Gå til innhold

Jeg har blitt kjent med en utrolig naiv nabo

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Det er mulig hun har en diagnise eller to, eller at hun rett og slett ikke visste at hun skulle opp til muntlig eksamen denne dagen.. 

Anonymkode: 3ef84...de1

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjetter på lettere psykisk utviklingshemming. Har selv en nabo med den diagnosen, og hen virker ganske normal så lenge vi holder oss til enkle temaer som været, felles hobby, hva vi skal ha til middag o.l. Men det er ikke en person jeg ville ha diskutert innvandringspolitikk eller klimaspørsmål med.

Anonymkode: c9d45...d43

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, rene skjære quiz'en du bedriver, er glad du ikke er min nabo gitt..

Anonymkode: 57a1d...f6c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster er helt lik. Leser ikke en eneste nyhetsartikkel. Er skikkelig frustrerende og direkte flaut å prate med henne i settinger med flere mennesker til stede fordi noen kanskje plutselig nevner noe fra nyhetsbildet. Hun sitter der fjern som en en potet og med null skam sier «hæh? Hva snakker du om?» eller lignende. Jeg får frysninger av flauhet 😆 hun har bikket 40 for noen år siden. 

Hun skylder på at hun jobber så mye, noe som er bullshit. Hun jobber akkurat like mange timer som folk med vanlig 100% uke som hundefrisør. Hun jobber bare skift og det er da «mye». Ellers null unnskyldninger. Min teori er at hun bare scroller forbi de «kjedelige» nyhetene i fordel til TikTok. 

Anonymkode: c9a13...036

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 5.13):

her tror vi på alle konspirasjonsteorier 🤣🤣

Anonymkode: 7b3ed...a1d

Ekspander  

Alt du ikke har hørt om er konspirasjonsteorier, altså. Du får joine klubben til den naive naboen du. 

Anonymkode: 8f0e3...257

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 4.46):

Trenger ikke være psykisk utviklingshemmet for å ikke følge med i verden. Mange som lever i sin egen lille boble. Min mor og bestemor blant annet.

Anonymkode: c964f...2b7

Ekspander  

Jo, en del av disse går nok under den betegnelsen, nettopp p.g.a lav IQ. Det er jo bl.a på denne måten lav IQ merkes. Det er dessuten uheldig at  mennesker som overhodet ikke orienterer seg i verden har stemmerett. De kan jo påvirkes veldig lett. La oss håpe at en som tror at smågodt er frukt ikke stemmer ved valg.

Anonymkode: 31e2f...0c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 2.26):

Jeg har blitt kjent med en hyggelig godt voksen dame i bygården min, og vi snakker om løst og fast når vi møtes.

En dag begynte jeg å snakke om nyhetsbildet og det ene temaet tok det andre, og jeg ble sjokkert over hvor blåøyd og lite opplyst hun var.

Hun visste ikke at voldtekt er et vanlig våpen som blir brukt i kriger.

Hun tror at alle som er soldater i krig er onde og ønsker å delta selv.

Hun visste ikke at småjenter ned til 6 år bor og jobber på bordell i India og andre fattige land, og at barneprostitusjon er et omfattende problem i verden.

Hun tror at Donald Trump er en trofast, kristen og konservativ mann med hederlige verdier 

Hun tror barnearbeid var noe som tilhørte fortiden og ikke eksisterer lenger

Hun tror at alle som kommer til landet vårt som flyktninger har ærlige intensjoner

Hun visste ikke at under Maos regime i Kina var det vanlig at fattige bønder sendte sine unge døtre til Mao sitt palass, for at de skulle bli hans elskerinner.

Hun vet ikke at polarisen smelter 

Hun visste ikke at Titanic gikk ned, og trodde kun det var en fiktiv film på  linje med "Skjelvet" og "Tunnellen".

(Hun vet heller ikke hva Kvinneguiden er, så sjansen for at hun leser dette er minimal.)

Anonymkode: 00842...bb4

Ekspander  

Jeg har fått en belærende nabo som tror hen er mye bedre enn alle andre.... 

Anonymkode: 8ccac...2d5

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 5.32):

Det er disse som har stemt frem sosialistene og innvandringen i landet vårt. Ingen bombe at det finnes slike folk. 

Anonymkode: 1d1dd...00a

Ekspander  

For noe vrøvl.

Anonymkode: fed4b...f58

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 5.32):

Det er disse som har stemt frem sosialistene og innvandringen i landet vårt. Ingen bombe at det finnes slike folk. 

Anonymkode: 1d1dd...00a

Ekspander  

Tviler sterkt på at hun stemmer.

Anonymkode: 15589...fda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt kjent med en hyggelig godt voksen dame i bygården min, og vi snakker om løst og fast når vi møtes.

En dag begynte jeg å snakke om nyhetsbildet og det ene temaet tok det andre, og jeg ble sjokkert over hvor blåøyd og lite opplyst hun var.

Hun visste ikke at småjenter ned til 6 år bor og jobber på bordell i India og andre fattige land, og at barneprostitusjon er et omfattende problem i verden.

Hun tror at Donald Trump er en trofast, kristen og konservativ mann med hederlige verdier 

Hun tror at alle som kommer til landet vårt som flyktninger har ærlige intensjoner

Hun visste ikke at under Maos regime i Kina var det vanlig at fattige bønder sendte sine unge døtre til Mao sitt palass, for at de skulle bli hans elskerinner.

Hun visste ikke at Titanic gikk ned, og trodde kun det var en fiktiv film på  linje med "Skjelvet" og "Tunnellen".

(Hun vet heller ikke hva Kvinneguiden er, så sjansen for at hun leser dette er minimal.)

Ekspander  

Dette var da veldig spesielle tema for småprat med naboen? Jeg er så kjedelig at jeg pleier holde meg til været og andre uvesentligheter…

Anonymkode: 41b11...34c

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Høres ut som om du er litt i overkant pratesyk når du diskuterer så mye med naive naboer. Selv ønsker jeg sjelden å ha lange samtaler med de, bortsett fra et nikk og hei. 

.. og hvis hun virkelig er så dum som du fremstiller henne er det ikke sikkert hun finner ut hvordan hun skal stemme med valg heller, så da kan hun neppe gjøre noe galt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn er jeg mer skeptisk til ts sosiale intelligens, enn den stakkars uvitende naboen.

Anonymkode: bf80a...146

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får starte med å møte folk der de er. Neivel, så er hun ikke opptatt av verdens elendighet, men har andre interesser. Det er en nabo du småprater med. Intelligens handler like mye om å godta hverandre, de dype samtalene kan du ha med likesinnede som du har valgt som venner. Det er ikke feil å også være i stand til smalltalk med andre, og om en vil ha den relasjonen i tillegg, så er det kanskje ikke lurt å fremstå som en bedreviter i alle sammenhenger, men heller speile litt.  Det kan fort bli litt slitsomt å ha en nabo som skal drive voksenopplæring. Jeg hadde godtatt både henne og andre som de er.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var litt noen samtaletema. Hvorfor i himmelens navn snakket dere om alt det der, attpå til tema hun ikke kjente til og tydeligvis ikke intresserer seg for? Hvis hun fortsatt er hyggelig mot deg, så er hun virkelig en hyggelig dame. 

Anonymkode: 24f2b...79f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har selvfølgelig ikke snakket om alle disse temaene på én dag, men snakket om det tilfeldigvis må vi så tv.

Vi er omtrent på samme alder og mye av det lærte vi på ungdomskolen/vgs, og er umulig å ikke fått med seg selv om man bor under en stein.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 9.59):

Det var litt noen samtaletema. Hvorfor i himmelens navn snakket dere om alt det der, attpå til tema hun ikke kjente til og tydeligvis ikke intresserer seg for? Hvis hun fortsatt er hyggelig mot deg, så er hun virkelig en hyggelig dame. 

Anonymkode: 24f2b...79f

Ekspander  

Hun syntes det var interessant og lurte på hvorfor hun ikke hadde hørt om barneprostitusjon og at isen smelter tidligere.

Det virket som hun oppriktig hadde lyst å lære

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Hulderen skrev (På 14.1.2025 den 3.20):

Det visste ikke jeg heller. Har du kilder på det? Jeg har prøvd å google. ChatGPT (jeg vet at det ikke er en pålitelig kilde) svarer dette:

«Det er ingen dokumentasjon som tyder på at fattige bønder systematisk sendte døtrene sine til Mao Zedongs palass for å bli hans elskerinner. Det er imidlertid kjent at Mao hadde mange elskerinner, og at unge kvinner ofte ble valgt ut til å delta på dansekvelder som kunne ende med intime møter med ham. Mao utnyttet sin maktposisjon, men praksisen som beskrives i spørsmålet virker ikke å være en etablert eller vanlig tradisjon.»

Ekspander  

Fattige bønder sendte sine døtre til byen for at de skulle få én mindre munn å mette, og på den tiden var det stas for foreldrene hvis jentene fikk plass ved hans palass.

Mao ønsket kun jomfruer og hadde jenter fra ca 14 år og oppover som bodde med han, og fungerte som  elskerinner eller til å gjøre andre oppgaver.

Jeg har ikke kilder å vise til da dette kommer fra min veninne som skrev hovedoppgave (nå master) på 90 tallet om Kinas store leder Mao Zedong.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, så er det en nabo som ikke følger med på nyhetene eller får med seg hva som skjer i verden utenfor.  Men på hvilken måte går det utover deg? 

Anonymkode: af7fb...60e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 4.46):

Trenger ikke være psykisk utviklingshemmet for å ikke følge med i verden. Mange som lever i sin egen lille boble. Min mor og bestemor blant annet.

Anonymkode: c964f...2b7

Ekspander  

Nja, jeg tenker at litt må det mangle i topplokket. Man må nesten lukke både øre og øyne om man skal være såpass uopplyst på TS beskriver. Greit nok at ikke alle er samfunnsengasjert eller har interesse for politikk. Men vi lever i den samme verden og blir utsatt for de samme inntrykkene. 

Anonymkode: 80020...3ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (På 14.1.2025 den 3.20):

Det visste ikke jeg heller. Har du kilder på det? Jeg har prøvd å google. ChatGPT (jeg vet at det ikke er en pålitelig kilde) svarer dette:

«Det er ingen dokumentasjon som tyder på at fattige bønder systematisk sendte døtrene sine til Mao Zedongs palass for å bli hans elskerinner. Det er imidlertid kjent at Mao hadde mange elskerinner, og at unge kvinner ofte ble valgt ut til å delta på dansekvelder som kunne ende med intime møter med ham. Mao utnyttet sin maktposisjon, men praksisen som beskrives i spørsmålet virker ikke å være en etablert eller vanlig tradisjon.»

Ekspander  

Men dette sjedde i Japan under 2 verdenskrig. Så en doku for et par år siden.  Helt forferdelige forhold, de frøs, de sultet, ble slått, kuttet med kniver og ble holdt som sexslaver i åresvis til de døde.  40-50 menn om dagen var vanlig.

Enige om erstatning til sexslaver – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

(+) Lee Ok-sun (90) var japanernes sexslave under krigen

Anonymkode: 02c6e...91a

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...