AnonymBruker Skrevet 18. januar #41 Del Skrevet 18. januar Ser jeg har et godt stykke å gå/løpe 😂 15 minutter er nok et hårete mål for meg å nå. Har aldri i mitt 52 årige liv løpt. Ikke som barn engang. Så nå går jeg fort og jogger sakte om hverandre 3 km og klarer det på 30 min. Så første mål må nok være å jogge hele distansen og heller øke farten etter det. Anonymkode: a6aea...386 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #42 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser jeg har et godt stykke å gå/løpe 😂 15 minutter er nok et hårete mål for meg å nå. Har aldri i mitt 52 årige liv løpt. Ikke som barn engang. Så nå går jeg fort og jogger sakte om hverandre 3 km og klarer det på 30 min. Så første mål må nok være å jogge hele distansen og heller øke farten etter det. Anonymkode: a6aea...386 Kan du ikke heller fokusere på at du faktisk får til 3 km, selv om det er litt gåing med. Kjempebra 👏🏻👏🏻 Og mye bedre enn alle som ligger på sofaen. Og snart klarer du lengre og raskere. Heia deg 👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: 5f058...d56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #43 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du ikke heller fokusere på at du faktisk får til 3 km, selv om det er litt gåing med. Kjempebra 👏🏻👏🏻 Og mye bedre enn alle som ligger på sofaen. Og snart klarer du lengre og raskere. Heia deg 👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: 5f058...d56 Er storfornøyd med at jeg i det hele tatt får til å jogge/løpe vel halve distansen👍 selv om det ikke går fort😂 Anonymkode: a6aea...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Et menneske Skrevet 18. januar #44 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er storfornøyd med at jeg i det hele tatt får til å jogge/løpe vel halve distansen👍 selv om det ikke går fort😂 Anonymkode: a6aea...386 Det beste er å konkurrere mot deg selv. Klarer du å slå din egen rekord, kan du vel si at du er bedre enn en yngre versjon av deg 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #45 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 6.27): Det høres litt overdrevent ut. Mannen min jobber som yrkesmilitær, og hadde krav på 14:30 på en stor internasjonal operasjon de skulle være med på her for en stund siden. Tror 15:00 for den normale kvinnen i gata (snittfart på 12 km/t) er veldig fort. Vil si 18:00 (snittfart på 10km/t) er å være i god form som hverdagsmosjonist. Anonymkode: e6437...443 Isåfall lurer jeg på hvor han jobber, mannen min er yrkesmilitær og har 13,30 som krav. 15 min er altså helt overkommelig. Anonymkode: 3cff2...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Et menneske Skrevet 20. januar #46 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Isåfall lurer jeg på hvor han jobber, mannen min er yrkesmilitær og har 13,30 som krav. Anonymkode: 3cff2...a1d Kanskje alderen har også noe å si. Her er et eksempel fra coopertest. Her ser man at en 50 år gammel mann som løper 2800 m på 12 minutter, anses som svært god, mens en 20 åring anses som litt dårlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Et menneske Skrevet 20. januar #47 Del Skrevet 20. januar Forresten, hvis man skal bruke eksempelet her over (coopertest). En kvinne på 50 år som klarer 2000 meter på 12 minutter anses som middels god. Dvs 6 minutter per kilometer. Ergo, 3 km på 18 minutter er middels god som en 50-årig kvinne 🙂 Men bare stå på, fortsett til du klarer færre og færre sekunder! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kasier Skrevet 20. januar #48 Del Skrevet 20. januar Det er greit å sette seg mål, men vi er alle forskjellige og man kan være trent uten å være rask. Jeg trener løping 3 ganger i uka (trener i gjennomsnitt 6 timer per uke) og har gjort det nå i 2 år. Jeg løper også løp på 5 og 10 km. Men, jeg er ikke rask... I det hele tatt. Rek'en på 5 km er 32 minutter og rek'en på 10 km er 1 time og 8 minutter. Men jeg er jo trent i og med jeg løper 3 ganger i uka, og trener styrke. Det er bare at fart ligger ikke for meg... Så mitt råd er å testløpe 3 km, merk deg tiden og så kan du konkurrere mot deg selv etter det. Det er veldig motiverende når man ser at man klarer det litt og litt raskere. Jeg begynte på 1 time og 24 minutter på 10 km og er som sagt nå nede i 1 time og 8 minutter. Det er kjempegøy! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 21. januar #49 Del Skrevet 21. januar Har aldri helt fått til distansen. Rekorden er 12.30. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 21. januar #50 Del Skrevet 21. januar Et menneske skrev (På 20.1.2025 den 8.50): Kanskje alderen har også noe å si. Her er et eksempel fra coopertest. Her ser man at en 50 år gammel mann som løper 2800 m på 12 minutter, anses som svært god, mens en 20 åring anses som litt dårlig. Den der er altfor streng. At f.eks 6,5 runder for en mann på 20 er svært dårlig er helt latterlig. Tipper det er langt over snittet for hva den jevne 20-åring klarer i dag. Da vi løp coopern på ungdomsskolen klarte de beste litt over 7 runder. Det var ikke mange. Jeg var som regel tredje best av gutta og fikk alltid noe med 6 runder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #51 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 6.20): Har aldri fått til å jogge/løpe og har alltid ønsket å få det til. Så nå har jeg begynt å trene på det. Hvor lang tid burde jeg sette som mål å nå på å løpe 3km? Hvor lang tid bruker en gjennomsnittlig trent person på 3km? Anonymkode: a6aea...386 Hva som regnes som en god tid tror jeg henger sammen med alder. En bra tid for en 20 åring og en bra tid for en 75 åring er ikke det samme. Anonymkode: a18fe...fd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #52 Del Skrevet 21. januar Nowayback skrev (18 minutter siden): Den der er altfor streng. At f.eks 6,5 runder for en mann på 20 er svært dårlig er helt latterlig. Tipper det er langt over snittet for hva den jevne 20-åring klarer i dag. Da vi løp coopern på ungdomsskolen klarte de beste litt over 7 runder. Det var ikke mange. Jeg var som regel tredje best av gutta og fikk alltid noe med 6 runder. Nei, den er ikke streng det er heller at dagens 20 åringer jevnt over er late røtstokker som har blitt kjørt til døra over alt i oppveksten. Det er alltid like moro som små rulten 50 åring å løpe fra brorparten av 20 åringene som mener selv at de er i superform, de skjems som regel litt etterpå. Og nei, jeg har ikke drevet aktivt med idrett noen gang, men jeg har brukt kroppen min i skogsarbeid og til turer på fjellet siden jeg gikk på barneskolen. Anonymkode: ab552...6de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 21. januar #53 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei, den er ikke streng det er heller at dagens 20 åringer jevnt over er late røtstokker som har blitt kjørt til døra over alt i oppveksten. Det er alltid like moro som små rulten 50 åring å løpe fra brorparten av 20 åringene som mener selv at de er i superform, de skjems som regel litt etterpå. Og nei, jeg har ikke drevet aktivt med idrett noen gang, men jeg har brukt kroppen min i skogsarbeid og til turer på fjellet siden jeg gikk på barneskolen. Anonymkode: ab552...6de Jeg er 38 og ville i dag løpt ca 2800 meter, altså 7 runder på mitt beste. Akkurat der passer det nok med "ganske god". Men hvis man løper 6 runder (2400 meter) er man aldri i svært dårlig form. Det ville man ikke sagt for 20 eller 30 år siden heller. Vil tippe at snittet for ungdomsskoleklassen min rundt år 1999-2002 var langt under 2400 meter (6 runder i snitt). Jeg løp fra 2500 til 2700 meter disse årene, altså mellom 6 runder pluss 100 meter til 6 runder pluss 300 meter. Det var aldri en jente som var i nærheten av meg. Tror ingen noengang klarte 6 runder. Det forventes kanskje en stigning fra ungdomsskolealder til voksen alder, men syns uansett tallene er svært strenge. Som sagt, 6 runder er iallefall gjennomsnittlig. Vi snakker en fart på 5.00 kilometer i timen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Et menneske Skrevet 21. januar #54 Del Skrevet 21. januar Nowayback skrev (3 timer siden): Den der er altfor streng. At f.eks 6,5 runder for en mann på 20 er svært dårlig er helt latterlig. Tipper det er langt over snittet for hva den jevne 20-åring klarer i dag. Da vi løp coopern på ungdomsskolen klarte de beste litt over 7 runder. Det var ikke mange. Jeg var som regel tredje best av gutta og fikk alltid noe med 6 runder. Bildet er hentet fra Wikipedia-siden: https://no.wikipedia.org/wiki/Cooper-test IFølge av siden, er testen utviklet i 1968, så det er en stund siden, hehe. Selv om vi har raskere eliteløpere som knuser nye rekorder idag (Warholm og Ingebrigtsen), var gjennomsnittlige folk nok sprekere i gamle dager. De kjørte langt mindre og hadde ikke Ryde tilgjengelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #55 Del Skrevet 23. januar Et menneske skrev (På 16.1.2025 den 8.55): Om man er utrent, så vil jeg si at 15 minutter er et godt mål å sikte mot. Spesielt hvis man er eldre enn 30 og har noen kilo ekstra på kroppen. Jeg skal love deg at denne uttalelsen kommer fra noen, sannsynligvis en mann som derfor har lange bein og muskler som en mann, som har trent siden barndommen, og aldri i sitt voksne liv har vært utrent. Er du utrent voksen kvinne, uten spesielt lange bein, så bare drit i disse kommentarene. Anonymkode: 6198a...6b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Et menneske Skrevet 24. januar #56 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg skal love deg at denne uttalelsen kommer fra noen, sannsynligvis en mann som derfor har lange bein og muskler som en mann, som har trent siden barndommen, og aldri i sitt voksne liv har vært utrent. Anonymkode: 6198a...6b1 3 feil av 4. Kanskje du bør ikke forhåndsdømme..? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #57 Del Skrevet 24. januar Huff. Godt du ikke gir opp av å lese disse kommentarene her. Jeg føler meg som den tregingen av å lese. Jeg løper sakte, jeg er normalvektig, men å løpe fort er ikke noe for meg. På mølla bruker jeg nå fortiden ca 25 min på 3 km. Løper på hastighet 7-7.5. Det er absolutt bra nok for meg og jeg er super fornøyd. Har løpt i flere år og noe hesteløp gidder jeg ikke 😂 blir veldig svett, så jeg får mye ut av det uansett. Ønsker deg god trening, du er super flink 😃 det er så bra for helsen din😃❤️ Anonymkode: 1c5bc...6d7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #58 Del Skrevet 26. januar Nowayback skrev (På 21.1.2025 den 19.19): Jeg er 38 og ville i dag løpt ca 2800 meter, altså 7 runder på mitt beste. Akkurat der passer det nok med "ganske god". Men hvis man løper 6 runder (2400 meter) er man aldri i svært dårlig form. Det ville man ikke sagt for 20 eller 30 år siden heller. Vil tippe at snittet for ungdomsskoleklassen min rundt år 1999-2002 var langt under 2400 meter (6 runder i snitt). Jeg løp fra 2500 til 2700 meter disse årene, altså mellom 6 runder pluss 100 meter til 6 runder pluss 300 meter. Det var aldri en jente som var i nærheten av meg. Tror ingen noengang klarte 6 runder. Det forventes kanskje en stigning fra ungdomsskolealder til voksen alder, men syns uansett tallene er svært strenge. Som sagt, 6 runder er iallefall gjennomsnittlig. Vi snakker en fart på 5.00 kilometer i timen. Jeg er ikke så sikker på at du har rett. Jeg tok Cooper-testen i 1985 (ungdomsskole) og 1988 (vgs). Jeg (kvinne) har aldri vært rask, blant annet løp jeg 60-meteren på 12 sekunder. Jeg løp like under 6 runder begge gangene, og jeg var absolutt den dårligste i klassen. Alle andre, gutter og jenter, løp lengre enn meg. De fleste guttene i klassen min var relativt godt trente, og de løp gjerne 7 runder pluss litt til. Den aller beste løp 9 runder. Anonymkode: 5dc23...76a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 26. januar #59 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er ikke så sikker på at du har rett. Jeg tok Cooper-testen i 1985 (ungdomsskole) og 1988 (vgs). Jeg (kvinne) har aldri vært rask, blant annet løp jeg 60-meteren på 12 sekunder. Jeg løp like under 6 runder begge gangene, og jeg var absolutt den dårligste i klassen. Alle andre, gutter og jenter, løp lengre enn meg. De fleste guttene i klassen min var relativt godt trente, og de løp gjerne 7 runder pluss litt til. Den aller beste løp 9 runder. Anonymkode: 5dc23...76a Men du er rundt 15 år eldre enn meg. 1985 er 40 år siden, men tviler på at 6 runder ble regnet som svært dårlig form den gangen heller. Kanskje kullet ditt var i unormalt god form. Man skal virkelig være i aktivitet for å klare 6 runder. Jeg har jo rett i hva som var tilfellet for kullet jeg gikk i på ungdomsskolen. Snittet på landsbasis kan jeg ikke uttale meg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå