AnonymBruker Skrevet 13. januar #1 Skrevet 13. januar Jeg er veldig syk, og vært litt innlagt. Siden jeg ikke blir friskere innlagt ble vi enige om at jeg skulle få hjelp poliklinisk, og skulle få time ganske så snart. Tiden gikk og jeg fikk ikke time, så jeg ringte for å høre hva som skjer. Fikk da en grei beskjed om at det var helt unødvendig å ringe for å høre, jeg fikk time når jeg fikk time. Spurte da om hun visste hvor lenge, nei kunne gå flere måneder. Det er krise for jeg har ikke vedtak på medisinene mine, og det må søkes om og ikke minst jeg er mer eller mindre sengeliggende på 10 uke nå, og ble lovet hjelp. Så jeg ringte opp i dag igjen informerte da om det samme og at jeg ikke har vedtak på medisinene mine lenger. Hva gjør jeg da. Jo da skulle jeg selvfølgelig få time så da fikk jeg time om 14 dager. Dette var det en helt annen person, som visste at det er ikke greit at jeg står uten medisiner og at overlegen har skrevet at jeg må få time fort. Hvorfor skal det være sånn forskjell på hvem du treffer? Anonymkode: b050f...4ab 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar #2 Skrevet 14. januar Veldig leit at du er alvorlig syk. ♥️ Noe av det verste med slik praksis som spesialisthelsetjenesten driver med er at det kan være pasienter som ikke ringer opp igjen og får snakket med en annen person. I verste fall dør personen. Anonymkode: f201e...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #3 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Veldig leit at du er alvorlig syk. ♥️ Noe av det verste med slik praksis som spesialisthelsetjenesten driver med er at det kan være pasienter som ikke ringer opp igjen og får snakket med en annen person. I verste fall dør personen. Anonymkode: f201e...f8f Det jeg tenker også, jeg er kun desperat nå og mannen min pusher meg for å gjøre det. Mange hadde ikke ringt etter sen ubehagelige samtalen. Det skal jo ikke være slik. Tydeligvis hadde de jo time. Ts Anonymkode: b050f...4ab 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #4 Skrevet 14. januar Har en mistanke om at det er fryktelig mange i helsevesenet med "empathy fatigue". Det har rett og slett brukt opp empatien sin, og slutter å høre etter og utvise empati. Anonymkode: 9d530...61f 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #5 Skrevet 14. januar Er kronisk syk selv, og det er et helt for jævlig slit med å følge opp helseproblemer her og der til tider. Har flere diagnoser som følges opp på ulike sykehus, og som påvirkes negativt av andre ting som for eksempel infeksjoner det går mye av på vinteren. Føler meg som en evig kasteball, hvor nesten hver eneste person henviser til et annet sted, hvor de igjen henviser tilbake og ber meg ta kontakt med den eller de, ingen vil ta ansvar etc😭 Blir redd når jeg er syk og trenger hjelp for ting, og det er såpass vanskelig. Jeg har også fått slengt ut «hvis legene på sykehuset mente du trengte mere medisin hadde du fått det». Men vet også at de har sykt mye å gjøre der, og prioriterer de som er innlagt og å redde liv. Gått med lungebetennelse i lang tid nå som jeg sliter med å bli kvitt. Som imunnredusert kan dette potensielt være livstruende, men ingen er bekymret utenom meg som er fullstendig sengeliggende. Vært hos privat lege, og venter på svar på nye prøver som er tatt der. Til tross for at det var et sykehus som først påviste dette og startet opp behandling som ikke har kurert meg. Hovedproblemet er nok politikerne og det offentlige som kutter og kutter i helsetilbud og gjør nedskjæringer for å «spare penger». Tror ikke man sparer noe på dette, og det er trist for alle som lider under det her og ikke får nødvendig helsehjelp. Anonymkode: 04e79...f3d 2 1
katties Skrevet 14. januar #6 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har en mistanke om at det er fryktelig mange i helsevesenet med "empathy fatigue". Det har rett og slett brukt opp empatien sin, og slutter å høre etter og utvise empati. Anonymkode: 9d530...61f Det som er rart for meg er at det er folk som f.eks. er ute i permisjon med barn - altså, utenfor jobben sin i helsevesenet, og denne måten å behandle folk på ikke forsvinner. Da begynner jeg å lure på om det egentlig ikke er fatogue, men bare personligheten deres... kjenner ei som ble barnelege som var en mobber på VGS, f.eks. det er sikkert bare lettere å hersens med barn enn voksne. Skulle ønske slike folk heller hadde gått en eller annen retning der de ikke trenger å engang ta på levende mennesker.
AnonymBruker Skrevet 14. januar #7 Skrevet 14. januar Når jeg jobbet på ekspedisjonen på en avd så var det ikke alle som hadde tilgang til å sette opp timer. De som hadde spørmål om timer måtte settes over til poliklinikken men også der var det ikke alltid de kunne gi timer over telefon, ofte måtte det konfereres med lege eller fullmektig først. Anonymkode: cb62e...5f2
AnonymBruker Skrevet 14. januar #8 Skrevet 14. januar Fy fader så dritt! Men godt du fikk time til slutt! jeg går til poliklinisk behandling hver 12.uke. Skulle hatt time 15.desember, men fortsatt ikke fått noen ny time. Jeg ringte og etterlyste time før jul, og når jeg da sier at jeg blir sengeliggende hele julen om jeg ikke får de medisinen en svarer helsesekretæren bare «å ja, det var jo synd». Offentlig helsevesen i Norge er absolutt ikke bra. Anonymkode: 6f751...f65 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #9 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når jeg jobbet på ekspedisjonen på en avd så var det ikke alle som hadde tilgang til å sette opp timer. De som hadde spørmål om timer måtte settes over til poliklinikken men også der var det ikke alltid de kunne gi timer over telefon, ofte måtte det konfereres med lege eller fullmektig først. Anonymkode: cb62e...5f2 Men da svarer man jo det, i stedet for å bare si at nei du må ikke ringe? "Beklager, jeg har ikke tilgang til å booke timer, du kan kontakte x for videre hjelp". Ber pasienten om noe, og du ikke vet, eller ikke har tilgang, så informerer du pasienten om hvordan han kan få den infoen eller hjelpen han trenger. Du sier ikke bare "det kan ikke jeg hjelpe deg med" og legger på.. Anonymkode: 9d530...61f 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #10 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 13.23): Jeg er veldig syk, og vært litt innlagt. Siden jeg ikke blir friskere innlagt ble vi enige om at jeg skulle få hjelp poliklinisk, og skulle få time ganske så snart. Tiden gikk og jeg fikk ikke time, så jeg ringte for å høre hva som skjer. Fikk da en grei beskjed om at det var helt unødvendig å ringe for å høre, jeg fikk time når jeg fikk time. Spurte da om hun visste hvor lenge, nei kunne gå flere måneder. Det er krise for jeg har ikke vedtak på medisinene mine, og det må søkes om og ikke minst jeg er mer eller mindre sengeliggende på 10 uke nå, og ble lovet hjelp. Så jeg ringte opp i dag igjen informerte da om det samme og at jeg ikke har vedtak på medisinene mine lenger. Hva gjør jeg da. Jo da skulle jeg selvfølgelig få time så da fikk jeg time om 14 dager. Dette var det en helt annen person, som visste at det er ikke greit at jeg står uten medisiner og at overlegen har skrevet at jeg må få time fort. Hvorfor skal det være sånn forskjell på hvem du treffer? Anonymkode: b050f...4ab Spesialisthelsetjenesten er det fastlegene som skal purre på og følge opp at pasientene får hjelp fra. Send en melding til fastlegen din og be han purre. Han kan sende elektronisk dialogmelding via Helsenorge. Anonymkode: f0c84...cc9 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #11 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Spesialisthelsetjenesten er det fastlegene som skal purre på og følge opp at pasientene får hjelp fra. Send en melding til fastlegen din og be han purre. Han kan sende elektronisk dialogmelding via Helsenorge. Anonymkode: f0c84...cc9 Nei, det er ikke henvisning fra fastlege. Sykehuset har ansvaret for meg nå, de som mente det var best for meg å få hjelp poliklinisk. Siden innleggelse gjorde ingen godt for meg. Fastlegen kan vurdere å legge meg inn igjen, men det beste er jo om sykehuset følger opp behandlingsplan de har bestemt? Ts Anonymkode: b050f...4ab
AnonymBruker Skrevet 14. januar #12 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nei, det er ikke henvisning fra fastlege. Sykehuset har ansvaret for meg nå, de som mente det var best for meg å få hjelp poliklinisk. Siden innleggelse gjorde ingen godt for meg. Fastlegen kan vurdere å legge meg inn igjen, men det beste er jo om sykehuset følger opp behandlingsplan de har bestemt? Ts Anonymkode: b050f...4ab Det er som regel så stor pågang at pasienter som ikke har rettigheter (mtp fristbrudd etc, dvs er henvist fra fastlege, men oppfølges internt) må vike fordi pågangen utenfra er så stor og helseforetaket MÅ ta de inn pga lover og regler. Fastlegen din kan og bør purre opp dette slik at du kan forsere den køen du er havnet i. Jobber selv på en poliklinikk som har etterslep på de interne på nærmere ett år... det er litt sånn "sånn det er", dessverre. Anonymkode: 5f601...c6b
AnonymBruker Skrevet 14. januar #13 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er som regel så stor pågang at pasienter som ikke har rettigheter (mtp fristbrudd etc, dvs er henvist fra fastlege, men oppfølges internt) må vike fordi pågangen utenfra er så stor og helseforetaket MÅ ta de inn pga lover og regler. Fastlegen din kan og bør purre opp dette slik at du kan forsere den køen du er havnet i. Jobber selv på en poliklinikk som har etterslep på de interne på nærmere ett år... det er litt sånn "sånn det er", dessverre. Anonymkode: 5f601...c6b Poenget var ikke ventetiden, poenget var at en mente jeg skulle vente i mange måneder, slutte på medisiner uten å få seponert på de. Neste person leste hva legene har skrevet, fikk satt meg opp på time med engang. Min erfaring så hjelper det lite at fastlegen purrer, og for sykehuset sin del som må igjen legge meg inn og bruke masse ressurser på dette vil gjøre at køene blir enda lenger. Sykdom som overlegen på sykehuset mener hastet med time bør jo absolutt komme før vanlig poliklinisk time. Ts Anonymkode: b050f...4ab
AnonymBruker Skrevet 14. januar #14 Skrevet 14. januar Man vil dessverre alltid komme borti personer som gjør en dårlig jobb. Du fikk først et generelt svar og hun sjekket ikke journalen din. Man må ofte bare være litt bestemt og si rett ut at det ikke er dette du har fått beskjed om. Anonymkode: a198c...05c
AnonymBruker Skrevet 14. januar #15 Skrevet 14. januar Jeg er helt utmattet over hvor mye jobb det er å være syk. Har vurdert å skrive en egen tråd på det her inne, men ikke orket. Er jo flott vi bor i Norge og får hjelp, men det er veldig mye en må mase på. Jeg forstår som Ts også gjør at det er mange som trenger hjelp, men en del av de holdningene vi møter er drøye. Jeg gjør selv alt jeg kan for å holde meg aktiv og fungere til tross for veldig alvorlig og sammensatt problematikk. Jeg har krevd handling for helsevesenet, og det blir noe halvhjertet greier, og jeg må selv lage en behandlingsplan. Jeg har hatt dialog med pasient og brukerombudet på en del av det jeg står i, og de er jo rystet, men jo sykere en er jo mindre vil jo folk ha en, om ikke de vil ha en for å ekpremitere for noe. Jeg har ventet årevis på adekvat helsehjelp. Vunnet frem og fått det avklart, men så stopper det opp. Jeg er så ufattelig sliten av kampen, og skulle ønske kampen ikke handlet om alt jeg må kjempe for av helsehjelp, men heller handlet om faktisk å kjempe for å bli bedre. Jeg er mer eller mindre administrativt ansatt i helsevesenet, og er helt utmattet. Jeg blir rørt når jeg blir møtt med godhet og forståelse når jeg ringer en del steder, for det er ingen selvfølge. Det er enormt tapende. Godt du ringte oppigjen, men det er det jo ikke alle som gjør. Jeg gjør det ikke selv alltid heller. Men ja du har rett, det varierer hvem en treffer, og på hvilken dag også. Dessverre. Anonymkode: b69f8...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #16 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er ikke henvisning fra fastlege. Sykehuset har ansvaret for meg nå, de som mente det var best for meg å få hjelp poliklinisk. Siden innleggelse gjorde ingen godt for meg. Fastlegen kan vurdere å legge meg inn igjen, men det beste er jo om sykehuset følger opp behandlingsplan de har bestemt? Ts Anonymkode: b050f...4ab Henvisning er en ting, en dialog melding er en annen ting. Her svarer du på noe du ikke forstår. Dialogmelding er en melding fra fastlegen som går rett inn i journalen din på sykehuset der legen stiller spørsmål i tilknytning til en pasient som alt er henvist og inne i systemet, slik du er. Mye mer effektivt enn at du driver og ringer. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Poenget var ikke ventetiden, poenget var at en mente jeg skulle vente i mange måneder, slutte på medisiner uten å få seponert på de. Neste person leste hva legene har skrevet, fikk satt meg opp på time med engang. Min erfaring så hjelper det lite at fastlegen purrer, og for sykehuset sin del som må igjen legge meg inn og bruke masse ressurser på dette vil gjøre at køene blir enda lenger. Sykdom som overlegen på sykehuset mener hastet med time bør jo absolutt komme før vanlig poliklinisk time. Ts Anonymkode: b050f...4ab Fordi noen ikke har forstått eller fått med seg dette så skal fastlegen purre og minne sykehuset på at du fortsatt finnes. Det er fastlegens jobb. Gjelder dette psykiatri? AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Man vil dessverre alltid komme borti personer som gjør en dårlig jobb. Du fikk først et generelt svar og hun sjekket ikke journalen din. Man må ofte bare være litt bestemt og si rett ut at det ikke er dette du har fått beskjed om. Anonymkode: a198c...05c Sekretær på sykehuset skal ikke sitte og åpne journaler for å finne ut hva eller hvor i systemet pasienten som er på telefonen befinner seg i behandlingsløpet. Dette er noe som det gåes mer og mer bort fra, fordi man aldri kan vite om det er pasienten selv som ringer eller noen andre. Anonymkode: f0c84...cc9 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar #17 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det jeg tenker også, jeg er kun desperat nå og mannen min pusher meg for å gjøre det. Mange hadde ikke ringt etter sen ubehagelige samtalen. Det skal jo ikke være slik. Tydeligvis hadde de jo time. Ts Anonymkode: b050f...4ab Nettopp. Selv hadde jeg en mor som trengte mye hjelp sine siste år. Hun var for syk for å kunne kjempe for sine egne rettigheter og å skjønne hva hun trengte. Hadde ikke vi barna bodd like ved og hatt mulighet til å kjempe for henne så hadde hun fått en svært uverdig død. Noe av det som irriterer meg er også hvordan de i helsesektoren dekker for hverandre. Så om man prøver å klage på noen så kommer man ofte ingen vei fordi de ansatte som ikke gjør jobben sin blir beskyttet av kollegaer og sjefer. Det er en av grunnene til at det ikke blir noe bedring på problemene. Anonymkode: f201e...f8f
AnonymBruker Skrevet 14. januar #18 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Henvisning er en ting, en dialog melding er en annen ting. Her svarer du på noe du ikke forstår. Dialogmelding er en melding fra fastlegen som går rett inn i journalen din på sykehuset der legen stiller spørsmål i tilknytning til en pasient som alt er henvist og inne i systemet, slik du er. Mye mer effektivt enn at du driver og ringer. Fordi noen ikke har forstått eller fått med seg dette så skal fastlegen purre og minne sykehuset på at du fortsatt finnes. Det er fastlegens jobb. Gjelder dette psykiatri? Sekretær på sykehuset skal ikke sitte og åpne journaler for å finne ut hva eller hvor i systemet pasienten som er på telefonen befinner seg i behandlingsløpet. Dette er noe som det gåes mer og mer bort fra, fordi man aldri kan vite om det er pasienten selv som ringer eller noen andre. Anonymkode: f0c84...cc9 Nei det er ikke psykiatri og jeg har snakket masse med fastlegen om dette. Siden jeg ikke har blitt skrevet ut er det sykehuset som har ansvaret for meg. Egentlig den legen som lagde denne planen. Fastlegen min kan igjen sende meg på akuttmottak så videre for innleggelse, nå er det slik at innleggelse er prøvd, siden denne avdelingen er stapp full, underbemanningen er ekstrem så blir jeg verre der. Derfor mente denne legen at vi skal ta det poliklinisk. Du diskuterer også noe helt annet enn det tråden handler om, tråden handler om at man er helt avhengig av hvem man møter. Vårt sykehus går de tydeligvis inn i journalen, da de alltid har gjort dette på denne avdelingen, den som avviste meg var også i journalen. Hvem som er der i journalen ser man selv på helsenorge. Jeg er ikke vanlig syk, jeg er alvorlig syk, vært fullstendig sengeliggende siden november. Fastlegen gjør både det ene og det andre, men tråden handler om at man er avhengig av møte riktig person. Ts Anonymkode: b050f...4ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #19 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det er ikke psykiatri og jeg har snakket masse med fastlegen om dette. Siden jeg ikke har blitt skrevet ut er det sykehuset som har ansvaret for meg. Egentlig den legen som lagde denne planen. Fastlegen min kan igjen sende meg på akuttmottak så videre for innleggelse, nå er det slik at innleggelse er prøvd, siden denne avdelingen er stapp full, underbemanningen er ekstrem så blir jeg verre der. Derfor mente denne legen at vi skal ta det poliklinisk. Du diskuterer også noe helt annet enn det tråden handler om, tråden handler om at man er helt avhengig av hvem man møter. Vårt sykehus går de tydeligvis inn i journalen, da de alltid har gjort dette på denne avdelingen, den som avviste meg var også i journalen. Hvem som er der i journalen ser man selv på helsenorge. Jeg er ikke vanlig syk, jeg er alvorlig syk, vært fullstendig sengeliggende siden november. Fastlegen gjør både det ene og det andre, men tråden handler om at man er avhengig av møte riktig person. Ts Anonymkode: b050f...4ab Dette blir bare mer og mer tullete. Sykehuset har for lengst skrevet deg ut, ellers får de ikke penger fra Helfo for å ha behandlet deg da du væra innlagt. Gidder ikke svare mer i denne tråden. Anonymkode: f0c84...cc9 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #20 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette blir bare mer og mer tullete. Sykehuset har for lengst skrevet deg ut, ellers får de ikke penger fra Helfo for å ha behandlet deg da du væra innlagt. Gidder ikke svare mer i denne tråden. Anonymkode: f0c84...cc9 Nei det er helt greit. Du vet veldig lite om min situasjon eller sykdom, selv om du jobber i helsetjenesten så vet du ikke om alle pasienter. Du kan kalle det åpen retur, derfor kan ikke lege min blande seg. For lengst? Det er ikke 10 uker siden jeg ble skrevet ut Ts Anonymkode: b050f...4ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå