Gå til innhold

Oppsigelse av leieforhold rettigheter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er en småbarnsfamilie som har fått oppsigelse av leieforhold av boligen vi leier. 
Vi bor på et lite sted hvor det er svært vanskelig å finne noe til leie. Har fått 3 måneder oppsigelse. 

Jeg har lest meg opp litt over regler, at huseier må gjøre dette skriftlig (fikk kun på mail) og det skal være en saklig begrunnelse. 

I mailen fikk vi ingen begrunnelse, så jeg måtte spørre om det selv. Fikk vite at de selv skal bruke boligen. 
Etter å ha lest litt mer på regler har jeg funnet ut at denne regelen sier at huseier må selv bruke boligen som bosted, ikke feriehus/fritidsbolig eller at noen i den nærmeste familie må gjøre det. 

Jeg er temmelig sikker på at dette ikke vil skje da huseier bor i et annet land langt unna og jeg tror at dette ikke vil skje. Men hva kan jeg si… Det er først etter at vi har flyttet ut at jeg kan si noe om dette. Men da er det allerede gjort, vi er allerede ute, og da spiller det liksom liten rolle om huseier gjør noe annet med boligen?

Huseier bryter selvsagt husleieloven ved å gjøre noe annet med boligen enn å bo der, siden det er begrunnelsen vi har fått. 

Det er en stressende situasjon. Om vi finner et annet sted og finner ut at huseier leier ut til andre etter vi har flyttet ut er det bare å bite i det sure eplet?

Anonymkode: 9450b...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

§ 9-5.Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a. husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b. riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c. leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d. det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

Som du ser finnes det flere grunner til at de kan si opp kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere har fått en begrunnelse og det er de skal bruke boligen selv. Dere har fåt oppsigelse på 3 måneder, og mail er skriftlig så det er rikitg måte å gjøre det på

Anonymkode: d378f...599

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mail er skriftlig. Men oppsigelse skal fylle formkrav.

Spørsmålet er jo om det er noe grunn til at du tror utleier vil bli kvitt dere?

Dere kan protestere og krangle på det, men hvis utleier vil bli kvitt dere så finner de alltid en annen gyldig grunn. Og hvis dere bor på ett veldig lite sted som det er vanskelig finne leiebolig på, så blir det neppe lettere om dere bir stemplet som bråkete og kranglete leietakere.

Anonymkode: 1ed10...47d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det viser seg at utleier har gitt uriktige opplysninger i oppsigelsen, så kan vedkommende veldig lett bli tvunget til å dekke deres omkostninger til flytting samt evt høyere leie på et nytt sted. Det skal være en høy terskel for å si opp en leietager, og det er veldig lett å bevise det om utleier f.eks "ombestemmer seg" og leier ut på nytt, gjerne til høyere leie. 

Når det er sagt, så kan det, ved en protest på oppsigelsen, like gjerne være at det er saklig sett større grunn for at dere skal fortsette å leie enn at utleier selv skal disponere boligen. Barn i skole/barnehage, nærområde og mangel på tilsvarende boliger er grunner som kan brukes for å kreve leieforholdet viderebragt. Selv et salg av egen bolig for å ta leieobjektet i bruk kan vise seg å riktignok sannsynliggjøre egen bruk, men ikke funnet sterk nok grunn til oppsigelse. Det skal være trygt å bosette seg i leid eiendom. 

Hadde flere potensielle utleiere faktisk satt seg inn i hvor strengt lovverket er for leieforhold, så tror jeg mange ville tenkt seg om både en og to ganger. 

Anonymkode: 104f8...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det viser seg at utleier har gitt uriktige opplysninger i oppsigelsen, så kan vedkommende veldig lett bli tvunget til å dekke deres omkostninger til flytting samt evt høyere leie på et nytt sted. Det skal være en høy terskel for å si opp en leietager, og det er veldig lett å bevise det om utleier f.eks "ombestemmer seg" og leier ut på nytt, gjerne til høyere leie. 

Når det er sagt, så kan det, ved en protest på oppsigelsen, like gjerne være at det er saklig sett større grunn for at dere skal fortsette å leie enn at utleier selv skal disponere boligen. Barn i skole/barnehage, nærområde og mangel på tilsvarende boliger er grunner som kan brukes for å kreve leieforholdet viderebragt. Selv et salg av egen bolig for å ta leieobjektet i bruk kan vise seg å riktignok sannsynliggjøre egen bruk, men ikke funnet sterk nok grunn til oppsigelse. Det skal være trygt å bosette seg i leid eiendom. 

Hadde flere potensielle utleiere faktisk satt seg inn i hvor strengt lovverket er for leieforhold, så tror jeg mange ville tenkt seg om både en og to ganger. 

Anonymkode: 104f8...afa

Det føles ikke trygt ut nå. Vi flyttet over 2200 kilometer for å komme hit og har nå to barn i barnehage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mail er skriftlig.

At de skal bruke den selv selv om de nå bor evigheter unna et fult mulig. Kanskje skal de flytte hjem, enten permanent eller for en begrenset tid. Kanskje skal kun en av de oppholde seg mye i Norge, kanskje skal noen i nære familie flytte dit. Ellet Kanskje skal de bruke den selv ved å pusse opp for å øke verdi.

Det er lurt å tenke på at gode referanser er gull, å krangle på en riktig utført oppsigelse er bare dumt.

Anonymkode: b2439...033

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...