Gå til innhold

Er det lettere å lære å sykle på en mindre sykkel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har to barn på straks 5 og 2,5 år. 5-åring har aldri likt balansesykkel, men er rågod på trehjuling og motivert for å lære seg å sykle. Men hun er en forsiktig type, og litt (les: veldig) dramatisk når det kommer til følelsen av å miste litt kontroll. Vi lurer på om vi skal kjøpe en Woom-sykkel til henne, men er redd for at 16'' skal bli for stor med tanke på at hun skal føle at hun får kontroll på sykkelen. Derfor vurderer vi Woom 2 (14'') siden lillesøster etterhvert også vil ta over denne. Men er det idiotisk å kjøpe en så dyr sykkel som kanskje akkurat er litt for liten (på papiret)? Eller kan det være fornuft å bli komfortabel på en mindre sykkel først, siden hun aldri har vært fan av balansesykkel og den slags? 

Alle tips til opplæring av forsiktig unge å sykle tas i mot med stoooor takk. Har kjøpt stang og vi er alle motiverte 

Anonymkode: 974dd...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min erfaring er at de følte det var tryggere ja, så fikk de større sykkel da de hadde lært å sykle. 

Anonymkode: 7fe0e...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har nok betjeningen i sykkelbutikken kontroll på. 

Jeg lærte å sykle på for stor sykkel som jeg såvidt kom meg på. Husker det ikke var ideelt. Da jeg trodde jeg begynte å få kontroll, syklet jeg plutselig i full fart rett i en sånn gammeldags søppeldunk av metall 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på de ulike størrelsesanbefalingene. Er du i tvil/mellom to størrelser så gå ned i størrelse.  Balansesykkel er en veldig fin måte å lære å sykle på. Om du kjøper sykkel med pedaler så vurder å skru av pedalene i starten, så har du plutselig balansesykkel likevel. Om du finner sykkel med håndbrems og ikke brems ved å “trå bakover” så anbefaler jeg dette, barna får tidlig god kontroll og neste sykkel har uansett ikke “fotbrems”.

Vi har hatt Frog og Woom-sykler, kjøpt noe nytt og noe brukt. God erfaring med begge, kanskje hakket bedre opplevd kvalitet på Frog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ihvertfall veldig vanskelig å lære å sykle på en for stor sykkel. Når man skal lære å sykle bør man kunne ha begge føttene i bakken samtidig, dette gir mer kontroll. Mindre hjul gir også litt mindre fart, noe som er fint for barn som ikke har helt kontroll på bremsing.

Vår eldste var rå på sykkel, men vi måtte holde tilbake 16'' selv om den egentlig passet. Vi så at det på den større sykkelen var vanskeligere å nødbremse med føttene, og samtidig ble farten veldig fort for høy til å holde kontroll på pedalene (pedalbrems). Et mer forsiktig barn ville fått skrekken av de skumle situasjonene som oppsto.

Anonymkode: d46de...a2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Anbefaler Woom 3. Skru setet på det laveste. Min er også en forsiktig type men hadde ikke problem med å holde kontroll på sykkelen. Den er lett, og lett å trø. Barnet sitter også med litt lavere tyngdepunkt enn på andre sykler, så det går bedre å holde balansen. Min lærte å sykle på friidrettsbane. Det er ikke lov å sykle på alle baner, men det er mitt tips for de som har bane der det er tillatt.

Anonymkode: cf0b1...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...