Gå til innhold

Hvorfor kan ikke jeg si N-ordet ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan noen forklare meg logikken bak at N-ordet kan fritt brukes i f.eks rap musikk av mennesker med mørk hud på en positiv måte; men så fort en person med lys hud sier det (og da mener jeg ikke på en stygg måte) så er det automatisk rasisme? 

Kan ikke jeg som hvit kvinne synge N-ordet i en sang f.eks? Litt som hun danske miss universe som la ut en Tik Tok der hun mimet til  en sang som tilfeldigvis inneholdt N-ordet og ble forsøkt kansellert... Hun mente jo det helt klart ikke på en vond måte.

Syns dette er frustrerende og helt klart noe jeg oppriktig vil ha svar på. Jeg vil jo såklart ikke bruke ett ord som er støtende for andre; men det mister litt poenget sitt når andre kan bruke det uten at det får konsekvenser.

Anonymkode: 3e630...2f2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor skal du bruke ordet nigger? Er jo et negativt ladet ord. 

Anonymkode: e76ee...534

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan fint si neger, for det er ikke forbudt å si.

Men det som er litt morsomt her er at det er hvite mennesker som liksom skal være så rause og inkluderende som har kommet med det tuller og kaller neger N-ordet. De skal liksom være så snille mot negrene. Men negre selv sier nigger uten problem. Hvite folk har kreert et problem som i utgangspunktet ikke var et problem. 

Anonymkode: 7fa51...f3f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 17.49):

Kan noen forklare meg logikken bak at N-ordet kan fritt brukes i f.eks rap musikk av mennesker med mørk hud på en positiv måte; men så fort en person med lys hud sier det (og da mener jeg ikke på en stygg måte) så er det automatisk rasisme? 

Kan ikke jeg som hvit kvinne synge N-ordet i en sang f.eks? Litt som hun danske miss universe som la ut en Tik Tok der hun mimet til  en sang som tilfeldigvis inneholdt N-ordet og ble forsøkt kansellert... Hun mente jo det helt klart ikke på en vond måte.

Syns dette er frustrerende og helt klart noe jeg oppriktig vil ha svar på. Jeg vil jo såklart ikke bruke ett ord som er støtende for andre; men det mister litt poenget sitt når andre kan bruke det uten at det får konsekvenser.

Ekspander  

Du kan snakke dritt om mora di. Jeg kan ikke det, for da blir du sur og får behov for å beskytte henne. Noe av samme greia. Man kan også ha selvironi på egne ting som i utgangspunktet har et stigma. Som fedme. Man kan tulle med det, slå vitser om det, men det er ikke det samme at andre gjør det. I tillegg har mange mørkhudede erfaringer med å bli kalt ordet i negativt ladet term, da fra hvite. Det er jo erfaringer med rasisme som gjør vurderingen sånn da. Synes ikke dette er så vanskelig.

Anonymkode: d8aea...a51

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 17.50):

Hvor skal du bruke ordet nigger? Er jo et negativt ladet ord. 

Anonymkode: e76ee...534

Ekspander  

Men hvis det er så negativt hvorfor brukes det fremdeles? Om det virkelig var så fælt å høre så skulle man tro at man utryddet ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neger kommer fra det latinske ordet Negro, som betyr svart.

Anonymkode: f6c2a...87c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En tjukk dame kan si om seg selv at hun er tjukk. Hvis du kaller henne tjukk, er du ganske teit.
To homofile kan i en fleipete tone omtale hverandre som "jævla homo". Hvis du kaller dem det samme er du ganske teit.
Osv, osv.

Handler om hvilke ting ordet representerer. Mange undertrykte grupper kan velge å ta eierskap til ordene, ved å bruke dem internt. Fleip, sjargong, ufarliggjøring, svart humor.
Hva utenforstående mener om det, er egentlig irrelevant, det er de som er undertrykt som setter standarden på dette.

Er det forresten et stort problem for deg å ikke kunne si det? 😅

Anonymkode: 5464d...18e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det å "ta kontrollen over" eller ta tilbake et begrep som brukes nedsettende av andre er en ganske vanlig strategi. Dels for å ufarliggjøre, dels for å spenne bein på kjipe folk som vil snakke deg ned. Særlig når det er et ord som både har blitt brukt nedsettende og nøytralt, men i vår tid vanligvis oppfattes nedsettende av mottakere som helt tydelig ikke bruker det nettopp for å ta kontrollen over ordet fra de som bruker det med onde hensikter. Det er jo ikke ordet i seg selv, men hensikten en betydelig andel av de (ikke-svarte) som bruker det har, som er problematisk. Jeg synes det er en helt fin løsning.

Så kan du selvfølgelig si ordet (ordene?) så mye du vil. Svært mange som hører deg vil tenke at du da rent faktisk mener det nedsettende og vurdere deg i lys av det. Sånn fungerer verden.

Anonymkode: f9b38...69b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det jo ikke forbudt å kalle noen "neger", med E. Det kommer fra det spanske ordet for sort. Noen har en mørkere hudfarge enn andre. Det er samme folka som vil hindre deg i å bruke det ordet som påtvinger deg å si "cis" foran kjønnet ditt. 

Anonymkode: fc3e7...beb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 18.10):

Ekspander  

Ord får betydning gjennom hvordan de blir brukt.

Feminisme har også en nøytral og saklig definisjon. Mannfolka liker ikke ordet likevel. Og det er fordi ord også får sin betydning for mennesker gjennom hvordan de brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 18.15):

Nå er det jo ikke forbudt å kalle noen "neger", med E. Det kommer fra det spanske ordet for sort. Noen har en mørkere hudfarge enn andre. Det er samme folka som vil hindre deg i å bruke det ordet som påtvinger deg å si "cis" foran kjønnet ditt. 

Ekspander  

Nei, det er de mørke selv som har sagt at de ikke liker å bli kalt det.

Anonymkode: c3360...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 18.15):

Ekspander  

Ingen tvinger deg til å kalle deg cis. Cis har for øvrig en nøytral betydning, så du bekrefter egentlig selve poenget med at ord nettopp ikke bare er ord, uansett hvor mye man ønsker å late som at ord bare er emytologi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 18.10):

Ekspander  

Og woke betyr å være motstander av sosial forskjellsbehandling. Så da regner jeg med du elsker woke. Eller? Eller har det faktisk en betydning hvordan et ord blir brukt kanskje?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Går vi bakover i tid, kalte man personer for åndssvake, sinnsyke, evneveike, dverg, kvinner "havnet i ulykka" og homofile var perverse osv. Tidene er alltid i endring, ord forsvinner, nye kommer til. Hvorfor så stor motstand mot å droppe å bruke et ord som oppleves negativt hos så mange? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 18.24):

Går vi bakover i tid, kalte man personer for åndssvake, sinnsyke, evneveike, dverg, kvinner "havnet i ulykka" og homofile var perverse osv. Tidene er alltid i endring, ord forsvinner, nye kommer til. Hvorfor så stor motstand mot å droppe å bruke et ord som oppleves negativt hos så mange? 

Ekspander  

Fordi det ikke handler om dem selv. Derfor. De tenker på...... seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 17.55):

Du kan fint si neger, for det er ikke forbudt å si.

Men det som er litt morsomt her er at det er hvite mennesker som liksom skal være så rause og inkluderende som har kommet med det tuller og kaller neger N-ordet. De skal liksom være så snille mot negrene. Men negre selv sier nigger uten problem. Hvite folk har kreert et problem som i utgangspunktet ikke var et problem. 

Anonymkode: 7fa51...f3f

Ekspander  

Dette. Ja, neger er greit å si. 

Anonymkode: dfe53...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 18.24):

Og woke betyr å være motstander av sosial forskjellsbehandling. Så da regner jeg med du elsker woke. Eller? Eller har det faktisk en betydning hvordan et ord blir brukt kanskje?

Ekspander  

Jeg er ikke woke. Blir aldri krenket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 18.28):

Jeg er ikke woke. Blir aldri krenket.

Ekspander  

Er heller ikke motstander av foskjellsbehandling. Det er forskjell på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 17.49):

Ekspander  

Si det så mye du vil du. Du fremstår jo bare som en meget enkel sjel. Bare ikke klag når folk ikke vil være rundt deg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ordet neger hører jeg ofte og bruker selv, og det er bare å bruke det. 

Anonymkode: b18a3...82e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...