Gå til innhold

Hvor lang tid på å løpe 3 km?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har aldri fått til å jogge/løpe og har alltid ønsket å få det til. Så nå har jeg begynt å trene på det.

Hvor lang tid burde jeg sette som mål å nå på å løpe 3km? 
Hvor lang tid bruker en gjennomsnittlig trent person på 3km?

Anonymkode: a6aea...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

3km er en ganske tøff øvelse. Men om du vil regnes som ok form burde du ligge på 15 min

Anonymkode: 0184b...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

3km er en ganske tøff øvelse. Men om du vil regnes som ok form burde du ligge på 15 min

Anonymkode: 0184b...45f

Det høres litt overdrevent ut. Mannen min jobber som yrkesmilitær, og hadde krav på 14:30 på en stor internasjonal operasjon de skulle være med på her for en stund siden. Tror 15:00 for den normale kvinnen i gata (snittfart på 12 km/t) er veldig fort.

Vil si 18:00 (snittfart på 10km/t) er å være i god form som hverdagsmosjonist.

Anonymkode: e6437...443

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres litt overdrevent ut. Mannen min jobber som yrkesmilitær, og hadde krav på 14:30 på en stor internasjonal operasjon de skulle være med på her for en stund siden. Tror 15:00 for den normale kvinnen i gata (snittfart på 12 km/t) er veldig fort.

Vil si 18:00 (snittfart på 10km/t) er å være i god form som hverdagsmosjonist.

Anonymkode: e6437...443

18 er veldig sakte. Men hvis det er en rolig søndagstur er det helt ok. Ellers er jeg enig i 15

Anonymkode: c1370...0cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du klarer 3 km på 18 min, bør du fortsette å jogge til du klarer 5 km på 30 min. 

Anonymkode: 05925...fa3

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

14.30 er inntakskravet for kvinner i forsvaret.

I følge runninglevel er gjennomsnittstiden for en helt utrent kvinne 20-22 minutter, 17-19 for en litt erfaren, 15-16 for en middels godt trent, og 13-14 for en godt trent kvinne.

Anonymkode: 0c485...4ae

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

18 er veldig sakte. Men hvis det er en rolig søndagstur er det helt ok. Ellers er jeg enig i 15

Anonymkode: c1370...0cf

Dette synes jeg er en useriøs oppfatning , 18 minutter på 6 km  er bra, men det er selvfølgelig sakte sammenlignet med de som er godt trent. Løper du 3 km på 18 minutter da er du veldig godt i gang, og trener man jevnt 3 dager i uka så vil jo tiden gå ytterligere ned og da kan 15 minutter bli innenfor rekkevidde etter hvert. Trikset er å trene jevnlig. Hver eneste uke. Dersom man aldri slipper seg under 2 ganger pr uke så er man garantert på sporet. Man trenger heller ikke å trene så hardt. Det holder å  løpe en gang i uka og heller gå fort og helst langt de to andre.

Fart på 10 minutter  pr km er et greit mål, men det er ikke noe man klarer umiddelbart når man ikke er vant til å løpe. Delmål en kan være å holde den farten i 30 sekunder, og så kan man kjøre intervaller med 30 sek løp-1 min gå-30 sek løp. Etter hvert klarer man å øke lengden på intervallene, og  når man er oppe i 3minutter har man klart en halv kilometer, og så er man på vei til sin første hele 6 min løpekilometer. Og så videre....

Endret av I Grosny
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går 3km på 30min i 6km/t. Løper du 12km/t blir det 15min.

Anonymkode: 0b0e4...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker ca 25 minutter på 5 km. Har ikke tenkt over hva jeg bruker på 3 km 🙂

Anonymkode: 025d1...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verdensrekorden på 5 km er 12.51 minutt 🙂

Anonymkode: 025d1...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har aldri fått til å jogge/løpe og har alltid ønsket å få det til. Så nå har jeg begynt å trene på det.

Hvor lang tid burde jeg sette som mål å nå på å løpe 3km? 
Hvor lang tid bruker en gjennomsnittlig trent person på 3km?

Anonymkode: a6aea...386

Synes du bør være litt ambisiøs her.
Jakob Ingebrigtsen tok verdensrekorden på 3000 m i fjor. 7:17,55. Så har du litt å strekke deg etter. 

Anonymkode: d7582...523

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 10.04):

Synes du bør være litt ambisiøs her.
Jakob Ingebrigtsen tok verdensrekorden på 3000 m i fjor. 7:17,55. Så har du litt å strekke deg etter. 

Anonymkode: d7582...523

Jeg vet at du  spøker og mener selv at målene bør settes opp annerledes.

Man lager en tretrinns rakett der mål 1 er frekvens, mål 2 er tid pr treningsøkt og mål 3 er intensitet.  Man Utøveren bestemmer først frekvensen, altså antall ganger man skal trene pr uke.  Jeg foreslår tre, men dette er noe utøveren selv må fastslå. Når man har holdt på med dette i 3 måneder  så kan man telle opp og se hvor lenge  man trener, og så kan man bestemme  seg for  å øke f.eks.  en av øktene med en bestemt  tid.   Senere kan man tenke på intensitet og bestemme at en av øktene skal kjøres hardere. Jeg tror jeg har hørt dette rådet på Youtube fra dr. Stephen Seiler.

Hovedtrikset for langsiktig framgang er at man kan holde det gående over  lang tid med minst mulig avbrudd. Avbrudd kan skje av mange årsaker, inkludert skade og sykdom. Risk for skade og  sykdom øker hvis man starter opp for brutalt. Rolig framgang over lang tid anbefales.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avskyr løping, men går mye, og med grei marsjfart tar 3 km rundt en halvtime, avhengig av humør og terreng. Må vel regne med at man sparer noe tid på å jogge, så ville regne med jeg hadde brukt rundt 20 minutter kanskje?

Anonymkode: 9760b...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du mann eller dame? Vanlig i Forsvaret var mellom 12-17. Jeg løp på 16 og var ikke akkurat i toppform. Jeg vil si at 15 er noe man bør få til om man er i grei form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Avskyr løping, men går mye, og med grei marsjfart tar 3 km rundt en halvtime, avhengig av humør og terreng. Må vel regne med at man sparer noe tid på å jogge, så ville regne med jeg hadde brukt rundt 20 minutter kanskje?

Anonymkode: 9760b...0b4

Å gå er undervurdert. Fortsett  med den mosjonstypen du liker!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at å være i god form er ikke ensbetydende med å være rask. Jeg er i god form, men jeg er ikke rask. Jeg kan løpe 5 km på 30 minutter, et par minutter raskere hvis forholdende ligger til rette for det. Jeg bruker 18-20 min på 3 km. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min laveste joggefart er lik min raskeste gangfart. Er ikke så høy og dermed litt korte bein, så den farten er 6km/t.

Er målet å klare å gjennomføre 3km, eller er målet å klare det på kort tid? 
Hvis målet er å bli glad i jogging, og ikke prestasjoner utenom det, så kan du fint jogge i gå-fart. :)  

De som ikke har vært i ordentlig dårlig form forstår ofte ikke at dette er måten man må begynne på hvis man starter på null. Ikke la folk ta motet fra deg ved å snakke om 15 min. Når jogging er så ubehagelig som det kan være i starten, er trikset å ta ned farten til så lavt det er mulig. Da kan du kjenne på mestring, og etterhvert øke fart og/eller distanse hvis du vil. 

Anonymkode: 6198a...6b1

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (5 minutter siden):

Er du mann eller dame? Vanlig i Forsvaret var mellom 12-17. Jeg løp på 16 og var ikke akkurat i toppform. Jeg vil si at 15 er noe man bør få til om man er i grei form.

Jeg er mann. «Kravet» var under 15 minutter for 25 år siden. Jeg lå kanskje på litt over 12m på en god dag? De beste på rundt 10?

Nå ligger jeg på ca 7 min/km på korte distanser så jeg antar 21 minutter på 3km.

Anonymkode: 981eb...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å løpe 3 km på 12 min, uten at jeg er noe løpetalent i det hele tatt. Sønnen min løper fortere enn meg, men det skal sies at gutten har lange bein😆 Tenker 3 km på 15 min er et greit utgangspunkt for folk flest?

Anonymkode: f40a1...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er mann. «Kravet» var under 15 minutter for 25 år siden. Jeg lå kanskje på litt over 12m på en god dag? De beste på rundt 10?

Nå ligger jeg på ca 7 min/km på korte distanser så jeg antar 21 minutter på 3km.

Anonymkode: 981eb...90a

Ja, de beste på 10 og noe i mitt kompani også, men det var ikke så mange som greide det. Jeg var som sagt ikke godt trent når det gjelder å løpe fort, men var seig. Var av typen som gjorde det bedre på 15 km enn på 3000 meter. Husker ikke kravet på 3000 meter for oss kvinner da jeg var inne, bare at jeg klarte det etter trening, men ikke i starten. Så jeg vil nok si at 15 er noe man bør få til dersom man trener litt og er i god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...