AnonymBruker Skrevet 14. januar #21 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Man må ikke glemme at høye kolesterol verdier ofte har med gener å gjøre. Jeg kjenner flere tynne mennesker som spiser og trener og gjør alt rett men har likevel høye verdier Anonymkode: 80db8...ac6 Ingen i min familie har eller har hatt problemer med kolesterol. Anonymkode: 4b129...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #22 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Jeg spiser allerede karbonadedeig og lager mat fra bunnen av. Gått over til lette meieri produkter; lett melk, yoghurt 3% fett, samme med rømme og dette har jeg gjort nå i 2 år. Drikker kaffe som er malt, drikker kun på morgen og ikke ellers, altså en gang om dagen, spiser sjeldent egg. Godteri sjeldent. Er 165 høy og 58kg. Så skjønner ikke hva jeg fjør galt. Ts Anonymkode: 4b129...957 Prøv å ta magnesium i et par mnd. Denne gir godt opptak, ikke ta fra multitilskudd https://sunkost.no/solaray-magnesium-150-kapsler Du gjør ikke noe galt, men du må stresse ned. Og som sagt, egg gir ikke høyt kolesterol i blodet, så du kan spise det. Det er ikke maten som er problemet her, men heller stress. Og det er jo uansett ikke noe alarmerende med prøvene dine, så la det ligge. Jobb med avspenning, gå turer, ta magnesium, og test igjen om et par mnd. Anonymkode: 2b986...2f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #23 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Spesifiserte legen hvilken fettholdig mat du burde kutte ned på? Kutt gjerne ned på frøoljer. Det er noe av det mest usunne man kan spise. Kutt altså ut margarin, rapsolje, solsikkeolje, soyaolje og de der. Mettet fett er sunt og bør ikke kuttes ned på. Hjertesykdom kommer av inflammasjon, ikke kolesterol. Ved inflammasjon så vil kolesterolet øke for å fikse skaden. Kolesterol er altså i utgangspunktet bra og faktisk også livsviktig, men det kan være en risikofaktor. Et banalt eksempel, men en observasjonsstudie kunne vise at mennesker som går oftere til legen er mer syke. En mulig løsning kunne være at de anbefalte mennesker ikke å gå til legen fordi det øker risiko for å bli syk. Men å gå til legen er ikke årsaken til at du blir syk, det er bare en konsekvens av at du er syk og trenger lege. På den andre siden går noen ofte til legen uten å være syke og holder seg friske fordi de går ofte til legen. Samme med kolesterol. Kolesterol i seg selv er bra og holder oss friske og prøver å gjøre oss friske. LDL øker ikke risikoen for hjertesykdom i seg selv, men det er én av markørene man ser på. Det må dog sees i sammenheng med andre markører. Høyd LDL sammen med høyt HDL og lave triglyserider er ikke en risikofaktor. Høyt LDL sammen med lavt HDL og høye triglyserider er en risikofaktor. Og det er egentlig ikke det at HDL er så himla bra og triglyserider er så skadelig, men disse igjen er markører for pre-diabetes og insulinresistens. Så altså en frisk person med høyt LDL har ikke førhøyet risiko for hjertesykdom, men en metabolsk syk person med høyt LDL har høyere risiko for hjertesykdom. LDL er bare en risikofaktor hvis personen har metabolsk syndrom, altså diabetes, insulinresistens, overvekt, PCOS, høyt blodtrykk. LDL som markør er altså ubrukelig hvis den ikke sees i sammenheng med andre markører. Be om å måle fastende insulin. Den vil vise om du har metabolsk syndrom. Møt altså opp på legekontoret når du har fastet i 12 timer. Kun vann. Ikke sukkerfri drikke, ikke kaffe, ikke tyggegummi. Anonymkode: 6bbb6...37b Enig i dette. Solsikkeolje er den verste av frøoljer. Anonymkode: 2b986...2f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #24 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Legen målte også glukose ikke fastende, den var på 4,6. I fjor lå den på 6,4, så er gått ned. Legen sa jeg ikke har diabetes. Anonymkode: 4b129...957 Glukose ikke-fastende gir ikke noe særlig informasjon. Det er bare et øyeblikksbilde og for folk flest som spiser lassevis med karbohydrater i mange små måltider, så hopper blodsukkeret opp og ned som en berg-og-dalbane gjennom dagen. Man kan ha diabetes med lavere verdier og man kan være helt frisk med høyere verdier. Det er mer sannsynlig at man er frisk med en ikke-fastende glukose på 4,6, men det er ikke 100%. AnonymBruker skrev (1 time siden): P-hdl 1.4,s-non-hdl 4.9. Anonymkode: 4b129...957 Da har du OK HDL, men legen sjekket ikke triglyserider? Non-HDL er bare total minus HDL. Anonymkode: 6bbb6...37b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #25 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøv å ta magnesium i et par mnd. Denne gir godt opptak, ikke ta fra multitilskudd https://sunkost.no/solaray-magnesium-150-kapsler Du gjør ikke noe galt, men du må stresse ned. Og som sagt, egg gir ikke høyt kolesterol i blodet, så du kan spise det. Det er ikke maten som er problemet her, men heller stress. Og det er jo uansett ikke noe alarmerende med prøvene dine, så la det ligge. Jobb med avspenning, gå turer, ta magnesium, og test igjen om et par mnd. Anonymkode: 2b986...2f0 Tusen takk for nyttige informasjon.❤️ Jeg tar allerede Solaray b kompleks med magnesium, men vet ikke om det er nok i den🤷♀️ Ts AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Glukose ikke-fastende gir ikke noe særlig informasjon. Det er bare et øyeblikksbilde og for folk flest som spiser lassevis med karbohydrater i mange små måltider, så hopper blodsukkeret opp og ned som en berg-og-dalbane gjennom dagen. Man kan ha diabetes med lavere verdier og man kan være helt frisk med høyere verdier. Det er mer sannsynlig at man er frisk med en ikke-fastende glukose på 4,6, men det er ikke 100%. Da har du OK HDL, men legen sjekket ikke triglyserider? Non-HDL er bare total minus HDL. Anonymkode: 6bbb6...37b Vet ikke hva det er, vet du hva det står som? Finner ikke navnet tryglyserider. Ts Anonymkode: 4b129...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #26 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig i dette. Solsikkeolje er den verste av frøoljer. Anonymkode: 2b986...2f0 Jeg bruker solsikke i matlaging 😬 Hva bør jeg erstatte det med? Hvilken olje? Anonymkode: 4b129...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #27 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for nyttige informasjon.❤️ Jeg tar allerede Solaray b kompleks med magnesium, men vet ikke om det er nok i den🤷♀️ Ts Anonymkode: 4b129...957 Som sagt, ikke ta fra multitilskudd. Hvis du tar det vanlige b-komplekset, altså ikke den ekstra sterke, så er det bare 75 mg magnesium per kapsel. Anonymkode: 2b986...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #28 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bruker solsikke i matlaging 😬 Hva bør jeg erstatte det med? Hvilken olje? Anonymkode: 4b129...957 Hvis du skal bruke frøolje, så er rapsolje bedre. Kaldpresset gjerne. Selv bruker jeg bare olivenolje, den typen som tåler høyere varme. Den har smak/lukt, men det renner litt av når maten er ferdig føler jeg. Anonymkode: 2b986...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #29 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet ikke hva det er, vet du hva det står som? Finner ikke navnet tryglyserider. Ts Anonymkode: 4b129...957 S-Triglyserider står det på prøvesvaret. Og fastet du forresten før blodprøven? Alle kolesterol-prøver skal tas fastende. Anonymkode: 6bbb6...37b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #30 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): S-Triglyserider står det på prøvesvaret. Og fastet du forresten før blodprøven? Alle kolesterol-prøver skal tas fastende. Anonymkode: 6bbb6...37b Det er jo veldig diskutert og flere fagpersoner som sier at det ikke er nødvendig. Anonymkode: 074cd...1f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #31 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): S-Triglyserider står det på prøvesvaret. Og fastet du forresten før blodprøven? Alle kolesterol-prøver skal tas fastende. Anonymkode: 6bbb6...37b Jeg har aldri tatt kolesterol-prøver fastende. Fikk høyt da jeg spiste mye mettet fett, gikk ned da jeg droppet smøret. Anonymkode: 2b986...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #32 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Glukose ikke-fastende gir ikke noe særlig informasjon. Det er bare et øyeblikksbilde og for folk flest som spiser lassevis med karbohydrater i mange små måltider, så hopper blodsukkeret opp og ned som en berg-og-dalbane gjennom dagen. Man kan ha diabetes med lavere verdier og man kan være helt frisk med høyere verdier. Det er mer sannsynlig at man er frisk med en ikke-fastende glukose på 4,6, men det er ikke 100%. Da har du OK HDL, men legen sjekket ikke triglyserider? Non-HDL er bare total minus HDL. Anonymkode: 6bbb6...37b Står ikke noe slikt i prøvesvarene mine 🤷♀️ AnonymBruker skrev (17 timer siden): Som sagt, ikke ta fra multitilskudd. Hvis du tar det vanlige b-komplekset, altså ikke den ekstra sterke, så er det bare 75 mg magnesium per kapsel. Anonymkode: 2b986...2f0 Jeg vet ikke om det er trygt å ta magnesium på egen hånd. AnonymBruker skrev (17 timer siden): S-Triglyserider står det på prøvesvaret. Og fastet du forresten før blodprøven? Alle kolesterol-prøver skal tas fastende. Anonymkode: 6bbb6...37b Nei, fikk ikke beskjed om det. Ts Anonymkode: 4b129...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #33 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Står ikke noe slikt i prøvesvarene mine 🤷♀️ Jeg vet ikke om det er trygt å ta magnesium på egen hånd. Nei, fikk ikke beskjed om det. Ts Anonymkode: 4b129...957 Selvsagt er det trygt å ta magnesium på egenhånd, hvorfor i all verden tror du at det ikke skulle være det? Anonymkode: 2b986...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #34 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Selvsagt er det trygt å ta magnesium på egenhånd, hvorfor i all verden tror du at det ikke skulle være det? Anonymkode: 2b986...2f0 Jeg vet ikke, vet bare at man skal passe på å ta tilskudd hvis man ikke har mangel. Vet heller ikke hva magnesium ligger på, tok ikke prøve verken i fjor eller i år, har bare verdier fra 2023, da lå den på 0,76. Anonymkode: 4b129...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #35 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke, vet bare at man skal passe på å ta tilskudd hvis man ikke har mangel. Vet heller ikke hva magnesium ligger på, tok ikke prøve verken i fjor eller i år, har bare verdier fra 2023, da lå den på 0,76. Anonymkode: 4b129...957 For det første så er 0,76 i lavere del av normalen. For det andre så kan man ikke måle magnesium på en god måte med blodprøver, fordi mesteparten av kroppens magnesium befinner seg ikke i blodet. Hvorfor tenker du at det er trygt å ta magnesium i et multitilskudd, og ikke separat? Så lenge du har normal nyrefunksjon så kan du fint ta det i en periode. Det er jo ikke meningen at du skal ta veldig høye doser. Men hva med å begynne med å bytte ut solsikkeoljen, prøv det 1-2 mnd, ta ny test, også kan du heller prøve magnesium senere. Anonymkode: 2b986...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå