Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Min erfaring er at enten er de veldig flinke, eller fungerer ikke i det heletatt.  

Har hatt mange på utplassering og opplæring.  De aller fleste fungerer aldeles utmerket.  Mens noen få , tror de kan komme å gå, og velge oppgaver selv. Blir sure  og trassne om de blir konfrontert eller korrigert. Som feks, er du syk, må du gi beskjed til sjefen. 

De har ofte liten respekt for andres tid. Og skjønner ikke helt at de også er en brikke et et konsept som skal fungere. 

Vi har hatt noen vi har klart å snu over litt tid, og med mye  tålmodighet.  Dette er  enkelte som er via nav program. Og har fått forlenget tid, da vi ser en viss utvikling.  

Det beste for hele samfunnet er om vi får det til, fremfor å gi de helt opp. Men desverre  går ikke det om det ikke er mulig å nå inn med noe. Oftest er det mulig. Men det tar tid. En vi hadde gikk det ca ett år, før hen skjønte hva jobben gikk ut på og hvordan det fungerte.  Bla at man ikke bare  plutselig kan ta fri til ferie i to uker uten å få lov av sjefen bla. 

Hadde nok ikke turt å ansette en rett fra skolen  med papirer. Karakterer gjenspeiler ikke nødvendigvis evnen til å være i jobb situasjon.  

Anonymkode: 3f425...0dd

Dette! Jeg har akkurat samme opplevelse som arbeidsgiver på en arbeidsplass hvor mange har sin første jobb og er i starten av sitt yrkesliv. Noen forventer urealistisk tilrettelegging og at de kan møte opp når de vil og gjøre bare det de selv har lyst til uten forståelse for at de har en funksjon på jobb og ødelegger for kollegaene og arbeidsmiljøet ved å oppføre seg som divaer. Andre er helt fa.ntatiske, samvittighetsfulle og gjør alltid sitt beste. Før var de mer like, nå er det store forskjeller. Noe som skaper stor frustrasjon på arbeidsplassen når de flinke også må belastes med deler av jobben til de mindre flinke for å få dagen til å fungere. Dette er faktisk et så stort problem at jeg har valgt å slutte som leder for de helt yngste. Det er for ustabilt til å forholde seg til.

Anonymkode: f842f...96a

• Liker 3
Skrevet
K.B. skrev (12 minutter siden):

Jeg vil påpeke at det er NHO som står bak denne rapporten. Jeg tror mange lesere skummer rett forbi det faktum.
NHO er Næringslivets hovedorganisasjon. Med andre ord de representerer eierne og kapitalen, de som helst vil at folk skal jobbe for ingenting, få kuttet ned rettigheter ved sykdom og som ikke ønsker å betale overtid, helg eller andre tillegg..
Det er omtrent like faktabasert som om artikkelen hadde sagt : "nazister mener jøder er mindre verdt"
At nok en generasjon sier; Nei livet er mer en jobben din og vi vil saktens ikke ha Amerikanske tilstander der du er jobben din, er helt i orden. Det er bra at vi får en ny generasjon som sloss mot kapitalen.

Siden det påpekes at man skummer :

Sitat

Saken oppsummert:

• To av tre bedriftsledere mener at generasjon Z er mer krevende å lede enn tidligere generasjoner.
  • NHO har kartlagt ledernes oppfatning av generasjonen, og mener det kan bli problematisk hvis avstanden mellom forventningene mellom generasjon Z og dagens ledere blir større.
  • Lederne opplever at generasjon Z trenger mer veiledning og oppfølging i jobben.
  • Generasjon Z er mer opptatt av digitale og fleksible løsninger, og ser ofte på jobben som et sted for utvikling og personlig identitet.
  • NHO mener at hovedansvaret ligger på lederne og at det kreves en annen måte å lede generasjonen på, men ungdommen må også bidra.

Jeg liker ikke at NHO blir forlatt med svarteper her : de har gjort en undersøkelse og har levert en balansert forståelse av problemet. 

• Liker 5
Skrevet
Druid skrev (16 minutter siden):

Siden det påpekes at man skummer :

Jeg liker ikke at NHO blir forlatt med svarteper her : de har gjort en undersøkelse og har levert en balansert forståelse av problemet. 

Ja jeg har lest alt det og det er fint at NHO anerkjenner et generasjons skille og nye utfordringer og at det ikke kun kan legges skyld på Gen Z, men det er også en rapport utarbeidet av NHO som ikke står på arbeidernes side..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 14.14):

Du skrev "entitled". Det betyr bortskjemt på norsk.

Anonymkode: 573dc...1ff

Er to ulike betydninger, men svært like. Entitled referer å tro at man har mer rett på ting, mer rett på en viss behandling, eller mer rett til å utøve en væremåte, enn alle andre. Folk som setter seg selv opp på den høye hesten liksom..

Bortskjemt er bortskjemt..

Bortskjemt blir man gjort. Entitled gjør man seg selv til !! Unge er både bortskjemte og entitled spør du meg

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (4 timer siden):

Vi som ledere kan selvfølgelig sette krav.

Alle kan sette krav.

Men vi må leve med de menneskene som vi har tilgang til  : hvis generasjonen er defekt, må vi fikse den.

Dette er ikke noe nytt. 

Lederutvikling har vært et funksjonelt område så lenge mennesker har jobbet for hverandre for en overordnet autoritet, og generasjoner etter generasjoner har blitt oppfattet som defekte og for kravstore. Men hver gang ledere har utført arbeidet som man forutsetter en  leder skal gjøre på riktig måte som speiler de ansatte, har man klart å transformere mennesker til mer funksjonelle og effektive medarbeidere.

Grunnen til at jeg kunne pensjonere meg, er fordi Norsk lederstil er kulturmessig kvalitativt mye bedre enn i mange andre land, så briter og tyskere ser mot Norge for å bygge større effektivitet og fleksibilitet. Selv Svensker har begynt å lukte på det, selv om det fortsatt er litt prestisjetap i å annerkjenne kvaliteter i Norge. 

Ledelse er ikke først og fremst en maktposisjon , det er et fag. Så lenge noen møter opp og ønsker tilby arbeid for ytelser, er verdiskapningen av disse ytelsene en funksjon av hvor dyktig man er på å lede. 

Å stå å sutre over ting man ikke kan påvirke, (med mulig unntak knyttet til  egne barn), er ikke verdig en leder : DET er falitterklæring. 

Det er vanskelig å sette krav fordi man da dessverre ofte ender opp med en sykemeldt ansatt som straffer deg for å ikke la dem gjøre akkurat som de vil. Eller en oppsigelse siden det er relativt enkelt å finne seg ny jobb i dagens marked. 

Anonymkode: f842f...96a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man ikke stilles krav til og blir oppdratt med "regler", men uten konsekvenser, så har vel vi som foreldre bedt om at vi skulle ende som dette. For gud forby, å få kjeft eller bli oppdratt til annet enn å få viljen sin, det kan vi ikke utsette de små for.. 😮 

Anonymkode: c54a6...7d8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (6 timer siden):

Vi som ledere kan selvfølgelig sette krav.

Alle kan sette krav.

Men vi må leve med de menneskene som vi har tilgang til  : hvis generasjonen er defekt, må vi fikse den.

Og dere må godta at tidligere generasjoner som fortsatt jobber hos dere begynner å oppføre seg som den nye generasjonen da listen for hva som forventes blir lavere.

Anonymkode: d9d22...f63

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare folk som er 45+ på min arbeidsplass, og folk er sykemeldte hele tiden, spesielt fredager og mandager... Kommer sent, går tidlig, sykemeldinger for den minste ting, tannlegebesøk, fysio, frisør og private ærend forventes at kan tas i arbeidstiden. 

Anonymkode: 0578e...b2a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vi har bare folk som er 45+ på min arbeidsplass, og folk er sykemeldte hele tiden, spesielt fredager og mandager... Kommer sent, går tidlig, sykemeldinger for den minste ting, tannlegebesøk, fysio, frisør og private ærend forventes at kan tas i arbeidstiden. 

Anekdotisk "bevis", statistikken tilsier noe annet. I tillegg så vil det være naturlig at eldre er mer syke.

Jeg tror det er liten tvil om at den generasjonen som nå (forsøker) å gå inn i arbeidslivet har en helt annen moral, forventninger ifm. tilrettelegging og at generelt de fleste behov de måtte ha imøtekommes. Ser det blant annet på egen arbeidsplass, spesielt hos lærlingene.

Anonymkode: c54a6...7d8

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hjemmekontor ordningen også noe å si? Mange av gen Z kom inn i arbeidslivet rett før eller under, og arbeidslivet er snudd på hodet. 

Anonymkode: ae46f...e1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 14.06):

Vi rekrutterer konsekvent eldre og mer erfarne. Nettop basert på mye dårlige erfaringer med «de yngre».

Anonymkode: 174de...745

Samme her. Hos oss er yngste mellom 40-45.... Sjefene er godt fornøyd med derre. Vi er ett stort og internasjonalt firma. Hos oss må man ta ansvar og være selvgående, klarer man ikke det, kan man ikke jobbe hos oss. 

Anonymkode: ec7df...709

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 17.17):

Mest sannsynlig ville yngre toppet dette. De må ha fri. Får de ikke, så "tar de seg fri".

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 15.44):

Min erfaring er at enten er de veldig flinke, eller fungerer ikke i det heletatt.  

Har hatt mange på utplassering og opplæring.  De aller fleste fungerer aldeles utmerket.  Mens noen få , tror de kan komme å gå, og velge oppgaver selv. Blir sure  og trassne om de blir konfrontert eller korrigert. Som feks, er du syk, må du gi beskjed til sjefen. 

De har ofte liten respekt for andres tid. Og skjønner ikke helt at de også er en brikke et et konsept som skal fungere. 

Vi har hatt noen vi har klart å snu over litt tid, og med mye  tålmodighet.  Dette er  enkelte som er via nav program. Og har fått forlenget tid, da vi ser en viss utvikling.  

Det beste for hele samfunnet er om vi får det til, fremfor å gi de helt opp. Men desverre  går ikke det om det ikke er mulig å nå inn med noe. Oftest er det mulig. Men det tar tid. En vi hadde gikk det ca ett år, før hen skjønte hva jobben gikk ut på og hvordan det fungerte.  Bla at man ikke bare  plutselig kan ta fri til ferie i to uker uten å få lov av sjefen bla. 

Hadde nok ikke turt å ansette en rett fra skolen  med papirer. Karakterer gjenspeiler ikke nødvendigvis evnen til å være i jobb situasjon.  

Anonymkode: 

Vi har vel hatt 1-2 innom via nav. De var ikke generasjon z.. Hadde de plutselig dratt på ferie uten å si ifra, så hadde det vært rett ut. Det hadde aldri blitt akseptert.

Jeg tenker jo at de som skal inn via nav må klare å møte tidsnok. Så får de få litt lenger tid på opplæring...

Om staten senker satsene, til de unge, slik at det blir krise uten jobb, så kommer vi til å se en oppblomstring av innsats sv gen z.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 14.53):

Ja dessverre. Har tenkt på denne selv. Min generasjon (jeg er 78-modell) har gjort oss selv, ungene og samfunet en bjørnetjeneste ved å være "for gode foreldre". Da mine var små var det virkelig konkurranse i "beste forelder", blant annet på KG, og mye "pensum" som skulle leses.

Barna skulle ikke gråte, høre "nei", eller møte noen som helst motstand. Vi skulle gå foran dem på livets vei og brøyte bort alle hindringer. Curlingforeldre. Vi oppdro prinsesser og prinser. Ikke rart det blir utfordring når disse prinsene og prinsessene må gå på jobb.

Ingen har gjort dette bevisst, eller for å skape noe negativt. Dette vi ser nå er en konsekvens ingen forstod da. Og den en av årsaken kan være at vi ble oppdratt av de som var unge/foreldre på 70-tallet. Egoismens tidsalder, da oljepengene flommet over landet, man skulle realisere seg selv og tenke på seg selv, som en stor kontrakst til tidligere fattige generasjoner i Norge. Ingen tenkte sunn mat eller fritidsaktiviteter til barna da. Mange var sjokkerte over at det ikke lengre var lovlig å slå barn og syntes det var en tullete lov. Ungene ble sendt ut for å leke med nabobarna så mor og far skulle få fred. Fritidsaktiviter var et ord som knapt var funnet opp enda. Mens min generasjon så på det som barnemishandling om barna måtte gå til skolen.

Min foreldregenerasjon har forsøkt å være en stor kontrast til våre foreldre. Men det ble kanskje litt for mye av det gode.

Anonymkode: 21f30...43b

Dette kommer fra barnehagene. Før hang det lapper i bhg hos oss " Si mest mulig JA til barnet ditt". " NEI, er negativt. Si dette så lite som mulig ".

Er det rart vi har kommet dit vi har??

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke overrasket. En generasjon som har vokst opp med mobilen i hendene omtrent hver eneste våkne time de har, konstant bombet med inntrykk via sosiale medier som en umoden hjerne ikke har sjans til å prosessere eller forstå alvoret av - at de "krasjer" i ung voksen alder er ikke rart. 

De unge i dag er dårlig rustet for livet. Det er kjempe problematisk, og det som er enda verre er at man kan ikke kalle en spade for en spade. Fordi da er man kjip, dømmende, uten empati, man forstår ikke noe. Men joda. Jeg vokste opp når internett ble vanlig blant folk flest, var med på de første norske forumene og nettsamfunnene. Slikt påvirker deg. Sterkt. 

Trist å se hvilken vei verden går, og dette er enda en dag der jeg reflekterer over valget om barnløshet og at jeg faktisk har tatt et enormt fornuftig valg. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)

«Ungdommen nå elsker luksus, har dårlig oppførsel, forakter autoriteter, viser mangel på respekt for eldre og elsker å skravle i stedet for å arbeide

Sokrates 399 fkr.

Endret av Boffen
AnonymBruker
Skrevet
Boffen skrev (8 minutter siden):

«Ungdommen nå elsker luksus, har dårlig oppførsel, forakter autoriteter, viser mangel på respekt for eldre og elsker å skravle i stedet for å arbeide

Sokrates 399 fkr.

🔼

Og som Henrik Ibsen sa, ikke tro alt du finner på internett. 

Anonymkode: 90a3a...247

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i stort internasjonalt teknologiselskap og vi har ganske mange Gen Z. De kommer gjerne inn gjennom et intern program. Jeg syns de fleste er veldig flinke og fungerer godt. Selvfølgelig med individuelle forskjeller som det er i alle generasjoner. Det er noe jeg liker spesielt godt ved de. De lar seg ikke pille på nesa og de rapporterer dårlig oppførsel med en gang. Det hadde jeg aldri turt i frykt for å miste jobben. Nå har de ekleste mannfolkene alle blitt rapportert til HR😂De gjør dermed mitt liv bedre😊

Anonymkode: 1edd3...4a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og du synes de over 45 som har jobbet 15 år i offentlig sektor og knapt har arbeidsmoral igjen er noe bedre? 

Anonymkode: 3351b...9c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 17.17):

Høres ut som du jobber i offentlige sektor eller stat? Kan kjenne meg igjen i det du skriver. Dette er de lateste og mest ubrukelige ansatte man kan ha. 

Anonymkode: 3351b...9c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...