AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Hei! Etter årevis med uutholdelige smerter ved hodepine anfall, har jeg endelig fått en fastlege som har forstått alvoret. Jeg har fått diagnosen migrene, og skal starte med imigran/sumatriptan. Har fått resept på tabletter. Har virkelig et håp om at dette kan hjelpe meg, jeg håper at denne medisinen hvert fall kan bidra til å gjøre anfallene mildere. Er det noen som har erfaring ved bruk av denne medisinen? Hjelper den? Vil nesespray virke raskere enn tabletter? Jeg har ikke aura ved mine anfall, så jeg får ikke forhåndsvarsel. Medisinen skal jo tas tidligst mulig, så vil nesespray eller smeltetablett være et bedre alternativ? :) Anonymkode: fd154...4f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Jeg bruker nesespray blant annet på grunn av at jeg kaster opp når jeg har migreneanfall. Medisinen har endret livet mitt. Nå har jeg migreneanfall som før mtp hyppighet, men det varer to dager mindre. Hvor raskt nesespray virker sammenlignet med tabletter vet jeg ikke, men det tar noe tid før nesesprayen virker også. Det som er mest utfordrende er å få tatt medisinen tidlig nok. Migrenen har for min del en tendens til å komme når jeg sover. Etterhvert har jeg blitt flinkere til å kjenne igjen forhåndsvarslene, noe som igjen har gjort at jeg har tatt medisiner mye tidligere enn før, og har endt opp med å ikke måtte ta en egenmeldingsdag. Hurra! Anonymkode: b582e...6bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har god effekt av den, men enda bedre av Zomig/zolmitriptan. Det er ganske individuelt. Ja, nesespray virker raskere. Kanskje fem minutter før full effekt på den vs 15-20 når jeg tar piller. Ved de heftigste anfallene bruker jeg injeksjoner, som også er svært hurtigvirkende. Anonymkode: 4bc53...105 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg bruker nesespray blant annet på grunn av at jeg kaster opp når jeg har migreneanfall. Medisinen har endret livet mitt. Nå har jeg migreneanfall som før mtp hyppighet, men det varer to dager mindre. Hvor raskt nesespray virker sammenlignet med tabletter vet jeg ikke, men det tar noe tid før nesesprayen virker også. Det som er mest utfordrende er å få tatt medisinen tidlig nok. Migrenen har for min del en tendens til å komme når jeg sover. Etterhvert har jeg blitt flinkere til å kjenne igjen forhåndsvarslene, noe som igjen har gjort at jeg har tatt medisiner mye tidligere enn før, og har endt opp med å ikke måtte ta en egenmeldingsdag. Hurra! Anonymkode: b582e...6bb Mine anfall kommer også som regel når jeg sover - så er veldig spent på hvordan det blir mtp inntak av medisinen - men jeg er håpefull! 🙏🏻 Så bra og godt at du har hatt positiv effekt av medisinen! Jeg håper at jeg er like heldig 🤞🏻 Anonymkode: fd154...4f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har god effekt av den, men enda bedre av Zomig/zolmitriptan. Det er ganske individuelt. Ja, nesespray virker raskere. Kanskje fem minutter før full effekt på den vs 15-20 når jeg tar piller. Ved de heftigste anfallene bruker jeg injeksjoner, som også er svært hurtigvirkende. Anonymkode: 4bc53...105 Legen nevnte at det fantes andre alternativer om ikke Imigran hjalp - og det er jo betryggende 🙏🏻 jeg sliter med oppkast under anfallet så tror nesespray kan være greit å prøve, slik at jeg ikke kaster opp medisinen. Anonymkode: fd154...4f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har aldri kastet opp ved migreneanfall, så har fungert bra for meg med Imigran i tablettform. Har heller ikke aura. Man lærer seg å kjenne når hodepinen som begynner å røre seg er migrenehodepine. Da er det best å ta tablett tidligst mulig. For meg fungerer den da ila tjue minutter. Nå er jeg 51, og er så og si kvitt migrenen. På det verste hadde jeg anfall med tre dager venstresidig migrene, en dag opphold, etterfulgt av tre dager høyresidig migrene. Så en virksom anfallsmedisin var avgjørende for at jeg skulle klare å gå på jobb de dagene. Min erfaring: de første årene fungerte vanlig Imigran (50 mg tror jeg). Hodepinen forsvant, men jeg følte meg sliten og tung i kroppen. Litt som når man har reist lenge, og ikke sovet/spist/ fått gått rundt som vanlig. Klarte greit å gå på jobb. Etterhvert fikk jeg ikke like god virkning, så fikk Imigran Radis (100mg). Den fungerte fint. Legen ga meg et råd om at dersom jeg fikk spenningshodepine, skulle jeg raskt ta Ibux for å få bukt med hodepinen. Dette fordi mogrenepasienters spenningshodepine ubehandlet kan utvikle seg til å bli et migreneanfall. Jeg hadde standhaftig LATT VÆRE å ty til Ibux, fordi jeg vil ta minst mulig medisiner og spenningshodepine er barnemat å takle ifht migrene. Men jeg fulgte rådet, og antall anfall gikk ned så bruken av Imigran gikk ned. Dette funker nok ikke for alle, men jeg ville nevne det. Mine migreneanfall kom ved eggløsning + menstruasjonsstart som regel. Ellers ting som virker forebyggende for meg: bruk av Tempur hodepute. Unngå så mye som en slurk rødvin når man er sliten etter arbeidsuka fredag kveld. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden Jeg har imigran som anfallsmedisin. Som oftest så fungerer den greit, men den bruker lang tid og jeg blir så kvalm av dem. Det står at de skal kunne motvirke kvalme, men det er helt motsatt hos meg. Jeg skal be om noe annet. Kanskje Zomig nesespray er bedre. Anonymkode: 0d403...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 minutter siden #8 Del Skrevet 11 minutter siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Etter årevis med uutholdelige smerter ved hodepine anfall, har jeg endelig fått en fastlege som har forstått alvoret. Jeg har fått diagnosen migrene, og skal starte med imigran/sumatriptan. Har fått resept på tabletter. Har virkelig et håp om at dette kan hjelpe meg, jeg håper at denne medisinen hvert fall kan bidra til å gjøre anfallene mildere. Er det noen som har erfaring ved bruk av denne medisinen? Hjelper den? Vil nesespray virke raskere enn tabletter? Jeg har ikke aura ved mine anfall, så jeg får ikke forhåndsvarsel. Medisinen skal jo tas tidligst mulig, så vil nesespray eller smeltetablett være et bedre alternativ? Anonymkode: fd154...4f1 Hvis du plages mye bør du få forebyggende av legen! Leste nettopp en artikkel om at leger skriver ut for mye triptaner som Imigran og ligenende når folk burde gått på forebyggende og sluppet å tatt så mye smertestillende. Hvor mange anfall har du i mnd? Anonymkode: 73d41...85b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 minutter siden #9 Del Skrevet 9 minutter siden Mange tåler også Relpax bedre enn Imigran. Imigran er litt sterkere på en måte. Anonymkode: 73d41...85b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 minutter siden #10 Del Skrevet 8 minutter siden Jeg bruker både imigran og zomig, imigran når jeg er supertett i nesa, begge må tas i første halvdel av anfallet for å virke best, desto senere uti anfallet jeg tar medisin, desto tregere fungerer de. Anonymkode: 133f9...fd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 minutter siden #11 Del Skrevet 4 minutter siden Jeg tar sumatriptan tabletter, de fungerer som en drøm. Jeg har ikke aura, men jeg kjenner når jeg brygger på et migreneanfall lenge før det slår inn. Jeg begynner å få litt vondt i hodet, på en litt annen måte enn vanlig hodepine, litt mer som et trykk på tinningen. Man lærer seg nok å kjenne tegnene? Jeg tar en pille så fort jeg merker det, og da får jeg ikke migreneanfall. De siste ti årene siden jeg fikk medisinen, har jeg hatt anfall en gang hvor jeg ikke hadde piller. Jeg fikk tak i resept og noen som kunne gå og hente med fullmakt, innen jeg fikk pillen hadde jeg jo fullt anfall men den fungerte likevel og jeg var tilbake til meg selv etter en halvtimes tid. Life changer for meg. Anonymkode: ccff8...57e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå