AnonymBruker Skrevet 13. januar #61 Skrevet 13. januar Min erfaring er at enten er de veldig flinke, eller fungerer ikke i det heletatt. Har hatt mange på utplassering og opplæring. De aller fleste fungerer aldeles utmerket. Mens noen få , tror de kan komme å gå, og velge oppgaver selv. Blir sure og trassne om de blir konfrontert eller korrigert. Som feks, er du syk, må du gi beskjed til sjefen. De har ofte liten respekt for andres tid. Og skjønner ikke helt at de også er en brikke et et konsept som skal fungere. Vi har hatt noen vi har klart å snu over litt tid, og med mye tålmodighet. Dette er enkelte som er via nav program. Og har fått forlenget tid, da vi ser en viss utvikling. Det beste for hele samfunnet er om vi får det til, fremfor å gi de helt opp. Men desverre går ikke det om det ikke er mulig å nå inn med noe. Oftest er det mulig. Men det tar tid. En vi hadde gikk det ca ett år, før hen skjønte hva jobben gikk ut på og hvordan det fungerte. Bla at man ikke bare plutselig kan ta fri til ferie i to uker uten å få lov av sjefen bla. Hadde nok ikke turt å ansette en rett fra skolen med papirer. Karakterer gjenspeiler ikke nødvendigvis evnen til å være i jobb situasjon. Anonymkode: 3f425...0dd 4 4
Druid Skrevet 13. januar #62 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Da høres det jo rett og slett ut som vi har fått en generasjon med lavere IQ sånn generelt. Alternativet er at vi har fått en generasjon som er redd for å gjøre feil, og ikke gjøre jobben godt nok. Dette er uansett irrelevant: vi har de generasjonene vi lager. En leders jobb er å få ting til å virke, og det betyr å få mennesker til å fungere i arbeidsmiljøet. Hvis de ikke virker er det et lederproblem, ikke generasjons problem. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #63 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Haha. Må jo nesten le av dette sitatet fra en arbeidsgiver: "– De trenger mer oppfølging og forklaring rundt jobben de gjør." Da høres det jo rett og slett ut som vi har fått en generasjon med lavere IQ sånn generelt. Nå tror jeg i grunn ikke på det, altså. Og som sikkert nevnt i tidligere i tråden, så har det jo i uminnelige tider blitt sagt at ungdommen er udugelig. Men det er nå engang ungdommen som også sørger for at vi som samfunn ikke stagnerer og at vi har en stadig utvikling. Men hvem vet. Kanskje dette er den første generasjonen som setter en bråbrems på positiv utvikling av samfunnet. Konservatismen er på full fart tilbake, så hvis det er hva gen Z har å by, så skulle jeg gjerne hoppet over den generasjonen, ja. Anonymkode: 68730...648 IQen til folk går faktisk nedover https://www.forskning.no/helse-hjernen-iq/iq-en-var-faller-stadig-mer/2175625 Anonymkode: d2d39...17f 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar #64 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja altså i min jobb kommer du langt med å ta ansvar og initiativ, de fleste ser helst at jeg forteller dem alt de skal gjøre i tillegg til og aller helst imens jeg utfører mine egne arbeidsoppgaver. Helt håpløst Anonymkode: 0aa8a...fcb AnonymBruker skrev (3 timer siden): Generasjon X her. Vi fikk også lite opplæring og ingen tilrettelegging m n vi skjønte at dette var arbeidslivet og ikke skolen. Skolen har blitt for nusselig pedagogisk Anonymkode: a10e4...9f5 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tja. Den nye generasjonen har nok økte forventninger til både spennende jobb og tilpasning/opplæring på jobb. De kan være litt uselvstendige. Ofte har de ikke hatt særlig plikter hjemme eller på fritid, har ikke hatt deltidsjobb ved siden av skolen etc. De bruker lengre tid på å etablere seg, og er mindre praktiske. Men er nok også lett å glemme at kua selv vae kalv. Anonymkode: 60f02...8cc AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som gen x som jobber sammen med en del gen z nå, så er det varierende arbeidsmoral og effektivitet ute og går. Jeg har et selvstendig yrke der du aldri har sjefen hengende over deg, og det betyr å være ansvarsbevisst og ta voksne valg over egen arbeidstid. Vi har folk som går klisteret med nesa i mobilen og vi har folk som er flittige. De er heller ikke like effektive alltid, det gjelder de alle uansett flittighet, men det betyr også at det ikke er mulig å lesse på alt for mye arbeid heller. Vi fra gen x har hatt en tendens til å bare jobbe raskere og raskere til det er umenneskelig arbeidsmengde over oss. Men en ting skal de ha. De tolererer ikke like mye skit fra arbeidsgiver som jeg synes vi eldre gjør. De krever lengre og bedre opplæring, de lar seg ikke snakke til på samme måte alltid (de hører bare ikke etter da), de er hyggeligere med kollegaer, mer inkluderende, skaper mindre splid i arbeidsmiljøet og lager mindre drama. Det gjelder spesielt gen z fra ikke-vestlig bakgrunn hos oss. Anonymkode: e814e...9fb Jeg jobber med gen y, og kan vel si akkurat det samme om flesteparten der også. Jeg vokste opp / kom inn i arbeidslivet med at jeg måtte lære meg det jeg trengte å kunne selv. Kunne ikke forvente tilrettelegging og opplæring på jobb. Jeg fikk faktisk dette presisiert på mitt aller første skikkelige jobbintervju som 22 åring. "Vi trenger ikke ryggsekker her" kjapt oversatt: Klar deg selv. 'Dette er heldigvis ikke slik lenger, for man kan ikke ha forventninger til en person som ikke får opplæring i oppgavene heller. Anonymkode: a070e...9ac 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #65 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er nok flere grunner en latskap, hvis dere f.eks. ser story fra helsestatus på snap forteller ungdom selv hva som gjør det vanskelig å være i arbeidslivet. De er f.eks. vokst opp med å hele tiden evalueres i skole, stadig tilbakemeldinger osv-noe de ikke får i arbeidslivet. Eller at de ikke en gang får skikkelig opplæring i bedriften de kommer til.. med mere Anonymkode: 6fc79...e22 Dette er min erfaring også. Jobber innen utdanningsfeltet, og det er ufattelig mange unge mennesker i dag som har behov for tilrettelegging. Studenter som kommer fra videregående med store tilretteleggingsbehov. Dette blir videreført ved universitetet og høgskoler. Så mange i den generasjonen som ikke klarer seg på egenhånd i arbeidslivet. Tenker selvfølgelig ikke på de med funksjonshindringer som gjør at de fysisk trenger tilrettelegging, men på de som har utfordringer med angst, søvn, stress, nerver og diverse andre ting. Ting som var sett på som helt normale utfordringer med livet for 20-30 år siden, som nå er sett på som så vanskelig at vedkommende må få hjelp... Anonymkode: 86785...3d9 4 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar #66 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er det ikke bare bedre å gi de kollektiv uføretrygd, glemme de, og så satse på å oppdra neste generasjon til å bli en bedre generasjon? Er det ikke de som skal oppdra neste generasjon da? Anonymkode: ddbcb...125
AnonymBruker Skrevet 14. januar #67 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det har forbauset meg å se hvor bra min gen Z datter gjør det i arbeidslivet bare ved å gjøre noe så enkelt som å ta ansvar og initiativ. Men listen ligger kanskje lavt. Anonymkode: b1a77...e48 Listen ligger lavt ja! Anonymkode: 7d462...72c 2 2
BobbySocks Skrevet 14. januar #68 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Alle generasjoner har vel hatt «problembarn» når de nærmer seg voksenlivet. Anonymkode: 43a24...8e4 Dette. Ingen hadde troa på Milleniumgenerasjonen heller. Nå er vi voksne og har ikke troa på Gen Z. Mennesker er dårlig på endring (både de som plutselig skal jobbe og de som forholde seg til en ny arbeidsstil), men gi det litt tid, så viser det seg at nye generasjoner ikke er så dumt. 2
Blått Skrevet 14. januar #69 Skrevet 14. januar (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): «Gen Z» er vanskeligere å lede enn andre generasjoner – NRK Østfold – Lokale nyheter, TV og radio Vi har jo lenge vist at denne generasjonen ikke kom til å fungere i arbeidslivet. Så dette er jo bare en stadfestelse av det vi alle visste. Det som er skremmende er at noen kan mene at resten skal tilpasse seg de? Er det ikke bare bedre å gi de kollektiv uføretrygd, glemme de, og så satse på å oppdra neste generasjon til å bli en bedre generasjon? Anonymkode: 86785...3d9 Jeg syns det er veldig store variasjoner. Du har mange som fungerer veldig godt også har du mange som ikke fungerer i det hele tatt 🤷🏻♀️ men samtidig av de som er i arbeidslivet nå så.. jeg har sett mye rart i egen generasjon også da vi var i 20-årene som skjerper seg i 30-årene. Jeg tror ikke det er så veldig store forskjeller som mange skal ha det til. Det er mer at man kan tilskrive en del ting til «ung og dum» kvoten, så går det fint når de blir eldre. Endret 14. januar av Blått
AnonymBruker Skrevet 14. januar #70 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja dessverre. Har tenkt på denne selv. Min generasjon (jeg er 78-modell) har gjort oss selv, ungene og samfunet en bjørnetjeneste ved å være "for gode foreldre". Da mine var små var det virkelig konkurranse i "beste forelder", blant annet på KG, og mye "pensum" som skulle leses. Barna skulle ikke gråte, høre "nei", eller møte noen som helst motstand. Vi skulle gå foran dem på livets vei og brøyte bort alle hindringer. Curlingforeldre. Vi oppdro prinsesser og prinser. Ikke rart det blir utfordring når disse prinsene og prinsessene må gå på jobb. Ingen har gjort dette bevisst, eller for å skape noe negativt. Dette vi ser nå er en konsekvens ingen forstod da. Og den en av årsaken kan være at vi ble oppdratt av de som var unge/foreldre på 70-tallet. Egoismens tidsalder, da oljepengene flommet over landet, man skulle realisere seg selv og tenke på seg selv, som en stor kontrakst til tidligere fattige generasjoner i Norge. Ingen tenkte sunn mat eller fritidsaktiviteter til barna da. Mange var sjokkerte over at det ikke lengre var lovlig å slå barn og syntes det var en tullete lov. Ungene ble sendt ut for å leke med nabobarna så mor og far skulle få fred. Fritidsaktiviter var et ord som knapt var funnet opp enda. Mens min generasjon så på det som barnemishandling om barna måtte gå til skolen. Min foreldregenerasjon har forsøkt å være en stor kontrast til våre foreldre. Men det ble kanskje litt for mye av det gode. Anonymkode: 21f30...43b Dette er fasiten, så du skal ikke være redd for å si at det kanskje ble for mye av det gode, for det er helt sikkert, det ble det. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Den eldre generasjonen klager alltid på ungdommen, slik har det alltid vært og slik vil det alltid være. Jobber selv med mange gen z, de fungerer ikke noe dårligere enn andre generasjoner. Noen fungerer kjempebra, andre ikke, men det er individuelle variasjoner. Anonymkode: 2602b...681 Beklager, men det at du jobber med generasjon Z tror jeg ingen ting på. For det ville være tjenesteforsømmelse om du jobber med denne gruppen, og ikke kjenner til problemene de har. For eksempel er tilretteleggingsbehovet de har på skole, universitetene og i arbeidslivet så markert større enn tidligere generasjoner, noe som selvsagt er velkjent for elle som jobber med denne generasjonen. Anonymkode: 86785...3d9 2 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar #71 Skrevet 14. januar Som en middelaldrende mann som driver er selskap så må jeg bare påpekte at i kreative bransjer som film, design, KI, animasjon og generelt kultur så er Gen Z faktisk stort sett noen av de flinkest og mest talentfullt folka jeg har fått gleden av å jobbe med. Anonymkode: d734a...aeb 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #72 Skrevet 14. januar Druid skrev (14 timer siden): En leders jobb er å få ting til å virke, og det betyr å få mennesker til å fungere i arbeidsmiljøet. Hvis de ikke virker er det et lederproblem, ikke generasjons problem. Tidenes fallitterklæring? -Nei, generasjon Z har en kollektiv mangel på kognitiv utholdenhet, kan ikke forholde seg til tid, tåler ikke å bli motsagt (dersom motsagt har de en diagnose dagen etter) og forventer/krever tilrettelegging for seg selv ut fra egne ''google-diagnoser''. Alarmklokkene kimer fra arbeidsgivere rundt i det ganske land. UH-sektoren melder om eksplosjon i søknader på tilrettelegging, og må omorganisere sine ansatte til å jobbe med det, i stedet for det faglige. Men pytt sann, krav skal vi ikke stille som til tidligere generasjoner, vi må i stedet bruke enorme ressurser på en generasjon som har manglende evner til å fungere i samfunnet. Anonymkode: 86785...3d9 2 4
Selis Skrevet 14. januar #73 Skrevet 14. januar Alke som bruker fritiden sin på mobil og tv er svak lat og og funksjonshemmet det går flere timer om dagen på å skade hjernen. pågrunn av dopamin overbelastning som forstyrrer hjernen og fokus og gjør folk deprimert fordi hjernen ikke lenger kan produsere dopamin som den burde gjør når vi gjør NORMALE ting. .Dette er vitenskapelig fakta. Og dem fleste har nytte av å lese og lære om dette sånn dem kan begynne å forstå ta ansvar og få det bedre. Avhengighet ødelegger for å oppnå muligheter i livet det ødelegger for drivkraft og glede for di små normale tingene i hverdagen.
AnonymBruker Skrevet 14. januar #74 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Som en middelaldrende mann som driver er selskap så må jeg bare påpekte at i kreative bransjer som film, design, KI, animasjon og generelt kultur så er Gen Z faktisk stort sett noen av de flinkest og mest talentfullt folka jeg har fått gleden av å jobbe med. Anonymkode: d734a...aeb Dette er nok et godt poeng, siden gen z lever halve livet sitt på some. De er preget av dette. Anonymkode: 80030...75a 2
Druid Skrevet 14. januar #75 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Tidenes fallitterklæring? -Nei, generasjon Z har en kollektiv mangel på kognitiv utholdenhet, kan ikke forholde seg til tid, tåler ikke å bli motsagt (dersom motsagt har de en diagnose dagen etter) og forventer/krever tilrettelegging for seg selv ut fra egne ''google-diagnoser''. Alarmklokkene kimer fra arbeidsgivere rundt i det ganske land. UH-sektoren melder om eksplosjon i søknader på tilrettelegging, og må omorganisere sine ansatte til å jobbe med det, i stedet for det faglige. Men pytt sann, krav skal vi ikke stille som til tidligere generasjoner, vi må i stedet bruke enorme ressurser på en generasjon som har manglende evner til å fungere i samfunnet. Anonymkode: 86785...3d9 Vi som ledere kan selvfølgelig sette krav. Alle kan sette krav. Men vi må leve med de menneskene som vi har tilgang til : hvis generasjonen er defekt, må vi fikse den. Dette er ikke noe nytt. Lederutvikling har vært et funksjonelt område så lenge mennesker har jobbet for hverandre for en overordnet autoritet, og generasjoner etter generasjoner har blitt oppfattet som defekte og for kravstore. Men hver gang ledere har utført arbeidet som man forutsetter en leder skal gjøre på riktig måte som speiler de ansatte, har man klart å transformere mennesker til mer funksjonelle og effektive medarbeidere. Grunnen til at jeg kunne pensjonere meg, er fordi Norsk lederstil er kulturmessig kvalitativt mye bedre enn i mange andre land, så briter og tyskere ser mot Norge for å bygge større effektivitet og fleksibilitet. Selv Svensker har begynt å lukte på det, selv om det fortsatt er litt prestisjetap i å annerkjenne kvaliteter i Norge. Ledelse er ikke først og fremst en maktposisjon , det er et fag. Så lenge noen møter opp og ønsker tilby arbeid for ytelser, er verdiskapningen av disse ytelsene en funksjon av hvor dyktig man er på å lede. Å stå å sutre over ting man ikke kan påvirke, (med mulig unntak knyttet til egne barn), er ikke verdig en leder : DET er falitterklæring.
Forumansvarlig Skrevet 14. januar #76 Skrevet 14. januar Tråden er ryddet for bilder med opphavsrett. Forumansvarlig
AnonymBruker Skrevet 14. januar #77 Skrevet 14. januar Herregud, når jeg tenker tilbake hvor udugelig jeg var i starten av arbeidslivet mitt blir jeg pinlig berørt! Og - jeg ser etter et langt arbeidsliv at kravene til hva man skal kunne og hva man skal tåle å stå i er blitt skyhøye. Så, hurra for gen z som setter ned foten. Ikke at jeg tror de som generasjon gjør det, det er bare de vanlige udugelige promillene som blir dratt fram og gjort narr av på vegne av dem alle, men de i gen z som tar bevisste valg og sier at dette gidder de ikke, de er mine forbilder. Hilsen sliten gamling. Anonymkode: 90a3a...247
AnonymBruker Skrevet 14. januar #78 Skrevet 14. januar Druid skrev (2 timer siden): Vi som ledere kan selvfølgelig sette krav. Alle kan sette krav. Men vi må leve med de menneskene som vi har tilgang til : hvis generasjonen er defekt, må vi fikse den. Dette er ikke noe nytt. Men det må svares på i den konteksten tråden/temaet er på. Du sier det ikke eksplisitt, men din tankegang blir at slik er det med alle generasjoner, og derfor er det ikke noe spesielt som endres i forhold til denne generasjonen. I din fortelling blir det som om hver generasjon må styres på forskjellige måter, vi må jobbe med det ''materialet'' vi har. Det du da ikke tar hensyn til, er at noen måter ''å fikse'' og tilpasse en ny generasjon til arbeidslivet er bærekraftig, men at dette er noe helt annet. Å tilpasse arbeidslivet til at kvinner kom inn i det for fullt, eller at familie-hensyn ble en del av endret organisering var et gigantisk pluss for totalregnskapet. En tilpasning til generasjon, der du må ha varig tilrettelagt arbeid grunnet manglende kognitiv utholdenhet, diverse psykiske lidelser, omtrentlig forhold til tid og en generell utilpasshet til en normal arbeidshverdag er noe helt, helt annet. Det er ikke et bærekraftig system å ha det slik, og det vil medføre en kollaps. Det virker som du gjør generaltabben med å se på de tiltak som må gjøres for ''å fikse'' en ny generasjons utfordring som en statisk størrelse. Som om tiltakene som må til for å få en ny generasjon inn i arbeidslivet bare består av å se ulike utfordringer, og lede ut fra det. Men slik er det ikke. De fleste generasjoners utfordringer kan løses med tiltak som fortsatt gjør at totalregnskapet blir positivt, en generasjon med behov for varige tilpassede tilrettelegginger er ikke en gang i samme ''ballpark''. Noen ganger er det fornuftig å tilpasse arbeidslivet til en generasjons utfordringer. andre ganger, som i dette tilfellet, så er ikke det bærekraftig, det fungerer ikke. Anonymkode: 86785...3d9 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #79 Skrevet 14. januar Vanskelig å lede = fungerer ikke? 🙄 Jeg er så lei av folk som vrir på saker og overdriver. 6 setninger i HI og 5 av de var urimelige påstander. Om enda dette lå under Skråblikk... Godt jobba TS. Anonymkode: 6e6b0...f53 2
K.B. Skrevet 14. januar #80 Skrevet 14. januar (endret) Jeg vil påpeke at det er NHO som står bak denne rapporten. Jeg tror mange lesere skummer rett forbi det faktum. NHO er Næringslivets hovedorganisasjon. Med andre ord de representerer eierne og kapitalen, de som helst vil at folk skal jobbe for ingenting, få kuttet i rettigheter ved sykdom og de ikke ønsker å betale overtid, helg eller andre tillegg.. Det er omtrent like faktabasert som om artikkelen hadde sagt : "nazister mener jøder er mindre verdt" At nok en generasjon sier; Nei livet er mer en jobben din og vi vil saktens ikke ha Amerikanske tilstander der du er jobben din, er helt i orden. Det er bra at vi får en ny generasjon som sloss mot kapitalen. Endret 14. januar av K.B. 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå