Gå til innhold

Hvorfor blir så mange gutter overvektige på slutten av barneskolen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Folk tar fotballen fordi det er så mange med. Har ufortjent dårlig rykte. For å få økt mestring må man trene litt. Datteren hadde trener som hadde fokus på gøy og hyggelig, vel hun hatet det dårlige nivået, hun hadde det inne gøy og for at også hun skulle like fotball måte hun bytte klubb så det handler om å finne balanse.  Mitt andre barn har klart å beholde gleden i fotball i 12 år uten engang å være topp 15. Det handler om innstilling. Det er flere som aldri har vært gode som er med. De aller beste har har byttet klubb. 

Det er for mange heller som starter på fotball og foreldre bruker treningen som oppbevaringsplass.    Hva som er gøy med idrett er ikke objektivt og alle som kritiserer fotball gjør det fordi fordi de ikke vet nok. Hvorfor man slutter på idrett er ikke alltid det samme, men hvorfor skal man bare komme og gå som de vil når foreldre som trenere og klubbtrenere bruker timesvis hver uke.  En spiller påvirker alle fordi det er lagspill.  

Bare ta turn, 1-3 klasse er det stappfulle kull, det er ikke mange igjen på ungdomspartier for det er vanskelig å ha både bredde og topp for at trenerne skal følge opp.   Mannen min drev med ski, var konkurranser hver helg og var rangering, det var masse barn på skikarusell som små, få igjen i ungdommen.  Men sånn er det med skole også. Ting er enkelt på barneskolen og med større ferdigheter så kommer litt krav. Du tilbyr ikke lesebøker for 1-3 klasse til en vgs elev, så hvorfor tilby fotballtrening på 1-3 klasse nivå fordi noen ikke er villig til å trene.  Både ski og fotball kan man fint øve utenom organisert trening og kanskje passer det bedre for mange der.

Anonymkode: f0362...1b9

Mange gode poeng her. 

Det er viktig å huske at idrett handler om prestasjoner, konkurranser og det å bli god i noe. Det er ikke først og fremst til for å bedre helsen til vanlige folk. Idretten er litt skyld i denne feiloppfatningen selv, siden de er gode på å snakke om folkehelse når penger skal deles ut, men idretten er først om fremst til for idrettens skyld. Folk behøver ikke utøve idrett for å ha glede av idrett, akkurat som de ikke behøver å lage kunst selv for å beundre kunst.

Anonymkode: 43fc4...696

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg legger merke til det. Mange gutter jeg ser i 11-13 års alderen og oppover begynner å bli overvektig . Mage og runde ansikt. Mange var tynne før. Ser det også på skolen til ungene (mine går på småtrinnet) 

er det det at mange stopper med idrett i den alderen? Eller at de gamer så mye at kalorier inn overstiger kalorier ut ? Eller er det normal fase i puberteten ?

Anonymkode: 2b9de...ce7

Fortball blir bytta ut med potetgull og runking. 

Anonymkode: cc249...db0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I min familie er det slik med både gutter og jenter. Blir rundere og en liten stund etterpå skyter de i været og blir høye iten å gå opp i vekt. 

Anonymkode: 91d26...b37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er flere overvektige jenter i den alderen enn gutter. Gutta her trener mer enn jentene ofte 

Anonymkode: 045e5...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 22.53):

Jeg legger merke til det. Mange gutter jeg ser i 11-13 års alderen og oppover begynner å bli overvektig . Mage og runde ansikt. Mange var tynne før. Ser det også på skolen til ungene (mine går på småtrinnet) 

er det det at mange stopper med idrett i den alderen? Eller at de gamer så mye at kalorier inn overstiger kalorier ut ? Eller er det normal fase i puberteten ?

For de slutter å leke å begynner å spille, min har gjort det, så han begynte å få mage så han må løpe litt hver dag, kuttet alt sukker å stengte WiFi frem til kl 19

Anonymkode: 2ad08...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 22.53):

Valpefett, både gutter og jenter får det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...