Gå til innhold

Erfaring med frieser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for alle svarene! 😍

Jeg planlegger å bruke hesten som familiehest, med mange turer i skog og mark, samt litt dressur. Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for kraftige hestetyper, og har også vurdert nordsvensk døl. Lusitano har vært på listen, men den blir dessverre litt for liten for meg. 

Anonymkode: b56db...d3b

Finnes jo mange større Lusitano, så skjønner ikke hvorfor denne er for liten? Mange små i Norge da, men er flere større i utlandet. Har du sett på PRE (andalusier)? Masse fine av disse i Spania. Det er stødige hester som er lettere å sitte på. Har selv hatt 2 PRE tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Var også på jakt etter større/kraftigere hest, og var veldig interessert i frieser. De var dessverre som regel utenfor mitt budsjett, så reiste aldri for å prøve. Fikk høre de var ''mye'' hest, ellers har jeg ikke hørt noe førstehåndsinfo om friesere egentlig. Tenker at det vil som regel være genetiske problemer knyttet til avl på slike distinkte raser med begrenset antall avlsindivider og et incentiv om å avle på utseende. Endte opp med en varmblodstraver som er bredere bygd enn de fleste og ganske høyreist (mye dansk i stammen). De er vanskelige å finne, men eksisterer altså. Var viktig at den kunne fote seg i brattene, da hele området her har helling, nesten ikke flatmark. Så klart finnes det jo flatmark i Norge også, så om det er der du ferdes, blir det noe annet. Det beste rådet er vel å aldri kjøpe en hest usett. 

Anonymkode: be338...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For et par år siden hadde jeg en ridetur på en kraftig og høøy gipsy cod. Da hadde jeg ikke ridd på flere år. Herlighet, det var fantastisk, utrolig behagelig ganglag - i trav var det superlett å sitte ned. Ble skikkelig forelsket i denne hesten/rasen. Har lest de kan ha forskjellig høyde, men akkurat den jeg red (og 3-4 andre i følget) var megastore (og nydelige). Bare et tips/alternativ å sjekke ut?

Anonymkode: 0951b...6d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For et par år siden hadde jeg en ridetur på en kraftig og høøy gipsy cod. Da hadde jeg ikke ridd på flere år. Herlighet, det var fantastisk, utrolig behagelig ganglag - i trav var det superlett å sitte ned. Ble skikkelig forelsket i denne hesten/rasen. Har lest de kan ha forskjellig høyde, men akkurat den jeg red (og 3-4 andre i følget) var megastore (og nydelige). Bare et tips/alternativ å sjekke ut?

Gipsy cob, ikke cod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gipsy cob, ikke cod..

Haha signøyner torsk 😂 

Men ellers enig i at disse er kjempefine. Tinker heter de på norsk 😊

Anonymkode: c79f4...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Haha signøyner torsk 😂 

Men ellers enig i at disse er kjempefine. Tinker heter de på norsk 😊

Anonymkode: c79f4...04d

Det er en god del overavl og sykdom /helseproblemer med denne rasen også, dessverre. Er veldig populære, så man må være nøye når man skal kjøpe hest. Men flotte er de.

Når det er sagt, jeg synes en skikkelig dølahest er vel så flott som både frisere og tinkere. :)  

Anonymkode: 57f5e...d75

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Slår et slag for dølahest! Ja, de er ikke så høye som frieser, men du får verdens stødigste, mildeste og hardføre hest!

Anonymkode: 1851a...0e8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Desverre har denne rasen blitt avlet for å se ut som et glansbilde i større grad.

- mindre fokus på gemytt 

- en hest det er vanskelig å jobbe sammen med ift dressur

- vimsete

det finnes såklart unntak, men jeg ennå å se en god dressurhest av denne rasen

Anonymkode: 3a0b5...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...