AnonymBruker Skrevet 13. januar #1 Del Skrevet 13. januar Har en god venninne som har gått mye ned i vekt. De siste månedene når hu er nær målet så har hun blomstret syns jeg da (andre mener at hun "briefer"). Turd å gå på dates, kjøpt en del nye klær og stilt opp på sammenkomster i julen med mer tettsittende antrekk. Hun har alltid vært pen, men har nå en kropp som er konvensjonell flott også, så hun får mye oppmerksomhet fra menn. Hun tørr å ta mer plass. Men dett har vært sure kommentarer fra omgangskretsen. Hvorfor er det sånn? Er det bare lov å gå ned i vekt om man ikke endrer væremåte også? Hvorfor i så fall? Og nei, dette er ikke meg, om noen tror det. Jeg bryr meg ikke om mote og tar ikke mye plass uansett hva jeg veier, men syns det er fint å se venninnen min spre sine sommerfuglevinger med en kropp som viser at hun har lagt mye innsats i å bli sunnere. Anonymkode: 7c113...4b5 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #2 Del Skrevet 13. januar Fordi vi er redde for at det også blir galt. Anonymkode: d060f...b92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PM75 Skrevet 13. januar #3 Del Skrevet 13. januar Da er det ekstra viktig at du heier på henne og ikke blir med på de surmaga kommentarene! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #4 Del Skrevet 13. januar Vaktbalansen i vennegjengen endrer seg plutselig og noen blir sjalu. Slik er det dessverre alltid. Veldig trist og ødeleggende. Anonymkode: e8c07...7cc 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #5 Del Skrevet 13. januar Kvinner er generelt dårlige til å heie på hverandre. Ikke bare når det gjelder vektnedgang. Vi burde bli bedre og det er noe jeg fokuserer på. Samtidig lurer jeg på om du «heiet» på venninnen di før hun gikk ned i vekt? Det var det største problemet jeg hadde når jeg gikk ned og ble pen. Fikk så sykt mye komplimenter og oppmerksomhet som om jeg var usynlig når jeg var tjukk liksom. Det gjorde fryktelig vondt fordi jeg var jo samme menneske innenbords. Anonymkode: 3a064...6ec 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #6 Del Skrevet 14. januar Jeg syns egentlig vi kan slutte å kommentere på kropp, både positivt og negativt. Man vet aldri hvorfor noen går ned i vekt. Anonymkode: b5c6a...b36 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #7 Del Skrevet 14. januar Ikke alle liker å få kommentarer på kropp, selv om de er "positive" (og "du ser så mye bedre ut nå!" eller "endelig har du fått en fin figur!" er ikke så veldig positivt, når man tenker over det..) Så det kan jo hende at de som ikke heier på hverandres vektnedgang, selv er mennesker som ikke liker å få kommentarer om kroppen sin. Og så må det sies at enkelte som går veldig mye ned i vekt, kan finne på å vise altfor mye kropp/hud etterpå, fordi de endelig er komfortable med seg selv - og det er ikke alle som synes det passer seg. Ikke fordi de er misunnelige på vektnedgangen, men bare fordi folk har forskjellige meninger om hvor mye hud som er passende. Anonymkode: dbf4c...cf9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #8 Del Skrevet 14. januar Det er ikke uvanlig, dessverre. Misunnelse, redd for å ikke føle seg "bedre enn" den andre osv tror jeg ligger i bunn. MEN: jeg har gått ned 30 kg og enda ikke fått en sånn kommentar. Tvert i mot. Så det er mange som IKKE er sånn også! Anonymkode: 5b354...14d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #9 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er det bare lov å gå ned i vekt om man ikke endrer væremåte også? Hvorfor i så fall? Anonymkode: 7c113...4b5 Jeg hadde en venninne som endret personlighet totalt etter vektnedgang (gastrisk bypass), og for å si det slik: det var ikke vektnedgangen som gjorde at venner forsvant, selv om det er historien hun forteller andre. Andres versjon er litt annerledes. Hun ble skikkelig ufyselig som menneske, og hadde hun vært slik tidligere hadde hun ikke hatt venner da hun led av fedme heller. Før vektnedgangen var hun en helt vanlig hyggelig person. Litt sjenert, men varm og omgjengelig. Etterpå begynte hun å drikke/feste mye. Hun ble vulgær, ble frekk og slem mot alle som sa henne imot, ble ekstremt selvopptatt osv. Alle prøvde støtte henne, men vi fikk bare beskjed om å holde oss unna, at vi var misunnelige fordi vi ikke tålte at hun endelig hadde det bra osv. Din venninne er sikkert ikke slik, men jeg skrev dette for å vise at det er mange grunner til at folk ikke alltid heier på andre. Det er ikke alle endringer som er positive. Anonymkode: 5cc86...51a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #10 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg hadde en venninne som endret personlighet totalt etter vektnedgang (gastrisk bypass), og for å si det slik: det var ikke vektnedgangen som gjorde at venner forsvant, selv om det er historien hun forteller andre. Andres versjon er litt annerledes. Hun ble skikkelig ufyselig som menneske, og hadde hun vært slik tidligere hadde hun ikke hatt venner da hun led av fedme heller. Før vektnedgangen var hun en helt vanlig hyggelig person. Litt sjenert, men varm og omgjengelig. Etterpå begynte hun å drikke/feste mye. Hun ble vulgær, ble frekk og slem mot alle som sa henne imot, ble ekstremt selvopptatt osv. Alle prøvde støtte henne, men vi fikk bare beskjed om å holde oss unna, at vi var misunnelige fordi vi ikke tålte at hun endelig hadde det bra osv. Din venninne er sikkert ikke slik, men jeg skrev dette for å vise at det er mange grunner til at folk ikke alltid heier på andre. Det er ikke alle endringer som er positive. Anonymkode: 5cc86...51a Venninnen min er ikke "vulgær, frekk og slem". Hun er bare på Tinder og dater litt, og kan for første gang velge å vrake. Og det vet hun. Så det er mye av det kommentarene har gått på "hun tror at hun er noe, typ". Skal ikke si alt som har blitt sagt for det blir for konkret og utleverende for de som har kommentert. Og vet ikke om det alltid er misunnelse bak heller, men mange kvinner hater andre kvinner som tidligere gjorde seg usynlige, og nå tar mer plass i verden. Ja, hun har endret seg, men til det positive, syns jeg da. Anonymkode: 7c113...4b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #11 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg hadde en venninne som endret personlighet totalt etter vektnedgang (gastrisk bypass), og for å si det slik: det var ikke vektnedgangen som gjorde at venner forsvant, selv om det er historien hun forteller andre. Andres versjon er litt annerledes. Hun ble skikkelig ufyselig som menneske, og hadde hun vært slik tidligere hadde hun ikke hatt venner da hun led av fedme heller. Før vektnedgangen var hun en helt vanlig hyggelig person. Litt sjenert, men varm og omgjengelig. Etterpå begynte hun å drikke/feste mye. Hun ble vulgær, ble frekk og slem mot alle som sa henne imot, ble ekstremt selvopptatt osv. Alle prøvde støtte henne, men vi fikk bare beskjed om å holde oss unna, at vi var misunnelige fordi vi ikke tålte at hun endelig hadde det bra osv. Din venninne er sikkert ikke slik, men jeg skrev dette for å vise at det er mange grunner til at folk ikke alltid heier på andre. Det er ikke alle endringer som er positive. Anonymkode: 5cc86...51a Dette er et godt poeng. Noen ganger kan vektnedgang få fram den virkelige personligheten. Når det er «alle andre som er negative» og hvertfall når man skylder på at «alle er bare misunnelige» så er det ALLTID noe negativt med den personen er min magefølelse. Og det er anderledes å være vulgær, full, frekk og gå i utfordrende klær når man er 18år og ikke har fult utviklet hjerne. Den samme oppførselen på en 44-åring er alltid ufyselig, uansett om hun endelig er slank. Det er lov å reagere på slik endring. Det betyr ikke at man «hater», «er misunnelig» eller «ikke heier på andre kvinner». Anonymkode: b5c6a...b36 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #12 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Venninnen min er ikke "vulgær, frekk og slem". Hun er bare på Tinder og dater litt, og kan for første gang velge å vrake. Og det vet hun. Så det er mye av det kommentarene har gått på "hun tror at hun er noe, typ". Skal ikke si alt som har blitt sagt for det blir for konkret og utleverende for de som har kommentert. Og vet ikke om det alltid er misunnelse bak heller, men mange kvinner hater andre kvinner som tidligere gjorde seg usynlige, og nå tar mer plass i verden. Ja, hun har endret seg, men til det positive, syns jeg da. Anonymkode: 7c113...4b5 Men er det ikke din oppgave å si dem i mot da? Hvis hun virkelig ikke har blitt kjip, bare begynt å date? Eller sitter du bare og smiler når de baksnakker henne? Hva med å spørre hva dem mener? Kanskje hun har gjort eller sagt noe når du ikke var tilstede. Anonymkode: b5c6a...b36 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #13 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke alle liker å få kommentarer på kropp, selv om de er "positive" (og "du ser så mye bedre ut nå!" eller "endelig har du fått en fin figur!" er ikke så veldig positivt, når man tenker over det..) Så det kan jo hende at de som ikke heier på hverandres vektnedgang, selv er mennesker som ikke liker å få kommentarer om kroppen sin. Og så må det sies at enkelte som går veldig mye ned i vekt, kan finne på å vise altfor mye kropp/hud etterpå, fordi de endelig er komfortable med seg selv - og det er ikke alle som synes det passer seg. Ikke fordi de er misunnelige på vektnedgangen, men bare fordi folk har forskjellige meninger om hvor mye hud som er passende. Anonymkode: dbf4c...cf9 Her var det ikke nødvendigvis snakk om å gi skryt for ny kropp, men om å unngå å snakke drit om den som har slanket seg. I min verden er det heller ikke normalt å baksnakke venninner fordi de «viser for mye kropp/hud», sånt sluttet man med når man ble voksen. Anonymkode: 9c7f1...27f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 14. januar #14 Del Skrevet 14. januar Kvinner er kvinner verst. Vi hever oss selv ved å dytte ned andre. Og som noen sier, vekt balansen har endret seg, og enkelte takler ikke det. Og ikke glem sjalusi.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #15 Del Skrevet 14. januar Kvinner er kvinner verst. Det handler om sjalusi Anonymkode: 9756f...21c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 14. januar #16 Del Skrevet 14. januar Å kommentere kropp, vekt og utseende, og ikke minst endringer av det, er et minefelt det som regel er tryggest å unngå. Jeg kjenner jeg blir veldig nysgjerrig på hva som ligger i mer tettsittende antrekk og å ta mer plass, samt alder. For det er en del som når de går ned mye, får fornyet selvtillit og skal ta igjen alt de føler de har gått glipp av, ikke helt finner den sosiale balansen (særlig synlig over en viss alder, når sosiale normer i omgangskretsen gjerne har satt seg mer. Tiden er ute for en del av det de vil ta igjen). Det betyr ikke at det er greit å baksnakke, men det er ikke nødvendigvis heller noe jeg vil heie på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild37 Skrevet 14. januar #17 Del Skrevet 14. januar Denne oppførselen har jeg observert mange ganger hos kvinner. Dere kan virkelig stygge med hverandre iblant Misunnelse ender ofte i at dere prøver å jekke hverandre ned, hvorfor vil dere hverandre så vondt? Har aldri sett slikt blant menn, vi heier mer på hverandre når det gjelder slike ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #18 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dette er et godt poeng. Noen ganger kan vektnedgang få fram den virkelige personligheten. Når det er «alle andre som er negative» og hvertfall når man skylder på at «alle er bare misunnelige» så er det ALLTID noe negativt med den personen er min magefølelse. Anonymkode: b5c6a...b36 I det tilfellet jeg beskrev var det ikke den virkelige personligheten som kom frem. Det kom kom til syne var manglende mestringsstrategi da hun ikke lenger kunne bruke mat som trøst når hun hadde det vanskelig. Hun gikk fra å bruke mat som trøst, til å bruke bekreftelse og oppmerksomhet som det samme. Hun byttet kort sagt avhengigheten til mat med avhengighet av bekreftelse og oppmerksomhet, og hun gjorde hva som helst for å få "fixet" sitt, uansett hvem eller hva det gikk ut over. Vi rundt henne så dette, og prøvde som sagt å støtte henne, men vi nådde ikke inn. Anonymkode: 5cc86...51a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #19 Del Skrevet 15. januar Jeg gikk ned mye i vekt pga sykdom. Og min bestevenninne ble sur hver gang jeg kjøpte klær og måtte komme med stikk om kroppen min ofte. Dette var en kropp som nå var syk og jeg kjøpte nye klær fordi de andre ikke passet, jeg endret ikke personlighet i den form at jeg var mer ute på byen osv, heller motsatt fordi jeg slet med smerter og var mye sliten. Dette visste hun. Kommentarer jeg fikk fra andre, som «så flink du har vært» gjorde bare vondt, for jeg hadde ikke gått ned i vekt fordi jeg var flink, men syk. Jeg lot være å si noe om det og bare smilte stort sett, for de som ikke kjente meg godt visste ikke at jeg var syk. Det var noen andre som overhørte hvordan min venninne snakket til meg som sa at det var helt tydelig at hun var sjalu fordi hun ikke lenger var penest i vennegjengen. Jeg avfeide det som tull, men da jeg ble frisk så gikk jeg opp igjen en del og da ble min venninne som «vanlig» igjen. Jeg har etter dette aldri kommentert andres kropp og jeg sier aldri «så flink» til noen som har gått ned i vekt hvis ikke jeg VET at de jobber hardt for det og ønsker å dele det med meg, da heier jeg selvfølgelig på de! Anonymkode: e0240...a8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #20 Del Skrevet 15. januar Hatt to venninner som har gått ned mye i vekt. venninne nr 1 ble vanskelig å være sammen med etterhvert fordi hun kun snakket om vekt, kilo, mat, oppskrifter, trening, influensere som også trente, utseende, proteiner, makro. Jeg forstår at man har mål, men å sitte på cafe og erklære at det alle andre spiste (typ bagel, kake, kjeks, iskaffe) kunne hun aldri spise lenger fordi makro ditt og makro datt, det er bare utrivelig. Var jeg sammen med venninna mi i 4 timer, så snakket hun om seg selv og alt jeg ramlet opp tidligere i 4 timer. Utrolig slitsomt og lite givende. Venninne nr 2 fortsatte å være normal og seg selv. Selvsagt oppdaterte hun om vekt og vi snakket mye om det, men hun spurte meg om hvordan jeg hadde det også. Vi fortsatte å snakke om absolutt alt, alt dreide seg ikke om henne og hennes vekttap. Vi endret måten å være venninner på ved at vi da vi møttes gjorde vi mer fysiske greier, byttet ut café med å gå tur osv, kom hun på besøk satte jeg frem sunn snacks som frukt, grønt og kesam-dipp, jeg tilrettela slik at hun skulle lykkes! Jeg unner begge venninnene mine å lykkes, men ikke bli en kjip person. Treffer venninne nr 2 ofte og venninne nr 1 sjeldent. Er med mennesker som gir meg energi fremfor å stjele den. Anonymkode: 943e3...2af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå