Gå til innhold

Hvor lang tid på å løpe 3 km?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min laveste joggefart er lik min raskeste gangfart. Er ikke så høy og dermed litt korte bein, så den farten er 6km/t.

Er målet å klare å gjennomføre 3km, eller er målet å klare det på kort tid? 
Hvis målet er å bli glad i jogging, og ikke prestasjoner utenom det, så kan du fint jogge i gå-fart. :)  

De som ikke har vært i ordentlig dårlig form forstår ofte ikke at dette er måten man må begynne på hvis man starter på null. Ikke la folk ta motet fra deg ved å snakke om 15 min. Når jogging er så ubehagelig som det kan være i starten, er trikset å ta ned farten til så lavt det er mulig. Da kan du kjenne på mestring, og etterhvert øke fart og/eller distanse hvis du vil. 

Anonymkode: 6198a...6b1

Jeg er enig i dette. For noen er det best å begynne å gå, for meg er det best med rolig jogging (i gang-tempo). Begynn å jogg 2 km uten å tenke på tida. Hvil deg i 2-3 dager til føttene er helt fine og gjenta så.

Prøv å få i gang rutinen, merk at det ikke er så vondt.

Så kan du tenke på større distanse og/eller hastighet. For meg er ganske rolig jogging 15km 3 ganger i uka målet og det jeg vet jeg klarer når jeg er i «god form».

Anonymkode: 981eb...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har trent meg opp til 3 km en del ganger, da jeg tidvis er i svært dårlig for og faller ut av treninga. Starter da med å jogge i 8 km/t og bruker 22,5 minutter på 3 km, og har greid å komme opp i 9,5 km/t som blir 20 minutter på 3 km. 

Vet ikke hva det er med min kropp, men den vil ikke opp i noe raskere fart enn det, samme hvor mye jeg prøver å trene på skrittfrekvens, pusting etc. Jeg er K48 år og tydeligvis kort i beina. 😆

Anonymkode: 5ec03...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min laveste joggefart er lik min raskeste gangfart. Er ikke så høy og dermed litt korte bein, så den farten er 6km/t.

Hvis målet er å bli glad i jogging, og ikke prestasjoner utenom det, så kan du fint jogge i gå-fart. :)  

De som ikke har vært i ordentlig dårlig form forstår ofte ikke at dette er måten man må begynne på hvis man starter på null. Ikke la folk ta motet fra deg ved å snakke om 15 min. Når jogging er så ubehagelig som det kan være i starten, er trikset å ta ned farten til så lavt det er mulig. Da kan du kjenne på mestring, og etterhvert øke fart og/eller distanse hvis du vil. 

Her ble det spurt konkret om en tid da, ellers er jeg helt enig 😊 Mitt beste tips for å trene jogging så man blir glad i det, er å jogge bortover og nedover, og gå fort i oppoverbakker. Da kommer man seg fort i form, sparer litt energi i oppoverbakker, slik at det ikke blir hat. 

Endret av Rosa Dartle
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette ga jeg hjertemerke. Veldig bra innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min rekord er 10:05. I dag er jeg en feit slapp j… Tror neppe jeg hadde greid under 15 min. 
Litt off topic. Men den verdensrekorden til Ingebrigtsen er syk. 
Synes det er rart at 3000 m ikke er i IAAF VM eller i OL. Folk har jo mer forhold til 3000 m enn f.eks. 5000 m. Siden du må løpe den på skolen og opptaksprøver til diverse utdanninger. 

Anonymkode: d7582...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (26 minutter siden):

Å gå er undervurdert. Fortsett  med den mosjonstypen du liker!

Å gå er kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ikke hatt så fokus på tiden. Løp 3 km, ta tiden, løp igjen, og slå deg selv, gjør dette til du er lei. 3 km blir fort lite, du vil nok fort heller løpe/jogge 6-10 km. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å anbefale en måltid når man ikke har et utgangspunkt er umulig. Kjør en test. Sjekk hvor fort du løper 3k på, da ser du hvordan ståa er. Sett deg et mål med utgangspunkt i det. i fjor hadde jeg som mål å bli bedre på 5k og gjorde det på denne måten. Forbedret tiden min ca 4 minutter på 6 måneder med målrettet trening. 

Anonymkode: 6b20a...416

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke så viktig hvor lang tid andre bruker på 3 km. Sammenlikn deg selv med deg selv. Vi har alle ulike forutsetninger og vi kan ikke alle løpe like fort og like langt. Mål tiden du selv bruker og forsøk å forbedre den litt etter litt og konkurrer med deg selv. Hver gang du gjør det litt bedre enn før, er det en stor seier. Om det er 3km, eller 500m, eller 2 mil, er ikke så nøye.

Selv har jeg aldri vært noen løper. HATER det, faktisk. Sist jeg løp/gikk en 3km var i militæret for 35 år siden. Har ikke løpt siden, og ikke trent heller, så til dere som faktisk klarer å mosjonere litt og holde kroppen litt i form, uansett nivå, vil jeg vare si: BRA JOBBA!!

Anonymkode: d88af...381

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har aldri fått til å jogge/løpe og har alltid ønsket å få det til. Så nå har jeg begynt å trene på det.

Hvor lang tid burde jeg sette som mål å nå på å løpe 3km? 
Hvor lang tid bruker en gjennomsnittlig trent person på 3km?

Anonymkode: a6aea...386

Første målet ditt kan vel være å klare å jogge 3 km.  Så kan du ha som mål å slå din egen tid i stede for å sammenligne deg med alle andre,ellers mister man lett gnisten for det.  Kommer jo kjempe mye an på personen. 

Anonymkode: 91d6d...51e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det viktigste målet er å klare å løpe/jogge 3 km uten å gå. I starten vil det nok si at du bruker 21 minutter på det. Og deretter tenker jeg målet er å forbedre tiden.

Klarer du det under 15 minutter er det veldig bra for en mosjonist.

Jeg er med på en del løpskonkurranser for moro. Type mosjonsløp. 5 km, 10 km og 21 km

På 5 km så er det en veldig stor andel av løperne som bruker 25- 30 minutter. (Omsatt til 3 km er dette da ca 15 min på 3 km). Du har selvfølgelig en andel av deltakerne som "løper for å vinne". Så har du de som "skal klare det under 30 min", og så har du en liten andel som "skal klare å gjennomføre".

På 10 km  ser det ut til mange har mål om å klare det under 50-60 min.

På 21 km skiller det nok en del på damer og menn, men det ser ut til at mange har mål om under 1.45. (Her er kilometertiden raskere, men det er fordi at mange av lavterskelmosjonistene slutter på 10 km øvelser)

Anonymkode: 96dce...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Å gå er kjedelig.

Da kan du heller prøve skøyter, ski eller sykkel.  Eller løpe. Eller innebandy. Hva som helst som er mer moro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Å gå er kjedelig.

Men det tar deg fra A til B, og er sunnere, billigere og mer samfunnsmessig bærekraftig enn å kjøre bil overalt.

Anonymkode: 9760b...0b4

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du stiller spøsmålet litt feil, og får dermed svar som er irrelevante for deg sånn formen er nå. 15 min som nybegynner er ikke noe du skal sikte mot. 

Da jeg begynte å løpe så forholdt jeg meg til et program på smartklokken som het couch to 5 k. Målet var å løpe 5 km sammenhengende, og mener at jeg brukte 37 minutter i starten. Det gikk sent, men jeg var fornøyd med å klare det når jeg knapt klarte å småjogge 500 meter i begynnelsen. 

Fokuserte på distanse for å bygge opp utholdenheten før jeg begynte å forbedre tiden. Etter et halvt år perset jeg på 22 min på 5k med systematisk løping. 

Anonymkode: ab559...890

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med andre at det er dumt å sette seg tidsmål på ting. 15 min på 3 km er for veldig mange veldig raskt og noe som ikke skjer over natta.

Jeg kan fortsatt kjenne en irritasjon over at en PT på et treningssenter jeg meldte meg inn i for 12 år siden nevnte i forbindelse med 4*4 min intervaller at kanskje målet mitt etter hvert var å løpe de på 15 km/t. Det har brent seg fast som en salgs greie om at det "burde jeg jo klare". Nå har jeg ikke trent målrettet mot dette i 12 år (langt i fra) men alltid trent og tidsvis også løpt. Nå har jeg løpt jevnlig i 1 1/2 år og fortsatt greier jeg ikke å løpe disse intervallene på den farten. Så dumt å henge seg opp i (mulige) uoppnåelige tider. Ikke sammenlign deg med andre. Løp/jogg/gå 3 km å ta tiden. Test igjen om 1 mnd og se forbedring. Eller prøv å finne andre motivasjoner enn akkurat tid, hvis det er løpeglede du ønsker. 

Anonymkode: 42009...fde

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 6.25):

3km er en ganske tøff øvelse. Men om du vil regnes som ok form burde du ligge på 15 min

Anonymkode: 0184b...45f

Dette er et rimelig hårete mål for ei som ikke løper!! 

Ts: Jeg ville bare prøvd meg frem. Løp 3 km og se, ikke vær så opptatt av tida, men å være i aktivitet. Jeg bruker selv ca 7.30 min per km. Jeg er litt tung i stussen, og får vakent fort høy puls. Uavhengig av formen, som nå er på vei opp. 

Anonymkode: 03d15...6f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg bruker ca 6,5 - 7 min pr km, og synes jeg er i ok form. Så ser vi er ulike her, da å klare 3 km på under 15 min er «umulig» for meg. Men- løpegleden, den skal ingen ta fra meg. Er heller aldri skadet- det tror jeg er pga jeg er en «slow runner». 

Anonymkode: 3581d...e8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å bli for eks ambulansearbeider må du løpe under 16 min. 15 minutter er veldig bra. 

Anonymkode: c9af7...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var i god form greide jeg det på 14 min. Men jeg var egentlig ikke spesielt rask, for jeg greide også å løpe 6 km på 28 min. Jeg kunne fint holde den farten i over 1 time, men jeg greide ikke å løpe raskere.

Nå er jeg utrent og noen kilo for mye, nå greier jeg 3 km på litt under 20 min.

Er kvinne på 32. 

Anonymkode: f9a54...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«The global average mile pace for men is 10:02 min/mile (6:14 min/km), while the global average mile pace for women is 11:17 min/mile (7:01 min/km)
Kilde: Runners world

Hvis vi følger dette, så er gjennomsnittet 18:43 min for menn og 21:03 for kvinner på 3 kilometer. Men det avhenger selvsagt av distansen og alder. Man løper raskere ved kortere distanse og tregere ved lenger distanse.

Om man er utrent, så vil jeg si at 15 minutter er et godt mål å sikte mot. Spesielt hvis man er eldre enn 30 og har noen kilo ekstra på kroppen.

Endret av Et menneske
(glemte et tall der)
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...