AnonymBruker Skrevet 13. januar #1 Del Skrevet 13. januar Litt inspirert av personen som ville kjøre opp på nytt.. Jeg tok lappen i 2002, og har bare fått med med at blinking i rundkjøring har endret seg siden dette, og jeg følger selvsagt nye regler. Har det kommet noe annet nytt siden den gang, eller siden du selv tok lappen, som er greit å være klar over? Anonymkode: 04133...f5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 13. januar #2 Del Skrevet 13. januar 2000, og blinke inn i rundkjøringer er også det eneste jeg kommer på. Jeg lærte å kjøre fartsgrense + 10 for ikke å være til hinder for trafikken. Virker som om folk i dag kjører presist på speedometeret, noe som gjør at det føles tregt for meg. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3 Del Skrevet 13. januar catman skrev (1 time siden): 2000, og blinke inn i rundkjøringer er også det eneste jeg kommer på. Jeg lærte å kjøre fartsgrense + 10 for ikke å være til hinder for trafikken. Virker som om folk i dag kjører presist på speedometeret, noe som gjør at det føles tregt for meg. Oida, jeg er nok av de som kjører presist på fartsgrensen med automatisk kontroll av dette. Husker det med 10% over ja, men tror det er begynt å bli avlegs nå pga nye biler viser riktig fart. Anonymkode: 04133...f5e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #4 Del Skrevet 13. januar 1996, og blinking i rundkjøringer er det eneste jeg vet om også. Men jeg lærte å kjøre litt under fartsgrensen. Kjørelæreren sa at fartsgrensen var maks fart, og at det var best å ligge under for å være sikker på å ikke komme over ved et uhell. Alternativet var å se på speedometeret hele tiden for å ligge akkurat på grensen, og da ble det vanskeligere å ha full oppmerksomhet på trafikken. Dette har endret seg nå som de fleste biler har cruise control, så nå stiller jeg den inn akkurat på grensen. Anonymkode: 736ae...52d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 13. januar #5 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 1996, og blinking i rundkjøringer er det eneste jeg vet om også. Men jeg lærte å kjøre litt under fartsgrensen. Kjørelæreren sa at fartsgrensen var maks fart, og at det var best å ligge under for å være sikker på å ikke komme over ved et uhell. Alternativet var å se på speedometeret hele tiden for å ligge akkurat på grensen, og da ble det vanskeligere å ha full oppmerksomhet på trafikken. Dette har endret seg nå som de fleste biler har cruise control, så nå stiller jeg den inn akkurat på grensen. Anonymkode: 736ae...52d Samme lærte jeg. Sønnen som kjørte opp for 2 år siden fikk å beskjed om å ikke passere for mye over på farten for det var mange ganger den 10% ikke stemte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #6 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oida, jeg er nok av de som kjører presist på fartsgrensen med automatisk kontroll av dette. Husker det med 10% over ja, men tror det er begynt å bli avlegs nå pga nye biler viser riktig fart. Anonymkode: 04133...f5e Noen biler gjør nok det, men én av Norges mest populære gjennom tidene - Nissan Leaf - viser de maskimale, lovlige 10% for mye. Mens kilometertelleren kun har 2% avvik. Anonymkode: e2116...00d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #7 Del Skrevet 13. januar Jeg tok lappen i 1991, og det er absolutt blinking til venstre i rundkjøringer som er den viktigste forskjellen for meg også. Det var slik vi fikk beskjed om å ikke gjøre den gangen. Siden veldig mange av oss i dag kjører biler med automatgir (og el), mens vi på den tiden kjørte manuelt gir, er det også forskjell på måten vi kjører og bremser på. Særlig hvis man har elbil og kjører med regenerering. Da blir det mindre bremsepedal, og mer motorbrems der man bare slipper opp på gassen. Det med 10% over fartsgrensa var slik som kjørelæreren sa at vi ikke måtte stole på den gangen, heller. Verken bilen eller politiets måleinstrumenter hadde en garantert 10%-slækk. Anonymkode: 92556...cae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 14. januar #8 Del Skrevet 14. januar (endret) catman skrev (På 13.1.2025 den 9.10): 2000, og blinke inn i rundkjøringer er også det eneste jeg kommer på. Jeg lærte å kjøre fartsgrense + 10 for ikke å være til hinder for trafikken. Virker som om folk i dag kjører presist på speedometeret, noe som gjør at det føles tregt for meg. Oi, da hadde du fått bot i bilen min. Den viser +2 eller +3 over speedometeret, avhengig av om det er 50-sone eller 100-sone. Så du hadde fått mange prikker i 30-60-sonene. Endret 14. januar av newman01 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #9 Del Skrevet 14. januar newman01 skrev (4 minutter siden): Oi, da hadde du fått bot i bilen min. Den viser +2 eller +3 over speedometeret, avhengig av om det er 50-sone eller 100-sone. Så du hadde fått mange prikker i 30-60-sonene. Det er jo 3ndy med prikker. Anonymkode: 26736...7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #10 Del Skrevet 14. januar Vet dere ikke hvor mye bilen deres viser for mye? Det er jo litt skremmende… Anonymkode: 6e2cd...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 15. januar #11 Del Skrevet 15. januar newman01 skrev (På 14.1.2025 den 9.40): Oi, da hadde du fått bot i bilen min. Den viser +2 eller +3 over speedometeret, avhengig av om det er 50-sone eller 100-sone. Så du hadde fått mange prikker i 30-60-sonene. Er du sikker på det? Det er slingringsmonn i alle ledd, også måleinstrumentene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 15. januar #12 Del Skrevet 15. januar Nå kjørt jeg opp sist på 80 tallet. Trafikkregler har ikke endret seg mye siden. Ja, regler med rundkjøring . Et menneske Sa til meg en gang, kjør hvordan du ønsker at andre vil kjøre. Dette har jeg tatt med meg alltid. Jeg bruker blinklys. Alltid. Leser skilt. Er våken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #13 Del Skrevet 15. januar De nye rundkjørings"reglene", skriver i " fordi de er jo ikke lovpålagte. Kjører etter de gamle reglene fortsatt (stort sett) Anonymkode: 56fb2...205 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 17. januar #14 Del Skrevet 17. januar newman01 skrev (På 14.1.2025 den 9.40): Oi, da hadde du fått bot i bilen min. Den viser +2 eller +3 over speedometeret, avhengig av om det er 50-sone eller 100-sone. Så du hadde fått mange prikker i 30-60-sonene. Så lenge føret tillater det har jeg kjørt over fartsgrensa i de 15 årene jeg har hatt førerkort. Forholder meg i stor grad til beslagsgrensene. Jeg har aldri fått en eneste bot. Det er altså ikke slik at vedkommende automatisk hadde fått masse bøter i din bil. Det handler om å vite hvor fotobokser er, og hvor man bryter fartsgrensen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #15 Del Skrevet 17. januar newman01 skrev (På 14.1.2025 den 9.40): Oi, da hadde du fått bot i bilen min. Den viser +2 eller +3 over speedometeret, avhengig av om det er 50-sone eller 100-sone. Så du hadde fått mange prikker i 30-60-sonene. Og min bil viser ganske nøyaktig 10 % for mye, så jeg kjører alltid 10 % fortere enn hva speedometeret viser. Minst Makavelli skrev (4 minutter siden): Så lenge føret tillater det har jeg kjørt over fartsgrensa i de 15 årene jeg har hatt førerkort. Forholder meg i stor grad til beslagsgrensene. Jeg har aldri fått en eneste bot. Det er altså ikke slik at vedkommende automatisk hadde fått masse bøter i din bil. Det handler om å vite hvor fotobokser er, og hvor man bryter fartsgrensen. Samme her. Og har hatt førerkort siden 1987. Anonymkode: 55a65...26f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #16 Del Skrevet 17. januar Er bare rundkjøring som har endret seg. Men bilene. De har endret seg mye. Jeg kjørte mye Volvo 240. Hadde en kjærest som hadde det. Så det er som natt og dag på bilfronten😂 Anonymkode: 24230...b06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #17 Del Skrevet 17. januar Dersom du skal svinge av til venstre på høyhastighetsvei og står og venter på en luke - ikke sving på rattet tidlig og vent med vridde hjul. Dersom noen kjører i deg bakfra, blir du sendt rett i fronten på møtende trafikk. Vent med rette hjul, og sving rattet idet du får en luke og kjører av. Dette er noe jeg ikke lærte i føreropplæringen, men etterpå! Ser det er mange som ikke har lært dette 🙈 Anonymkode: 77364...ed8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #18 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dersom du skal svinge av til venstre på høyhastighetsvei og står og venter på en luke - ikke sving på rattet tidlig og vent med vridde hjul. Dersom noen kjører i deg bakfra, blir du sendt rett i fronten på møtende trafikk. Vent med rette hjul, og sving rattet idet du får en luke og kjører av. Dette er noe jeg ikke lærte i føreropplæringen, men etterpå! Ser det er mange som ikke har lært dette 🙈 Anonymkode: 77364...ed8 Er vel bedre å kræsje med fronten enn å bli påkjørt i siden? Anonymkode: b05a2...bf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. januar #19 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Er vel bedre å kræsje med fronten enn å bli påkjørt i siden? Anonymkode: b05a2...bf4 Tror Anonymkode: 77364...ed8 mente at du blir påkjørt i siden på passasjersiden om en bil kjører i deg bakfra og du blir dyttet inn i motsatt kjørefelt pga. vridde hjul. Motgående bil vil jo treffe med sin front i din passasjerside. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå