AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Del Skrevet 14 timer siden Pr nå er det jeg som hjelper min mor med å betale regninger og andre økonomiske disposisjoner. Det er imidlertid et ansvar jeg egentlig ikke ønsker å ha, fordi jeg føler at jeg kommer i skvis i forhold til mine to søsken. Noe av årsaken til dette er at en av dem har lånt ganske mye penger, og fortsetter å låne. Mor har dobbelt pensjon og lave utgifter og har sånn sett råd, men jeg vet at dette søskenet mitt kunne ha klart seg helt fint dersom h*n hadde "satt tæring etter næring", og det provoserer meg. Det er ikke mine penger og sånn sett ikke noe jeg har rett til å si noe om, men det hadde vært bedre om en person utenfor familien hadde håndtert dette. Jeg tror ikke vergemål er aktuelt så lenge det finnes pårørende (meg) som kan bistå, men det finnes kanskje andre muligheter? Noen som vet? Anonymkode: adc4b...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms. Perfect Skrevet 14 timer siden #2 Del Skrevet 14 timer siden Om hun fortsatt er ved sine fulle fem, trenger du ikke mene noe om hennes økonomiske disponeringer, kun gjøre som hun ber deg om. Dersom du ikke ønsker å hjelpe henne kan evt et av dine søsken overta, eller hun kan betale en annen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Del Skrevet 14 timer siden Du kan jo leie et regnskapskontor til å gjøre det. Bedre at du gjør det, enn ditt søsken? Er din mor dement eller samtykkekompetent? Det er jo egentlig hun som må sette grenser. Så du kan prate med henne hvordan hun vil ha det, så utfører du for henne. Du kan jo spørre henne hva plan for tilbakebetaling er, er det en gave, eller forskudd på arv? Så hjelper du henne å rydde i eget hode. Anonymkode: f5fc4...f85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #4 Del Skrevet 14 timer siden La nå ikke ditt søsken få fullmakt iallefall. Anonymkode: 76875...99f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Del Skrevet 14 timer siden Dere kan betale et regnskapsbyrå. Anonymkode: 362ea...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du kan jo leie et regnskapskontor til å gjøre det. Bedre at du gjør det, enn ditt søsken? Er din mor dement eller samtykkekompetent? Det er jo egentlig hun som må sette grenser. Så du kan prate med henne hvordan hun vil ha det, så utfører du for henne. Du kan jo spørre henne hva plan for tilbakebetaling er, er det en gave, eller forskudd på arv? Så hjelper du henne å rydde i eget hode. Anonymkode: f5fc4...f85 Mor er ikke dement, og er samtykkekompetent, men sliter med å holde oversikt og synes nettbank er vanskelig. Vi har snakket om grensesetting tidligere flere ganger, men hun vil ikke sette ned foten og fortsetter å låne ut disse pengene mens hun klager til meg over dette søskenet, og det bidrar også til at jeg føler meg mellom barken og veden. Hun har ikke tatt stilling til hva disse lånene er, men du har rett i at jeg burde hjelpe henne å rydde i eget hode slik at hun kan få et bevisst forhold til dette. Takk! -ts Anonymkode: adc4b...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden ms. Perfect skrev (7 timer siden): Om hun fortsatt er ved sine fulle fem, trenger du ikke mene noe om hennes økonomiske disponeringer, kun gjøre som hun ber deg om. Dersom du ikke ønsker å hjelpe henne kan evt et av dine søsken overta, eller hun kan betale en annen. Nei, og det skriver jeg i grunnen selv også. Jeg glemte å få det med i HI, men en del av problemstillingen er at hun klager til meg over at dette søskenet må låne penger så ofte, samtidig som hun ikke vil sette foten ned. Jeg hjelper henne med mye annet også, så det handler ikke om at jeg ikke ønsker å hjelpe henne. Jeg tenker vel også at det på en måte hadde vært mer ryddig om akkurat det som gjelder økonomi, håndteres av en nøytral tredjepart. - ts Anonymkode: adc4b...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Pr nå er det jeg som hjelper min mor med å betale regninger og andre økonomiske disposisjoner. Det er imidlertid et ansvar jeg egentlig ikke ønsker å ha, fordi jeg føler at jeg kommer i skvis i forhold til mine to søsken. Noe av årsaken til dette er at en av dem har lånt ganske mye penger, og fortsetter å låne. Mor har dobbelt pensjon og lave utgifter og har sånn sett råd, men jeg vet at dette søskenet mitt kunne ha klart seg helt fint dersom h*n hadde "satt tæring etter næring", og det provoserer meg. Det er ikke mine penger og sånn sett ikke noe jeg har rett til å si noe om, men det hadde vært bedre om en person utenfor familien hadde håndtert dette. Jeg tror ikke vergemål er aktuelt så lenge det finnes pårørende (meg) som kan bistå, men det finnes kanskje andre muligheter? Noen som vet? Anonymkode: adc4b...4f8 En sak du tar en telefon til Statsforvalter om og ber om rådgivning. Slike saker har de erfaring med. Anonymkode: ccfb3...544 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dere kan betale et regnskapsbyrå. Anonymkode: 362ea...57f Ja, det tenkte jeg i grunnen ikke på, men det er jo logisk. Skal sjekke priser, takk for forslaget. - ts Anonymkode: adc4b...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En sak du tar en telefon til Statsforvalter om og ber om rådgivning. Slike saker har de erfaring med. Anonymkode: ccfb3...544 Takk, det var et godt forslag! - ts Anonymkode: adc4b...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Et regnskapsbyrå kan vel ikke nekte moren å betale ut penger, så da er TS like langt? Ingen kan dessverre forhindre at moren gir bort penger til noen som helst, så lenge hun ikke er umyndiggjort. Hvis hun blir umyndiggjort, kommer overformynderen i kommunen inn i bildet. Anonymkode: 5ef22...771 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pillarguri Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden Hvis din mor ikke bruker nettbank, er det da du som betaler ut lån til din bror? Da får du i alle fall oversikt over hvor mye han låner. Det er kjempeviktig at du har lovlig tilgang til din mors bankkonto, at du logger deg inn som deg selv på hennes konto. Dersom du logger inn med din mors bank ID, så er det ulovlig. Enig i at du må ta en alvorlig prat med mor og få avklart om disse lånene hun gir er gave/forskudd på arv eller om de skal tilbakebetales etter en plan. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå