan bli veldig overstimulert og gå konstant med symptomer på utbrenthet. Jeg fikk fler og fler symptomer fordi kroppen var så utslitt. Hadde alle symptomene på ME tilslutt, men så skal ikke diagnosen stilles dersom symptombildet har en årsaksforklaring og i mitt tilfelle var det adhd.

Jeg er veldig glad jeg ikke fikk ME diagnosen men adhd, for medisinene har hjulpet meg tilbake, og jeg er redd jeg ville vært syk resten av livet uten riktig hjelp. Siden jeg har gått så kraftig på veggen så er ikke veien tilbake lett, men riktig diagnose hjelper. 

Så bra at du har blitt henvist for adhd-utredning. Da krysser jeg fingrene for at du har adhd for det er bedre å ha enn å ha ME. Det er uansett verdt å snu hver stein. Lykke til med utredningen!

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det kan vel være normalt. Men om du skifter jobb, får sparken å ikke gjør ferdig studier eller ikke betaler regninger, da er det ikke normalt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg holder på å prøve medisiner nå. Har enda ikke funnet en dose og medisin som hjelper. Men håper på å finne en. snart 

Studiene har jeg satt på vent. Jeg vet jo at selv om det kribler i fingrene etter å studere så kommer det til å gå til helvete. Fikk faktisk streng beskjed av legen om å ikke studere mer fordi han sa det ble så destruktivt. 

Jeg jobber nå, men det er kun et vikariat. Og jeg er dum nok til å skrive til deg i arbeidstiden min. 

Kan godt være at du har ADHD. Det kommer an på hvor mye du sliter. Om det er slik at du har mistet jobber eller nesten mistet jobber så vil jeg absolutt råde deg til å få en utredning. Det er ikke "normalt" å miste jobben fordi man ikke gjør arbeidsoppgavene man får beskjed om.  

Jeg sliter på ALLE plan. Inkasso, har byttet 3 studier i voksen alder, byttet fem ganger på vgs. tegnet peniser i skriveboka på ungdomsskolen. Dro med vennene mine på ramp. Masturberer hele dagene. Klarer ikke følge opp noe. Har tics. Angst. Svelgeproblemrr. Depresjon … lista er lang

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke meg du siterer. Men hvor ble du utredet? Jeg ble utredet hos DPS av en som egentlig drev med terapi.  Hun utredet meg for asperger, men ikke ADHD. Noen år senere ble jeg utredet for ADHD og fikk diagnosen. Jeg også synes det var veldig merkelig at jeg ikke ble utredet for ADHD da jeg ble utredet for asperger.  Ikke bare er det stort overlapp i symptomer mellom de to diagnosene, men også svært vanlig at de forekommer samtidig. Har man asperger er det rundt 70 prosent sjanse for å ha ADHD. 

Snakket med psykiateren og psykologen som utredet meg for ADHD og begge de syntes også at de var veldig merkelig at jeg ikke ble utredet for ADHD da jeg ble utredet for asperger, for det var veldig høy sannsynlighet for ADHD. Har lurt på om det henger sammen med at hun som utredet meg for asperger egentlig drev med terapi og at hun derfor ikke hadde noe kunnskap om at ADHD og asperger ofte forekommer sammen. Men om hun ikke hadde noe kunnskaper om dette så burde hun overlatt utredningen til noen andre. 

Jeg er ikke utredet for ADHD, man blir ikke utredet for ME i psykiatri. Tror ikke du forstod kommentaren min. Poenget er at ubehandlet ADHD kan gi alvorlig og kronisk utmattelse, og derfor rart dette ikke utredes i forbindelse med ME-utredning. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Fikk diagnosen i ungdomsalder. Alltid hatt temperament men det kan være genetisk. Impulskontroll, følelsesregulering, filtrere inn/ut inntrykk, stimming, evne til å fokusere, strukturere og fullføre oppgaver var vel hovedsymptomene. Jeg strever med tilbakevendende depresjon og har angst som en konsekvens av skjevutvikling. Å ha ADHD betyr at man blir påvirket intenst på alle områder, og da mener jeg på alle områder - ikke til en viss grad. Det er ikke mulig å bare riste det av seg eller konsentrere seg bedre. Jeg kunne ikke på livet få til et enkelt mattestykke uansett hvor mye man forklarte det, men jeg har talent for språk, skriving og litteratur. Med matten så gikk det bare ikke gjennom. Som barn forstod jeg ikke det sosiale spillet. Man kan si jeg virket litt naiv. Mobbing og utenforskap var prevalent, men jeg hatet bøller og trakk meg også bevisst unna de jeg ikke likte. Jeg er en dagdrømmer, tegner mye, elsker musikk og trenger det ofte for å avreagere. Jeg strever masse med søvn og leggetid. «Infodumper» de nærmeste hele tiden og snakker dritfort samtidig som at jeg gjentar meg selv mange ganger og mister tråden. Jeg ser kanskje ikke alltid hvordan jeg kan fremstå offensiv/aggressivt før det poengteres i ettertid. Jeg er dårlig på selvkritikk uten å måtte gå i forsvar for å forklare hele tiden. Dette er nå ting jeg er veldig klar over og jobber mye med. Jeg vil si at jeg har trent så mye retorikk at jeg maskerer det veldig bra, men de som kjenner meg godt/ser meg på jevnlig basis sier alle at de merker stor forskjell på meg og andre. Jeg har blitt mye bedre på å mestre disse tingene, men jeg er avhengig av at jeg tar medisiner til fast tid hver dag. Jeg holder nå en jobb helt fint men jeg strever mye med at jeg blir utslitt av inntrykk/overstimulering på jobben. Vært utbrent og sykemeldt flere ganger på grunn av det, men når jeg først er på jobb er jeg et arbeidsjern. Det er bare at jeg strever med å filtrere ut inntrykk, og tåler dårlig høye lyder over lengre tid, samt det å planlegge alt jeg skal få gjort. Det er litt som å være en svamp, egentlig. Man absorberer alt. Fordelene ved å ha denne diagnosen er jo at jeg er veldig kreativ og takler utfordringer fordi jeg har måttet møte de hele livet. Jeg har hyperfokus og kan dedikere timesvis/dagesvis/ukesvis/månedsvis med intenst fokus på et tema. Ikke alltid det er bra da når det går utover andre ting jeg må fokusere på men anser det likevel som en styrke. Jeg har sterke sider på mange områder, spesielt det å tenke nye løsninger. Samtidig har jeg alltid et 6 gir så jeg kan yte maksimalt. Det er et paradoks, men også sant. 

Endret av Jea10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke utredet for ADHD, man blir ikke utredet for ME i psykiatri. Tror ikke du forstod kommentaren min. Poenget er at ubehandlet ADHD kan gi alvorlig og kronisk utmattelse, og derfor rart dette ikke utredes i forbindelse med ME-utredning. 

Skjønner, da misforstod jeg deg ja. Beklager. 

AnonymBruker
Skrevet
Jea10 skrev (6 minutter siden):

Fikk diagnosen i ungdomsalder. Alltid hatt temperament men det kan være genetisk. Impulskontroll, følelsesregulering, stimming, evne til å fokusere, strukture og fullføre oppgaver var vel hovedsymptomene. da mener jeg på alle områder og ikke til en vise grad. Jeg kunne ikke på livet få til et enkelt mattestykke uansett hvor mye man forklarte det. Det gikk bare ikke gjennom. Jeg holder nå en jobb helt fint men jeg strever mye med at jeg blir utslitt av inntrykk/overstimulering på jobben og vært utbrent og sykemeldt flere ganger pga det, men når jeg først er på jobb er jeg et arbeidsjern. 

Har du noe uføretrygd? Altså klarer du 100% jobb? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...