Gå til innhold

Bror og svigerinne på mannens side passer aldri barna våre

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 10.40):

Jeg har aldri noen sinne passet nevøene mine. Ei heller har min søster noen sinne passet mine barn. 

Som barn ble jeg aldri noen sinne passet av mine tanter og onkler. 

Her er det dine forventninger som er på tur. Det er helt normalt og innafor å ikke passe tante/onkelbarn. 

Anonymkode: 91eb8...111

Eh det er helt normalt å passe de ja

Anonymkode: 05ec7...02f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Eh det er helt normalt å passe de ja

Ja det er helt normalt å passe familiemedlemmers barn. Men det kommer jo helt an på omstendighetene. Er TS sin bror og svigerinne ferdig med barn, altså har de selv store barn nå? Da skjønner jeg godt at de ikke ønsker å ta på seg barnepass i tide og utide. Da vil man bruke fritiden sin på noe annet. Det kan være sykdom eller andre ting som gjør at disse ikke orker å passe TS sine unger. Og sist men ikke minst, har TS vært barnepasser selv for sin brors barn da de var små. Hvis nei, så kan jeg godt skjønne at de ikke føler de skylder dem noe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri hatt problemer med dette, men jeg var stort sett selv med barnet mitt og hadde ikke behov for barnevakt. Om barnet mitt var på overnatting eller besøkte besteforeldre, kunne jeg av og til gjøre mine greie. 

Skjønner ikke at folk forventer at andre skal stille opp som barnevakt. Jeg hadde gjort det selv, men har aldri hatt slike forventninger til andre. Synes det er spesielt. 

Javel, så er folk opptatte da, har egne liv og prioriterer annerledes. Enkelte folk er meget selvopptatte og tenker at verden roterer rundt dem, og så blir de sure på andre som lever annerledes og ikke lever opp til dine forventninger. 

Senk forventningene og lev et liv som du evner. Har du barn, så er de ditt ansvar og prioritet, med eller uten villige barnevakter. 

Anonymkode: 1df84...2bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg passer absolutt ikke mitt tantebarn på 2 år. Er helt uaktuelt faktisk

Anonymkode: 734e1...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 10.20):

De har nå voksne barn, vi har to stykk på 7 og 10 år. De har hatt dem på overnatting kanskje to ganger til nå. Ellers virker de veldig opptatte. Vi har spurt dem noen ganger om å passe dem hvis vi har blitt bedt på fest en helg eller noe annet. Men får stor sett til svar at de skal noe annet. De bryr seg ikke i det hele tatt, og ungene våre treffer dem omtrent aldri. De bor like i nærheten også. 

Det er mine foreldre som passer dem, og noen ganger min søster for hun har barn selv på omtrent samme alder. Jeg kjenner jeg blir så irritert over dette. Er det ikke å forvente at familie stiller opp egentlig? Hvordan har dere det? 

Anonymkode: 2cfe0...5fa

Enig, de burde hjelpe dere mer. Men de viser jo hvem de er, ved å si nei hver gang og ikke tilby hjelp. Det er bare et bevis på hvordan folk er idag, og at man ikke kan forvente noe. Ikke hjelp dem heller, om de skulle spørre om noe.

Anonymkode: 2ad73...67a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan ikke forvente at andre skal passe ens egne barn. Litt trist hvis besteforeldre ikke er litt interessert og på tilbudssiden, men det kan være mange grunner til at de ikke er det; fortsatt i full jobb, dårlig helse, mange barnebarn. Tanter og onkler tenker jeg det skal være null forventninger til. Mange har nok med egne unger og liv.

Selv har jeg vært alene med tre tette barn fra minste var ett år og har hatt null hjelp av bror og svigerinne, aldri spurt dem og de har aldri tatt initiativ til noe samvær med barna mine. Jeg har også bare helt unntaksvis hatt hjelp av besteforeldrene og kun hvis jeg har trengt pass pga jobbrelaterte ting, aldri bare "fjas" som fest og kino. Bror og svigerinne har to barn og må ha hjelp ukentlig av besteforeldrene på begge sider. Hvorfor folk får barn når de ikke takler vanlig hverdag er over min fatteevne og det irriterer meg. Jeg har blitt spurt om å være barnevakt ved noen få anledninger, da de har lyst til å gå på kino eller liknende. Jeg har sagt ja, utelukkende fordi jeg da har fått tid med niesene mine, men jeg synes det er frekt som faen i o m de aldri har vært interessert i mine barn.

Anonymkode: 67e51...9ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
sommerkroppen skrev (På 23.1.2025 den 11.26):

Ja det er helt normalt å passe familiemedlemmers barn. Men det kommer jo helt an på omstendighetene. Er TS sin bror og svigerinne ferdig med barn, altså har de selv store barn nå? Da skjønner jeg godt at de ikke ønsker å ta på seg barnepass i tide og utide. Da vil man bruke fritiden sin på noe annet. Det kan være sykdom eller andre ting som gjør at disse ikke orker å passe TS sine unger. Og sist men ikke minst, har TS vært barnepasser selv for sin brors barn da de var små. Hvis nei, så kan jeg godt skjønne at de ikke føler de skylder dem noe. 

Mulig sånn hos deg men heldigvis ikke her. Selv om jeg har store barn vil jeg ha en god relasjon til nevøer og nieser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri spurt barnas tante/onkel om å være barnevakt for våre to og de har aldri spurt oss,. Har aldri forventet barnepass og dermed aldri spurt.  Svigers har passet alle nok. 

Anonymkode: 414e3...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mulig sånn hos deg men heldigvis ikke her. Selv om jeg har store barn vil jeg ha en god relasjon til nevøer og nieser 

Ja det er jo opp til hver og enkelt. Man kan fint ha et godt forhold til nevøer og nieser selv om man ikke er barnevakter hele tiden. Jeg synes også det kommer an på om man er frisk og har overskudd selv. Er man i full jobb, så er det ikke alle som orker å passe små barn utenom egne barnebarn på fritiden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 22.33):

Det går fint an å bry seg om nieser og nevøer uten å passe dem!

Ts, trenger dere mer barnevakt enn hva din familie gir får dere betale noen for å passe ungene.

Anonymkode: 3e029...a01

Det er flere her som skriver at det ikke finnes interessant å passe andres unger(til og med ikke tantebarn?) og at deres foreldre/søsken aldri har passet ungene. Det er for meg trist og rart. Men jeg kommer fra en familie der vi er veldig samlet. Mamma passet mange av sine nieser og nevøer, mange samtidig. Vi møttes hos besteforeldrene våre og de passet oss gjerne i en uke. Vi er tette og samlet, vi er glade i hverandre. Å drite totalt i sin egen familie er tragisk. 

Anonymkode: 48b42...856

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er flere her som skriver at det ikke finnes interessant å passe andres unger(til og med ikke tantebarn?) og at deres foreldre/søsken aldri har passet ungene. Det er for meg trist og rart. Men jeg kommer fra en familie der vi er veldig samlet. Mamma passet mange av sine nieser og nevøer, mange samtidig. Vi møttes hos besteforeldrene våre og de passet oss gjerne i en uke. Vi er tette og samlet, vi er glade i hverandre. Å drite totalt i sin egen familie er tragisk. 

Helt enig.

Men det kommer an på hvor nære man er. Ofte har man nærmere forhold til venner enn familie. 

Vi har ikke spurt om brødrene til mannen kan passe, litt også fordi vi har venner som faktisk kjenner sønnen vår bedre, men jeg tror de ville ha passet om vi hadde spurt.

Anonymkode: 1c890...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvis noen har anledning til å være barnevakt i en uke i strekk har de ikke jobb og det forklarer nok hvorfor de orker. Selv strevde jeg veldig med å få min egen hverdag i full jobb og som alenemor til tre til å gå opp da barna var yngre. Hente i barnehage og på Sfo, lage middag, følge opp lekser, aktiviteter på tre barn som beslagla absolutt alle ettermiddager og helger, selv om unga bare holdt på med en idrett hver. Å være barnevakt innimellom alt dette er faktisk nesten ikke mulig. Og jeg kan si at når det først var ferie, var/er det ikke aktuelt å være barnevakt i mange dager bare fordi bror og svigerinne har lyst til å gå på kino. Ferien trengte jeg til å samle krefter og gjøre noe hyggelig med egne barn.

Anonymkode: 67e51...9ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...