Gå til innhold

Ny samboer, fjerne bilde av avdød ektefelle?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg mistet min elskede mann og far til mine tre barn for 7 år siden. Har hatt bilder av han på nattbordet og i stuen. Da jeg fikk ny kjæreste fjernet jeg det på nattbordet av hensyn til hans følelser. Men jeg lot det i stien stå, av hensyn til mine barns følelser da bodde bare en av dem fortsatt hjemme). Den siste av dem er nå flyttet hjemmefra, men alle bor her i Oslo, og de er ofte innom. Jeg har derfor ikke fått meg til å fjerne det ene bildet av pappaen deres som fortsatt står i stuen.

Hadde dere syntes det var ubehagelig hvis dere var den nye samboeren? Jeg spurte han om det da vi ble samboere og da sa han det var ok. Men nå i julen har noen satt det på en mer fremtredende plass, og jeg begynte å kjenne på dette som et dilemma.

Hvem sine følelser skal jeg ta mest hensyn til?

Samboeren må jo se på det hver dag, det tror jeg selv jeg hadde syntes var litt vondt men samtidig blir det leit for barna at pappa «gjemmes bort»

Synspunkter?

Anonymkode: 0ef40...760

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har aldri vært på din nye manns side av dette, men jeg tenker at du gjør rett når du selv beveger deg fra at spørsmålet er "Hadde dere syntes det var ubehagelig?" til "Hvem sine følelser skal jeg ta mest hensyn til?".

Jeg tror ikke jeg hadde funnet det ubehagelig, men om jeg så hadde gjort det ville riktig svar fortsatt vært å la bildet bli værende på et synlig sted. Det er en påminnelse om deres avdøde far, og det behovet må veie tungt. Det er nok ikke nødvendigvis bare "leit" for barna heller hvis pappa gjøres mindre synlig, det kan også påvirke deres følelser rundt den nye samboeren. For det er jo han som er grunnen, i den grad bildet flyttes eller fjernes, enten han har krevet det eller ei. Jeg skjønner barna er store og ikke reagerer med å sparke ham i leggen eller geipe til ham, altså, men å fjerne siste spor av far vil kunne påvirke synet på ham uansett. Men at det beholder den mer fremtredende plassen det plutselig fikk i julen tenker jeg at kan være å sette en vond avveining og balansegang mer i spill enn det er grunn til, så det kan være helt fint å flytte det tilbake til der det stod frem til jul.

Her tenker jeg uansett det er naturlig og riktig å gi hensynet til barnas minner om egen avdøde far et stort forsprang i avveiningen. Å gjøre denne mindre synlig enn den nå har vært i lengre tid tror jeg ikke er bra i det hele tatt. Så er det selvfølgelig ingen grunn i verden til å gjøre annet enn å vise forståelse for eventuelle vonde, eller i det minste motstridende, følelser din nye samboer måtte ha. 

Anonymkode: 4cd2a...d1e

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med bildet, men det riktige er jo å spørre hvordan din samboer føler det, det kan ingen her gi deg svar på.

Anonymkode: 5e59a...00d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Den siste av dem er nå flyttet hjemmefra

Synspunkter?

Anonymkode: 0ef40...760

"Barna" har flyttet hjemmefra og du har gått videre. "Barna" kan ha bilder fremme selv,

Anonymkode: af0f1...1f7

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg voks opp uten bilder av min avdøde far fordi min mors nye mann var imot at slikt fikk være ikke bare fremme men i huset overhode. Alt av minner etter han ble kasta, min mor behold noen smykker hun hadde fått av han nedlåst i en bankboks og greide å krangle seg til å beholde noen gjenstander nedpakka på loftet da det var arvegods etter hans foreldre og besteforeldre. Jeg er med andre ord veldig farga av egene erfaringer her.

Jeg mener at dette er noe du bør snakke med både de voksne barna dine og samboeren din om, men du må også selv kjenne etter hva du ønsker.

Har du lyst å ha bilde av din fars barn? Kan dette gjøres på en måte både du, barna dine og samboeren din er komfortable med?

Om hjemmet ditt er barndomshjemmet til barna dine så vil det etterhvert kanskje komme barnebarn, da kan også følelsene til dine barn rundt dette endres så det lønner seg å snakke sammen om dette og ikke være låst på noe, for noen part sin del.

Jeg hadde fint tålt at min mann hadde bilder fremme av en avdød kone i en slik situasjon. 

Anonymkode: 8a8d5...00a

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er sammen med en enkemann. Han har ingen bilder av henne fremme, men det er fordi barna ikke ønsket det(de døde da de gikk i bhg). 

Nå går de på barneskolen og de husker lite om henne, men de har bilder og videoer digitalt som de så på mye sammen da de var små. Nå nevnes hun mest i forbindelse med en hendelse eller et minne de husker eller far har fortalt om.

Jeg vil ikke ha noe imot bilder av henne og dem. Hun var en stor del av dem og kjæresten min sitt liv. Kunne fint hatt et bilde av dem samlet og bilder av henne/med og uten barn på rommene deres.

Foreløpig har de ikke gjort det.

Nå er det meg de søker mot som morsfigur og vi skal kjøpe hus sammen.

Jeg tenker å finne noen bilder sammen av dem vi kan printe ut som de kan ha i det nye huset. Hun vil alltid være en del av dem og deres historie. 

Det er er meg de elsker nå, både far og barna. Hun har fortiden deres, jeg har nuet og fremtiden deres. Begge deler er like viktig å minnes og huske ♥️

Anonymkode: 029d9...282

• Liker 3
  • Hjerte 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Soverom er ikke greit, men der har du fjernet det. Ny samboer sier han ikke bryr seg, så da lar du det stå framme. Det er forskjell på død ektefelle og levende tidligere partner  (da hører bildet hjemme på barnas rom). 

Anonymkode: 14e4a...b38

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

"Barna" har flyttet hjemmefra og du har gått videre. "Barna" kan ha bilder fremme selv,

Det må da være greit å ha et bilde av mannen din, som du har vært en del av familien din i mange år, og som gir en trygghet og godhet for barna å se når de kommer «hjem»? For meg hadde det ikke vært noe problem. Hadde sett på bildet som en som tilhørte familien. En død person er ingen trussel! 

Anonymkode: 4eaf9...a25

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt problemer med ett bilde av avdød ektefelle i stua om jeg hadde vært sammen med en enkemann. 

Du har spurt samboeren din, og han sa det var OK. Så hvilke følelser er det du skal ta hensyn til her?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde beholdt. Det er viktig for barna dine, og deg, og bør ikke være noe dagens samboer føler seg truet av. Du mistet mannen din, det ble ikke slutt. Jeg er forøvrig skilt, men har likevel bilder av eksmannen min i album og der det faller seg naturlig sammen med barna. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg latt bilde være oppe. 

Eneste jeg er enig i er nattbordet, men det var jo du også.

Anonymkode: c0cb2...e30

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde dere vært skilt så hadde det vært en klar sak. Men noen som dør er man ikke ferdig med, så et slik bilde hadde fått stått hos meg. Godtok ikke ny samboer det, vel.. da fikk han dra. Jeg kan ikke og vil ikke gjøre om på fortida for noen. Er det viktig for meg så er alt annet uviktig. DET er fra mitt synspunkt, du ts må ta en avgjørelse selv. 

Anonymkode: 456ee...f1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pappa til barna dine, hvis det ikke er greit for den nye samboeren at det står i stua så tror jeg faktisk jeg hadde vist han til døra.

Det er en del av din og barnas historie. Handler jo ikke om å gå videre, men å faktisk huske hvem han var også.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men nå i julen har noen satt det på en mer fremtredende plass,

Tenker at det viktigste i innlegget ditt egentlig står i sitatet over. 

Hvem, når og hvorfor?

Anonymkode: 37c01...b91

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke følt det ubehagelig. Jeg vil jo tro jeg hadde fått høre historien og tenker det er en fin gest, både ovenfor deg selv og dine barn. Han er jo grunnen til at du har barna og etterhvert barnebarn. Jeg kan til en viss grad forstå sjalusi mot en eks, men mot en avdød....den sliter jeg veldig med. 

Anonymkode: f3e36...40d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg voks opp uten bilder av min avdøde far fordi min mors nye mann var imot at slikt fikk være ikke bare fremme men i huset overhode. Alt av minner etter han ble kasta, min mor behold noen smykker hun hadde fått av han nedlåst i en bankboks og greide å krangle seg til å beholde noen gjenstander nedpakka på loftet da det var arvegods etter hans foreldre og besteforeldre. Jeg er med andre ord veldig farga av egene erfaringer her.

Jeg mener at dette er noe du bør snakke med både de voksne barna dine og samboeren din om, men du må også selv kjenne etter hva du ønsker.

Har du lyst å ha bilde av din fars barn? Kan dette gjøres på en måte både du, barna dine og samboeren din er komfortable med?

Om hjemmet ditt er barndomshjemmet til barna dine så vil det etterhvert kanskje komme barnebarn, da kan også følelsene til dine barn rundt dette endres så det lønner seg å snakke sammen om dette og ikke være låst på noe, for noen part sin del.

Jeg hadde fint tålt at min mann hadde bilder fremme av en avdød kone i en slik situasjon. 

Anonymkode: 8a8d5...00a

Min far hadde en avdød kone som døde ung før han giftet seg med min mor, min far og mor var gift i nesten 50 år og bilder av den første konen fantes på loftet vet jeg, graven hennes ble holdt i orden å ble betalt av min far, min mor aksepterte dette hele livet

Anonymkode: fd0b5...7c2

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenker at det viktigste i innlegget ditt egentlig står i sitatet over. 

Hvem, når og hvorfor?

Anonymkode: 37c01...b91

Trolig ett av barna hans som savnet han litt ekstra i jula? 

Anonymkode: 69a6a...c0e

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker en tråd om dette på et forum for mange år siden, mesteparten sa de ikke brydde seg fordi det var en død person, ikke levende eks. 

Anonymkode: 4b491...f95

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei men altså… Det er snakk om en avdød mann, familiefar og ektefelle. Han døde.. antar at ts og mannen var gift til han døde. De ble skilt av døden, her skal ingen bilde tas ned. Denne mannen skal vel ikke behøve å viskes ut fordi ts har fått ny mann? Ved skilsmisse er det noe annet syns jeg, da har man valgt å gå fra hverandre og gått videre begge to. Men dette blir faktisk noe annet. 

Bildet på nattbordet er greit å fjerne, siden det ligger en ny mann der nå. Men ellers i huset bør han få henge.. Jeg hadde ikke hatt problemer med det, hadde visst veldig godt at det hadde vært noen der før meg, som på tragisk vis hadde mistet livet. Hadde følt at jeg hadde et ansvar for at vedkommende ble husket, og ikke «erstattet» av meg.

Anonymkode: 37855...7f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke hatt problemer med dette, og hadde følt det som et slags overgrep mot barna at jeg visket deres far helt bort fra livet. Jeg har ikke vært i akkurat den situasjonen, men jeg var stemor noen år, og da min kjæreste la ned bilde av barnets mor satte jeg det opp igjen av respekt for barnets følelser. Så temmelig sikker på at jeg hadde ønsket barnas far på veggen, i respekt for historien til min kjære og av respekt for barna. Det føles ikke som noen trussel for meg og vår kjærlighet at min kjære har en historie før meg, og jeg hadde lett vist respekt og omtanke for barn ved å ha bilde av deres mor fremme. 

Anonymkode: 9bf2b...ae8

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...