AnonymBruker Skrevet 12. januar #1 Skrevet 12. januar Jeg har 500.000 i aksjefond, de er fordelt over nærmere 15 forskjellige fond. Blant annet DNB Teknologi, DNB Miljøinvest, Holberg Norge og Norden med flere. Mesteparten av fondene er ikke i ASK, hvis det har noe å si. Cirka 230.000 av dette er avkastning, altså det jeg har tjent. Det er dette jeg må skatte av. De resterende 270.000 har jeg satt inn og trenger ikke skatte av. Jeg planlegger å kjøpe bolig for deler av disse pengene. Kommer neppe til å bruke alt, da jeg har 300.000 på sparekonto i tillegg. Jeg kommer til å ønske å ha en buffer i aksjefond videre. Spørsmålet er da hva som er lurt å gjøre. Skjønner ikke helt hvordan alt fungerer. Sett at jeg tar ut 270.000 av disse, som tilsvarer det har jeg satt inn. Er det først når det overstiger det jeg har satt inn at jeg må skatte? Er det like greit å ta ut alt med en gang, for så å sette inn det jeg ønsker i fond senere? Og er det slik som jeg har trodd, at man må skatte 37.84 % av avkastningen, eller er det betraktelig lavere som en bekjent av meg mente på? Takk for svar på forhånd! Anonymkode: 1a207...d51
AnonymBruker Skrevet 12. januar #2 Skrevet 12. januar Du sier mesteparten av pengene ikke er på ASK, hva slags konto er de på? Det finnes flere alternativer, og de utløser skatt på ulike måter ved salg. Skatteprosenten du skrev stemmer (i 2024). Egentlig er vel skatten 22%, men den oppjusteres med en oppjusteringsfaktor. For ASK stemmer det at du først må skatte når du har tatt ut hele innskuddet. Det gjelder separat for hver ASK, hvis du har flere. La oss si at du har satt 100 000 på en ASK. Verdien er nå 150k, dvs 50k er avkastning. Da kan du ta ut 100k fra ASKen uten at det utløser skatt. Hvis du tar ut 120 000, må du betale skatt på 20 000. Hvis du tar ut de siste 30 000 neste år, må du betale skatt for de 30k da. Anonymkode: 06d1b...02b
AnonymBruker Skrevet 12. januar #3 Skrevet 12. januar Buffer bør du forresten ha på høyrentekonto, ikke i fond. Hvis du må punge ut 50 000kr for en eller annen reparasjon på boligen du skal kjøpe deg, er det dumt hvis du trenger pengene akkurat når det er krise på børsen. Anonymkode: 06d1b...02b
AnonymBruker Skrevet 12. januar #4 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du sier mesteparten av pengene ikke er på ASK, hva slags konto er de på? Det finnes flere alternativer, og de utløser skatt på ulike måter ved salg. Skatteprosenten du skrev stemmer (i 2024). Egentlig er vel skatten 22%, men den oppjusteres med en oppjusteringsfaktor. For ASK stemmer det at du først må skatte når du har tatt ut hele innskuddet. Det gjelder separat for hver ASK, hvis du har flere. La oss si at du har satt 100 000 på en ASK. Verdien er nå 150k, dvs 50k er avkastning. Da kan du ta ut 100k fra ASKen uten at det utløser skatt. Hvis du tar ut 120 000, må du betale skatt på 20 000. Hvis du tar ut de siste 30 000 neste år, må du betale skatt for de 30k da. Anonymkode: 06d1b...02b Jeg har kun 22.000 i ASK, resten er DNB og VPS. Anonymkode: 1a207...d51
AnonymBruker Skrevet 13. januar #5 Skrevet 13. januar Det er et skjermingsfradrag også som du kan ta ut skattefritt. Anonymkode: a529f...bdf
NakenPanda Skrevet 13. januar #6 Skrevet 13. januar Beste du kan gjøre er å vente til Støre&co er stemt ut av kontorene så vil skatt på aksjeutbytte gå ned igjen. 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar #7 Skrevet 13. januar En annen enn ts her som lurer litt på samme og følger tråden. En ting jeg aldri har klart å finne ut av er HVORDAN betales skatten på avkastning fra fond? Er det en mulighet for å betale den når man tar pengene ut? Eller må de bare settes av på en egen konto til neste års skatteoppgjør og betales som restskatt? Anonymkode: 1d16d...bba
AnonymBruker Skrevet 13. januar #8 Skrevet 13. januar NakenPanda skrev (8 timer siden): Beste du kan gjøre er å vente til Støre&co er stemt ut av kontorene så vil skatt på aksjeutbytte gå ned igjen. Det har jeg ikke tid til, da jeg bør kjøpe bolig før den tid. Prisene stiger raskt. Jeg lurer på om det er lurest å bare cashe inn alt på en gang. Da vet jeg hva som må skattes av. Så kan jeg heller sette inn penger på nytt av det jeg ønsker å ha som buffer. Er det en god ide? Er det noe å tape på det? Spør ikke bare deg jeg siterer, men generelt. Anonymkode: 1a207...d51
Schmuhu Skrevet 13. januar #9 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): En annen enn ts her som lurer litt på samme og følger tråden. En ting jeg aldri har klart å finne ut av er HVORDAN betales skatten på avkastning fra fond? Er det en mulighet for å betale den når man tar pengene ut? Eller må de bare settes av på en egen konto til neste års skatteoppgjør og betales som restskatt? Anonymkode: 1d16d...bba Det er opp til deg. Du kan be hos noen arbeidsgiver om ekstra skattetrekk. De fleste setter det nok inn på en egen konto og etterbetaler skatten ved oppgjør på våren. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 14. januar #10 Skrevet 14. januar Schmuhu skrev (9 timer siden): Det er opp til deg. Du kan be hos noen arbeidsgiver om ekstra skattetrekk. De fleste setter det nok inn på en egen konto og etterbetaler skatten ved oppgjør på våren. Schmuhu Det greieste er vel å bare betale direkte til Skatteetaten? Med mindre gevinsten er så høy at du tjener godt på la dem stå på sparekonto noen måneder. Anonymkode: 8c467...c62
newman01 Skrevet 14. januar #11 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det har jeg ikke tid til, da jeg bør kjøpe bolig før den tid. Prisene stiger raskt. Jeg lurer på om det er lurest å bare cashe inn alt på en gang. Da vet jeg hva som må skattes av. Så kan jeg heller sette inn penger på nytt av det jeg ønsker å ha som buffer. Er det en god ide? Er det noe å tape på det? Spør ikke bare deg jeg siterer, men generelt. Anonymkode: 1a207...d51 Med tanke på at Støre og Vedum økte skatteregningen på fond med 20% da de overtok regjeringskontorene ville jeg på det sterkeste fraråde deg å likvidere alt for å reinvestere. Med mindre du har overflod av penger og liker å finansiere offentlig sløsing da...
NakenPanda Skrevet 15. januar #12 Skrevet 15. januar Skatt på utbytte (Fram til 2021) brukte å være 31.68% minus skjerming bidrag (som i 2021 var 0.5%) Skatt på utbytte 2024 er 37.84 % minus skjermings bidrag (2023) på 3.2% Uten skjermings bidrag som vil variere over tid er ekstraskatten på å at det ut nå vs ny regjering som nok går tilbake til 31.68% Per 100 000 spart er tapet 6200 NOK i ren skatt, har du en million kan man jo se at dette er en stor besparelse. Støre og co har altså gjort det slik at man betaler betydelig mer skatt på utbytte enn lønn og det gir i tillegg INGEN pensjonsrettigheter som skatten på inntekt gjør (Trygdeavgift). Så får vi se om det blir noen stor forandring med ny regjering da man skal huske at alle politikere vil ha pengene våre for å betale for sine egne mer eller mindre ubrukelige prosjekter, eller bare fylle det svarte hullet i trygde og helse systemet vårt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar #13 Skrevet 22. januar newman01 skrev (På 14.1.2025 den 10.39): Med tanke på at Støre og Vedum økte skatteregningen på fond med 20% da de overtok regjeringskontorene ville jeg på det sterkeste fraråde deg å likvidere alt for å reinvestere. Med mindre du har overflod av penger og liker å finansiere offentlig sløsing da... Mener du at man da slipper å skatte 2 ganger? Anonymkode: 1a207...d51
newman01 Skrevet 22. januar #14 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Mener du at man da slipper å skatte 2 ganger? Anonymkode: 1a207...d51 Man skatter da ikke to ganger. Skjønte ikke helt hva du lurte på
Gjest Cartman Skrevet 22. januar #15 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 23.09): Buffer bør du forresten ha på høyrentekonto, ikke i fond. Hvis du må punge ut 50 000kr for en eller annen reparasjon på boligen du skal kjøpe deg, er det dumt hvis du trenger pengene akkurat når det er krise på børsen. Anonymkode: 06d1b...02b Buffer bør være på Ask for å begrense skatteregningen. Man kan investere i defensive aksjer, så ordner det seg i krisetider.
AnonymBruker Skrevet 22. januar #16 Skrevet 22. januar newman01 skrev (3 timer siden): Man skatter da ikke to ganger. Skjønte ikke helt hva du lurte på Hvordan mener du da at jeg taper på å ta ut alt på en gang? Anonymkode: 1a207...d51
newman01 Skrevet 23. januar #17 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvordan mener du da at jeg taper på å ta ut alt på en gang? Anonymkode: 1a207...d51 Fordi dagens regjering har økt skattekostnaden på aksjer og fond med 20% da de overtok. Det er rimelig sannsynlig at neste regjering endrer det tilbake. Akkurat som jeg skrev forrige gang det var lov i tråden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå