Gå til innhold

Røyksuget som forsvant

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har røyket i 40 år og har forsøkt å slutte utallige ganger. Hver gang har røyksuget overmannet meg. 

I fjor høst leste jeg boka "Niacin - the real story". Og så begynte jeg å spise niacin. Da forsvant røyksuget. Jeg slutta å røyke og har ikke hatt lyst på røyk siden. Jeg kan til og med ta en fest, uten å få lyst på en røyk. 

Er det bare meg, eller er det andre her som har slutta å røyke på grunn av niacin? Fikk lyst til å spørre, for dette er utrolig. 

Anonymkode: 0ccc2...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selger du dette?

Anonymkode: 49de4...193

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vitamin B3 og mangel er sjelden, så tviler på at dette har noe effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Selger du dette?

Anonymkode: 49de4...193

Jeg verken kjøper eller selger bøker. Jeg fikk boka i gave, og så leste jeg den. Gudene vet hvor den er kjøpt.🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
visp skrev (21 minutter siden):

Det er vitamin B3 og mangel er sjelden, så tviler på at dette har noe effekt. 

Boka handlet ikke om vitaminmangel, men om noe de kalte vitaminavhengighet. Ideen er at noen kan være avhengig av større doser enn andre. Ser ut som det stemte for meg. Funker sikkert ikke på alle. Spurte bare fordi jeg var nysgjerrig på om noen andre har samme erfaring. Det er kanskje ikke innafor å spørre om sånt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Boka handlet ikke om vitaminmangel, men om noe de kalte vitaminavhengighet. Ideen er at noen kan være avhengig av større doser enn andre. Ser ut som det stemte for meg. Funker sikkert ikke på alle. Spurte bare fordi jeg var nysgjerrig på om noen andre har samme erfaring. Det er kanskje ikke innafor å spørre om sånt? 

Jo, selvfølgelig er det innafor, men tenkte bare at den nok hadde vært verdenskjent (boka) om det var noe reelle greier. Det jeg tenker er at du kanskje var så innstilt på å slutte da du leste boka, at placebo er grunnen. Og det er jo fantastisk! Så for din del så er det ikke så nøye om det er niacin eller placebo; du har jo vært veldig flink:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
visp skrev (7 minutter siden):

Jo, selvfølgelig er det innafor, men tenkte bare at den nok hadde vært verdenskjent (boka) om det var noe reelle greier. Det jeg tenker er at du kanskje var så innstilt på å slutte da du leste boka, at placebo er grunnen. Og det er jo fantastisk! Så for din del så er det ikke så nøye om det er niacin eller placebo; du har jo vært veldig flink:)

Tviler på om denne boka blir noen salgssuksess. At niacin kan kurere røyksug er bare nevnt i et lite avsnitt, men jeg tenkte det kunne være verdt å prøve. Og det var det jo, for min del. Sikkert bare placebo, men det funka.🙂

Resten av boka handler bare om hvordan "alternative" leger i Canada har brukt niacin siden 1950tallet for å kurere alkoholisme og psykiske lidelser. Dette er ikke lov å forske på, så om niacin funker mot det vil vi uansett aldri få svsr på i vitenskapelige studier.

Han som i sin tid skrev førsteutgaven av boka er forøvrig samme fyr som starta Anonyme Alkoholikere (AA). Etter at han utga boka, ble han kansellert.

Men boka kom i nytt, oppdatert opplag i fjor. Det var et av de eksemplarene jeg fikk i gave, og det er jeg glad for. Jeg er røykfri! 🥳

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tviler på om denne boka blir noen salgssuksess. At niacin kan kurere røyksug er bare nevnt i et lite avsnitt, men jeg tenkte det kunne være verdt å prøve. Og det var det jo, for min del. Sikkert bare placebo, men det funka.🙂

Resten av boka handler bare om hvordan "alternative" leger i Canada har brukt niacin siden 1950tallet for å kurere alkoholisme og psykiske lidelser. Dette er ikke lov å forske på, så om niacin funker mot det vil vi uansett aldri få svsr på i vitenskapelige studier.

Han som i sin tid skrev førsteutgaven av boka er forøvrig samme fyr som starta Anonyme Alkoholikere (AA). Etter at han utga boka, ble han kansellert.

Men boka kom i nytt, oppdatert opplag i fjor. Det var et av de eksemplarene jeg fikk i gave, og det er jeg glad for. Jeg er røykfri! 🥳

Gratulerer med det; det er jo det eneste som teller her egentlig :)

Alkoholisme er en av tingene som kan gi B3-mangel, så noen leger hadde sikkert noen koblinger av tanker mellom B3 og alkoholisme. Interessant at forfatteren starta AA. Skal sjekke ut mer om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...