AnonymBruker Skrevet 13. januar #1 Skrevet 13. januar Er dette som jeg beskriver under lovlig oppførsel av utleier? Jeg setter virkelig pris på råd om hva jeg burde gjøre videre i tillegg til evt juridisk informasjon om loverket rundt husleiekontrakter. Jeg leier hos en utleier som sender meldinger til mine foreldre om jeg ikke svarer henne så fort som hun ønsker. Her forteller hun både privat info om meg og sender lange/mange meldinger over kort tidsrom. Jeg er selv 23 år gammel, altså en myndig person med mitt eget private liv: som mine foreldre ikke har noe med å gjøre? som aldri har møtt utleier, bor i en annen by og ikke engang vet hva utleier heter. Mine foreldre har hun letet fram via facebook ved å stalke alle med samme etternavn som meg på mine venner. Som jeg også tenker er helt uhørt mtp at langt flere slekninger enn mine foreldre har likt etternavn som meg? Og hun dermed plutselig kontakter fjerne slekninger og forteller privat info om meg? Jeg har aldri blitt spurt om det er greit at hun kontakter foreldre. men jeg turte ikke å konfrontere henne først da det bare var snakk om uskyldige spørsmål. som hvor lenge jeg ble hjemme pga hun ønsket å male en vegg som evt rekker å tørke før jeg kommer tilbake. Dette brydde jeg meg ikke noe særlig om selv om jeg stusset litt på at hennes mld kun var 3 timer gammel da kun sendte mld til min mor. Denne måneden klarte jeg å rote det til med datoene på når husleie og strømregning skal betales, som jeg selv tenker var en tabbe som skulle vært unngått. Jeg var selv bortreist på kurs med jobben og hadde det veldig travelt. Dette resulterte i at jeg kun betalte strømregning, fordi husleien vanligvis trekkes automatisk. men så hadde jeg helt glemt at leien skulle betales til en ny konto, fra og med januar. Jeg fant først ut dette 3 dager etter frist. Utleier forsøkte ikke å få tak i meg ved å ringe, som jeg tenker er merkelig? Hun sendte kun meldinger, som hun kan se om jeg har lest eller ikke. Jeg hadde ikke lest noen av hennes meldinger da mine varslinger er av pga jobbkurs. Utleier mener selv at jeg har lest alt men ignorert henne med vilje, selv om hun kan sjekke dette og får opp nøyaktig tidspunkt jeg har sett. Som sakt har ikke utleier forsøkt å ringe nummret mitt en eneste gang før hun velger å kontakte min mor. Hun sender en kopi av informasjonen på min private regning. Altså hvilke beløper jeg betaler i måneden for å leie der, i tillegg til sitt eget kontonummer. Videre skriver hun ordrett hva hun har skrevet i sine meldinger til meg de 2 siste dagene. For å så detaljert beskrive sin frustrasjon og følelser over å ikke ha fått svar fra meg. Hun ber så min mor om å ta ansvar for å enten få tak i meg eller betale leien selv. Dette legger hun fram som en grunnleggende forventing at min mor umiddelbart skal løse. Min mor ble oppriktig fornærmet av denne meldingen og valgte å ikke svare. Hun ringte så meg som allerede sov da klokken var 22:00. neste morgen ringer jeg henne opp, som spør hva i alle dager som foregår i hodet til utleier som kontakter henne som at jeg er en barn. Den meldingen hun valgte å ikke svare på, syntes huseier var helt uakseptabelt og begynte å skrive flere nye meldinger. Hvor hun gir moralprekner til min mor om hvor ugreit det er av henne å ikke svare. Etterfulgt av kommanderinger om at hun skal gjøre det ene og det andre øyeblikkelig. Jeg betaler såklart husleien umiddelbart etter denne samtalen med mor og beklager meg på det sterkeste for forsinkelsen. Jeg tilbydde meg også å sende over et ekstrabeløp for ventetiden. Jeg skjønner 100% at dette var en feil som er ganske unødvendig. Men så er vi alle fortsatt mennesker og kan være uheldige å rote til noe, uten at jeg skal akseptere denne respektløse måten hun håndterte dette på? Jeg tenker at uansett hvilke evt problemer det skaper for henne at jeg ikke betaler ved frist: har min mor ikke ansvar for å løse hennes problemer på noen måte? Ikke alle har kontakt med sine foreldre engang, men dette har hun heller ikke tadd i betrakning. Tenk om jeg var i en situasjon hvor denne private infoen som hun delte, kunne blitt brukt mot meg som trussler, hvis det eks: var konflikt i familien som er manges hverdag når det kommer til foreldre. Hva skal jeg gjøre videre? Hvordan skal jeg konfrontere henne og hvilken måte burde jeg formulere meg på? Anonymkode: 4eb84...fd2 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3 Skrevet 13. januar Selvsagt er det ikke greit at utleier gjør dette. Dine foreldre er ikke juridisk ansvarlig for dine handlinger. Det du gjør nå, er å rydde opp i dine sosiale medier slik at denne typen stalking ikke blir mulig. Anonymkode: 50542...3cd 6 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar #4 Skrevet 13. januar Du får sende en skriftlig henvendelse om at all kontakt skal gå til deg og at du skal ha deg frabedt at mennesker som ikke er inkludert i kontrakten blir involvert. Og kanskje du skal bli litt raskere til å svare utleier? Du vet det sikkert selv at det er ganske frustrerende med folk som ikke svarer på henvendelser ganske raskt. og kanskje se deg om etter en ny leilighet? Vet ikke helt hva denne dama finner på neste gang. Anonymkode: d4cc3...ee2 8 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar #5 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvsagt er det ikke greit at utleier gjør dette. Dine foreldre er ikke juridisk ansvarlig for dine handlinger. Det du gjør nå, er å rydde opp i dine sosiale medier slik at denne typen stalking ikke blir mulig. Anonymkode: 50542...3cd Og begynn å se deg rundt etter et annet sted å bo. Den utleieren virker veldig useriøs. Anonymkode: cf1bd...719 21 4
Norja Skrevet 13. januar #6 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får sende en skriftlig henvendelse om at all kontakt skal gå til deg og at du skal ha deg frabedt at mennesker som ikke er inkludert i kontrakten blir involvert. Og kanskje du skal bli litt raskere til å svare utleier? Du vet det sikkert selv at det er ganske frustrerende med folk som ikke svarer på henvendelser ganske raskt. og kanskje se deg om etter en ny leilighet? Vet ikke helt hva denne dama finner på neste gang. Anonymkode: d4cc3...ee2 Til det uthevede: nei. Hvis det virkelig er viktig, så får man ringe. Man skal ikke trenge å sitte med telefonen innen rekkevidde hele tiden i tilfelle huseier (eller noen andre) sender en melding. Jeg er helt enig i at TS bør finne seg et nytt sted å bo, denne dama virker jo ikke god i hodet. 17 1
Nonstop1 Skrevet 13. januar #7 Skrevet 13. januar Dette er absolutt ikke greit. Fremstår som en dame som ikke bør leie ut noe som helst. Dette er hun ikke egnet til. 8 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #8 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva skal jeg gjøre videre? Hvordan skal jeg konfrontere henne og hvilken måte burde jeg formulere meg på? Anonymkode: 4eb84...fd2 Du ber din mor blokkere henne og du sier fra til utleier at hun ikke har noe med å kontakte andre. Så finner du deg et annet sted å bo. Anonymkode: 366bf...c30 10 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar #9 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Selvsagt er det ikke greit at utleier gjør dette. Dine foreldre er ikke juridisk ansvarlig for dine handlinger. Det du gjør nå, er å rydde opp i dine sosiale medier slik at denne typen stalking ikke blir mulig. Anonymkode: 50542...3cd Hvilke juridiske punkter strider hennes oppførsel med? Anonymkode: 4eb84...fd2 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar #10 Skrevet 13. januar Dette er jo veldig ugreit og damen høres ikke helt god ut, men om det er noe å gjøre ved annet enn å be foreldre blokkere og også være "på" med utleier selv, svare raskt, betale når du skal etc, så er det vel ikke særlig å gjøre. Psyke folk gjør som de selv vil som regel. Ville funnet meg nytt bosted fortere enn fy!! Anonymkode: 05962...6f0 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar #11 Skrevet 13. januar Hvis du melder deg inn i Huseiernes Landsforbund får du litt juridisk bistand i medlemskapet!! Meld deg inn asap, og hør med de!! https://www.huseierne.no/ Anonymkode: 676e3...41d 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar #12 Skrevet 13. januar Jeg hadde flyttet ASAP....... Denne utleieren er jo psyk. Anonymkode: 4a9c6...483 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar #13 Skrevet 13. januar Jeg skal være ærlig å si at jeg hadde vurdert å kontakte foreldrene eller barna til utleier jeg. Å spørre om hva som foregår i hodet på mennesket. Anonymkode: 4a9c6...483 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar #14 Skrevet 13. januar Rart moren din ikke setter denne damen på plass? Hun bør svare at hun ikke leier der, og er derfor ikke ansvarlig. Anonymkode: bb044...bc9 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar #15 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvilke juridiske punkter strider hennes oppførsel med? Anonymkode: 4eb84...fd2 Ugrei oppførsel, men hun bryter ingen lover og regler Anonymkode: 1fe9a...714 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #16 Skrevet 13. januar Vil også si at uansett hva som har skjedd for at denne dynamikken mellom deg og utleier har utviklet seg, ville jeg nok flyttet så fort jeg hadde mulighet til det.. Virker veldig anstrengt for dere begge😬 Anonymkode: 676e3...41d 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar #17 Skrevet 13. januar Du bør finne deg en leilighet fort som fy og flytte! Samt advare andre mot å leie hos henne! Anonymkode: 60308...f3b 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar #18 Skrevet 13. januar Ikke greit i det hele tatt, men hvordan det er juridisk vet jeg ikke. Anonymkode: 668fe...91a 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #19 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvilke juridiske punkter strider hennes oppførsel med? Anonymkode: 4eb84...fd2 Jeg sier ikke at hun bryter noen juridiske punkter. Jeg sier at foreldrene til ts ikke er ansvarlig for ts. Derfor er det ikke noe poeng for en utleier å kontakte foreldrene til ts. Annet enn å shame ts. Kanskje ts skal finne familiemedlemmer til utleie og spørre om utleier har noen skruer løse. Det strider jo ikke mot noen juridiske punkter Anonymkode: 50542...3cd 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #20 Skrevet 13. januar Ts, du må ta mer ansvar for å få betalt det du skylder. Og å svare utleier straks om praktiske spørsmål. Hun har selvagt ingenting med å kontakte din morm Høres ut som det ligger mer under enn det du forteller her. Det letteste er nok å finne ny bolig. Anonymkode: 1ad81...e6a 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå