Gå til innhold

Bror og svigerinne på mannens side passer aldri barna våre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De har nå voksne barn, vi har to stykk på 7 og 10 år. De har hatt dem på overnatting kanskje to ganger til nå. Ellers virker de veldig opptatte. Vi har spurt dem noen ganger om å passe dem hvis vi har blitt bedt på fest en helg eller noe annet. Men får stor sett til svar at de skal noe annet. De bryr seg ikke i det hele tatt, og ungene våre treffer dem omtrent aldri. De bor like i nærheten også. 

Det er mine foreldre som passer dem, og noen ganger min søster for hun har barn selv på omtrent samme alder. Jeg kjenner jeg blir så irritert over dette. Er det ikke å forvente at familie stiller opp egentlig? Hvordan har dere det? 

Anonymkode: 2cfe0...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har aldri sittet barnevakt til noen av barna jeg er tante til. Dem har aldri spurt og jeg har aldri spurt. Men no når jeg har voksne barn så gidder jeg hvert fall ikke. Er så deilig å kunne gjøre slik jeg ønsker selv. 

Anonymkode: dbee4...da1

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn blir heller ikke passet av tanter og onkler. Min søster bor for langt unna til at det er aktuelt, men hvis vi bodde nærmere hadde det nok skjedd at fetterne og kusinene ville overnattet hos hverandre slik de gjør når vi besøker hverandre.

Søsknene til mannen min bor rett i nærheten. De passer dem likevel ikke, og det har jeg aldri tenkt på som rart eller dumt. De var veldig gode forhold til hverandre likevel. 

Anonymkode: c363d...c54

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det kan du selvsagt ikke forvente, og jeg fatter og begriper ikke at du blir irritert. Dere har valgt å få barn, dersom øvrig familie ønsker og har mulighet til å stille opp som barnevakt så supert - men det er naturligvis ikke deres jobb. 

Anonymkode: 4591a...4ce

• Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri noen sinne passet nevøene mine. Ei heller har min søster noen sinne passet mine barn. 

Som barn ble jeg aldri noen sinne passet av mine tanter og onkler. 

Her er det dine forventninger som er på tur. Det er helt normalt og innafor å ikke passe tante/onkelbarn. 

Anonymkode: 91eb8...111

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her er det ikke vanlig å være barnevakt for nieser og nevøer. Kanskje om barna er jevngamle og leker godt sammen.

Var du og mannen din ofte barnevakt for barna til dette paret?

Jeg mener selvfølgelig at man skal stille opp i krisetilfeller.

De har voksne barn, sier du. Da er det naturlig med en pause fra barnepass frem til det dukker opp barnebarn, syns jeg 🙂

Anonymkode: 03650...8e2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er delt… å få barnevakt er ikke noe man kan forvente. Hvor flinke er dere til å holde kontakt og en god relasjon til disse? Det hadde kanskje vært mer naturlig om man spiste middag sammen, dro på aktiviteter sammen, besøkte hverandre osv utenom de gangene man trenger barnevakt. Det er hyggeligere for Tante og onkel å tilbringe tid med nevøer og nieser man har en god relasjon til. Å være barnevakt skal føles som en glede, ikke en tjeneste eller et arbeide. 

min mann og jeg har begge flere søsken, og vi gjør ting sammen som familie hele tiden. Barna våre er alle veldig trygge på disse tantene og onklene. Felles på begge sider er av vi har ett søsken som sjelden ønsker å tilbringe tid med oss, de har derfor ikke en tett relasjon til våre barn, da er det også vanskeligere for de å si ja til å passe barna. 

Anonymkode: 9b762...967

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De har nå voksne barn, vi har to stykk på 7 og 10 år. De har hatt dem på overnatting kanskje to ganger til nå. Ellers virker de veldig opptatte. Vi har spurt dem noen ganger om å passe dem hvis vi har blitt bedt på fest en helg eller noe annet. Men får stor sett til svar at de skal noe annet. De bryr seg ikke i det hele tatt, og ungene våre treffer dem omtrent aldri. De bor like i nærheten også. 

Det er mine foreldre som passer dem, og noen ganger min søster for hun har barn selv på omtrent samme alder. Jeg kjenner jeg blir så irritert over dette. Er det ikke å forvente at familie stiller opp egentlig? Hvordan har dere det? 

Anonymkode: 2cfe0...5fa

Jeg forventes å passe alle og hjelpe alle. Men INGEN søsken eller foreldre passer mine barn eller hjelper meg..!

Syns det er trist for barna sin del, men ikke så mye å gjøre med det! Bedre de er der de er ønsket ihvertfall!

De som har voksne barn no vil vel gjerne ha litt fri og nyte barnefri og gjøre det de vil no?

Anonymkode: 32dda...11b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passet mine nevøer da de var små. Ikke veldig ofte, men av og til. Min gutt var også hos den noen ganger. Men han går dårlig sammen med fetterene så veldig ofte var det ikke. Han var oftere hos mormor. 

Du kan ikke forvente noe. Får dere barnevakt er det en bonus. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det krise har jeg passet. Når mine var små var søsteren min ung, uten barn og mye på farten. Jeg respekterte hvor hun var i livet og forventet ikke pass.

Nå har hun små barn. Vi er ferdig med det, travle dager på jobb, god tid til å pusse opp, reise på turer etc. Er ferdig med helger når vi må tidlig opp pgabarn. Så «pausen» frem til vi ev blir besteforeldre nytes. Min søster forstår vår livsfase nå og forventer ikke pass.

Du kan ikke forvente det nei.

Anonymkode: 086d7...68c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres supertrist ut å ikke ønske å ha tantebarn på overnatting/besøk. Vi har veldig nært forhold til mine, etter at vi flyttet langt fra hverandre har de kommet hit i høst/vinter/sommerferie og vært 1-3 uker på besøk av gangen. Elsker det!

På mannens side er det aldri snakk om å passe eller invitere på besøk, heller ikke da vi bodde typ 5 minutter fra hverandre. Trist. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt vanlig. De som får barnevakt/pass en gang i blant er kjempeheldige. 

Anonymkode: 44291...7e0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Verken mitt eller mannens søsken har vært barnevakt for våre barn. (De er nå så store at barnevakt er uaktuelt.) 
Vi har heller ikke vært barnevakt for deres barn. Selv om vi fint kunne ha vært det. 
Ingen av oss har noen gang spurt. 

Vi har kanskje passet hverandres barn litt på dagtid, mens vi voksne er i butikker eller ute en tur. Men ikke over natt. Noen ganger hjemme, men oftest når vi har vært på tur sammen.

For egen del har det vært mer aktuelt å "invitere barna bort" på overnatting hos barnas venner, enn at onkler og tanter skal passe. 
Onkler og tanter har jo gjerne egne barn også. Så da blir det jo dobbelt så mange. Og de er ikke SÅ nære.

Besteforeldre har passet en del. Noen ganger har de til og med hatt søskenbarna på overnatting sammen. 
Før vi fikk egne barn, pleide vi å ta med nieser og nevøer på ting vi syntes var gøy, som ut på kino og sånt. Men de overnattet aldri hos oss. 

Jeg synes du forventer mye av barnas tante og onkel. Og lurer veldig på om det kommer av at dere passet barna deres ofte før dere fikk barn selv. Og at dere derfor er skuffet over at ikke tjenestene gjengjeldes. 
Hvis ikke, så er det jo snakk om at dere forventer noe dere ikke ga selv. Og da må dere nesten gå i dere selv og se på hvorfor dere forventer å få tjenester dere ikke har gitt selv. 

Anonymkode: f9137...216

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har passet min nevø og niese mye! Og hatt de på overnatting et par ganger. Syns det er veldig koselig og har et godt forhold til de. Ser i tråden da at det kanskje ikke er så vanlig å passe tante/onkelbarn. Forstår at det føles kjipt, men man kan jo ikke kreve noe heller. Passet dere deres barn ofte?

Anonymkode: ffe13...82e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her er det ikke vanlig å være barnevakt for nieser og nevøer. Kanskje om barna er jevngamle og leker godt sammen.

Var du og mannen din ofte barnevakt for barna til dette paret?

Jeg mener selvfølgelig at man skal stille opp i krisetilfeller.

De har voksne barn, sier du. Da er det naturlig med en pause fra barnepass frem til det dukker opp barnebarn, syns jeg 🙂

Anonymkode: 03650...8e2

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor skal de passe dem? Passet dere deres barn ofte? Det er jo hyggelig om de vil bli kjent med barna deres, men skjønner ikke helt hvorfor de skal fungere som barnevakt.

Anonymkode: e3f90...b50

Les spørsmålene med uthevet skrift:

Dette er jo høyst relevant å få avklart! Hvis det er sånn at du og mannen (eventuelt bare mannen hvis det var før dere ble sammen) alltid har passet disse barna mye da de var mindre og før dere selv fikk barn, så skjønner jeg jo godt at det føles litt sårt at det ikke gjensidig.

Men hvis ikke: Hva er det egentlig du forventer?!

Anonymkode: 7ece7...285

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 3 barn, og 2 søsken selv. Min bror har aldri passet noen av barna (utover 2 minutter mens jeg er på do når vi besøker hverandre). Min søster passer ett barn om gangen, én natt om gangen, og kun etter at de er fylt 8 år. Hun har hatt eldstebarnet (nå 11 år) på overnatting 5-6 netter totalt. Aldri sittet barnevakt på dagtid heller. 

Jeg har aldri forventet at de skulle passe barna mine heller, det er mine barn tross alt, så den jobben er min.

Anonymkode: 1e01c...56d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde ikke falt meg inn å forvente at mine voksne søsken skulle passe mine barn! De har jo et liv, og ingen barn på den alderen. Ikke er de spesielt nære dine barn heller, og har sikkert lite interesse for det. De er ferdige, og blir snart besteforeldre kanskje. DA kan de passe barn. Nå har de fri fra barn., 

Anonymkode: ffb8c...0ad

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har passet nieser og nevøer i kriser, det samme har både søsken og svigersøsken gjort. Vi var mye sammen , både foreldre og barn, når umgene var små, så relasjonene er gode. Har likevel hatt en del overnattinger av nieser og nevøer som har vært på alder med egne barn, fordi ungene ville overnatte.  Nå er mine store og ferdige med det, men de yngre søskenbarna deres overnatter ikke. De besøker oss sammen med foreldrene. Har aldri tenkt at jeg hadde noe krav på at noen andre skulle passe mine barn, og ikke føler jeg at andre har krav på at jeg skal passe deres barn heller. Vi hjelper selvfølgelig hverandre når det kreves, men noe krav til barnepass er der ikke.

Anonymkode: ceaaa...c61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...