Gå til innhold

Må man lese Ibsen når man blir voksen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg likte svaret ditt, @Voyeur, takk. 

Nå skal det sies at jeg har lest både Ibsen, Hamsun og Undset, blant andre, og jeg er enig i at det ihvertfall kan være lurt å prøve seg på en klassiker eller to. 

Ellers er nok min filosofi at det viktigste er at, ikke hva, man leser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

minister-mio skrev (På 13.1.2025 den 11.52):

Du kan jo heller fra på teater 

Støtter å gå på teater, men det er mange rare oppsetninger ut og går. 

Anonymkode: 6d08a...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (1 time siden):

Jeg likte svaret ditt, @Voyeur, takk. 

Nå skal det sies at jeg har lest både Ibsen, Hamsun og Undset, blant andre, og jeg er enig i at det ihvertfall kan være lurt å prøve seg på en klassiker eller to. 

Ellers er nok min filosofi at det viktigste er at, ikke hva, man leser.

Takk:)

Er mange år siden jeg har lest Ibsen selv, men husker tekstene hans enda, og at jeg ble berørt og påvirket av hva han skrev.

Nrk har endel gamle hørespill av Ibsen, for de som ikke orker å lese det noe gammelmodige språket.

Forøvrig er jeg enig i at det viktigste er at man leser, og ikke hva man leser.

Jeg leser mye "trash" som krever lite energi og tankevirksomhet, men også "høylitteratur". 

Det jeg derimot ikke gjør, er å lese litteratur som ikke fenger, eller jeg klarer å leve meg inn i, fordi jeg elsker å lese, og vil kun at det skal være nytelse, og ikke slit..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyeur skrev (11 timer siden):

Alle burde lese Ibsen, uavhengig av alder.

Anbefaler "Vildanden".

Hvorfor? 

Anonymkode: b17ba...328

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor? 

Det er et stykke som er tidløst og relevant for alle. 

Anonymkode: b4335...325

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noe Ibsen på teater og litt på tv. Se gjerne Et dukkehjem med Liv Ullmann om du finner, eller en engelsk tolkning. Ellers er nok lydbøker en grei måte å få inn høykulturelt språk på. Jeg så Hellemyrsfolket av Amalie Skram, 8 timer på tørre trebenker i en kald garasje (Teatergarasjen i Bergen på 90-tallet IIRC) er ikke noe jeg anbefaler noen. Se heller filmversjonen av Kristin Lavransdatter, den var spennende og annerledes enn bøkene som tilfeldigvis hadde lest rett før jeg visste at filmen kom. Man ble jo litt halvforelsket i Bjørn Skagestad i de dager 😍

På den andre siden er jeg helt enig med de som sier at det er viktigere AT man leser enn HVA man leser. Der kan du få mange tips i tråden som heter "Hvilken bok leser du nå?". Jeg, for eksempel, har ikke lest norske bøker på mange, mange år, leser så og si alt på engelsk og det meste er i sjangeren Fantasy (med litt romantikk strødd innimellom). Det er så utrolig mange sjangre der ute og det kommer så mye nytt hele tiden at man bare må finne noe man liker og så "go for it" som det heter på mitt lese-språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 11.30):

Er det som i andre europeiske land at det forventes at man har lest de viktigste verkene til de største forfatterne, eller er det mer som i USA at man ikke trenger å gjøre det? Hva er forventa av en gjennomsnittsnordmann i Norge?

Jeg har jo lyst på en måte, men det virker jo litt... ja, stivt? Lite "stimulerende"?

Anonymkode: 6807a...749

Går man ikke gjennom forfatterne, de fire stor, på vgs lengre? 
Begynn med å se teaterstykkene så er du godt dekket. NRK har vel disse liggende i arkivet? 
Dette handler om kunnskap. Du bør og lese Jon Fosse.

Anonymkode: 18bf5...b6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 11.30):

Er det som i andre europeiske land at det forventes at man har lest de viktigste verkene til de største forfatterne, eller er det mer som i USA at man ikke trenger å gjøre det? Hva er forventa av en gjennomsnittsnordmann i Norge?

Jeg har jo lyst på en måte, men det virker jo litt... ja, stivt? Lite "stimulerende"?

Nei, du må ikke. 

Nå kan dette selvfølgelig avhenge av miljø og da hvilke referanser som er jengs.

Noe snapper en jo opp uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte ganske kjedelig å lese skuespill. Se dem i stedet. 

Anonymkode: 113b0...4e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 11.47):

Kan man velge en av forfatterne? Hvor mange verk bør man ha lest for å bli ansett som oppegående på vanlig nivå? Jeg er helt ny i dette og aner virkelig ikke. Kanskje litt for tidlig midtlivskrise 🙈

Du kan jo helle ta de største bøkene fra kjente forfattere. 
når det gjelder Ibsen.. i nrk appen ligger masse fjernsynsteater med Ibsen stykker , så om du vil kjenne til historiene men ikke er noen lesehest, hva med og se stykkene ? 
ellers, prøv og lese noen av de største som ikke er teater. 

Anonymkode: 38a7d...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (9 timer siden):

Hvorfor?

Jeg tenker at « alle burde lese villanden» er en anbefaling . Du trenger ikke og ta det til deg. Det står ikke alle MÅ lese villanden. Villanden er veldig bra, og jeg henger med på at alle burde begynne og lese/ se villanden, og liker du den ikke er det bare og stoppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibsen var pensum både på ungdomskolen og vgs på 90 tallet. Syns det er trist at denne historisk store forfatteren ikke er det lengre. Ibsen var forut for sin tid når det kom til kvinnefrigjøring, psykologi og sosiale/familieære relasjoner og samfunnskritikk . Som i «Et dukkehjem», «Gjengangere», «Villanden» og «En folkefiende». Verkene hans har kjente sitat verden rundt som feks: «‘Tar man livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar man lykken fra ham med det samme».  Fra Villanden. Eller ‘Verdens sterkeste mann er han som står alene (En folkefiende).
«Evig eies kun det tapte» fra Brand er også fin.

Ibsens verk er lette å analysere, samtidig som han gir rom for ulike tolkninger❤️

Anonymkode: 21b87...4d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste alt av ibsen på vgs, ikke tenkt å gjøre det igjen.

Anonymkode: 4c8e9...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker at « alle burde lese villanden» er en anbefaling . Du trenger ikke og ta det til deg. Det står ikke alle MÅ lese villanden. Villanden er veldig bra, og jeg henger med på at alle burde begynne og lese/ se villanden, og liker du den ikke er det bare og stoppe. 

Jeg blir alltid litt frustrert over dere som ikke gidder å lese hele tråden. Jeg har lest Ibsen, jeg lurte bare på hvorfor @Voyeur syns det er viktig, noe jeg fikk et veldig fint svar på. 

Ditt svar, derimot, var ikke like bra for du var mer ute etter å ta meg for å ha spurt enn av å gi et skikkelig svar. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyeur skrev (8 timer siden):

...

Det jeg derimot ikke gjør, er å lese litteratur som ikke fenger, eller jeg klarer å leve meg inn i, fordi jeg elsker å lese, og vil kun at det skal være nytelse, og ikke slit..

Dette kjenner jeg meg så igjen i :ler:

Jeg hadde en bok som jeg prøvde å lese minst tre ganger, og jeg kom aldri lenger enn til side 12. Den står ikke i bokhylla mi lenger. En annen leste jeg til det var et par kapitler igjen, da var jeg så lei at jeg klappet den igjen og jeg har ikke åpnet den siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er et stykke som er tidløst og relevant for alle. 

Anonymkode: b4335...325

Men om man ikke har noe interesse for det så er det da ikke så nøye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor? 

Som mange andre sier: "Vildanden" er et tidløst stykke med en universell problematikk, som gjør det relevant også den dag i dag, selv om handlingen er satt i en annen tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ibsen var pensum både på ungdomskolen og vgs på 90 tallet. Syns det er trist at denne historisk store forfatteren ikke er det lengre. Ibsen var forut for sin tid når det kom til kvinnefrigjøring, psykologi og sosiale/familieære relasjoner og samfunnskritikk . Som i «Et dukkehjem», «Gjengangere», «Villanden» og «En folkefiende». Verkene hans har kjente sitat verden rundt som feks: «‘Tar man livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar man lykken fra ham med det samme».  Fra Villanden. Eller ‘Verdens sterkeste mann er han som står alene (En folkefiende).
«Evig eies kun det tapte» fra Brand er også fin.

Ibsens verk er lette å analysere, samtidig som han gir rom for ulike tolkninger❤️

Anonymkode: 21b87...4d9

Tingen er at på 90tallet var det et fastsatt pensum. I dag er det ikke det. Så det er ikke det at Ibsen er tatt ut. Han undervises ofte på både ungdomsskolen og vgs. Men læreren velger nå.

Villanden er forøvrig dørgende kjedelig å lese, selv om temaet har brodd.

Peer Gynt og Et dukkehjem er fantastisk å lese.

Vet en del i skolen velger radioversjonen (teater) av de andre stykkene.

Anonymkode: dd34c...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ingenting. Du kan lese det du har lyst til. Men det er mer spennende for min del å snakke med andre voksne som er engasjert i noe og er opplyst om ting som skjer, og det behøver absolutt ikke være Ibsen. Det er vel mer det at man er orientert, bryr seg om noe, og har noen felles referanser. Det kan være at man er veldig opptatt av polsk film eller en russisk regissør, for den del. Eller kan alt om røropplegg i gamle hus, eller fuglearter i Oslo sentrum. Bare man er engasjert i NOE er det sjarmerende for meg.

Det er dog mye i vestlig kultur som refererer til Ibsen, i serier, filmer, osv, så det er litt greit å vite hovedtrekkene i handlingen i de viktigste verkene. Selv leser jeg heller Hamsun enn Ibsen, men kan uansett skissere opp de fleste Ibsen-verk ved behov.

Anonymkode: 31e46...678

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...