Gå til innhold

Hvor kan en sosiolog jobbe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg syns sosiologi utdanning ser spennende ut, men lurer på hvor man kan jobbe etter endt utdanning. Kjenner du en som har bachelor i sosiologi? Hvor jobber han/hun, og må man eventuelt ha master for å jobbe som sosiolog?

Anonymkode: e9b4c...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mye av dette kan noen enkle søk gi deg svar på.

Min erfaring: En bachelor i sosiologi blir for lite spesialisert og for generelt, og man vil kunne ha vanskeligheter med å få jobb. Man trenger en master, der man er smart med hvilke fag man velger og hva man skriver masteroppgave om. 

Anonymkode: e651e...f77

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bachelor i sosiologi. Andre året mitt kunne jeg velge hva jeg ville studere, så da tok jeg et årsstudium jus. Jeg jobber i Nav nå. Du kan vel i grunnen jobbe flere steder der de søker etter mennesker med generell bachelor utdanning. Noen av de jeg studerte med, skulle ta pedagogikk i tillegg for å kunne undervise. Noen gikk videre på master. 

Anonymkode: b47cc...ab0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, jeg syns sosiologi utdanning ser spennende ut, men lurer på hvor man kan jobbe etter endt utdanning. Kjenner du en som har bachelor i sosiologi? Hvor jobber han/hun, og må man eventuelt ha master for å jobbe som sosiolog?

Og forresten, for å få tittel sosiolog må du ta master ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sett på google ja, der det står at man kan få jobb her og der, men er interessert i folks faktiske erfaringer :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ei venninne av meg jobber som HR-rådgiver med bachelorgrad, vel å merke etter en del års erfaring i et helt annet firma, og kjenner ikke til arbeidsoppgavene der.

Anonymkode: 028e1...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ei venninne av meg jobber som HR-rådgiver med bachelorgrad, vel å merke etter en del års erfaring i et helt annet firma, og kjenner ikke til arbeidsoppgavene der.

Anonymkode: 028e1...9c1

Feil tråd? 😅

Anonymkode: 65597...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jobbe i nav, med noe statistikk. Ulike etater etc. Sosiologi er en fantastisk disiplin. Anbefaler deg dette hvis du er interessert i samfunnsteoretiske problemstillinger.

Anonymkode: fc6ef...2ef

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har bachelor i sosiologi. Andre året mitt kunne jeg velge hva jeg ville studere, så da tok jeg et årsstudium jus. Jeg jobber i Nav nå. Du kan vel i grunnen jobbe flere steder der de søker etter mennesker med generell bachelor utdanning. Noen av de jeg studerte med, skulle ta pedagogikk i tillegg for å kunne undervise. Noen gikk videre på master. 

Nå må du ha master for å ta PPU og undervise. 
Jobber som krever en hvilken som helst bachelor er det eneste du får med en bachelor i sosiologi. En master hjelper, men det trenger heller ikke være enkelt 

Anonymkode: 75479...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og forresten, for å få tittel sosiolog må du ta master ja

Det er ikke en beskyttet tittel. 

Anonymkode: 99e5d...fff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Kan jobbe i nav, med noe statistikk. Ulike etater etc. Sosiologi er en fantastisk disiplin. Anbefaler deg dette hvis du er interessert i samfunnsteoretiske problemstillinger.

Anonymkode: fc6ef...2ef

Jeg er enig i at det kan være mulig å få jobb i Nav med en bachelor i sosiologi, men å få en jobb "med noe statistikk" rett etter at man er ferdigutdannet, tviler jeg sterkt på, med mindre man har annen utdanning eller veldig konkret arbeidserfaring. Det er vel rundt maks 10 stp kvanitativ metode i en sånn bachelor, en mulighet kan være å bruke kvantitativ metode i bacheloroppgaven.

Anonymkode: e651e...f77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke noe med sosiologi spesielt å gjøre, men generelt er det så mange med master, at mange typiske jobber hvor du strengt tatt ikke trenger mer enn en bachelor blir ''tatt'' av folk med master.  Egentlig er det meste innen saksbehandling, veiledning i offentlige tjenester, rådgivning aktuelt. Sosiologi er også aktuelt innen HR-tjenester generelt. Alle jobber som krever god samfunnsforståelse er aktuelle. 

Anonymkode: 7e14b...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ba i noe tilsvarende sosiologi, tok pause fra masteren og  jobbet som utvikler (codekid, kom inn via en deltidsjobb på et kundesenter og ble snappet opp fordi jeg fiksa noe i systemene) i flere år. Tok noen it fag ved siden av jobb for å ha papirer på kodingen også. Nå jobber jeg som leder, og samfunnsfagsgraden min er relevant. Men hadde ikke fått jobben basert på utdanningen min, det er pga teknologierfaringen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...