Gå til innhold

Skulle fått time til sykehuset i desember, men har ikke fått det. Hva har jeg krav på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ringte og de sa det var fordi de hadde så lite ressurser eller noe. Men i brevet på helsenorge sto det jeg skulle få time i desember. 

Var det ikke sånn at da kan man gå til privat og få det dekket? Dette gjelder en ønh avdeling. 

Anonymkode: 48dd1...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror nok ikke du kan gå til det private å få det dekket. Vet at det er lang ventetid ved enkelte sykehus og avdelinger, å de tar sikkert de tilfellene der det er viktig med undersøkelse og behandling først. 

Anonymkode: fcf9f...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom det er et fristbrudd kan Helfo finne en løsning for deg, det vil mest sannsynlig være privat, men du må ikke ordne det selv og håpe å få det dekket etterpå. 

Anonymkode: 688b0...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ringte og de sa det var fordi de hadde så lite ressurser eller noe. Men i brevet på helsenorge sto det jeg skulle få time i desember. 

Var det ikke sånn at da kan man gå til privat og få det dekket? Dette gjelder en ønh avdeling. 

Be de videresende henvisning til et privat sykehus med avtale eventuelt? Eller så kan fastlegen henvise deg til Aleris eller lignende. Vi har vært privat mange ganger, både med meg og barna. Jeg foretrekker det egentlig, for er oftere kort ventetid og hjelpen er bedre (min erfaring). 

Anonymkode: 9c257...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ring pasient og brukerombudet så får du svar.

Anonymkode: 13a69...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var fristen i desember?

Isåfall er det fristbrudd og da skal spesialhelsetjenesten varsle Helfo og du vil bli tildelt time på et annet behandlingssted. Men om du ikke har hørt noe kan du selv ringe til Helfo, de har en egen fristbruddtelefon

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Sånn var det for meg også. Min psykolog sluttet, så ble lovt å høre noe rett etter sommerferien. Dette var i mai, Men det gikk 6 måneder før jeg hørte noe. Og i den mellomtiden var jeg hos legen slik han kunne hjelpe meg med å purre. Da fikk jeg time ganske raskt 

Anonymkode: a80c9...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opplevde det samme på ØNH, fikk lovnad om time langt frem i tid (Ahus). Fastlegen flyttet henvisningen over til det private, jeg fikk time før og betalte kun egenandel.

Så snakk med fastlegen din, men det er ventetid i det private også, bare ikke like lang.

Anonymkode: 223a8...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde samme greia, og ringte inn måneden etter for å høre hva som var på gang. Viste seg at det var noe som ble satt automatisk på innkallelsen (typ "innen uke 40" eller lignende), enda det var lenger ventetid på det tidspunktet pga lite ressurser. Jeg valgte å bare vente på en time, og fikk det 6 måneder senere - etter å ha venta 8 måneder før det. 

Sikkert lurt å ta det opp med fastlege og be om privat, med kun egenandel. Mange ganger så har legen oversikt over private aktører som mottar støtte til dette formålet. Ordinært sykehus er førstevalget, antar jeg, men det finnes altså alternativer i flere tilfeller. 

Anonymkode: 98429...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...