AnonymBruker Skrevet 12. januar #1 Skrevet 12. januar – Flere får medisinske diagnoser de aldri skulle hatt. Det gjør mennesker som egentlig er friske, til pasienter. Det mener de danske forskerne John Brodersen og Alexandra Ryborg Jønsson. Sammen har de gitt ut boken «Snart er vi alle pasienter». https://www.aftenposten.no/sprek/i/LMqKgR/forskere-om-overdiagnostisering-snart-er-vi-alle-pasienter-mener-de Forskerne nevner alt fra ADHD til kreft på områder hvor det foregår overdiagnostisering. Det er en holdning blant leger og pasienter at man skal stille en diagnoser for hvert avvik og at det er "bedre føre var". Men problemet er at samfunnet har begrenset med ressurser så bruker man mer ressurser på en gruppe så må man bruke mindre ressurser på en annen gruppe. Bruker man mer ressurser på de som egentlig er friske så blir det mindre ressurser til de som faktisk er syke. Det andre problemet er at man skaper mye unødvendig bekymring. En av fem som får kreftdiagnosen er overdiagnostisert. De som blir overdiagnostisert kan selvsagt bli enormt redde fordi de kan tro at de har en diagnose som er dødelig når de i virkeligheten kan leve helt fint . De danske forskerne nevner 40 prosent av det vi gjør i helsevesenet er unødvendig. Akkurat det tallet må nok tas med en klype salt. Det er sjeldent man kan si et eksakt nummer på et så omfattende og komplisert område. Men at det er enormt mye unødvendig ressursbruk på friske pasienter er jeg ikke i tvil om. Det har leger advart mot i lang tid og det har også jeg som pasient fått erfare. Leger må tørre å si nei til pasienten. Anonymkode: f9f8c...2cd 5 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar #2 Skrevet 12. januar Dette har noen av oss sagt i årevis. Men neiiiiida, folk er ikke diagnosejegere og systemet overdiagnostiserer ikke. Jaggu på tide noen etterhvert tør å si fra. Anonymkode: e9618...655 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3 Skrevet 13. januar Jeg er et godt eksempel på dette. Er født med en helt ufarlig cyste på hjernen, som ble oppdaget ved en tilfeldighet på MR da jeg var spedbarn. De aller fleste er født med en eller flere ufarlige cyster på hjernen, men vet ikke om det før det tilfeldigvis oppdages når man tar MR av hjernen for noe annet. Cysten er som sagt helt ufarlig, men fordi den ble oppdaget, har jeg blitt kalt inn til MR for å måle den årlig i 27 år i tilfelle jeg er av de 0,002% uheldige som opplever at den vokser. Selv om det gir symptomer ganske raskt hvis den begynner å vokse. 🤷♀️ Anonymkode: af78b...6ee 9 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #4 Skrevet 13. januar Bare det at denne tråden ikke blir lengre er skremmende Anonymkode: e9618...655 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar #5 Skrevet 13. januar Jeg er så lei av sånne «nyheter». Anonymkode: 7a040...d11 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar #6 Skrevet 13. januar Min bestemor på 92 hadde 19 (!!!) avtaler med helsevesenet i løpet av oktober, blant annet for å følge opp risiko for benskjørhet. Man kan jo undres... Anonymkode: eb2b4...5fe 9 2
Selis Skrevet 13. januar #7 Skrevet 13. januar Jeg ble feildiagnosert med add fikk medisiner ble alvorlig deprimert på dem følte meg lobotomert greide ikke å spise og levde på måltidserstatning dem økte dosen hele tiden til dem ikke kunne øke den mer, da fant dem ut at jeg ikke hadde add likevell. Nesten 3 år av skolegangen gikk i søpla fordi jeg ikke greide å fungere på medisinene og tok flere år før jeg ble meg selv igjenn etterpå. Og ikke nok med det skjedde det samme med en veninne av meg som ble feildiagnosert med adhd og fikk alvorlig angst av medisinene heldigvis tok det under et år før dem fant ut hun ikke hadde adhd 🤯 veldig pussigt.... 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #8 Skrevet 13. januar Det handler ikke om at leger ikke «tør å si nei», men at retningslinjene er uklare. Hva skal man prioritere? Hvordan skal det behandles? Og ikke minst, hvordan skal det kommuniseres til pasienten? I går leste jeg i avisen om en dame med kreft som ikke fikk medisin selv om den hjalp på svulstene hennes, siden hun var i feil gruppe. Er det bra behandling, synes du? Problemet med helsevesenet er at det er for få ansatte til å gjøre jobben som trengs, men for mange på toppen. Det brukes for lite penger på det som betyr noe, og for mye på lederlønn, leder-konferanser og oppdatering til helsesystemer som ansatte verken vil ha eller som er nyttige. Anonymkode: e5dd9...026 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar #9 Skrevet 13. januar Jeg tilhører en gruppe mennesker helsevesenet som får for lite hjelp og ofte for sen behandling. Nei, ikke psykiatrien. Og verre og verre blir det. Anonymkode: 7a040...d11 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar #10 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg tilhører en gruppe mennesker helsevesenet som får for lite hjelp og ofte for sen behandling. Nei, ikke psykiatrien. Og verre og verre blir det. Anonymkode: 7a040...d11 Men det har jo en sammenheng. Jo mer helsevesenet brenner av ressurser på ting som ikke egentlig er nødvendig, jo mindre blir det igjen til de som virkelig trenger det. Vi var en stund en del av "helsekøen". Der sto vi i over ett år. Det vi ventet på var en 100% kosmetisk fjerning av et fødselsmerke på datterens øre. I slike tilfeller er det jo virkelig ingen krise å vente, og det var en helt riktig prioritering å sette oss på bunnen og vente på tur. I andre tilfeller kan noen ukers ventetid være dramatisk. Men klarer det nåværende helsevesenet å skille godt nok? Anonymkode: eb2b4...5fe 1 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar #11 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er et godt eksempel på dette. Er født med en helt ufarlig cyste på hjernen, som ble oppdaget ved en tilfeldighet på MR da jeg var spedbarn. De aller fleste er født med en eller flere ufarlige cyster på hjernen, men vet ikke om det før det tilfeldigvis oppdages når man tar MR av hjernen for noe annet. Cysten er som sagt helt ufarlig, men fordi den ble oppdaget, har jeg blitt kalt inn til MR for å måle den årlig i 27 år i tilfelle jeg er av de 0,002% uheldige som opplever at den vokser. Selv om det gir symptomer ganske raskt hvis den begynner å vokse. 🤷♀️ Anonymkode: af78b...6ee Det er ingen som tvinger deg til å ta MR. Du kan takke nei. Du be om å bli kalt inn hvert andre år eller få enda sjeldnere oppfølging. Anonymkode: 26701...40a 3 1
Gjest issoras Skrevet 14. januar #12 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det handler ikke om at leger ikke «tør å si nei», men at retningslinjene er uklare. Hva skal man prioritere? Hvordan skal det behandles? Og ikke minst, hvordan skal det kommuniseres til pasienten? I går leste jeg i avisen om en dame med kreft som ikke fikk medisin selv om den hjalp på svulstene hennes, siden hun var i feil gruppe. Er det bra behandling, synes du? Problemet med helsevesenet er at det er for få ansatte til å gjøre jobben som trengs, men for mange på toppen. Det brukes for lite penger på det som betyr noe, og for mye på lederlønn, leder-konferanser og oppdatering til helsesystemer som ansatte verken vil ha eller som er nyttige. Anonymkode: e5dd9...026 Problemet er ikke for få ansatte (det er jo ikke flere folk å ta av i dette landet), men at de ansatte gjør feil ting. Hvis man kan redusere 40 prosent (!!!) av oppgavene i helse har det jo enorm effekt på de som jobber i helse, og hvordan man kan prioritere de som faktisk trenger behandling. Nå tror jeg ikke det er så mye som 40 prosent å hente, men det er en ekstremt viktig diskusjon som tvinger seg frem. Helsevesenet gjør for eksempel en haug av operasjoner og behandlinger som ikke har dokumentert effekt, selv om det er etablert behandling. https://www.nrk.no/trondelag/vanlig-behandling-for-skulderplager-funker-ikke_-ifolge-norsk-studie.-funket-like-bra-med-placebo-1.16590958 https://www.aftenposten.no/norge/i/e1QL0l/ekspertgruppe-ber-leger-droppe-den-vanligste-skulderoperasjonen-i-norge-bortkastet-og-uten-effekt-advarer-de Det trengs mer kunnskap, og så trengs det politisk vilje til å gjøre kunnskapen om til praksis.
AnonymBruker Skrevet 14. januar #13 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Min bestemor på 92 hadde 19 (!!!) avtaler med helsevesenet i løpet av oktober, blant annet for å følge opp risiko for benskjørhet. Man kan jo undres... Anonymkode: eb2b4...5fe Benskjørhet er svært farlig hos eldre. Dødelighet etter lårhalsbrudd er skyhøy. Anonymkode: 471d4...ed6 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #14 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ingen som tvinger deg til å ta MR. Du kan takke nei. Du be om å bli kalt inn hvert andre år eller få enda sjeldnere oppfølging. Anonymkode: 26701...40a Men folk flest takker ikke nei. De vil følge med, just in case. Anonymkode: e9618...655 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar #15 Skrevet 14. januar det er ikke konsensus om hva som er unødvendig behandling, og ofte vet man ikke før etter at pasientene er utredet hva som varvunødvendig i utredningsfasen. Så dette er ikke fasit. Verken pasienter eller helsepersonell er enige i hva som skal prioriteres, så dette er et innlegg i en viktig debatt, men ikke fasiten. Anonymkode: 07f56...7d1 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar #16 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ingen som tvinger deg til å ta MR. Du kan takke nei. Du be om å bli kalt inn hvert andre år eller få enda sjeldnere oppfølging. Anonymkode: 26701...40a Jeg har takket nei fra jeg ble gammel nok til å bestemme selv og har bedt om å ikke bli kalt inn flere ganger, men de kaller meg inn hvert år uansett. Anonymkode: af78b...6ee
AnonymBruker Skrevet 14. januar #17 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Benskjørhet er svært farlig hos eldre. Dødelighet etter lårhalsbrudd er skyhøy. Anonymkode: 471d4...ed6 Dødeligheten blant 92-åringer er vel relativt høy den også. Det er farlig å bli gammel. Anonymkode: 40da2...33e 8
AnonymBruker Skrevet 14. januar #18 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Dødeligheten blant 92-åringer er vel relativt høy den også. Det er farlig å bli gammel. Anonymkode: 40da2...33e Nettopp. Og tiltaket er et tilskudd som skal tas oralt i ett år før det måles ny effekt. Jeg er glad i min bestemor, for all del, men skal man gjøre noe positivt for helsa til en 92-åring ville mer bingo og underholdning på eldresenteret vært en bedre bruk av offentlige midler. Eller, siden vi er i helsevesenet: korte ned køer i feks psykiatrien eller pasienter i arbeidsfør alder som venter på operasjon i månedsvis. Anonymkode: eb2b4...5fe 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar #19 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): det er ikke konsensus om hva som er unødvendig behandling, og ofte vet man ikke før etter at pasientene er utredet hva som varvunødvendig i utredningsfasen. Så dette er ikke fasit. Verken pasienter eller helsepersonell er enige i hva som skal prioriteres, så dette er et innlegg i en viktig debatt, men ikke fasiten. Anonymkode: 07f56...7d1 Skal man effektivisere helsevesenet så kan det ikke være sånn at om 5 av 100 leger anbefaler behandlingen så skal man fortsatt gjennomføre den fordi ikke absolutt alle mener at behandlingen er unødvendig. Det vil alltid være noen leger som anbefaler en behandling, hvis absolutt alle mente den var unødvendig så hadde den aldri blitt gjennomført. Noen ganger kan det også være av egeninteresse at behandlingen blir gjennomført. At denne behandlingen er noe de har utdanning i og om den blir fjernet så må de omskolere seg. Eventuelt at det er vanskelig å akseptere at behandlingen man har gitt til pasienter de siste 30 årene har vært helt bortkastet. Anonymkode: f9f8c...2cd 1
Maleficenta Skrevet 14. januar #20 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 8.09): Min bestemor på 92 hadde 19 (!!!) avtaler med helsevesenet i løpet av oktober, blant annet for å følge opp risiko for benskjørhet. Man kan jo undres... Anonymkode: eb2b4...5fe Seriøst? Snakk om sløsing av ressurser. Alle damer på 92 er benskjøre liksom 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå