Gå til innhold

BI i forhold til andre høyskoler

*melis*

Anbefalte innlegg

Hvordan er BI i forhold til andre høyskoler med tanke på undervisningsopplegg og hvordan er mulighetene for jobb senere i forhold til andre høyskoler? Blir en bacheor på BI sett på som bedre eller dårligere enn en bachelor på offentlig høyskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg vil påstå at BI har et mye dårligere undervisningsopplegg enn de offentlige høyskolene. Jeg går første året og vi har kun forelesningsundervisning, dvs 300-400 elever i samme forelesningssal. Vi har også noen veiledningstimer med andre studenter som hjelper oss med oppgaver. Ikke noe obligatorisk oppmøte. Tilbudet er omtrent slik det var på universitetene før kvalitetsreformen. På høyskolene derimot har de mer klasseromsundervisning og tettere oppfølging.

Men så kommer det jo an på hva slags fag du ønsker å ta. BI har veldig gode muligheter for å studere på deltid/etterutdanne seg på kveldstid. Og nettstudieopplegget deres skal visstnok være bra.

Nå mener jeg ikke BI er så dårlig som jeg kan gi inntrykk av. Men det er nok en sammenheng mellom undervisningsopplegget og den høye strykprosenten i enkelte fag (bla matte). Oppfølgingen skal visstnok bli bedre når man kommer på andre og tredje året.

BI er jo mye mer yrkesrettet enn det er på universitetene. Men man er så absolutt ikke sikret jobb etter endt studium. Tror det er viktig for å bli mer attraktiv på jobbmarkedet å ikke velge bort alt av tall og regnskap. Vet mange som går på markedsføringsutdannelsen og kun velger "mykere fag" kan ha problemer med å få relevant jobb etter utdannelsen. Dette er nemlig en bransje det er vanskelig å fp innpass i.

Og den store ulempen er nok uten tvil skolepengene. Hvis du kan få samme studium på høyskole ville jeg valgt å gå på den offentlig finansierte skolen. Det er uansett mulighet for å supplere høyskoleutdannelse med fag på BI, feks hvis man ønsker å bli siv.øk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke BI mer anerkjente på arbeidmarkedet enn vanlige høyskoler eller er det bare noe jeg innbiller meg? Det må jo vel være en grunn til at folk gidder å betale så mye for å gå der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

BI har et godt rykte i arbeidsmarkedet og er nok mer rettet mot arbeidsmarkedet. De har gode forelesere og et bra opplegg. Oppfølgingen blir bedre andre og tredje året når man har valg spesialiseringen sin, første året er veldig generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...