Gå til innhold

Er det dårlig gjort å ikke spare på noe fra baby- og småbarnstiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Av klær, leker og utstyr? Jeg blir veldig overveldet av ting og vi har ikke så god plass til oppbevaring. Trenger plassen til ting vi bruker og trenger nå. Hva gjør dere?

Anonymkode: 19701...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kjøpte en pen gaveeske (kanskje 20*30*10 cm). Oppi der legger jeg diverse småtteri av betydning. Kosekluten han var avhengig av som baby, dåpskort, en til-fra lapp fra et kjært familiemedlem som er borte etc.

Esken tar ikke mye plass, men rommer mye fine minner. Min mor gjorde det samme for meg og den esken setter jeg enda umåtelig stor pris på 🥰

Anonymkode: 5ad52...5cb

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok vare på noe, de klær og leker som vi følte hadde betydd mest...

Anonymkode: d3572...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det var koselig at mamma hadde spart noen ting til meg fra jeg var liten. En liten eske med bittesmå bodyer, litt hjemmestrikk, mine første sko, min første bamse pluss "boken om meg" som hun hadde fylt ut. Spesielt fint å ha siden hun døde tidlig og fikk aldri oppleve å bli bestemor. 

Anonymkode: 843a6...401

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har spart eldste datteren min sin første plagg og hentesett. Sønnen min sitt hentesett og en sånn strikket pose han lå mye i. De armbåndene fra sykehuset, kosekluten yngste fikk fra eldste da vi hadde vært på ultralyd og fikk vite det var en gutt❤️ vi dro for å kjøpe klær og hun ville kjøpe en Mikke mus klut ❤️ og babyteppene.

Anonymkode: de019...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Datteren var overlykkelig at mine foreldre tok vare på mange dokker, bamser, tepper, kjoler, kåper 0-10 år, togsett, lego, spill, bøker. Var alltid masse spennende hos besteforeldre så tar vare på alt som er helt herfra. Mine foreldre har fått lov til å oppbevare mye av tingene etter ungene på loftet sammen med mine gamle ting. Alt ligger sortert  etter kategori i plastbokser.

Anonymkode: e34a3...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg kjøpte en pen gaveeske (kanskje 20*30*10 cm). Oppi der legger jeg diverse småtteri av betydning. Kosekluten han var avhengig av som baby, dåpskort, en til-fra lapp fra et kjært familiemedlem som er borte etc.

Esken tar ikke mye plass, men rommer mye fine minner. Min mor gjorde det samme for meg og den esken setter jeg enda umåtelig stor pris på 🥰

Anonymkode: 5ad52...5cb

Vi har gjort det samme😊 Har tatt vare på en hårlokk fra gutten min sin første hårklipp, armbånd fra sykehuset/fødsel, favorittleken fra han var baby, første hårbørsten,  ultralydbilder, to spesielle bodyer, første luen, osv... 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja mere trist vil jeg si

Anonymkode: 2760b...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har dessverre mistet det meste gjennom flyttinger og tidspress og flere år i overlevelsesmodus. Har tatt vare på en del, men det ligger litt her og der... finner det vel igjen når jeg blir pensjonist og skal flytte fra stort hus til leilighet og må gå gjennom alle kassene i loft og boder.

Litt sårt, jeg hadde tatt bedre vare på ting og hatt mer system nå. Men trøster meg med at moren min tok vare på en del fra min barndom, og jeg har vel aldri sett på noe av det.

Anonymkode: 270b7...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt greit å ikke ta vare på babyting. Det har egentlig kun betydning for foreldrene. Hva skal jeg med min hårlokk fra 1984 liksom? 

Holder med bilder.

Jeg prøver å ha minst mulig unyttige ting hjemme.

Anonymkode: 1be2a...a57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Av klær, leker og utstyr? Jeg blir veldig overveldet av ting og vi har ikke så god plass til oppbevaring. Trenger plassen til ting vi bruker og trenger nå. Hva gjør dere?

Anonymkode: 19701...b5f

Har tatt vare på båndet de hadde rundt hånden på føden, babynest som alle tre har brukt og noen hjemmestrikkede sett. Samt dåpsgavene da. Har lagt bånd fra føden inni minnebok med bilder, plassert i et skap tar den liten plass. Babynesten er pakket ned med litt andre ting, blant annet et sengeteppe min mormor laget til meg, så det tar ikke ekstra plass. Dåpsgavene står til pynt så det tar heller ikke ekstra plass. 

Anonymkode: 49f43...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bilder er det viktigste. Har et nydelig album med alt av fakta (rundt fødsel, vitale mål, slektstre,med mer) og mye tekst. Starter med bilder fra fødestua. Dekker alle store øyeblikk som første ord og første skritt, og første bursdag med kommentarer om hva jeg fikk, hvem som var der. Beskrivelse av favorittlue, favorittbamse, med mer. 

Klær og leker i seg selv har jeg ikke noe forhold til, det var nok mer nostalgisk for mamma. Men alle beskrivelsene og bildene viser hvor mye omsorg jeg fikk. 

Anonymkode: db3c7...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar vare på det aller mest viktigste fra babytiden, samt de første skoene. Mamma dyppet den ene skoen min i sølv og den andre som den er og hadde som pynt på konfirmasjosbordet. Jeg har den enda og vil gjøre det samme til mine tre barn.

Har tatt vare på noen strikkegensere som svigermor og mamma har strikket. Vi har stort hus så plassen skal det ikke stå på. Den ene sønnen vår bruker strikkegenseren som hans far hadde da han var liten. Den skal vi ta vare på videre:)  Samt ho svigers er det tatt vare på masse baby- og barneleker, og de er seriøst like fine nå 35 år senere. Det er stor stas når besta tar frem den kurven med leker. 

Anonymkode: edbef...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har tatt vare på hentesett,  det som er strikket, bunaden,dåps ting, bilder, første sko og litt til. Dublo,lego og briotog bane, gyngehest

Selv syns jeg det var synd mine foreldre hadde kastet alt. Vi fikk noe av det mannen hadde brukt av strikketøy osv som unga her og brukte.

Anonymkode: fbea4...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dårlig gjort, men du risikerer jo at barna dine vil synes det er synd at de ikke har noe som helst av minner. Jeg vet både mannen min og brødrene hans synes det er litt trist. Selv har vi tatt vare på litt, men langt fra alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, litt vemodig, men ikke direkte dårlig gjort. Jeg har to-tre esker med de fineste/mest spesiell klærne deres, hjemmestrikket osv, fra det første året. Litt leker, de første skoene osv. De nå store ungdommene mine setter allerede pris på at jeg har tatt vare på dette, og komme til å bruke noe dersom de får egne barn.

Anonymkode: 3376d...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg hadde syns det hadde vært kjipt om jeg ikke hadde noe som helst av ting fra når jeg var baby. Mamma har tatt vare på hentesettet mitt, to bodyer, ett klessett og en kåpe. Ikke mye greier med andre ord men nok til at jeg syns det er gøy å se tilbake på/kle min egen datter i det. 

Anonymkode: e2b84...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har tatt vare på noen klesplagg og masse leker  (legosett for en formue). Leker er pakket i esker, og merket med år.

Barna er forlengst voksne, og har aldri bedt om å få se noe 🙃. Lagrer alt på garasjeloft, så er ikke i veien.

Lag en stor eske, og samle litt 🙂

Anonymkode: c134c...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mamma tok vare på alt, jeg kastet alt

Anonymkode: a6aba...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ok. 

Bilder er jo å ta vare på minner. 

Jeg har endt opp med å kaste det aller meste at det mine foreldre tok vare på at mine gamle ting. Gamle klær - hva skal jeg med det? Gamle leker - altså, noe synes ungene er gøy å leke med, men de har null og niks interesse av at det er mamma sine gamle leker, de ser på det på samme måte som de nye lekene som er kjøpt inn. 

Jeg elsker å se på bilder fra barndommen, men ting? Næh. De er bare i veien. 

Anonymkode: ce029...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...