Gå til innhold

Uten synlige tegn, TV2 serie

Vendetta

Anbefalte innlegg

Jeg har sett halvparten. Veldig interessant. Men, jeg synes det er litt problematisk at barna/tenåringene ikke er anonymisert? Tenkte litt på at de er jo sårbare og i utredning og behandling. Hva tenker dere andre? Må se ferdig alt før jeg kommenterer noe mer:) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vendetta skrev (Akkurat nå):

Jeg har sett halvparten. Veldig interessant. Men, jeg synes det er litt problematisk at barna/tenåringene ikke er anonymisert? Tenkte litt på at de er jo sårbare og i utredning og behandling. Hva tenker dere andre? Må se ferdig alt før jeg kommenterer noe mer:) 

Reagerte på det samme bare på introen. Får «Helene sjekker inn»-følelsen, altså den ekle følelsen av å få innblikk i noe som føles ugreit fordi de som er identifisert og fulgt fort kan angre senere og det føles for grenseoverskridende med «godt formål så da er det greit» i folkeopplysningens ånd…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare sett første episode. Får ett utrolig dårlig inntrykk av den ene jenta. Skjønner ikke hvorfor dette skal på tv. 

Endret av Spyflua
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jentene og foreldrene har godtatt deltakelsen og sikkert at det ikke er anonymisert. 

Godt program btw. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så viktig at dette temaet taes opp, så synes det er helt supert at det blir laget dokumentar om det slik at folk kan opplyses. Det er også veldig bra at det kommer tydelig fram at jentene blir friskere etterhvert som de jobber med kjernen til symptomene sine. Trenger ikke si så mye hva jeg mener om eksponeringen av disse jentene, for det blir en helt annen diskusjon. Fokuset her er temaet som taes opp, og som sagt, det er så viktig at det synliggjøres. Fin og informativ dokumentarserie, mer av den type opplysning👏

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matas skrev (8 timer siden):

Det er så viktig at dette temaet taes opp, så synes det er helt supert at det blir laget dokumentar om det slik at folk kan opplyses. Det er også veldig bra at det kommer tydelig fram at jentene blir friskere etterhvert som de jobber med kjernen til symptomene sine. Trenger ikke si så mye hva jeg mener om eksponeringen av disse jentene, for det blir en helt annen diskusjon. Fokuset her er temaet som taes opp, og som sagt, det er så viktig at det synliggjøres. Fin og informativ dokumentarserie, mer av den type opplysning👏

Jeg er så enig med deg. Dette er kanskje årets viktigste dokumentar. Unge får stadig dårligere psykisk helse med uforklarlige symptomer. Serien viser at symptomer ikke var så uforklarlige, og at anerkjennelse og helhetstenking er en god inngang.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett hele serien og det er veldig modig og flott at disse symptomlidelsene belyses. Serien viser på en nokså autentisk måte hvordan det er å jobbe med denne pasientgruppen, og behandlerne her er fantastisk flinke i formidling en til pasientene og familiene. Er imponert over familiene som lar regissør og kamera komme så tett på, her er regissøren ekstraordinært tillitvekkende, tenker jeg.

Er spent på reaksjoner fra pasientforeninger, og antar det kommer en debatt etter programmet. Det er bra hvis flere sider av f.eks utmattelsestilstander blir mer åpent kjent. Psykiateren i serien forklarer forbilledlig godt omkring belastninger og symptomer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tenkte jeg at det var rart ingen ble anonymisert. Samtidig  henger så mange historier sammen med livskriser og store tap. Det blir mindre spekulasjoner og grafsing, når det meste er ute i det åpne ❤️ Et opplysende tema som selv helsepersonell trenger en drill på. 

Modige barn ❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle som er interessert i tema/problematikken å lese om power-threat-meaning-framework (er oversatt til norsk nå også). Debatten er på å gå fra «hva er galt med deg?» til «hva har skjedd med deg?» 

Prinsippene i dette er velkjent fra traume psykologien, men også her har jo fagmiljøene sittet godt fast i gammel tankegang og det har vært nærmest krig mellom ulike trosretninger. Dissosiasjon f.eks var sett på som manipulering, regresjon, og for å oppnå noe og slippe ansvar, og at det var bevisst, men at pasienten ikke hadde selvinnsikt. I dag er heldigvis fagmiljøene som jobber med dette stort sett et annet sted, men fordommene henger igjen. Og selv om problemene med økende psykiske vansker og såkalt uforklarlig fysiske symptomer ikke forklares av traumer i flertallet av tilfellene, så er prinsippene fra traumepsykologien nyttige for å forstå. Det handler uansett om å oppleve at man blir overveldet og ikke greier å håndtere ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...