Gå til innhold

Hvorfor kan ikke jeg si N-ordet ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ordet neger hører jeg ofte og bruker selv, og det er bare å bruke det. 

Anonymkode: b18a3...82e

Bruker du ordet albulus?

Anonymkode: c3360...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ordet neger hører jeg ofte og bruker selv, og det er bare å bruke det. 

Anonymkode: b18a3...82e

Ja, hvorfor kan vi ikke bare bruke alle ordene som folk ikke liker?? 
Så du syns da det er innafor at neste gang jeg treffer en med down-syndrom, så kan jeg omtale han som «mongoen»?

Og hvis han sier noe på det så kan jeg bare si at han må slutte å bli så lett krenka?!?

Anonymkode: 789cc...a42

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier neger, indianer og eskimo jeg, selv om folk åpenbart mener det er krenkende. Jeg er lært på skolen at det heter dette, og jeg mener absolutt ingenting negativt med det. Det høres jo mye mer idiotisk ut når man skal prøve forklare hvordan et menneske ser ut med bruk av hundre ord. "Ja, du vet han der, han der litt mørkere som ser ut som han er ifra en plass i Afrika, men antageligvis er han fra usa. Poenget er at han som du vet, han sa til han andre mørkere at..." Hvorfor kan jeg ikke bare forklare det enkelt; negeren sa til den andre negeren..? Så kan de kalle meg bitch, kjerring, hvit eller whatever, sålenge jeg ikke blir kalt "jævla kjerring" rett i ansiktet, på samme måte som jeg ikke sier "jævla neger" (eller indianer eller eskimo eller hvilket av alle disse ordene som nå er "forbudt" å si) rett i ansiktet til noen andre.

Anonymkode: ee049...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du kan fint si neger, for det er ikke forbudt å si.

Men det som er litt morsomt her er at det er hvite mennesker som liksom skal være så rause og inkluderende som har kommet med det tuller og kaller neger N-ordet. De skal liksom være så snille mot negrene. Men negre selv sier nigger uten problem. Hvite folk har kreert et problem som i utgangspunktet ikke var et problem. 

Anonymkode: 7fa51...f3f

Ok,  gå bort til en mørkhudet på gata å si:  Hei neger, vet du hva klokka er?  Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At man fortsatt gnåler på dette i 2025 🙄

Anonymkode: 16499...368

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Djungelvrål skrev (3 minutter siden):

Ok,  gå bort til en mørkhudet på gata å si:  Hei neger, vet du hva klokka er?  Lykke til 

Dette er jo en tullete måte å argumentere på. Du går nok ikke bort til en litt ferm dame og kaller henne alle navn for omfangsrik, men om du skal beskrive henne i en savnet-melding, så vil det jo være relativt vesentlig for å skille henne fra mange andre damer i lik alder, med lik hårfarge og frisyre. Eller hva?

Anonymkode: fc3e7...beb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Neger kommer fra det latinske ordet Negro, som betyr svart.

Anonymkode: f6c2a...87c

Sier du albulus om hvite?

Anonymkode: c3360...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg sier neger, indianer og eskimo jeg, selv om folk åpenbart mener det er krenkende. Jeg er lært på skolen at det heter dette, og jeg mener absolutt ingenting negativt med det. Det høres jo mye mer idiotisk ut når man skal prøve forklare hvordan et menneske ser ut med bruk av hundre ord. "Ja, du vet han der, han der litt mørkere som ser ut som han er ifra en plass i Afrika, men antageligvis er han fra usa. Poenget er at han som du vet, han sa til han andre mørkere at..." Hvorfor kan jeg ikke bare forklare det enkelt; negeren sa til den andre negeren..? Så kan de kalle meg bitch, kjerring, hvit eller whatever, sålenge jeg ikke blir kalt "jævla kjerring" rett i ansiktet, på samme måte som jeg ikke sier "jævla neger" (eller indianer eller eskimo eller hvilket av alle disse ordene som nå er "forbudt" å si) rett i ansiktet til noen andre.

Nettopp.

Anonymkode: f6c2a...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler jo ikke om hva du mener med ett ord!

Hvis hvem som helst sier at det liker jeg ikke at du sier, så unngår jeg jo å si det fordi jeg tar hensyn til folk rundt meg og ikke har noe behov for å absolutt bruke et ord som kan såre andre!

Jeg omgås mange afrikanere og har aldri behov for å bruke ordet «neger»! Og hvem er det du egentlig bruker det om? Når man ser på karakteristikkene av en «neger», så er det folk fra Vest-Afrika som passer til denne karakteristikken.

Så passer du på å ikke bruke dette om f.eks. en somalier? For karakteristikken passer jo ikke på de. 

I hvilke situasjoner har du behov for å bruke ordet? Når jeg som stadig omgås de aldri har behovet. Jeg klarer fint å si en mørkhuda som ser ut som om han er fra rundt India, eller en som ser ut som en somalier eller en som ser ut som en Vest-Afrikaner. 
I mange sammenhenger har jeg jo heller ikke behov for å beskrive noe om fargen til mennesker. Sønnen min er veldig glad i ei Vest-Afrikansk dame i barnehagen. I de fleste sammenhenger holder det å si at han er veldig glad i «navnet hennes». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er jo en tullete måte å argumentere på. Du går nok ikke bort til en litt ferm dame og kaller henne alle navn for omfangsrik, men om du skal beskrive henne i en savnet-melding, så vil det jo være relativt vesentlig for å skille henne fra mange andre damer i lik alder, med lik hårfarge og frisyre. Eller hva?

Men tenk det…. I alle savnetmeldinger som politiet sender ut så klarer de beskrive en persons utseende uten å bruke ordet neger! 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men tenk det…. I alle savnetmeldinger som politiet sender ut så klarer de beskrive en persons utseende uten å bruke ordet neger! 

Men det var ikke poenget mitt. Poenget er at det er greit å bruke ordet beskrivende om man snakker om noen med mørkere hudfarge. Litt som at enkelte grupper sier "hvite" som en samlebetegnelse, ofte med litt negativt forttegn, spesielt i deler av USA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det var ikke poenget mitt. Poenget er at det er greit å bruke ordet beskrivende om man snakker om noen med mørkere hudfarge. Litt som at enkelte grupper sier "hvite" som en samlebetegnelse, ofte med litt negativt forttegn, spesielt i deler av USA. 

Nei det er det ikke, det finnes så mange andre måter man kan beskrive på uten å bruke det ordet.

Anonymkode: d9171...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det er det ikke, det finnes så mange andre måter man kan beskrive på uten å bruke det ordet.

Anonymkode: d9171...e82

Hvilke andre ord? Utdyp gjerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du lærte PÅ SKOLEN at det het neger, er du godt opp i årene.

Er du klar over at mye av det du lærte på skolen, ikke lenger er korrekt? Da regner jeg med at du oppdaterer deg?

Eller tviholder du på at vi har 19 fylker i Norge fordi det var det du lærte på skolen? Du sier fortsatt Holland? Du sier fortsatt Sovjetunionen? Og mongoloid er greit å si i dag, for det var det det het da du var ung? Hvis en lærer er kvinne, er hun frøken? Ekteskapsloven gjelder kun for heterofile par?

Hvis du klarer å akseptere at det ikke lenger er riktig at Norge har 19 fylker, da klarer du å akseptere at neger ikke lenger er et ord vi bruker.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo prøve det i det virkelige liv. Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: dfd67...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke andre ord? Utdyp gjerne. 

Du kan f.eks. si at personen ser vest-afrikansk ut. For det er jo det du mener med ordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du kan f.eks. si at personen ser vest-afrikansk ut. For det er jo det du mener med ordet. 

Det er jo bare vås. Hva om han egentlig er fra sentra-afrika, og at en gjeng venstreside-folk dermed blir støtt på hans vegne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Like tullete som at noen ikke klarer å omtale noen som mørkhudet eller afrikaner fremfor et åpenbart rasistisk utrykk.    Slike mennesker er bare de mest harry jeg kan tenke meg,  så lavmål!  Herregud 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo bare vås. Hva om han egentlig er fra sentra-afrika, og at en gjeng venstreside-folk dermed blir støtt på hans vegne?

Det blir de nok helt sikkert ikke, så du kan trygt forklare det slik. 
Eller så kan du jo si at personen ser ut som om han er fra Sentral-Vest-Afrika da vet du, så er du sikker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Djungelvrål skrev (8 minutter siden):

Like tullete som at noen ikke klarer å omtale noen som mørkhudet eller afrikaner fremfor et åpenbart rasistisk utrykk.    Slike mennesker er bare de mest harry jeg kan tenke meg,  så lavmål!  Herregud 

Men hva om vedkommende ikke er fra Afrika? Jeg mener, han kan være født på Toten? Og en skal jo ikke si "mørkhudet" heller, siden ingen hudfarge er annerledes, det er kun hvit som er negativt siden..bla-bla historie. Om jeg sier mørkhudet eller neger, med E, er akkurat det samme. Hva var det neger/negro kom fra igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...