Gå til innhold

Håp om å lykkes etter maaaange kjemiske graviditeter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skriver i fortvilelse over at nok en graviditet viste seg å endte som kjemisk/tidlig spontanabort.

Alderen min har absolutt sikkert alt med det å gjøre (er 43). Har prøvd å bli gravid i to år nå, og hver gang har det endt med at mensen kommer noen dager til en uke forsinket. Det som kalles kjemisk graviditet. Jeg har lest om andre som opplever det samme, men ikke om noen som opplever det like mye.

Er det noe håp?

Har vært hos gynekolog og har tatt prøver som viser gode verdier i forhold til alderen. Gynekologen var positiv i fjor, og mente jeg kommer til å bli gravid og få en baby. Men så skjer alle disse kjemiske. Har fått resept på progesteron og blodfortynnende, men har ikke klart å holde på graviditetene likevel. Da er det vel eggkvaliteten som er for dårlig? 

Kommer aldri et godt nok egg til å slippes? Har fått resept på letrozol også, som jeg har prøvd i  noen sykluser (får eggløsning av meg selv, men gynekolog mente at å forsøke med letrozol ikke ville skade).

Jeg fikk første kjemiske graviditet i januar 2023. Neste i april 2023, og så en i september 2023. Igjen i januar 2024, april 2024, og så nå tre kjemiske på rad: oktober, november og desember. 

Har de siste to månedene økt dosen med Q10 per dag fra 200g til 600g, og innbiller meg at det er derfor jeg har opplevd flere graviditeter i det siste? 

Er det noen solskinnshistorier dere ute? Er ellers frisk, normal vekt. Har undersøkt IVF, men siden jeg er 43 har gynekolog sagt at siden jeg allerede blir gravid naturlig/spontant, vil ikke IVF øke sjansene noe særlig. 

Anonymkode: 303a2...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I din alder er det mest sannsynlig eggene som er årsaken, men jeg ville allikevel tenkt at det ikke skader å få en utredning etter hele 8 kjemiske. Har du fått testet stoffskiftet ditt f.eks? Har du tatt blodprøver og fått sjekket om alt ser ok ut med livmoren? Ingen polypper og muskelknuter?

Forøvrig: har du fått bekreftet at dette faktisk har vært kjemiske graviditeter via en graviditetstest? En forsinket mensen kan jo være alt mulig, og ikke så unormalt at det kan bli kluss med syklusen når man er litt oppi årene.

Det siste spørsmålet vil jo være svært relevant med tanke på IVF.

Anonymkode: 79861...398

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

I din alder er det mest sannsynlig eggene som er årsaken, men jeg ville allikevel tenkt at det ikke skader å få en utredning etter hele 8 kjemiske. Har du fått testet stoffskiftet ditt f.eks? Har du tatt blodprøver og fått sjekket om alt ser ok ut med livmoren? Ingen polypper og muskelknuter?

Forøvrig: har du fått bekreftet at dette faktisk har vært kjemiske graviditeter via en graviditetstest? En forsinket mensen kan jo være alt mulig, og ikke så unormalt at det kan bli kluss med syklusen når man er litt oppi årene.

Det siste spørsmålet vil jo være svært relevant med tanke på IVF.

Ja, jeg har hatt både ultralyd og blodprøver for å sjekke hvordan alt er, og fikk tilbakemelding om at alt i livmor og eggstokker så normalt ut, og verdier på blodprøver var fine. 

Har hatt positive gravidtetstester hver gang ja. Nå på nyåret fikk jeg til og med målt HCG, fordi jeg hadde positive tester etter mens også, og de mente kanskje jeg hadde en exu (viste seg å ikke være det). HCG var oppe i 307 på blodprøve 2.januar, men begynte å blø i går. Vet ikke hvor høyt det kom i mellomtiden, men test i dag tidlig var svak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg har hatt både ultralyd og blodprøver for å sjekke hvordan alt er, og fikk tilbakemelding om at alt i livmor og eggstokker så normalt ut, og verdier på blodprøver var fine. 

Har hatt positive gravidtetstester hver gang ja. Nå på nyåret fikk jeg til og med målt HCG, fordi jeg hadde positive tester etter mens også, og de mente kanskje jeg hadde en exu (viste seg å ikke være det). HCG var oppe i 307 på blodprøve 2.januar, men begynte å blø i går. Vet ikke hvor høyt det kom i mellomtiden, men test i dag tidlig var svak.

Skjønner. Uff så leit! Jeg har hatt 4 kjemiske i en alder av 36 og det har nesten tatt knekken på meg. Å gå igjennom 8 klarer jeg ikke forestille meg.

Jeg blir utredet for habituell abort og noe de har gjort så langt er en hysteroskopi og en biopsi av slimhinnen for å se etter infeksjoner som f.eks endometritt. De har også tatt en lupus koagulant test for å se etter blodklottings sykdommer/antiphospholipid syndrome, samt en karyotyptest. Venter fremdeles på svar. De finner ikke noe annet galt med meg på vanlige tester. Kanskje noe å vurdere for deg også?

Du kunne også spurt legen din om muligheten for å prøve noe form for antiinflammatorisk medisin ved neste graviditet. Vet det spekuleres i om årsaker for gjentatte spontanaborter kan ha en immunologisk faktor ved seg.

Så er det interessant det du skriver om q10. Jeg opplevde også at etter å ha gått på en større dose q10 så kom alle spontanabortene på rekke og rad. Det har sikkert gjort noe med eggkvaliteten.

Du kan også forsøke metylfolat, i stedenfor vanlig folat. Omega 3, rikelig med vitamin D, b12 og melatonintilskudd. 

Kroppen din er tydeligvis veldig mottakelig, men det riktige egget har bare ikke sluppet enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (1 time siden):

Har du skjenker progrestoron?

Har ikke sjekket, men har fått progesterontilskudd (lutinus og crinone) jeg har brukt - men det har ikke hjulpet. Det betyr vel at progesteron ikke er problemet dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...