AnonymBruker Skrevet 13. januar #1 Del Skrevet 13. januar Var hos vikarlege i fjor da min lege var på kurs, og fikk beskjed av denne vikarlegen om at jeg må forandre på kostholdet, for Ldl lå på 4.0. Var hos min lege i forrige uke og skulle ta Ldl blodprøve for å sjekke og legen min sa at mine nivåer var fine og at hen ikke skjønner hvorfor vikarlegen ba meg passe på, men vi tok blodprøve likevel. Fikk beskjed i morges at min Ldl har steget, fra 4.0 til 4,4, fra i fjor og at jeg bør være påpasselig med fettholdig mat. Og ny blodprøve skal tas om 3 mnd. Jeg er veldig redd og bekymret nå, fordi jeg allerede spiser sunt, trener ikke, men går turer hver dag og holder meg aktiv. Mannen min hadde også litt forhøyet Ldl for et år siden og vi forandret på kostholdet og den gikk ned. Så vi fortsatte å spise sunt. Så jeg forstår ikke, vi spiser samme mat og er aktive begge to. Kan det være stress som er skylden? Jeg stresser mye og har opplevd vonde ting det siste året og har gått gjennom mye. Stress, sorg og vonde ting. Hva tror dere jeg bør gjøre? Jeg er redd og gruer meg for hva som kan skje. Blir veldig takknemlig for svar og råd om noen har? Anonymkode: 4b129...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #2 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Var hos vikarlege i fjor da min lege var på kurs, og fikk beskjed av denne vikarlegen om at jeg må forandre på kostholdet, for Ldl lå på 4.0. Var hos min lege i forrige uke og skulle ta Ldl blodprøve for å sjekke og legen min sa at mine nivåer var fine og at hen ikke skjønner hvorfor vikarlegen ba meg passe på, men vi tok blodprøve likevel. Fikk beskjed i morges at min Ldl har steget, fra 4.0 til 4,4, fra i fjor og at jeg bør være påpasselig med fettholdig mat. Og ny blodprøve skal tas om 3 mnd. Jeg er veldig redd og bekymret nå, fordi jeg allerede spiser sunt, trener ikke, men går turer hver dag og holder meg aktiv. Mannen min hadde også litt forhøyet Ldl for et år siden og vi forandret på kostholdet og den gikk ned. Så vi fortsatte å spise sunt. Så jeg forstår ikke, vi spiser samme mat og er aktive begge to. Kan det være stress som er skylden? Jeg stresser mye og har opplevd vonde ting det siste året og har gått gjennom mye. Stress, sorg og vonde ting. Hva tror dere jeg bør gjøre? Jeg er redd og gruer meg for hva som kan skje. Blir veldig takknemlig for svar og råd om noen har? Anonymkode: 4b129...957 Kan godt være stress ja. « study that focused on over 90,000 people found that those who self-reported being more stressed at work had a greater chance of being diagnosed with high cholesterol. This may be because the body releases a hormone called cortisol in response to stress. High levels of cortisol from long-term stress may be the mechanism behind how stress can increase cholesterol. Adrenaline may also be released, and these hormones can trigger a “fight or flight” response to deal with the stress. This response will then trigger triglycerides, which can boost “bad” cholesterol.» https://www.healthline.com/health/high-cholesterol/does-stress-affect-cholesterol#stress-and-cholesterol utover det så vet jeg det kan være arvelig, er det flere i familien din som har høyt kolesterol? Anonymkode: a517e...44b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan godt være stress ja. « study that focused on over 90,000 people found that those who self-reported being more stressed at work had a greater chance of being diagnosed with high cholesterol. This may be because the body releases a hormone called cortisol in response to stress. High levels of cortisol from long-term stress may be the mechanism behind how stress can increase cholesterol. Adrenaline may also be released, and these hormones can trigger a “fight or flight” response to deal with the stress. This response will then trigger triglycerides, which can boost “bad” cholesterol.» https://www.healthline.com/health/high-cholesterol/does-stress-affect-cholesterol#stress-and-cholesterol utover det så vet jeg det kan være arvelig, er det flere i familien din som har høyt kolesterol? Anonymkode: a517e...44b Ingen i familien min verken på mamma eller pappa sin side har høyt kolesterol. Ts Anonymkode: 4b129...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #4 Del Skrevet 13. januar Prøv smøret pro-aktiv! Det kan redusere kolesterolet ditt. Anonymkode: 1326d...fa3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #5 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Prøv smøret pro-aktiv! Det kan redusere kolesterolet ditt. Anonymkode: 1326d...fa3 Neineinei, det er ikke sant. Og slikt burde ikke være lov å selge som menneskemat engang. Ingredienser: Vann, rapsolje (19 %), solsikkeolje (11 %), plantesteroler (8%), sheafett, skummet melk, kokosolje, salt, stabilisator (pektin), emulgator (soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), vitamin A, vitamin D, fargestoff (betakaroten), aroma. Dette gir ikke kroppen noen næringsstoffer den trenger (litt vit A og D bare), så da er det bedre å ikke smøre noe på skiva. Men nå har det vist seg at vi ikke får høyere kolesterol av naturlig fett fra dyreprodukter, så jeg hadde prøvd å spise mest mulig ren og naturlig mat. Gjerne økologisk. Kjøtt fra gressfôra dyr, økologisk kylling og fisk. Anonymkode: 5ce72...80c 3 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #6 Del Skrevet 13. januar Bestill en time hos noen som virkelig har greie på kolesterol og kosthold, f.eks Hexeberg-klinikken. De tar telefonkonsultasjoner. Min lege ble stressa over kolesterolnivået mitt og sa jeg måtte slutte å spise egg. Jeg visste heldigvis at det å spise egg gir høyt kolesterol er en gammel myte, så jeg søkte opp noen som kan kosthold. Sendte prøvesvarene til Hexeberg og fikk beskjed om at alt var i skjønneste orden (det handler bl.a om å se ikke bare på kolesterolverdiene, men se dem i sammenheng med andre verdier på blodprøvene). Fastlegen var bestemt på at jeg skulle begynne på medisiner, som har en rekke bivirkninger, så det kan lønne seg å sjekke med flere. Anonymkode: f17df...efa 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #7 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Neineinei, det er ikke sant. Og slikt burde ikke være lov å selge som menneskemat engang. Ingredienser: Vann, rapsolje (19 %), solsikkeolje (11 %), plantesteroler (8%), sheafett, skummet melk, kokosolje, salt, stabilisator (pektin), emulgator (soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), vitamin A, vitamin D, fargestoff (betakaroten), aroma. Dette gir ikke kroppen noen næringsstoffer den trenger (litt vit A og D bare), så da er det bedre å ikke smøre noe på skiva. Men nå har det vist seg at vi ikke får høyere kolesterol av naturlig fett fra dyreprodukter, så jeg hadde prøvd å spise mest mulig ren og naturlig mat. Gjerne økologisk. Kjøtt fra gressfôra dyr, økologisk kylling og fisk. Anonymkode: 5ce72...80c Nå er det dokumentert at det senker kolesterolet med 7-10%, så det spiller egentlig ingen rolle hva du mener om det. Anonymkode: 1326d...fa3 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 13. januar #8 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Var hos vikarlege i fjor da min lege var på kurs, og fikk beskjed av denne vikarlegen om at jeg må forandre på kostholdet, for Ldl lå på 4.0. Var hos min lege i forrige uke og skulle ta Ldl blodprøve for å sjekke og legen min sa at mine nivåer var fine og at hen ikke skjønner hvorfor vikarlegen ba meg passe på, men vi tok blodprøve likevel. Fikk beskjed i morges at min Ldl har steget, fra 4.0 til 4,4, fra i fjor og at jeg bør være påpasselig med fettholdig mat. Og ny blodprøve skal tas om 3 mnd. Jeg er veldig redd og bekymret nå, fordi jeg allerede spiser sunt, trener ikke, men går turer hver dag og holder meg aktiv. Mannen min hadde også litt forhøyet Ldl for et år siden og vi forandret på kostholdet og den gikk ned. Så vi fortsatte å spise sunt. Så jeg forstår ikke, vi spiser samme mat og er aktive begge to. Kan det være stress som er skylden? Jeg stresser mye og har opplevd vonde ting det siste året og har gått gjennom mye. Stress, sorg og vonde ting. Hva tror dere jeg bør gjøre? Jeg er redd og gruer meg for hva som kan skje. Blir veldig takknemlig for svar og råd om noen har? Anonymkode: 4b129...957 Anbefalingene fra FHI og alle andre er aktivitet som gir høy puls på minimum 75min i uka og totalt 150min med aktivitet i uka, i tillegg til styrketrening. Om du hadde vært «veldig redd» for konsekvensene av høyt LDL ville jo det rasjonelle vært å følge dette for lenge siden. Forøvrig burde du gå gjennom hva du spiser og hva du anser som «sunt». Da 10 ulike personer vil gi deg 10 ulike svar. Men generelt vil jo åpenbart mye fet mat kunne bidra til økt kolesterol. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #9 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Neineinei, det er ikke sant. Og slikt burde ikke være lov å selge som menneskemat engang. Ingredienser: Vann, rapsolje (19 %), solsikkeolje (11 %), plantesteroler (8%), sheafett, skummet melk, kokosolje, salt, stabilisator (pektin), emulgator (soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), vitamin A, vitamin D, fargestoff (betakaroten), aroma. Dette gir ikke kroppen noen næringsstoffer den trenger (litt vit A og D bare), så da er det bedre å ikke smøre noe på skiva. Men nå har det vist seg at vi ikke får høyere kolesterol av naturlig fett fra dyreprodukter, så jeg hadde prøvd å spise mest mulig ren og naturlig mat. Gjerne økologisk. Kjøtt fra gressfôra dyr, økologisk kylling og fisk. Anonymkode: 5ce72...80c Ser det er et par forutsetninger for å gå ned i kolesterol, men i følge deg, så er dette oppspinn? https://mills.no/vita-hjertego/proaktiv/ Anonymkode: 0de5b...408 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #10 Del Skrevet 13. januar Kutt ut maskin/bønnekaffe, og drikke kun filterkaffe. Kutt ut bearbeidet kjøtt. Minst mulig rødt kjøtt. Dette gjorde jeg og fikk høye kolesterolverdiel ned til normale nivå på bare en måned. Fastlegen min sa at hun aldri hadde sett en så god forbedring på så kort tid før. Anonymkode: dec69...4c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 13. januar #11 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ser det er et par forutsetninger for å gå ned i kolesterol, men i følge deg, så er dette oppspinn? https://mills.no/vita-hjertego/proaktiv/ Anonymkode: 0de5b...408 Det er plantesterolene i produktet som har kolesterolsenkende effekt. Jeg reagerer også på at et såpass ultraprosessert produkt som margarin frontes som sunt, og ville nok heller ha fått plantesterolene fra et kosttilskudd. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #12 Del Skrevet 13. januar Drikker du mye kaffe, og er den i så fall filtrert? To i familien fikk relativt store utslag på kolesterol når de begynte å drikke kaffe fra kapsler. Inneholder veldig mye usunt fett. Har også en kusine som slet og hun fikk det ned når hun kuttet alle fete meieriprodukter, alt må være letteste type, hun sluttet å spise gresk yoghurt da den har relativt mye mettet fet selv om den ellers er sunn, hun steker mat i ovnen uten stekefett i noen form og hun jogget litt. Anonymkode: 4a903...5ab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #13 Del Skrevet 13. januar Jeg ble anbefalt dette pro-aktiv-greiene av både overlege og ernæringsfysiolog ved lipidklinikken som jo spesialiserer seg på dette. Det er mulig folk her har skjønt noe de ikke har skjønt, men jeg har i utgangspunktet tillit til dem. Så er mitt kolesterol nå såpass fint at jeg ikke lenger forholder meg til det, men jeg har tillit til vurderingen og anbefalingen. Ellers: Jeg har hatt kjempestor nytte av statiner, rett og slett. Jeg er slank, spiser (etter fagfolkets vurdering) godt, er i ellers fin form og er rett og slett bare veldig arvelig belastet i form av kombinert familiær hyperlipidemi. Jeg var tenåring på toppidrettsgymnas og hadde kolesterol som om jeg veide det dobbelte og aldri rørte meg annet enn for å hente noe flytende fett å drikke. Jeg skjønner det neppe er arv hos TS, men vil bare nevne at dette med medisiner ikke trenger å være så himla farlig. Jeg har tatt laveste brukte dose av statiner uten en eneste merkbar bivirkning og alle verdier er nå helt suverene (totalkolesterol 3,1, LDL 1,4, triglyserdier godt under 1). Har blitt forsøkt tatt av to ganger og alt spretter rett opp igjen. Medisinene er verdt det med all verdens margin for min del. Anonymkode: 9e6fb...f53 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #14 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bestill en time hos noen som virkelig har greie på kolesterol og kosthold, f.eks Hexeberg-klinikken. De tar telefonkonsultasjoner. Min lege ble stressa over kolesterolnivået mitt og sa jeg måtte slutte å spise egg. Jeg visste heldigvis at det å spise egg gir høyt kolesterol er en gammel myte, så jeg søkte opp noen som kan kosthold. Sendte prøvesvarene til Hexeberg og fikk beskjed om at alt var i skjønneste orden (det handler bl.a om å se ikke bare på kolesterolverdiene, men se dem i sammenheng med andre verdier på blodprøvene). Fastlegen var bestemt på at jeg skulle begynne på medisiner, som har en rekke bivirkninger, så det kan lønne seg å sjekke med flere. Anonymkode: f17df...efa Jeg er enig i dette. Selv om egg i seg selv har mye kolesterol, så øker ikke egg kolesterol nivåene i blodet. Leit at leger er så lite oppdaterte. TS, hvis du er engstelig for kolesterol og ønsker å ha dem innenfor referanseverdi, så er helt klart stress en synder for forhøyede verdier. Du kan også gjøre små grep, som å bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig. Mat fra bunnen, ikke UP mat. Å gå tur er supert, TS. Man trenger ikke svette på SATS for å trene, så fortsett å gå tur! Pusteøvelser for å roe ned stress. Noe mange ikke vet, er at magnesium kan senke kolesterol. Anonymkode: 2b986...2f0 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #15 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg er enig i dette. Selv om egg i seg selv har mye kolesterol, så øker ikke egg kolesterol nivåene i blodet. Leit at leger er så lite oppdaterte. TS, hvis du er engstelig for kolesterol og ønsker å ha dem innenfor referanseverdi, så er helt klart stress en synder for forhøyede verdier. Du kan også gjøre små grep, som å bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig. Mat fra bunnen, ikke UP mat. Å gå tur er supert, TS. Man trenger ikke svette på SATS for å trene, så fortsett å gå tur! Pusteøvelser for å roe ned stress. Noe mange ikke vet, er at magnesium kan senke kolesterol. Anonymkode: 2b986...2f0 Takk for svar. Jeg spiser allerede karbonadedeig og lager mat fra bunnen av. Gått over til lette meieri produkter; lett melk, yoghurt 3% fett, samme med rømme og dette har jeg gjort nå i 2 år. Drikker kaffe som er malt, drikker kun på morgen og ikke ellers, altså en gang om dagen, spiser sjeldent egg. Godteri sjeldent. Er 165 høy og 58kg. Så skjønner ikke hva jeg fjør galt. Ts Anonymkode: 4b129...957 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #16 Del Skrevet 14. januar Spesifiserte legen hvilken fettholdig mat du burde kutte ned på? Kutt gjerne ned på frøoljer. Det er noe av det mest usunne man kan spise. Kutt altså ut margarin, rapsolje, solsikkeolje, soyaolje og de der. Mettet fett er sunt og bør ikke kuttes ned på. Hjertesykdom kommer av inflammasjon, ikke kolesterol. Ved inflammasjon så vil kolesterolet øke for å fikse skaden. Kolesterol er altså i utgangspunktet bra og faktisk også livsviktig, men det kan være en risikofaktor. Et banalt eksempel, men en observasjonsstudie kunne vise at mennesker som går oftere til legen er mer syke. En mulig løsning kunne være at de anbefalte mennesker ikke å gå til legen fordi det øker risiko for å bli syk. Men å gå til legen er ikke årsaken til at du blir syk, det er bare en konsekvens av at du er syk og trenger lege. På den andre siden går noen ofte til legen uten å være syke og holder seg friske fordi de går ofte til legen. Samme med kolesterol. Kolesterol i seg selv er bra og holder oss friske og prøver å gjøre oss friske. LDL øker ikke risikoen for hjertesykdom i seg selv, men det er én av markørene man ser på. Det må dog sees i sammenheng med andre markører. Høyd LDL sammen med høyt HDL og lave triglyserider er ikke en risikofaktor. Høyt LDL sammen med lavt HDL og høye triglyserider er en risikofaktor. Og det er egentlig ikke det at HDL er så himla bra og triglyserider er så skadelig, men disse igjen er markører for pre-diabetes og insulinresistens. Så altså en frisk person med høyt LDL har ikke førhøyet risiko for hjertesykdom, men en metabolsk syk person med høyt LDL har høyere risiko for hjertesykdom. LDL er bare en risikofaktor hvis personen har metabolsk syndrom, altså diabetes, insulinresistens, overvekt, PCOS, høyt blodtrykk. LDL som markør er altså ubrukelig hvis den ikke sees i sammenheng med andre markører. Be om å måle fastende insulin. Den vil vise om du har metabolsk syndrom. Møt altså opp på legekontoret når du har fastet i 12 timer. Kun vann. Ikke sukkerfri drikke, ikke kaffe, ikke tyggegummi. Anonymkode: 6bbb6...37b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #17 Del Skrevet 14. januar Hvilke verdier har du på HDL og TRIGLYSERIDER da? Anonymkode: 25f97...4d7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #18 Del Skrevet 14. januar Man må ikke glemme at høye kolesterol verdier ofte har med gener å gjøre. Jeg kjenner flere tynne mennesker som spiser og trener og gjør alt rett men har likevel høye verdier Anonymkode: 80db8...ac6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #19 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Spesifiserte legen hvilken fettholdig mat du burde kutte ned på? Kutt gjerne ned på frøoljer. Det er noe av det mest usunne man kan spise. Kutt altså ut margarin, rapsolje, solsikkeolje, soyaolje og de der. Mettet fett er sunt og bør ikke kuttes ned på. Hjertesykdom kommer av inflammasjon, ikke kolesterol. Ved inflammasjon så vil kolesterolet øke for å fikse skaden. Kolesterol er altså i utgangspunktet bra og faktisk også livsviktig, men det kan være en risikofaktor. Et banalt eksempel, men en observasjonsstudie kunne vise at mennesker som går oftere til legen er mer syke. En mulig løsning kunne være at de anbefalte mennesker ikke å gå til legen fordi det øker risiko for å bli syk. Men å gå til legen er ikke årsaken til at du blir syk, det er bare en konsekvens av at du er syk og trenger lege. På den andre siden går noen ofte til legen uten å være syke og holder seg friske fordi de går ofte til legen. Samme med kolesterol. Kolesterol i seg selv er bra og holder oss friske og prøver å gjøre oss friske. LDL øker ikke risikoen for hjertesykdom i seg selv, men det er én av markørene man ser på. Det må dog sees i sammenheng med andre markører. Høyd LDL sammen med høyt HDL og lave triglyserider er ikke en risikofaktor. Høyt LDL sammen med lavt HDL og høye triglyserider er en risikofaktor. Og det er egentlig ikke det at HDL er så himla bra og triglyserider er så skadelig, men disse igjen er markører for pre-diabetes og insulinresistens. Så altså en frisk person med høyt LDL har ikke førhøyet risiko for hjertesykdom, men en metabolsk syk person med høyt LDL har høyere risiko for hjertesykdom. LDL er bare en risikofaktor hvis personen har metabolsk syndrom, altså diabetes, insulinresistens, overvekt, PCOS, høyt blodtrykk. LDL som markør er altså ubrukelig hvis den ikke sees i sammenheng med andre markører. Be om å måle fastende insulin. Den vil vise om du har metabolsk syndrom. Møt altså opp på legekontoret når du har fastet i 12 timer. Kun vann. Ikke sukkerfri drikke, ikke kaffe, ikke tyggegummi. Anonymkode: 6bbb6...37b Legen målte også glukose ikke fastende, den var på 4,6. I fjor lå den på 6,4, så er gått ned. Legen sa jeg ikke har diabetes. Anonymkode: 4b129...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #20 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvilke verdier har du på HDL og TRIGLYSERIDER da? Anonymkode: 25f97...4d7 P-hdl 1.4,s-non-hdl 4.9. Anonymkode: 4b129...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå