Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i første trimester, jeg er utrolig sliten om dagen og orker betydelig mindre i hverdagen. Jeg er fulltidsstudent mens kjæresten ikke jobber men går for det meste hjemme med lønn da han har en jobb hvor det er mest å gjøre om sommeren.

Problemet de siste dagene nå har vært at jeg gjerne legger meg i 22/23 tiden, og han sitter oppe å spiller til mellom 02 og 04 på natten. Før jeg ble gravid satt han flere netter sånn men da våknet jeg ikke lett og sovnet mye fortere om jeg våknet, men nå kan jeg like så godt stå opp når han går å legger seg da det er sjanseløst å få sove igjen gjennom snorkingen hans og kroppen klarer ikke å roe seg igjen. I går prøvde jeg å legge meg på sofaen men da ble det bare krangling og han gikk selv å la seg der, jeg har tatt det opp at dette plager meg ekstra mye om dagen og jeg blir skikkelig sliten. Er jeg helt urimelig om jeg ønsker at han legger seg samtidig som meg, slik at jeg får sovet gjennom natta?

Anonymkode: af6eb...472

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen mulighet for at dere kan ha to soverom?

Du må ha hvile, så enten må han legge seg noenlunde samtidig med deg, eller så må dere finne en boløsning der dere har to soverom, og han ikke kan forstyrre deg.

Anonymkode: 06a0c...3fd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det noen mulighet for at dere kan ha to soverom?

Du må ha hvile, så enten må han legge seg noenlunde samtidig med deg, eller så må dere finne en boløsning der dere har to soverom, og han ikke kan forstyrre deg.

Det er jo en god tanke, men usikker på om det er plass til en ekstra seng noen sted desværre siden vi ikke leier en så stor leilighet.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er jo en god tanke, men usikker på om det er plass til en ekstra seng noen sted desværre siden vi ikke leier en så stor leilighet.

I så fall må han respektere at du blir veldig sliten av dette. Han er ikke et barn, han er en voksen mann som venter barn sammen med deg. Da må han ta ansvar. Det er ikke urimelig av deg å kreve dette av ham, han burde egentlig skjønne dette uten at du måtte ta det opp.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men game til kl.04? Jobber han ikke da?

Anonymkode: 2afa4...9e7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

^ Virker som at han har en mer sesongbetont jobb (står i HI), da har han åpenbart mye fritid nå.

Uansett må han ta hensyn til samboeren sin, som er gravid i tillegg til å være fulltidsstudent.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er urimelig at du forventer at han skal legge seg med deg.

Men synes også det er urimelig at han blir sint om du går å legger deg på sofaen fordi du ikke får sove igjen pga. lydene han lager.

Her nå dere ta en skikkelig diskusjon og finne ut av en løsning som fungerer for dere begge.

Anonymkode: fead6...36a

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Urimelig å ha leggetid på et voksent menneske selv om du er gravid. Men dere får prate sammen og finne en løsning. 

Anonymkode: 19863...c77

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er urimelig at du forventer at han skal legge seg med deg.

Men synes også det er urimelig at han blir sint om du går å legger deg på sofaen fordi du ikke får sove igjen pga. lydene han lager.

Her nå dere ta en skikkelig diskusjon og finne ut av en løsning som fungerer for dere begge.

Men det er jo forskjell på at han legger seg helt samtidig, og at han holder det gående til 04 på morgenen.

TS er gravid, og hun skal klare å studere på fulltid. Når de ikke har muligheten til å ligge på to soverom, så må han ta hensyn til henne. Hvis han går hjemme om dagene/kveldene, så kan han vel game da.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo forskjell på at han legger seg helt samtidig, og at han holder det gående til 04 på morgenen.

TS er gravid, og hun skal klare å studere på fulltid. Når de ikke har muligheten til å ligge på to soverom, så må han ta hensyn til henne. Hvis han går hjemme om dagene/kveldene, så kan han vel game da.

Gitt at han er vandt til å legge seg i 3-4 tiden, kan jeg ikke se for meg at TS får noe nattero med en lys våken partner som plutselig har fått en leggetid i 22-23 tiden, 5-6 timer tidligere enn vanlig.

De to må ha en diskusjon, finne ut av hva som passer for dem begge to. De må begge to ta hensyn til hverandre. Om det så blir en oppblåsbar madrass på gulvet til han i stuen. Det finnes alltid løsninger. Kanskje han kan klare å snu døgnet noe, men jeg kan se for meg at han er en nattugle, og 22-23 tiden er da tidlig å legge seg.

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gitt at han er vandt til å legge seg i 3-4 tiden, kan jeg ikke se for meg at TS får noe nattero med en lys våken partner som plutselig har fått en leggetid i 22-23 tiden, 5-6 timer tidligere enn vanlig.

De to må ha en diskusjon, finne ut av hva som passer for dem begge to. De må begge to ta hensyn til hverandre. Om det så blir en oppblåsbar madrass på gulvet til han i stuen. Det finnes alltid løsninger. Kanskje han kan klare å snu døgnet noe, men jeg kan se for meg at han er en nattugle, og 22-23 tiden er da tidlig å legge seg.

Han burde fint klare å snu døgnet noe. Det hadde sikkert hjulpet om han hadde gått til sengs og det ble ro i 01-tiden. Da inngår de et slags kompromiss, og TS får sove godt resten av natten.

Han må virkelig ta hensyn til hun som er gravid og fulltidsstudent. Det er hinsides å være så egoistisk når han er en voksen mann med ansvar. Bare tenk på når barnet blir født, da kan han ikke sitte og game hele natten, og så skal TS ordne ut med alt.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vær så snill å les hovedinnlegget før man svarer da..

Anonymkode: 93afe...91b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det du oppnår med å tvangslegge han kl 22 er at han ligger å vrir seg og scroller ved siden av deg i 5-6 timer.

Å legge seg kl 22 som voksen er utrolig sært i min bok, så hadde jeg bodd med deg så hadde jeg trodd du tulla. Mange kan være ekstra slitne i perioder, er derfor "powernap" har blitt en ting.

Anonymkode: 0082c...107

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det du oppnår med å tvangslegge han kl 22 er at han ligger å vrir seg og scroller ved siden av deg i 5-6 timer.

Å legge seg kl 22 som voksen er utrolig sært i min bok, så hadde jeg bodd med deg så hadde jeg trodd du tulla. Mange kan være ekstra slitne i perioder, er derfor "powernap" har blitt en ting.

Jeg synes det er mer sært å reagere på leggetider til voksne folk, uten å ha den minste lille tanke om når de står opp. 
Jeg går alltid til sengs rundt kl 22, så leser jeg litt på senga, og vekkeklokka står alltid på 05.30. 
Når legger du deg hvis du må opp kl 05.30 for å rekke jobb? 

Anonymkode: af261...6c2

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har tydeligvis ikke vært gravid eller slitt med ekstrem trøtthet i dine graviditeter 🤭 

som en som er med-gravid så skjønner jeg deg til en viss grad ts, men å tvinge en som ikke har noe å rekke til å legge seg 22-23 er å ta vel kontroll. Sliter selv med søvn. Våkner bare samboer puster i min retning i sengen. Det er frustrerende og utrolig slitsomt. Men ett kompromiss om at han må legge seg noe tidligere (rundt ett feks) også må han lære seg å virkelig smyge seg rundt kombinert med at du bør bruke ørepropper. Det er hormonelt dette med at du sliter med søvn og trenger helt utrolige mengder, spesielt i første trimester så er dette «allment» kjent. Her i hus er ørepropper noe jeg bruker kombinert med putefort for å slippe å sove i «stormen» (føles sånn ut med den pustingen av og til) også måtte samboer virkelig lære seg å liste seg. Det er bare å begynne å øve seg. Når baby kommer blir dere mestere i det uansett 😅

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han må jo haben døgnrytme når barnet kommer hvis han skal hjelpe.  På tide å få innbden døgnrytmen.  Tenk om han finner på å game kl 4 på natta når barnet har komt da hadde jeg klikka.

Anonymkode: 069a1...0cc

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han må jo haben døgnrytme når barnet kommer hvis han skal hjelpe.  På tide å få innbden døgnrytmen.  Tenk om han finner på å game kl 4 på natta når barnet har komt da hadde jeg klikka.

Det ser jeg egentlig på som det minste problemet, for da vil det være han som hovedsakelig tar seg av nattestell, så mor kan få sove

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slapp av.. hun er i første trimester, dvs under uke 14 i svangerskapet.. å tvinge han til det alt nå er jo helt sprøtt.. et svangerskap varer 40-42 uker så han har GOD tid til å kunne nyte sene spill-kvelder enda. Ikke at babyer bryr seg katta om døgnrytme heller. De er lett oppe hele natten de. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg synes det er mer sært å reagere på leggetider til voksne folk, uten å ha den minste lille tanke om når de står opp. 
Jeg går alltid til sengs rundt kl 22, så leser jeg litt på senga, og vekkeklokka står alltid på 05.30. 
Når legger du deg hvis du må opp kl 05.30 for å rekke jobb? 

Jeg legger meg mellom 00 og 01 og står opp kl 6.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det står helt eksplisitt forklart i andre setning i hele tråden. Helt utrolig sløvt å ikke gidde å kikke på det du besvarer engang.

Ellers enig i at det både er lett å forstå TS' plager - og at det er urimelig å vente at han skal legge seg 3-6 timer tidligere av hensyn til partners søvn. Her bør man, selv om det sikkert er krevende når det allerede er et stridstema, forsøke å møte hverandre så blidt og velvillig man kan. Ingen av dere gjør noe galt og begge har best av å finne ut av en ordning som fungerer. Men den ordningen skal ikke legge seg 100% etter TS' behov heller ut fra det som skisseres her, og det ville etter all sannsynlighet bare medført frustrasjon og andre forstyrrelser uansett.

Anonymkode: 86636...9d5

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...