AnonymBruker Skrevet 13. januar #1 Del Skrevet 13. januar Er det som i andre europeiske land at det forventes at man har lest de viktigste verkene til de største forfatterne, eller er det mer som i USA at man ikke trenger å gjøre det? Hva er forventa av en gjennomsnittsnordmann i Norge? Jeg har jo lyst på en måte, men det virker jo litt... ja, stivt? Lite "stimulerende"? Anonymkode: 6807a...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #2 Del Skrevet 13. januar Ibsen er det jo faktisk litt fart i, men du bør være åpen for "gamle greier", og gå inn i det med riktig innstilling. Det blir jo litt som å sette seg ned og se Det Syvende Innseiglet eller Rashomon. Samtidig kan det være verdt å påpeke at Ibsen skrev teater, ikke romaner, og er bedre på scene enn i bok. Sånn sett, hvis du vil lese en norsk forfatter med litt tyngde, fra den tiden, går det jo an å vurdere Amalie Skram eller Jones Lie. Anonymkode: 0a1a6...ba7 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ibsen er det jo faktisk litt fart i, men du bør være åpen for "gamle greier", og gå inn i det med riktig innstilling. Det blir jo litt som å sette seg ned og se Det Syvende Innseiglet eller Rashomon. Samtidig kan det være verdt å påpeke at Ibsen skrev teater, ikke romaner, og er bedre på scene enn i bok. Sånn sett, hvis du vil lese en norsk forfatter med litt tyngde, fra den tiden, går det jo an å vurdere Amalie Skram eller Jones Lie. Anonymkode: 0a1a6...ba7 Kan man velge en av forfatterne? Hvor mange verk bør man ha lest for å bli ansett som oppegående på vanlig nivå? Jeg er helt ny i dette og aner virkelig ikke. Kanskje litt for tidlig midtlivskrise 🙈 Anonymkode: 6807a...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 13. januar #4 Del Skrevet 13. januar Du kan jo heller fra på teater 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #5 Del Skrevet 13. januar minister-mio skrev (3 minutter siden): Du kan jo heller fra på teater Problemet med teater er at de ofte gjør sine egne fortolkninger som kan medføre at stykket blir helt elending (eller aller helst fantastisk). Jeg har sett en forestilling av En folkefiende som bare var så dårlig at jeg har ikke ord, og en fortolkning som var kjempebra (begge var på profesjonelle teater). Jeg tror det skal ligge noen "gamle" teaterstykker på NRKtv som ikke forsøker seg på en moderne vri, men som fremstiller historien mer likt slik som Ibsen faktisk skrev de. Jeg tror jeg ville ha startet med Vildanden, mener å huske at den er greit kort? Eller kanskje jeg tar helt feil også, blander alle sammen sammen nå. Anonymkode: e09a3...3d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #6 Del Skrevet 14. januar Jeg har ikke lest Ibsen, er godt over 40. Anonymkode: 64591...10c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #7 Del Skrevet 14. januar Ibsen leste jeg på ungdomsskolen, som del av pensum. Ikke lest det siden. Anonymkode: c4944...6b9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyeur Skrevet 14. januar #8 Del Skrevet 14. januar Alle burde lese Ibsen, uavhengig av alder. Anbefaler "Vildanden". 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. januar #9 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 11.47): Kan man velge en av forfatterne? Hvor mange verk bør man ha lest for å bli ansett som oppegående på vanlig nivå? Jeg er helt ny i dette og aner virkelig ikke. Kanskje litt for tidlig midtlivskrise 🙈 Anonymkode: 6807a...749 Aldri hørt om at man må lese noe av dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 14. januar #10 Del Skrevet 14. januar (endret) En annen mulighet er jo å høre Naar Vi Døde Rocker, av Black Debbath. Det er ganske høykulturelt, men har noe lavere terskel enn å troppe opp på teater. Endret 14. januar av Okapi 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 14. januar #11 Del Skrevet 14. januar Du leser Ibsen hvis du har lyst til å lese Ibsen. Det er selvfølgelig ingen krav til å lese noe av verken ham, eller noen andre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #12 Del Skrevet 14. januar Mezzosoprena skrev (8 minutter siden): Du leser Ibsen hvis du har lyst til å lese Ibsen. Det er selvfølgelig ingen krav til å lese noe av verken ham, eller noen andre. Så Norge er mer som USA at man ikke har felles kultur i samfunnet? Anonymkode: 6807a...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. januar #13 Del Skrevet 14. januar Voyeur skrev (2 timer siden): Alle burde lese Ibsen, uavhengig av alder. Anbefaler "Vildanden". Hvorfor? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #14 Del Skrevet 14. januar Måtte lese Ibsen på videregående, da gjorde jeg det. Nå må jeg ingenting 🤷♀️ Anonymkode: a9deb...a8d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 14. januar #15 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 11.30): Er det som i andre europeiske land at det forventes at man har lest de viktigste verkene til de største forfatterne, eller er det mer som i USA at man ikke trenger å gjøre det? Hva er forventa av en gjennomsnittsnordmann i Norge? Jeg har jo lyst på en måte, men det virker jo litt... ja, stivt? Lite "stimulerende"? Anonymkode: 6807a...749 Nei, man må ikke lese Ibsen. Men, du bør lese noe, slik at du ikke ender opp som Charter-Svein. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #16 Del Skrevet 14. januar Terje Vigen holder for meg. Anonymkode: 11acf...20a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #17 Del Skrevet 14. januar https://tv.nrk.no/serie/fjernsynsteatret/sesong/1978/episode/FTEA00001078 https://tv.nrk.no/serie/fjernsynsteatret/sesong/1973/episode/FTEA00000573 https://tv.nrk.no/serie/fjernsynsteatret/sesong/1970/episode/FTEA00000970 https://tv.nrk.no/serie/fjernsynsteatret/sesong/1975/episode/FTEA00000674 Anonymkode: b4335...325 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #18 Del Skrevet 14. januar Man må ikke nei. Men dersom man i det minste har skumlest en del klassikere, så vil man kjenne igjen utrolig mye referanser til de i både filmer, musikk og serier. Man får dermed en dypere opplevelse også når man underholder seg med mer populærkultur. Anonymkode: da34c...0f4 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyeur Skrevet 14. januar #19 Del Skrevet 14. januar Brunhilde skrev (3 timer siden): Hvorfor? Jeg mener ikke at man må lese alt av Ibsen, men han klarte å skrive om ting som var tabu og vanskelig i sin tid, som selvmord og kvinnens rolle, og dermed blir det også interessant å lese Ibsen. I tillegg må det sies at han klarte og skrive svært godt om disse tingene. Man blir dratt inn i universet hans. Jeg forstår at det kanskje ikke er så spennende for noen å skulle lese drama - det er noe mer krevende for leseren, og kan virke kunstig, likevel så tror jeg de fleste, når de legger viljen til, og forstår hvor mange lag det er i tekstene hans, vil bli beriket av å lese Ibsen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 14. januar #20 Del Skrevet 14. januar Selvsagt må du ingenting. Men det kan være fint. Jeg har ikke lest Ibsen på mange år. Men har hatt stor glede av Sigrid Undset (Kristin Lavransdatter). Snorres Kongesagaer er også verdt å få med seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå