lillesnillelilla Skrevet 13. januar #1 Del Skrevet 13. januar Noen som har likfingre og driver med isbading? Har hatt likfingre noen år, men syns det har blitt verre nå. Badet ute 2-3 ganger før jul og har lyst å fortsette - men usikker på hvordan det er med tanke på likfingre. Noen som veit? Til de som lurer på hva likfingre er (sakser fra nhi.no): Raynauds fenomen kalles også "likfingre". Det er en tilstand med anfallsvis dårlig blodforsyning til fingre, tær eller sjeldnere nesetipp eller tungespiss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #2 Del Skrevet 13. januar Jeg vet ikke, men min revmatolog sa at det var viktig å kle seg godt og bruke votter og ikke fryse på hendene. Dermed utgår i alle fall isbading i mitt hode, med mindre man har noe på hendene som beskytter. Anbefaler at du spør legen din. Anonymkode: b429e...89a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesnillelilla Skrevet 13. januar Forfatter #3 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke, men min revmatolog sa at det var viktig å kle seg godt og bruke votter og ikke fryse på hendene. Dermed utgår i alle fall isbading i mitt hode, med mindre man har noe på hendene som beskytter. Anbefaler at du spør legen din. Anonymkode: b429e...89a Takk for svar. Skal høre med legen, men ei venninne lurte på om jeg vil være med å bade før jeg får pratet med legen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #4 Del Skrevet 13. januar lillesnillelilla skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Skal høre med legen, men ei venninne lurte på om jeg vil være med å bade før jeg får pratet med legen.... Har ei venninne som isbader, hun bruker tykke votter på hendene og hendene skal aldri bli våte, samt tykke sokker på føttene. Så du skal i allefall ikke ha hendene uti Anonymkode: d7ded...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #5 Del Skrevet 13. januar Jeg vil tro det kommer litt an på hvor hardt du er rammet av det? Jeg får raynauds fenomen i de tre midterste fingrene på hver hånd, jeg har isbadet, og det utløste det. Men jeg er ganske mildt rammet, det er irriterende, men går greit nok. Så for min del var det verdt det. Men jeg isbader ikke på fast basis, og jeg har ingen underliggende årsak til mine likfingre. Det ble ikke verre enn "vanlig", jeg fikk det bare i de fingrene hvor jeg bruker å få det, og ingen andre steder. Vanlig for meg er altså såpass mildt at jeg ikke alltid er god på å forebygge det. Jeg glemmer meg f.eks. ofte og tar en pose med frosne grønnsaker ut av fryseren uten beskyttelse, det utløser raynauds og jeg tenker "arhg, typisk, men jaja, det går jo over". Så personlig hadde jeg gjort det igjen hvis jeg hadde lyst, selv om jeg ikke hadde snakket med legen enda. Og så tatt en prat med legen om jeg ønsket å fortsette med isbading. Men det er ikke sikkert det blir rett for alle. Anonymkode: b7805...341 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesnillelilla Skrevet 13. januar Forfatter #6 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vil tro det kommer litt an på hvor hardt du er rammet av det? Jeg får raynauds fenomen i de tre midterste fingrene på hver hånd, jeg har isbadet, og det utløste det. Men jeg er ganske mildt rammet, det er irriterende, men går greit nok. Så for min del var det verdt det. Men jeg isbader ikke på fast basis, og jeg har ingen underliggende årsak til mine likfingre. Det ble ikke verre enn "vanlig", jeg fikk det bare i de fingrene hvor jeg bruker å få det, og ingen andre steder. Vanlig for meg er altså såpass mildt at jeg ikke alltid er god på å forebygge det. Jeg glemmer meg f.eks. ofte og tar en pose med frosne grønnsaker ut av fryseren uten beskyttelse, det utløser raynauds og jeg tenker "arhg, typisk, men jaja, det går jo over". Så personlig hadde jeg gjort det igjen hvis jeg hadde lyst, selv om jeg ikke hadde snakket med legen enda. Og så tatt en prat med legen om jeg ønsket å fortsette med isbading. Men det er ikke sikkert det blir rett for alle. Anonymkode: b7805...341 Høres omtrent ut som sånn jeg er/har vært. Håper det bare er at det er så mange kuldegrader ute nå som gjør at det virker verre. Så får jeg ta det opp med legen neste gang jeg er der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå