Gå til innhold

Hva bør jeg si når jeg ringer? Er det for sent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har søkt på en stilling én dag før fristen utløper. Det er en veldig aktuell stilling for meg, men jeg er redd jeg er litt sent ute til å mulig bli invitert til intervju. Er svært aktuell med tanke på kvalifikasjoner og erfaring. 

Stillingen har alt ligget ute i ca 1 mnd, og jeg så den alt for sent. Ofte er det jo sånn at bedrifter kaller inn fortløpende til intervju, og at de til og med også allerede har ansatt noen. Godt mulig. MEN!

Ønsker allikevel å ringe for å vise interesse i tilfelle. Hva bør jeg si? Tenker uansett å høre hvordan de ligger an i ansettelsesprosessen, men andre gode spørsmål å stille som forhåpentligvis kan øke sjansene mine allikevel? Har jo veldig lyst til å bli bedt med på intervju selv om det kanskje er for sent, men vet jo ikke dette med 100% sikkerhet ☺️ 

Anonymkode: fb236...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De aller fleste arbeidssteder innkaller alle som søker innen fristen. På min forrige arbeidsplass så de ikke på noen søkere før fristen var gått ut. På min nåværende sees de på fortløpende, men det er ingen ulempe å søke rett før fristen 

Anonymkode: 96db7...461

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser ingen fordeler ved å ringe bare "for å vise interesse". Dersom de allerede er godt i gang med prosessen og det faktisk er for sent, ja, men da er det for sent, da. Hvis det ikke er for sent, og de synes du er en interessant kandidat, blir du innkalt til intervju. Jeg hadde smør meg med tålmodighet.

Anonymkode: 79a08...bf8

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, enten er du så sent ute at de allerede har funnet sin kandidat. Men da er jo løpet kjørt uansett, og de burde ha fjernet stillingsannonsen fra der du fant den. 

Eller så forholder de seg faktisk til den fristen de selv har satt, og kaller inn alle aktuelle som søker innenfor fristen. 

Ikke ring om du ikke har noe konkret å spørre om, som du ikke finner ut av annonseteksten eller enkle søk på nettet. Eller som kan vente til et evt. intervju.

Anonymkode: 8ac15...f50

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ikke har noe mer konkret å spørre om enn hvor de er i prosessen, så lar du være ringe. Det er bare masete, og viser at du er en utålmodig person. Det er svært sjeldent det er positivt å ringe bare for mase...

Anonymkode: e8936...6c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare mas å ringe når du ikke har noe konkret du lurer på.

Anonymkode: 8c069...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg sendte inn søknad 20 min før fristen på en stilling som hadde lagt ute en måneds tid. Ble kalt inn på intervju, samt andregangsintervju, ble innstilt som nr 2 til stillingen. Én dag før fristen trenger ikke ha noe å si.

Anonymkode: e2bee...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hater de som ringer «bare for å vise interesse». Gir et negativt førsteinntrykk hos meg. 

Anonymkode: 6617e...c1d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 15.08):

Jeg har søkt på en stilling én dag før fristen utløper. Det er en veldig aktuell stilling for meg, men jeg er redd jeg er litt sent ute til å mulig bli invitert til intervju. Er svært aktuell med tanke på kvalifikasjoner og erfaring. 

Stillingen har alt ligget ute i ca 1 mnd, og jeg så den alt for sent. Ofte er det jo sånn at bedrifter kaller inn fortløpende til intervju, og at de til og med også allerede har ansatt noen. Godt mulig. MEN!

Ønsker allikevel å ringe for å vise interesse i tilfelle. Hva bør jeg si? Tenker uansett å høre hvordan de ligger an i ansettelsesprosessen, men andre gode spørsmål å stille som forhåpentligvis kan øke sjansene mine allikevel? Har jo veldig lyst til å bli bedt med på intervju selv om det kanskje er for sent, men vet jo ikke dette med 100% sikkerhet ☺️ 

Anonymkode: fb236...fb7

Her vil det i tillegg til mange av kommentarenes innhold også spille inn hvorvidt det er stilling i det offentlige eller det private. Det er vesentlig strengere vedr. ansettelsesprosesser i det offentlige, hvor kvalifikasjonsprinsippet skal telle og mer til.

Anonymkode: 2ac98...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For et par år siden sendte jeg inn en søknad på drømmejobben, kun 10 min før fristen gikk ut. Jeg jobbet kveldsvakt til 23.00, og måtte bare smelle sammen en ok (og forhåpentligvis bra nok) søknad. (Det var i tillegg en journaliststilling, så jeg måtte jo virkelig skrive en god tekst. 

På slutten av søknaden nevnte jeg at "jeg er vanligvis presis på tross av sein søknad", og håpet at de skulle ta den med et smil. Og det gjorde det!

Dagen etter (fristen) ble jeg kalt inn til intervju :)

Lykke til :)

Anonymkode: b291d...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

* Og det gjorde de

Anonymkode: b291d...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...