Gå til innhold

Alle mors negative reaksjoner på foreldreskapet skal sykeliggjøres?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser tråden om moren som får en liten nedtur etter barnefri. Der står det "du har nok vitaminmangel eller må til legen, det er noe feil!"

Alle mødre som synes overgangen til å bli mamma er beinhard får svar "DU HAR NOK FØDSELSDEPRESJON!" "Sjekk om du mangler VITAMIN B!". 

Det er ikke rart mødre holder følelsene inni seg, det er så tabu å skulle sette ord på de negative følelsene man også kan føle rundt det å få barn.

Da jeg fikk første barnet følte jeg at jeg var i et fengsel. Barnet gråt hele tiden, sov ikke, ammet konstant. Hadde jeg skrevet om det her hadde jeg fått forslag om fødselsdepresjon og ingen støttende ord, ingen varme, ikke noe fellesskap. 

Det samme gjelder mødre som synes det er tøft å kjenne på kontrasten etter friheten når man har barnefri. Da er det noe "feil", "vitaminmangel", "kutt ut aktiviteter, dere har vel for mye å gjøre!".

Mødre som er overveldet av husarbeid og livet generelt: "slutt å ha det så rent! Vi har bæsj på gulvet og lever helt fint med det!".

Det hadde faktisk vært lettere å være mamma om vi støttet hverandre mer i at det er tøft, og ikke bare kom med masse løsninger og sykeliggjøring: Folk er forskjellige. Folk har ulike toleransevinduer. Noen blir mer frustrerte enn andre. Noen er mer introverte enn andre. Vi takler det å bli mødre på forskjellige måter, slutt å sykeliggjør andre kvinner!

Anonymkode: 03b5a...d45

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noen ganger må man jo finne årsaken til problemet slik at man kan få det bedre.

Jeg bruker alltid metaforen: Har du kontaktallergi så hjelper det kun å fjerne det du reagerer på før det blir bedre.  

Noen ganger må vi bare lytte og være der, andre ganger må man komme med forslag om løsninger og råd. Det er ikke svart/hvitt

Anonymkode: 5bd2a...44a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen ganger må man jo finne årsaken til problemet slik at man kan få det bedre.

Jeg bruker alltid metaforen: Har du kontaktallergi så hjelper det kun å fjerne det du reagerer på før det blir bedre.  

Noen ganger må vi bare lytte og være der, andre ganger må man komme med forslag om løsninger og råd. Det er ikke svart/hvitt

Anonymkode: 5bd2a...44a

ALLE negative følelser mødre uttrykker SYKELIGGJØRES av andre kvinner her på KG! DET er svart/hvitt!

Anonymkode: 03b5a...d45

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...