Gå til innhold

Flere og flere unge psykisk syke. Hva skjer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 98 og husker fra jeg var i ungdomsskolealder at det var gjenger/grupper på nett (spesielt Tumblr) som romantiserte psykiske lidelser og nærmest shoppet diagnoser. Jo sykere du var, jo kulere var du. Det var som små kulter. Jobber med barn mellom 12 og 15 (ish) nå, og observerer at mye av det de får opp på Tiktok minner skummelt mye om dette.

Anonymkode: 684da...23e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Interessant å lese det dere tenker her. Tror mye stemmer

Anonymkode: dd216...6d6

• Liker 2
Skrevet (endret)

Sosiale medier. Det er ikke bare de man går på skole med man skal sammenlikne seg med, men resten av verden

Endret av RoryGilmore
  • Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Vaffelhunden skrev (2 timer siden):

Overdiagnostisering. Vanlige følelser sykeliggjøres.

I tillegg er diagnoser blitt trendy. Alt for å identifisere seg med influencere, alt for å ha noe å skylde på, og alt for å få oppmerksomhet.

Dette er blitt en galskspskarusell og folk ser det faktisk ikke. Vi kan bare grue oss til de neste tiårene.

Anonymkode: cbbe0...c40

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette får du nesten dokumente. 

Anonymkode: afc9d...422

Tunge psykiatriske diagnoser er ulønnsomme og nå når køene er så lange blir disse pasientene nedprioriterte. Ungdommer med angst og depresjon er håpefulle og de kan man gjøre friske og få ut i arbeid. De er lønnsomme. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/kJ4GPk/de-alvorligst-psykisk-syke-blir-forsoemt-hvorfor?utm_source=chatgpt.com

hilsen ulønnsom og veldig syk nå som ikke får hjelp. 

Anonymkode: 82c30...a7f

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Et stadig økende press på unge mennesker som blir stadig mindre rustet for å takle det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Smarttelefoner og sosiale medier. Enda verre er det for de som vokser opp med foreldre som er like avhengige som dagens unge, kanskje enda mer enn sine barn.

Verden har blitt ekstremt liten. Istedenfor å sammenligne seg med den kule personen i klassen/skolen/bygda, så sammenligner man seg selv med topp 0.01% mest suksessfulle i hele verden. Får inntrykk av at alle kan bli søkkrike, vakre modeller og bedriftseiere bare man jobber hardt nok, og så ødelegger man seg selv når man ikke klarer det. Naturlige vonde følelser blir ekstremt mye større når verden er så liten.

Apper skaper en illusjon av nettverk og vennskap mens man i realiteten blir sulteforet på medmenneskelighet, gode samtaler og fysisk kontakt. Samtidig påvirker det søvn, hukommelse, konsentrasjon og evnen til å være kreativ. Ingen kjeder seg lenger. Ingen kar hjernen få bearbeide innrykk.

Alle skal være tilgjengelige og alt skal gå så fort. Går man ikke viralt så er man en failure.

Jeg er i 30-årene og sliter med å takle dette selv. Ikke rart ungdommer har det tøft!

Anonymkode: d3e08...e66

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

https://youtu.be/cTDTVbourzU?si=K5tyFOXYqEjIpedh

Muse Utopia-eksperimentoversikt:

Kontekst: Calhoun skapte et kontrollert miljø der mus fikk alle behov dekket - ubegrenset mat, vann og plass til å hekke, men uten rovdyr eller sykdommer.

Utfall: Til tross for disse ideelle forholdene, stagnerte befolkningsveksten etter hvert, og samfunnet kollapset.  Nøkkelatferd observert inkluderer:

Økt aggresjon: Menn ble mer aggressive, noe som førte til sosial forstyrrelse.

Tilbaketrekning: Noen mus trakk seg tilbake fra sosial interaksjon, og viste "autistisk-lignende" atferd. Noen av de mannlige musene begynte også å oppføre seg mer feminint.

Reproduksjonssvikt: Det var en nedgang i paring, med hunner som ble mindre interessert i reproduksjon eller ute av stand til å levere kull.

Generell nedbrytning: Befolkningen viste tegn på sosialt sammenbrudd, med mange mus som døde for tidlig.

Anonymkode: 3a3be...b79

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert mange årsaker, men her er et par ting jeg har hørt og lest ungdommene selv påpeke:

1. Sosiale medier/internett gjør at de som blir mobbet på skolen, ikke får fred på fritiden heller. Når mobbingen fortsetter på nettet og dermed i mye større skala enn før, får de som mobbes aldri mulighet til å ha et "fristed" for mobberne sine.

2. Sosiale medier har gjort at man sammenlikner seg svært mye med andre, og spesielt problematisk er det når det er stappet med filter-bilder og ellers uoppnåelige idealer som man proppes med overalt. Ikke bare er det større press enn noensinne på utseende, men også på hvor populær man er på nettet, hvor mange likes, etc.

3. De synes fremtiden virker mørk og uforutsigbar. De har vokst opp med å bli skremt ang. klima, så kom covid-pandemien med nedstenginger og alt det innebar, så krig og redsel for at den skal eksalere, så stor forandring i økonomien til husholdningene osv. Mange har gått rundt med en "dommedagsfølelse" i lang tid hvor de føler ting bare går nedover istedenfor oppover.

4. Høye boligpriser gjør at mange ungdommer tenker for mye på hva de skal tjene, istedenfor hva de ønsker å bli. Mantraet er ofte "jeg må ha en jobb hvor jeg tjener x antall i året, ellers får jeg meg aldri en bolig og da kan jeg jo ikke etablere meg og få barn".  Vi er i en tid hvor det å etablere seg og få barn snart blir resevert for de mest bemidlede, og så har vi jo alle disse dommedagsoverskriftene i avisene som "boligprisene øker så og så mye, skyyyynd dere, kom dere inn nååå ellers er det for sent, prisene sprenges til himmels og dere må kjøpe nåååååå ellers er det for sent!". Altså, herregud...ikke rart ungdommen ser mørkt på fremtida...

5. Overforbruk av mobil og nettunderholdning, hvor mye er laget for at de stadig skal scrolle videre og konsumere. Hjernen blir overforet med konstant påfyll av drit og lort, som ødelegger konsentrasjonsevnen. Mange sliter faktisk så mye med konsentrasjonsevnen at de har problemer med å holde seg unna mobilen i løpet av en kinotur/se en film. Det er ille!

Anonymkode: d57b2...aeb

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sykefraværet med psykisk årsak har økt etter pandemien, men at isolasjon skal være årsaken, stemmer dårlig med statistikken. Vi ser en økning fra 2020, mens det går betydelig opp fra 2022 og da samfunnet åpner opp igjen og vi ser at økningen bare fortsetter også i 2024.Det stemmer bedre med at langt flere ble smittet, etter at landet åpnet opp igjen. Økningen er størst hos de unge.Vil tro mange med kognitive symptomer etter covid ikke forstår hva dette er og hva som skjer. Symptomene er ofte en overbelastet hjerne, som ikke makter inntrykk.  Og når vi har et helsevesenet, som hverken virker oppdatert eller interessert long covid, tror jeg mange ikke fanges opp. 

Covid påvirker hjernen og gir søvnforstyrrelser, depresjoner og angst. Det kan også føre til psykoser og selvmordstanker. Angst og depresjoner står også på listen over symptomer hos fhi

Nå er det mange og sammensatte årsaker til psykiske problemer hos unge. Men den store økningen vi ser etter pandemien, tror jeg i stor grad skyldes viruset påvirkning  av hjernen. Det er ikke bare her hjemme vi ser dette. At store deler av verdens befolkning har akkurat den samme økningen er påfallende.IMG_8679.thumb.jpeg.c816f7fd69258d6e241c2a5d2ecb89f7.jpeg

Anonymkode: 1e276...387

Interessant. Chat GPT fortalte nettopp da jeg søkte på dette at covid kan forårsake betennelser i hjernen og forskning viser at covid er en sterkt medvirkende faktor til at så mange nå har angst og depresjon. Viruset i seg selv kan også være årsaken til endringer i hjernen. 

Anonymkode: 82c30...a7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en annen tilnærming på dette enn andre som har svart at samfunnet har blitt så mye vanskeligere å leve i i dag ect. Jeg tror ikke vi har det verre, på mange måter har vi det bedre. Men vi har utviklet en kultur av selvrealisering og "kjenne godt etter" som ikke tjener psyken. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/yEGlzK/kan-det-bli-for-mye-foelelser-frode-thuen-svarer

Vet ikke om alle får lest denne. Men oppsummert: 

Undersøkelser har vist at personer som grubler mye over sine følelsesmessige problemer, også oftere utvikler angst og depresjon enn personer som ikke går like mye inn i følelsene sine. Hva som kommer først, grublingen eller problemene, er ikke alltid godt å vite. Men det er grunn til å tro at altfor mye fokus på egne følelser vil kunne føre til et sterkt ønske om å identifisere og forstå sin egen sårbarhet og tilkortkommenhet. I verste fall kan det føre til at vi blir ytterligere fanget i problemene, heller enn at vi frigjør oss fra dem.

Alt dette reiser et uunngåelig spørsmål: Når følelsene våre konstant skal uttrykkes, forstås og tilpasses, mister vi da noe av den naturlige balansen i livet? Kanskje nøkkelen til et godt liv rett og slett er å akseptere at hverken vi selv eller andre er helt perfekte – som den kjente psykologen Brené Brown påpeker. Og kanskje må vi tåle å la noen følelser passere uten å dissekere dem. 

Anonymkode: f4155...4f6

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når alle vil bli influencere og kjendiser, men 99,999% av befolkningen er gjennomsnittlige. Det er ikke ok å være midt på treet lenger. Det blir jo tøft for mange unge, når de har blitt fortalt at de kan bli hva de vil av foreldrene sine, men de fleste kan ikke bli hva de vil. 

Anonymkode: 0df7d...ee3

Det er et godt poeng. Mange har nok for høye ambisjoner for livet. Det blir tøft når realitetssjekken kommer og at du ikke er smart nok til å bli lege eller advokat.

Personlig skulle jeg gitt storetåa for å være midt på treet. Men å være på bunn 10 %, det unner jeg ingen.

AnonymBruker
Skrevet

psykologer er jo litt hellige kuer da.

Anonymkode: ffdc1...1bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

SoMe og dagens datingkultur vil jeg gi skylden. 

Anonymkode: a7e6f...f46

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De får lov å være hjemme fra skolen... 

Anonymkode: 956a2...6e3

• Nyttig 1
Skrevet

Smarttelefoner tror jeg har mye av skylda. Alle sitter klistret på sosiale medier, og algoritmen bombarderer de unge med potensielt skadelig innhold. Selvdiagnostisering, syke influencere osv.

(Tipper det vil bli forsket mye på dette i fremtiden. Hvor skadelig det er for en ung hjerne i utvikling.)

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TIKTOK 

jenter og damer legger ut bilde av syltynne kropper og "body checks" eller legger ut deres historie om spiseforstyrrelsen sin, de poster video med bilder fra da de var på sitt tynneste og så bilde av hvordan dem ser ut nå. De vil kanskje prøve å få folk til å tro at det dem vil er å hjelpe og sette søkelys på hvor dårlig det er å ha spiseforstyrrelse, men det eneste de gjør med å lage slike videoer er å trigge, gi folk ideer, det er totalt unødvendig det de legger ut. Du trenger ikke vise andre hvor syk du er/var. Ingen vil se det. Ingen bryr seg. Ingen bryr seg om at du ble sondet. Ingen vil se din sondeslange. Du trenger ikke å bevise for andre at du er syk. Dere gjør sånn at unge tenåringsjenter får ideer. 

Anonymkode: 17c89...cba

Skrevet

Det er mange som mener at det nesten er et generasjonsproblem hos generasjon Z (f. 1997-2010) aka snowflake-generasjonen. De er vokst opp med curling-foreldre som har tilrettelagt for dem og fjernet ubehageligheter for dem gjennom hele barndommen, med det resultat at barna blir veldig skjøre og uselvstendige, når de blir store. Samtidig er gen z vokst opp i en tid hvor alt skal rangeres til å bli en prestasjon, alt fra karakterer, hvor godt du presterer i idrett, likes og klikk på diverse sosiale medier og kanskje det som dessverre for mange i denne alderen er det viktigste: utseende (herunder sminke, klær, kroppsstørrelse, hvor godt trent en er) og selvtillit og selvbilde justeres etter prestasjoner. Og mens unge i  tidligere generasjoner kanskje slo seg til ro med at de var gode i én ting og det derfor ikke var så viktig å være god i alt det andre, har det nå blitt viktig å prestere bra på alle felt, noe som skaper et enormt press og indre stress, som mange ikke holder ut i det lange løp og derfor knekket sammen og utvikler psykiske sykdommer som spiseforstyrrelser, tvang, angst og depresjon.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Nowayback skrev (10 timer siden):

Det er et godt poeng. Mange har nok for høye ambisjoner for livet. Det blir tøft når realitetssjekken kommer og at du ikke er smart nok til å bli lege eller advokat.

Personlig skulle jeg gitt storetåa for å være midt på treet. Men å være på bunn 10 %, det unner jeg ingen.

Hva definerer deg på 10% bunn?

Anonymkode: cbbe0...c40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg jobber i barne-og ungdomspsykiatri og er rystet over hvor mange unge som kommer inn med depresjon, angst og spiseforstyrrelser. Det er nitrist å se så mange triste skjebner i så ung alder og ventelisten er uendelig. Det har særlig toppet seg siste 5-6 år. Jobbet i feltet i 22 år. Hva er forklaringen på dette?

Anonymkode: dd216...6d6

1.Foreldre som er/har vært curlingforeldre, i stedet for å lage unge robuste barn,

2.Sosiale medier som gjør at de unge i dag aldri slapper av mentalt, de er alltid påkoblet nettet. 

3.Nettet inneholder utrolig mange ting og inntrykk som unge mennesker burde være forskånet for.

4.Googling fører til at helt normale ungdom- og ung voksne problemer blir unormalt, og de blir overbevist om at de har en diagnose. 

Anonymkode: e5e9b...c54

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...