Gå til innhold

Spørsmål rundt kjøp av Officeprogrammer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en ipad med tastatur og har planer om å bruke den til ulike til  jobb. I den forbindelse har jeg et par spørsmål jeg håper noen kan svare meg på.

På ipaden har jeg mulighet til å laste ned ulike programmer/apper fra Apple som numbers, pages e.l. Dette er jo programmer som ligner Excel og Word.

Vil jeg ha full funksjonalitet i numbers, pages og de andre "Officeprogrammene" fra Apple hvis jeg velger å bruke dem? Eller må jeg kjøpe noe i tillegg? Hvordan er disse programmene i såfall å bruke?

Hvis jeg bestemmer meg for bruke Microsoft som jeg er mest vant med fra tidligere (for mange år siden) har jeg to muligheter. Enten å kjøpe Word, Excel osv eller abonnere på noe som heter Microsoft 365. 

Om jeg har forstått det riktig er det sånn at Microsoft 365 er en abonnementstjeneste der man betaler en fast sum i måneden og da vil man alltid få den nyeste utgaven av programmene, stemmer dette? Eller er det noe annerledes? Hvordan vil dette fungere på en ipad air 11 tommer?

Dette er da de to alternativene det står mellom for meg å bruke, hvilken av dem vil dere som kan noe om dette anbefale?

Eller finnes det andre gratis, billigere eller bedre alternativer jeg ikke har tenkt på?

Anonymkode: ef04f...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange bedrifter benytter Microsoft sin epost tjeneste som gir tilgang til Microsoft 365, abonnement tjenesten. 

En bruker kan benytte Office programmene på 5 PCer og iPad/ iPhone og Android.

Jobber du for deg selv kan du også kjøpe hjemme utgaven. Litt lavere pris på hjemme utgaven. Men, epost tjeneste er ikke inkludert i hjemmeutgave.

Privat epost tjeneste er tilgjengelig gratis igjennom Microsoft og andre leverandører.. (les: reklame finansiert). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Valgte å kjøpe en ennrukerlisens når jeg kjøpte ny Mac nå. Den koster litt over 800,- i året, og har da alle oppdateringer så lenge jeg betaler for tjenesten.

Anonymkode: 82418...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Det er ok. Tusen takk for svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Eller finnes det andre gratis, billigere eller bedre alternativer jeg ikke har tenkt på?

Vil heller anbefale deg å bruke programmene fra Apple eller prøve gratisprogrammer som LibreOffice om dette kan brukes på enheten din enn å binde seg til en abonnementstjeneste; praksisen med å stadig måtte betale for bruk er en uting.

Før i tiden betalte man for et program som en engangssum, og kunne fritt bruke dette så lenge man ville.

Idag får man ikke lenger lov til å eie dette, programmer som Office må leies fordi det gir mer penger i kassa for eierne, og den dagen man ikke lenger betaler, er det over og ut.

Som et voksent menneske burde man etter min mening ikke la seg behandle som en 5-åring der mamma eller pappa forteller hva man får eller ikke får lov til uansett hvor stort ønske om profitt eierne enn måtte ha.

Anonymkode: 54da4...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts her. Hvordan er programmene fra Apple å bruke vs Office fra Microsoft? Har disse de samme funksjonene?

Er det ikke lenger mulig å kjøpe feks bare Word, Excel, PowerPoint osv? Er eneste mulighet å abonnere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo forskjeller, men spørsmålet er altfor stort til å svare på i et par setninger. Du burde heller prøve å finne ut av hvilken funksjonalitet du faktisk trenger, og så undersøke om programvaren støtter dette.

Anonymkode: 123b2...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vil heller anbefale deg å bruke programmene fra Apple eller prøve gratisprogrammer som LibreOffice om dette kan brukes på enheten din enn å binde seg til en abonnementstjeneste; praksisen med å stadig måtte betale for bruk er en uting.

Før i tiden betalte man for et program som en engangssum, og kunne fritt bruke dette så lenge man ville.

Idag får man ikke lenger lov til å eie dette, programmer som Office må leies fordi det gir mer penger i kassa for eierne, og den dagen man ikke lenger betaler, er det over og ut.

Som et voksent menneske burde man etter min mening ikke la seg behandle som en 5-åring der mamma eller pappa forteller hva man får eller ikke får lov til uansett hvor stort ønske om profitt eierne enn måtte ha.

Anonymkode: 54da4...c33

Fordeler og ulemper med det meste. Det var også litt kjiipt i gamle dager da man måtte betale 3000kr for Office2005 og året etter kom Office2006. På et tidspunkt måtte man oppgradere siden ting ikke fungerte så godt lenger, eller man gikk glipp av nye funksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apple programmene er fullt tilstrekkelig for de aller fleste brukere. Eneste problemet er å huske å eksportere i word/excel/powerpoint format hvis du skal sende filene til Windows brukere. Det venner du deg fort til. Windows filer inn er sjelden problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (På 13.1.2025 den 21.23):

Mange bedrifter benytter Microsoft sin epost tjeneste som gir tilgang til Microsoft 365, abonnement tjenesten. 

En bruker kan benytte Office programmene på 5 PCer og iPad/ iPhone og Android.

Jobber du for deg selv kan du også kjøpe hjemme utgaven. Litt lavere pris på hjemme utgaven. Men, epost tjeneste er ikke inkludert i hjemmeutgave.

Privat epost tjeneste er tilgjengelig gratis igjennom Microsoft og andre leverandører.. (les: reklame finansiert). 

Så enkelt er det ikke. Jeg har exchange plan 1 for e-post, som IKKE gir tilgang til ytterligere tjenester som office-programmene lokalt installert.

Familieutgaven av office gjør dog det, men har igjen ikke exchange-lisens i seg, som du nevner ("hjemme utgaven" antar jeg du tenker på familieabonnementet til M365).

"Privat" epost-tjeneste (hva nå enn det betyr) kan man få gratis ved at man oppretter en privat-konto på outlook.com, hotmail eller lignenende. Det blir tilsvarende gmail, protonmail og flere andre, og er uten relevans til trådens spørsmål.

Anonymkode: 43202...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så enkelt er det ikke. Jeg har exchange plan 1 for e-post, som IKKE gir tilgang til ytterligere tjenester som office-programmene lokalt installert.

Familieutgaven av office gjør dog det, men har igjen ikke exchange-lisens i seg, som du nevner ("hjemme utgaven" antar jeg du tenker på familieabonnementet til M365).

"Privat" epost-tjeneste (hva nå enn det betyr) kan man få gratis ved at man oppretter en privat-konto på outlook.com, hotmail eller lignenende. Det blir tilsvarende gmail, protonmail og flere andre, og er uten relevans til trådens spørsmål.

Anonymkode: 43202...888

Noen måter for å løse det:

Endre fra Exchange plan 1 til eksempelvis Microsoft 365 Business Basic som skal gi tilgang til applikasjonene på iPad.
Ønskes tilgang på Mac eller Windows pc kreves Microsoft 365 Business Standard for Office lokalt installert.

Dette er den enkleste metoden.

et alternativ:

- Kjøpe Microsoft 365 Family (6 brukere) eller Microsoft 365 Personal (en bruker) 

Exchange Online (plan 1) skal være støttet via Outlook på mobil, pc og Mac.
( Microsoft har eksempelvis sperret å benytte Outlook på pc og Mac via F3 lisens. )

https://www.microsoft.com/nb-no/microsoft-365/exchange/compare-microsoft-exchange-online-plans?market=no
https://www.microsoft.com/nb-no/microsoft-365/business/compare-all-microsoft-365-business-products?market=no
https://www.microsoft.com/nb-no/microsoft-365/buy/compare-all-microsoft-365-products

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...