AnonymBruker Skrevet 13. januar #1 Del Skrevet 13. januar Vi har en konflikt her hjemme, jenta ble nylig 15 år og ønsker nå å starte å trene på treningsstudio. Jeg synes hun er ung, mye fokus på kropp, bekymring om overtrening, hvem trener en for? Når ble vanlig fysisk aktivitet og hjemmetrening for dårlig? For å starte å trene på treningssenter er hun avhengig av at vi skriv under siden hun er kun 15 år, og at vi betaler. Prøvd å få henne med i organisert aktivitet, men ikke lykkes med det. Er det vanlig at 15 åringer går på treningssenter? Og har dere med flere ungdommer råd? Anonymkode: 0aca6...de2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #2 Del Skrevet 13. januar Nå har jeg gutter, men begge de begynte på treningssenteret her når de fylte 15. Det var aldersgrensen her. Mange av både kompiser og venninner begynte da, så her er det hvetfall veldig vanlig. Anonymkode: ed198...92c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3 Del Skrevet 13. januar Mine to på 14 og 15 er på treningsstudio. Er 14 års grense her. Vi betaler, men er ikke et veldig dyrt senter. Anonymkode: 2dc4b...e53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #4 Del Skrevet 13. januar Det er jo helt vanlig blant ungdommen , vær glad for at du har en sunn ungdom og ikke en overvektig slappfisk som bare vil ligge på sofaen. Anonymkode: 9bbf8...180 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #5 Del Skrevet 13. januar Vi kjøpte sånn familiepakke foresten, da var det en del rabatt. Anonymkode: ed198...92c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #6 Del Skrevet 13. januar Min ungdom fikk trene på treningssenter da han sluttet med organisert trening i en alder av 15 år. Ser ingen problem med det. De første hobbytrener i varierte mengder likevel i den alderen og har tildels lite struktur over treningen sin. Men det kan være sosialt og gøy sammen med venner. Det eneste kriteriet mitt er at jeg betaler ikke på et støttemedlemskap. Anonymkode: 867e4...9f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 13. januar #7 Del Skrevet 13. januar Skjønner at kroppspress og frykt for at hun skal slite med overtrening og/eller utvikle anstrengt forhold til mat er en reell frykt; men å trene kan også være positivt - både fysisk, mentalt og sosialt. Spiseforstyrrelser kan en like lett utvikle uten hjelp av treningssenter! Ville imidlertid sjekket ut sentert; hvem trener der, hvem er målgruppen, har hun venner der? Det er noen sentre hvor "alle" driver med fitness, mens andre sentre er mer famiie-orientert. Kanskje også spandere en pt tine eller to så hun får starthjelp; opplever hun mestring og hensikt kan det være positivt! De aller fleste har godt av å bevege seg mer; det er ikke overtrening som er de flestes problem, men inaktivitet. Tror ikke du oppnår så mye positivt ved å "nekte" henne i å trene på treningssenter; særlig dersom hun ikke har glede og interesse i idrett eller annen organisert fysisk trening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #8 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi har en konflikt her hjemme, jenta ble nylig 15 år og ønsker nå å starte å trene på treningsstudio. Jeg synes hun er ung, mye fokus på kropp, bekymring om overtrening, hvem trener en for? Når ble vanlig fysisk aktivitet og hjemmetrening for dårlig? For å starte å trene på treningssenter er hun avhengig av at vi skriv under siden hun er kun 15 år, og at vi betaler. Prøvd å få henne med i organisert aktivitet, men ikke lykkes med det. Er det vanlig at 15 åringer går på treningssenter? Og har dere med flere ungdommer råd? Anonymkode: 0aca6...de2 Treningstudio er fint, bare sørg for flere PT timer så hun lærer seg det riktig. Trening er bra, og ofte er treningsstudio bedre enn othanisert trening for man kan legge opp tidene selv etter skole og lekser. Min 15-årige jente trener både på treningsstudio og organisert trening. Ikke noe press om kropp, får ikke mer av det om trening på studio enn annen trening. Vi prioriterer å ha råd til all trening. Det er mange treningstudioer som er både bra og billig, så prøv å finne noe som passer. Så personlighet, liker hun å trene alene eller må hun ha noen med, det er vesentlig for om hun dropper ut etter kort stund om dere kjøper årskort Anonymkode: 7376f...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #9 Del Skrevet 13. januar Mine har senter, samme som mitt, veldig rart hvis jeg skulle sagt nei til det når jeg selv er der flere ganger i uken. Men de hadde absolutt noen PT timer i starten for å lære alle teknikkene riktig, det er kjempeviktig for å ikke skade seg. Noen ganger er min ene med på timer sammen med meg tom. Og, det må brukes, 2-3 ganger i uken i hvert fall (unntak for intens lesing til eksamen foreks). Jeg kjenner heldigvis flere som jobber der, så vi har litt billigere medlemskap til oss alle, for senteret er dyrt. Men hvis de kun skulle hatt studio hadde jeg valgt et slikt senter for det er jo billigere uansett. Anonymkode: c7999...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #10 Del Skrevet 13. januar Det er vanlig her. Min femtenåring og venninnene trener sammen. Opplever ikke at de har blitt mer kropps- og utseendefokuserte enn de alt var. Det går mer på sminke og hår enn kropp, egentlig. Anonymkode: 560fa...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #11 Del Skrevet 13. januar Min 15 åring trener også på treningssenter innimellom. Anonymkode: 1b53a...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #12 Del Skrevet 13. januar Begge mine gutter trente på senter fra de var 15 år, minsten begynte sammen med meg da han var 14, faktisk. Har opplevd mer fokus på kropp, de trener jo for å få resultater, og at kostholdet til begge har blitt bedre, siden de lærer seg hva som er bra å spise når de trener. Opplever imidlertid ikke at det er noe overdrevet fokus på det. Anonymkode: 947fc...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #13 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi har en konflikt her hjemme, jenta ble nylig 15 år og ønsker nå å starte å trene på treningsstudio. Jeg synes hun er ung, mye fokus på kropp, bekymring om overtrening, hvem trener en for? Når ble vanlig fysisk aktivitet og hjemmetrening for dårlig? For å starte å trene på treningssenter er hun avhengig av at vi skriv under siden hun er kun 15 år, og at vi betaler. Prøvd å få henne med i organisert aktivitet, men ikke lykkes med det. Er det vanlig at 15 åringer går på treningssenter? Og har dere med flere ungdommer råd? Anonymkode: 0aca6...de2 Veldig bra at hun har lyst til det. Her er det mange som går.på treningsenter i den alderen framfor annen aktivitet. Hun vil trene og være aktiv, la hun gjøre det! Ikke noe galt i det! Bet kun ror 1mnd først å se om det er noe. Anonymkode: 5b501...dc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym6789 Skrevet 15. januar #14 Del Skrevet 15. januar Overvekt er et kjempeproblem i Norge, så å si nei tenker jeg er for dumt. Det er mulig å ha fokus på en sunn og sterk kropp uten kroppspress, men selvfølgelig følg litt med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Julenissenerher Skrevet 15. januar #15 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 21.46): Vi har en konflikt her hjemme, jenta ble nylig 15 år og ønsker nå å starte å trene på treningsstudio. Jeg synes hun er ung, mye fokus på kropp, bekymring om overtrening, hvem trener en for? Når ble vanlig fysisk aktivitet og hjemmetrening for dårlig? For å starte å trene på treningssenter er hun avhengig av at vi skriv under siden hun er kun 15 år, og at vi betaler. Prøvd å få henne med i organisert aktivitet, men ikke lykkes med det. Er det vanlig at 15 åringer går på treningssenter? Og har dere med flere ungdommer råd? Anonymkode: 0aca6...de2 Det går fint:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 15. januar #16 Del Skrevet 15. januar Bare positivt. Der får hun sunne rollemodeller og de venninnene hun knytter seg til vil ikke rote seg borti dop eller bli late.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #17 Del Skrevet 15. januar Det er kjempebra å trene om det blir gjort riktig! Styrketrening øker benmassen og er svært bra for helsen. Å trene i så ung alder gir livsvarig økt helse og gjør det lettere å komme i god form senere. Så en artikkel på at dem med høyt oksygenopptak i ungdomsårene hadde det lettere for å øke i voksen alder. Betal for noen timer pt til å lære henne Anonymkode: de0ee...6b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #18 Del Skrevet 15. januar Er det egentlig noen grunn til å tro at det er mer kroppspress på treningsstudio enn på organiserte aktiviteter? Man slipper i hvertfall konkurranseelementet. Men det er nok lurt med noen timer med veiledning så hun lærer hvordan hun skal bruke maskinene. Anonymkode: d469d...4bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #19 Del Skrevet 16. januar Min gutt som fyller 15 i år går også på treningssenter. Skal sies at han også går på fotball, men jeg ser han har veldig stor glede av treningssenteret og går der både alene og med venner. Kroppspress finnes over alt, jeg tenker det viktigste vi gjør er å følge med og prøve å ha en god dialog med ungdommene om sunne trenings- og matvaner. Da han meldte seg inn fikk han en time med PT med på kjøpet for å lære seg hvordan maskinene funker og til å få tips til et treningsopplegg, det er lurt for å unngå at de skader seg ved å bruke apparatene feil. Anonymkode: 7f9da...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #20 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 21.46): Når ble vanlig fysisk aktivitet og hjemmetrening for dårlig? Prøvd å få henne med i organisert aktivitet, men ikke lykkes med det. Anonymkode: 0aca6...de2 Ulike mennesker liker ulike aktiviteter. En fordel ved treningsstudio fremfor organisert idrett er at man i det førstnevnte tilfelle kan ta ting i helt eget tempo og få tilpasset treningen helt etter behov. Om du ikke har råd så har du ikke råd. Det er en ærlig sak. Men om det ikke står på pengene så tenker jeg at det er superflott at ungene finner en fysisk aktivitet de vil drive med. Om du ikke har råd så kan det jo også være aktuelt for jenta å begynne tjene egne penger, å ha en deltidsjobb. Jeg hadde foreldre som hadde dårlig råd så det ble løsningen min. . Andre løsninger kan være at treningssenter-medlemskap kan være bursdagsgave/julegave slik at du slipper å kjøpe gaver i tillegg til treningsmedlemskapet. Selv har jeg god nok økonomi til å betale for treningsstudio til ungen min og da har jeg valgt å betale. Jeg var bare glad for at ungen endelig gjorde annet enn å kun spille dataspill. Men har du ikke pengene så har du ikke pengene. Anonymkode: 8401b...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå