Gå til innhold

Generasjon Z fungerer ikke i arbeidslivet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenker de som bare rekrutterer eldre? De yngre trenger jo erfaring med arbeid så det å bare rekruttere eldre blir jo som å tisseci buksa for å holde seg varm. 

Anonymkode: a10e4...9f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok flere grunner en latskap, hvis dere f.eks. ser story fra helsestatus på snap forteller ungdom selv hva som gjør det vanskelig å være i arbeidslivet. De er f.eks. vokst opp med å hele tiden evalueres i skole, stadig tilbakemeldinger osv-noe de ikke får i arbeidslivet. Eller at de ikke en gang får skikkelig opplæring i bedriften de kommer til.. med mere

Anonymkode: 6fc79...e22

Generasjon X her. Vi fikk også lite opplæring og ingen tilrettelegging m n vi skjønte at dette var arbeidslivet og ikke skolen. Skolen har blitt for nusselig pedagogisk 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nok flere grunner en latskap, hvis dere f.eks. ser story fra helsestatus på snap forteller ungdom selv hva som gjør det vanskelig å være i arbeidslivet. De er f.eks. vokst opp med å hele tiden evalueres i skole, stadig tilbakemeldinger osv-noe de ikke får i arbeidslivet. Eller at de ikke en gang får skikkelig opplæring i bedriften de kommer til.. med mere

Anonymkode: 6fc79...e22

*helsesista 

Endret av Swoosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja dessverre. Har tenkt på denne selv. Min generasjon (jeg er 78-modell) har gjort oss selv, ungene og samfunet en bjørnetjeneste ved å være "for gode foreldre". Da mine var små var det virkelig konkurranse i "beste forelder", blant annet på KG, og mye "pensum" som skulle leses.

Barna skulle ikke gråte, høre "nei", eller møte noen som helst motstand. Vi skulle gå foran dem på livets vei og brøyte bort alle hindringer. Curlingforeldre. Vi oppdro prinsesser og prinser. Ikke rart det blir utfordring når disse prinsene og prinsessene må gå på jobb.

Ingen har gjort dette bevisst, eller for å skape noe negativt. Dette vi ser nå er en konsekvens ingen forstod da. Og den en av årsaken kan være at vi ble oppdratt av de som var unge/foreldre på 70-tallet. Egoismens tidsalder, da oljepengene flommet over landet, man skulle realisere seg selv og tenke på seg selv, som en stor kontrakst til tidligere fattige generasjoner i Norge. Ingen tenkte sunn mat eller fritidsaktiviteter til barna da. Mange var sjokkerte over at det ikke lengre var lovlig å slå barn og syntes det var en tullete lov. Ungene ble sendt ut for å leke med nabobarna så mor og far skulle få fred. Fritidsaktiviter var et ord som knapt var funnet opp enda. Mens min generasjon så på det som barnemishandling om barna måtte gå til skolen.

Min foreldregenerasjon har forsøkt å være en stor kontrast til våre foreldre. Men det ble kanskje litt for mye av det gode.

Anonymkode: 21f30...43b

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Generasjon X her. Vi fikk også lite opplæring og ingen tilrettelegging m n vi skjønte at dette var arbeidslivet og ikke skolen. Skolen har blitt for nusselig pedagogisk 

"Jeg er en elendig leder som ikke gir mine ansatte grunnlaget for å utøve arbeidet mitt på en tilstrekkelig måte. Det er alle andre som inkompetente"

Anonymkode: 0c2be...950

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tenk å skryte av at man ikke får opplæring i arbeidsoppgaver og tro at dette skal arbeidsplassen slippe unna ved å si at det er arbeidstaker sin feil.

Den unnskyldninga funker ikke i spesialiserte yrker hvor HMS er livsviktig, gitt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Generasjon Z er ganske ubrukelige og late. De har tusen problemer. Mangler arbeidsmoral, og er fryktelig bortskjemte og sutrete. De har aldri fått beskjed om å ta seg sammen. 

Det er så tungt å studere, at de ikke klarer en liten jobb ved siden av. Når de kommer ut i fast jobb, så tror de at de kan og vet alt som nyutdannet. Tåler ikke å bli korrigert. 

De vil ikke jobbe hardt for å komme inn på boligmarkedet. Vil ha penger av mamma og pappa. Og leiligheten kan de ikke pusse opp selv, så må ha hjelp. Er jo så vanskelig å male og legge parkett.

Når de får barn, så er det grusomt slitsomt. Må helst ha masse barnevakt, i stedet for å være sammen med barna sine korte ettermiddager og helger. Alle må jo forstå at de trenger alenetid.

Ja, jeg vet jeg overdriver. Men er det ikke sjukt mye sutring på den generasjonen?

Anonymkode: f96fe...4dc

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Generasjon Z er ganske ubrukelige og late. De har tusen problemer. Mangler arbeidsmoral, og er fryktelig bortskjemte og sutrete. De har aldri fått beskjed om å ta seg sammen. 

Det er så tungt å studere, at de ikke klarer en liten jobb ved siden av. Når de kommer ut i fast jobb, så tror de at de kan og vet alt som nyutdannet. Tåler ikke å bli korrigert. 

De vil ikke jobbe hardt for å komme inn på boligmarkedet. Vil ha penger av mamma og pappa. Og leiligheten kan de ikke pusse opp selv, så må ha hjelp. Er jo så vanskelig å male og legge parkett.

Når de får barn, så er det grusomt slitsomt. Må helst ha masse barnevakt, i stedet for å være sammen med barna sine korte ettermiddager og helger. Alle må jo forstå at de trenger alenetid.

Ja, jeg vet jeg overdriver. Men er det ikke sjukt mye sutring på den generasjonen?

Det er så innmari morsomt å se folk uttale seg om ting de ikke har peiling på, ass.

Veit du hvor stort spennet er på Gen Z?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Gen Z» er vanskeligere å lede enn andre generasjoner – NRK Østfold – Lokale nyheter, TV og radio

Vi har jo lenge vist at denne generasjonen ikke kom til å fungere i arbeidslivet. Så dette er jo bare en stadfestelse av det vi alle visste.

Det som er skremmende er at noen kan mene at resten skal tilpasse seg de?

Er det ikke bare bedre å gi de kollektiv uføretrygd, glemme de, og så satse på å oppdra neste generasjon til å bli en bedre generasjon?

Anonymkode: 86785...3d9

Så rart. Min sønn er Gen Z, og han fungerer veldig fint i arbeidslivet. 

Anonymkode: 19fb7...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (41 minutter siden):

Her er du festlig, ass.

Bra jeg får deg til å smile. For jeg aner en kjeft full av fråde bak innleggene dine i denne tråden. Det virker som om hjernen din ikke er i stand til å tro på NHO, lærere, og psykologer, som alle sier at Norge har et problem med udugelige barn og unge som er både bortskjemte og svake. Og at det er udugelige foreldre sin skyld. 

Anonymkode: e6fa4...5ab

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (4 minutter siden):

Det er så innmari morsomt å se folk uttale seg om ting de ikke har peiling på, ass.

Veit du hvor stort spennet er på Gen Z?

Det har i uminnelige tider vært tradisjon for å rakke ned på ungdom. I Sokrates sin tid ble det sagt at ungdommer er dumme døgenikter, og slik fortsatte det bare videre. Det er generasjonskløft, misunnelse fra de eldre på de unges muligheter og den tiden de fortsatt har her i livet. 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Generasjon Z foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og sender snaps når de egentlig burde arbeide. Generasjon Z reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i rommet. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger bena over hverandre og tyranniserer sine lærere.

Anonymkode: 573dc...1ff

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så rart. Min sønn er Gen Z, og han fungerer veldig fint i arbeidslivet. 

Det finnes hederlige unntak. Applaus til deg som har oppdratt en normal sønn :vin:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bra jeg får deg til å smile. For jeg aner en kjeft full av fråde bak innleggene dine i denne tråden. Det virker som om hjernen din ikke er i stand til å tro på NHO, lærere, og psykologer, som alle sier at Norge har et problem med udugelige barn og unge som er både bortskjemte og svake. Og at det er udugelige foreldre sin skyld. 

Spenstig, har NHO, lærere, psykologer og alle andre stempla en hel generasjon som udugelig barn og unge som bortskjemte, svake, narsissistiske snørrunger? Det vil jeg se kilder på, ass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den eldre generasjonen klager alltid på ungdommen, slik har det alltid vært og slik vil det alltid være.

Jobber selv med mange gen z, de fungerer ikke noe dårligere enn andre generasjoner. 
Noen fungerer kjempebra, andre ikke, men det er individuelle variasjoner.

Anonymkode: 2602b...681

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Boomersjefer liker selvsagt boomeransatte.

Anonymkode: f2689...033

Boomerne er stort sett pensjonister. Det er stort sett Gen X som er sjefer nå for tida.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Gratulerer med å være en del av en årelang tradisjon av gamlinger som klager over den neste generasjonen. Slik er det vel å bli gammel og utdatert. Generasjonen før deg klaget på deg også

People have always whinged about young adults. Here's proof

The 2,500-Year-Old History of Adults Blaming the Younger Generation

A New Study Reveals the Surprising Reason Why Every Generation Complains About 'Kids These Days'

Generational Blame: A Brief History | Arapahoe Libraries

OK boomer: The psychology of why baby boomers complain about millenials and Gen Z | Vox

Anonymkode: 0c2be...950

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja.

Den nye generasjonen har nok økte forventninger til både spennende jobb og tilpasning/opplæring på jobb. De kan være litt uselvstendige. Ofte har de ikke hatt særlig plikter hjemme eller på fritid, har ikke hatt deltidsjobb ved siden av skolen etc. De bruker lengre tid på å etablere seg, og er mindre praktiske. 

Men er nok også lett å glemme at kua selv vae kalv. 

Anonymkode: 60f02...8cc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som gen x som jobber sammen med en del gen z nå, så er det varierende arbeidsmoral og effektivitet ute og går. Jeg har et selvstendig yrke der du aldri har sjefen hengende over deg, og det betyr å være ansvarsbevisst og ta voksne valg over egen arbeidstid. Vi har folk som går klisteret med nesa i mobilen og vi har folk som er flittige. De er heller ikke like effektive alltid, det gjelder de alle uansett flittighet, men det betyr også at det ikke er mulig å lesse på alt for mye arbeid heller. Vi fra gen x har hatt en tendens til å bare jobbe raskere og raskere til det er umenneskelig arbeidsmengde over oss. 

Men en ting skal de ha. De tolererer ikke like mye skit fra arbeidsgiver som jeg synes vi eldre gjør. De krever lengre og bedre opplæring, de lar seg ikke snakke til på samme måte alltid (de hører bare ikke etter da), de er hyggeligere med kollegaer, mer inkluderende, skaper mindre splid i arbeidsmiljøet og lager mindre drama. Det gjelder spesielt gen z fra ikke-vestlig bakgrunn hos oss.

Anonymkode: e814e...9fb

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha. Må jo nesten le av dette sitatet fra en arbeidsgiver: "– De trenger mer oppfølging og forklaring rundt jobben de gjør."

Da høres det jo rett og slett ut som vi har fått en generasjon med lavere IQ sånn generelt. 

Nå tror jeg i grunn ikke på det, altså.  Og som sikkert nevnt i tidligere i tråden, så har det jo i uminnelige tider blitt sagt at ungdommen er udugelig. Men det er nå engang ungdommen som også sørger for at vi som samfunn ikke stagnerer og at vi har en stadig utvikling.

Men hvem vet. Kanskje dette er den første generasjonen som setter en bråbrems på positiv utvikling av samfunnet. Konservatismen er på full fart tilbake, så hvis det er hva gen Z har å by, så skulle jeg gjerne hoppet over den generasjonen, ja.

Anonymkode: 68730...648

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...