Gå til innhold

Hvorfor blir så mange gutter overvektige på slutten av barneskolen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har lagt merke til mange 12/13-åringer med gaming-kropp ja. Utrente unggutter med både sideflesk og mage. Mange faller ut av fritidsaktiviteter i den alderen, enten fordi de ikke gidder mer, eller fordi foreldrene ikke gidder å kjøre dem mer. Som regel en kombinasjon av begge. 

Anonymkode: e8f86...5f2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

De kommer endelig i den alderen at de får nok lommepenger til å kjøpe brus og snop og boller og drit, og frihet til å gå ut alene så de kan gjøre det uhemmet. 

Anonymkode: 41725...8a9

Signerer denne. Inaktivitet og mengder med usunn mat som kjøpes i storefri. Leser at mange her påstår det er lurt å være tjukk som 12-åring da de skal vokse i lengden, men man kan fint vokse 10-20 cm i lengden selv om man ikke er overvektig. Men sikkert en god trøst for seg selv når man som forelder ikke gidder å ha en aktiv livsstil eller sunt kosthold sammen med barna. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Signerer denne. Inaktivitet og mengder med usunn mat som kjøpes i storefri. Leser at mange her påstår det er lurt å være tjukk som 12-åring da de skal vokse i lengden, men man kan fint vokse 10-20 cm i lengden selv om man ikke er overvektig. Men sikkert en god trøst for seg selv når man som forelder ikke gidder å ha en aktiv livsstil eller sunt kosthold sammen med barna. 

Dette. 

Det er nemlig ikke slik at de «skal» bli overvektige for å kunne vokse, de klarer fint å innta økte mengder kalorier MENS de vokser. Overvekt i alle aldre, også i barndom og ungdom, kan statistisk sett føre til overvekt i voksen alder. Unngå det gjennom å spise normale mengder og etter behov, og å gjøre tiltak dersom du ser at barnet legger på seg.

Anonymkode: f7e19...a66

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg legger merke til det. Mange gutter jeg ser i 11-13 års alderen og oppover begynner å bli overvektig . Mage og runde ansikt. Mange var tynne før. Ser det også på skolen til ungene (mine går på småtrinnet) 

er det det at mange stopper med idrett i den alderen? Eller at de gamer så mye at kalorier inn overstiger kalorier ut ? Eller er det normal fase i puberteten ?

Anonymkode: 2b9de...ce7

Det samme skjer med jentene nå, men i 8-10-årsalderen istedenfor.

Anonymkode: 2fe66...c4d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har lagt merke til mange 12/13-åringer med gaming-kropp ja. Utrente unggutter med både sideflesk og mage. Mange faller ut av fritidsaktiviteter i den alderen, enten fordi de ikke gidder mer, eller fordi foreldrene ikke gidder å kjøre dem mer. Som regel en kombinasjon av begge. 

For mange blir nok idretten også for seriøs til at de vil mer.  Det gjelder ikke kun mengde trening, men også det å gidde å trene ute i kaldt og dårlig vær. 

Anonymkode: 0b075...52a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kroppen spiser seg opp til å gjøre en skikkelig vekstperiode. Valpefett.

Anonymkode: e1957...007

Det var ikke slik før. Så nei. 

Anonymkode: c30a6...ed4

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når barna mine gikk på slutten av barneskolen, så var det veldig få i klassen som var overvektige, og da var det snakk om bare lett overvektig. Min ene var normalvektig da, og andre undervektig. Den normalvektige trente 10 timer i uka, den undervektige trente aldri. 

Anonymkode: 4bcdd...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

For mange blir nok idretten også for seriøs til at de vil mer.  Det gjelder ikke kun mengde trening, men også det å gidde å trene ute i kaldt og dårlig vær. 

Anonymkode: 0b075...52a

Det er nok mer alt for mye og for tidlig resultatfokus, topping av lag og lite inkludering som gjør at det ikke lengre er mulig å være med bare fordi det er gøy og hyggelig.

Her mener jeg faktisk idretten svikter sin kjerneoppgave som er samfunnshelse gjennom at holde flest mulig i aktivitet lengst mulig. Det er et kjempeproblem å ofre 99,5 % av ungdommen for den ene som kanskje blir litt god. Prosenten er nok enda verre i fotballen. De gode vil alltid bli gode, men de dårlige forsvinner og setter seg foran skjermen. 

Anonymkode: 8e4b4...3c4

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett så må voksne være fornuftig å ikke bare kaste ut kloser om fet osv. jeg selv hadde en liten tid slik når jeg gikk på ungdomsskolen . Jeg hadde en onkel som var ekstrem å si slike ting til meg. At jeg ikke måtte spise så mye osv. Alt dette førte til mange år med spiseforstyrrelser for meg. Når jeg har sett bilder da det startet. Hadde jeg kun litt bollekinn . Trenger ikke være så mye galt de gjør. Men førte til at jeg satt mye på rommet mitt å gråt og hata meg selv.

Anonymkode: 7ec61...56f

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jenter også. Er det så rart? Vi lærer opp fra småbarns alder at vi må ha sukker i alle sosiale settinger for å koooose oss og vi sitter mye mer i ro enn for et par generasjoner tilbake. 

Anonymkode: bc0e8...0e4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kroppen spiser seg opp til å gjøre en skikkelig vekstperiode. Valpefett.

Anonymkode: e1957...007

Hjelp nei. Noen vokser det av seg,det er sant. Men å lære kroppen opp til å spise mer enn den forbruker, er en ekstremt dårlig ide. Overvekt-vaner er vanskelig å snu.

Anonymkode: bc0e8...0e4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Deler egentlig ikke opplevelsen din.

I datterens sjetteklasse er det fire barn som nok er overvektige, tre av dem er de samme som alltid har vært litt runde. Fjerdemann kommer fra et litt annerledesfungerende hjem og er nok godt i gang med å regulere følelser med mat.

Ser på klassebilder fra de andre klassene på trinnet og trinnet over at det er ganske likt der. 

(Skal sies at dette er Oslo og barnefedme mindre utbredt enn mange andre steder i landet). 

Anonymkode: 4ffad...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støtter de som skriver at dette som regel er valpefett. Så det på mange av guttene i klassen til min sønn, de var litt rundere i den alderen, før de plutselig strakk seg de neste par årene og nå er tynne igjen. Samme med min sønn, som spiste normalt og spilte fotball daglig gjennom hele perioden. 

Jeg kunne ønske mine foreldre hadde innsett at det var valpefett for meg også, i stedet for å sette meg på utallige slankekurer fra 11-års alderen og dermed sørge for årelange spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 675d9...201

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nok mer alt for mye og for tidlig resultatfokus, topping av lag og lite inkludering som gjør at det ikke lengre er mulig å være med bare fordi det er gøy og hyggelig.

Her mener jeg faktisk idretten svikter sin kjerneoppgave som er samfunnshelse gjennom at holde flest mulig i aktivitet lengst mulig. Det er et kjempeproblem å ofre 99,5 % av ungdommen for den ene som kanskje blir litt god. Prosenten er nok enda verre i fotballen. De gode vil alltid bli gode, men de dårlige forsvinner og setter seg foran skjermen. 

Signerer denne. Eneste idretten hvor alle kan være med uavhengig av prestasjonsevne her i området er svømming, da svømmeklubben har delt inn i både prestasjonskrevende konkurransepartier, og rene treningspartier for de som elsker å svømme med et lag, men som ikke ønsker å konkurrere.

Det er veldig, veldig leit å bli presset ut av idretten du liker som 10/11-åring fordi du ikke er god nok, det skjedde med datteren min i fotball. Hun elsket å spille fotball, men var for forsiktig og ble "løpt ned" av de andre.

Hvis du ikke er veldig dyktig i det du driver med, så skvises du fort ut. 

Men nå er det jo slik at overvekt handler om overspising i fht kaloribehov, det trenger ikke nødvendigvis å ha noe som helst med trening å gjøre. Jeg skylder på skjerm og stillesitting. Hvis du ikke har foreldre som frakter barna sine rundt på alle mulige aktiviteter etter jobb, så sitter barna kun i fosterstilling med skjerm.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom barnet har et sunt kosthold og er aktiv, så forsvinner det i puberteten. 

Hadde vært mer bekymret for 17-18-åringer med overvekt, som spiser prosessert og ultraprosessert, mye sukker og junk, og er inaktive. 

Anonymkode: 9b188...e36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er derfor jeg er veldig tilbakeholden med søtsaker og mat nå, og passer på at det ikke sklir ut i sommer/juleperioder etc. Vil ikke at barnet skal ha overvekt allerede fra tidlig alder av. 

Sørger for at barnet holder seg slankt.

Anonymkode: 2fe66...c4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye av det som er sagt er selvfølgelig bare tull.

Barn blir feite fordi de ikke beveger på seg, de sitter for mye på r*va med mobilen limt i panna og drikker energidrikk og mye sukkerbasert dritt.

Unger i den alderen er jo aldri ute lenger, ungene var mer aktiv, slankere og i bedre form før mobiler og sosiale medier og energidrikker var en del av hverdagen.

Gutta er stort sett bare heldige, fordi de kan trene og øke muskelmasse frem til de blir 20-25, dette øker forbrenningen igjen, slik at fettet forbrennes.

Men.....det krever jo at de beveger på seg da.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er lett å påstå som du gjør, om du ikke har sett det på nært hold selv. 

Både egne gutter, og mange andre gutter rundt oss har vært syltynne helt frem til 13/14 års alder. Så var de plutselig "lubne". På et sånt nivå at vi foreldre lurte på om vi måtte gå inn og "slanke" dem. 
Sunne, aktive ungdommer, men veldig runde i fjes og kropp. 
Noe som tydelig bekymret dem selv også, da det var en periode det nærmest var umulig å få på dem badetøy. De så jo at de var mer "lubne" enn andre. 

Og uten at man gjorde noe spesielt, så kom plutselig perioden da de vokste. I løpet av 2 mnd hadde de gått fra 140/150 cm, til plutselig å være oppi 170/180cm. 
Og da var de syltynne igjen. 
Og de holdt seg også syltynne, på tross av et matinntak som ikke ligner noe som helst. (De kan spise 4 fulle middager om dagen, om de får muligheten.) 
Fortsatt aktive, og med samme kosthold som de har hatt hele tiden. 

Joda, det er unger og ungdommer i dag som er stillesittende og har dårlig kosthold. Men de har ofte det fra de er ganske små. Og det er gjerne fordi foreldrene gir dem dårlige vaner. Og de er da ofte litt lubne fra de er små også.
Men de som er aktive og syltynne som små, og plutselig blir lubne tidlig i tenåra, er gjerne en annen kategori. De strekker seg oftest og vokser det av seg igjen. Og er tynne som unge voksne. 

Med første gutten ble vi litt stressa da det skjedde. Med gutt nr 2 var vi forberedt, og tok det helt med ro. Og det viste seg at begge kom ut av dette som kjempetynne, høye gutter/menn. 

Anonymkode: be1ca...6ed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor må all idrett være for den som ikke vil trene???

Anonymkode: f0362...1b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk tar fotballen fordi det er så mange med. Har ufortjent dårlig rykte. For å få økt mestring må man trene litt. Datteren hadde trener som hadde fokus på gøy og hyggelig, vel hun hatet det dårlige nivået, hun hadde det inne gøy og for at også hun skulle like fotball måte hun bytte klubb så det handler om å finne balanse.  Mitt andre barn har klart å beholde gleden i fotball i 12 år uten engang å være topp 15. Det handler om innstilling. Det er flere som aldri har vært gode som er med. De aller beste har har byttet klubb. 

Det er for mange heller som starter på fotball og foreldre bruker treningen som oppbevaringsplass.    Hva som er gøy med idrett er ikke objektivt og alle som kritiserer fotball gjør det fordi fordi de ikke vet nok. Hvorfor man slutter på idrett er ikke alltid det samme, men hvorfor skal man bare komme og gå som de vil når foreldre som trenere og klubbtrenere bruker timesvis hver uke.  En spiller påvirker alle fordi det er lagspill.  

Bare ta turn, 1-3 klasse er det stappfulle kull, det er ikke mange igjen på ungdomspartier for det er vanskelig å ha både bredde og topp for at trenerne skal følge opp.   Mannen min drev med ski, var konkurranser hver helg og var rangering, det var masse barn på skikarusell som små, få igjen i ungdommen.  Men sånn er det med skole også. Ting er enkelt på barneskolen og med større ferdigheter så kommer litt krav. Du tilbyr ikke lesebøker for 1-3 klasse til en vgs elev, så hvorfor tilby fotballtrening på 1-3 klasse nivå fordi noen ikke er villig til å trene.  Både ski og fotball kan man fint øve utenom organisert trening og kanskje passer det bedre for mange der.

Anonymkode: f0362...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...