Gå til innhold

Etter 10 år så klarer vi ikke kommunisere lenger.. HVORDAN fikser man det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er livredd for samlivsbrudd, med to små barn. 

Samtidig så har ikke jeg og samboer det noe bra. Vi har vært sammen i 10 år, men vi setter ikke den andre først lenger - og det merkes. 
Vi tar hver minste ting som et angrep, en diskusjon - og den andre føler den gjør mest. Det er nesten ingen sex heller - fordi jeg kjenner på at han ikke bryr seg om meg. Vi har noen bra stunder, men det går fort tilbake til de dårlige. 
Og da er det ignorering og å ikke prate sammen på flere dager.. med barn i hus. 

Jeg blir helt dårlig av dette. Han nekter familievernskontoret. 

Noen tips/råd? Jeg kjenner meg så rådvill.

Anonymkode: 0884e...3d2

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt eneste råd er terapi og jobbe selv med egne triggere. Og lære seg hva som trigger den andre.

samboer og jeg har det på NØYAKTIG samme måte. Det er såååå trist og fortvilende. Vi har bare vært sammen i 2.5 år. Det siste halvet året ble det sånn, etter depresjon hos han og noe greier hos meg også. 
før det var alt greit.

Anonymkode: 31e03...4c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er mange som er i den situasjonen. Ta initiativet til en ferietur uten barn - kun dere to. Det vil gi dere mulighet til kvalitetstid der dere kan snakke ut. Viktig å gripe tak i situasjonen slik den nå er. Ellers vil det kunne utvikle seg og ende med utroskap og til slutt brudd. 

Anonymkode: 2c56c...2d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi er mange som er i den situasjonen. Ta initiativet til en ferietur uten barn - kun dere to. Det vil gi dere mulighet til kvalitetstid der dere kan snakke ut. Viktig å gripe tak i situasjonen slik den nå er. Ellers vil det kunne utvikle seg og ende med utroskap og til slutt brudd. 

Anonymkode: 2c56c...2d8

Er dette vanlig i samliv? 

Anonymkode: 31e03...4c1

AnonymBruker
Skrevet

Vi prøvde terapi, men det funket ikke. Vi hadde vokst fra hverandre og i forskjellige retninger. Vi gjorde hverandre dønn ulykkelig så for oss var det beste å skille oss.

Jeg ble alene med barnet og foreldreansvaret og både jeg og ungen er lykkeligere enn noensinne.

Møtte også verdens fineste mann og skal kjøpe hus sammen ♥️ 

Anonymkode: d53e7...8ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal komme med et litt uvanlig svar her, men en anbefaling. Spill pc/konsoll spill sammen - rettere sagt ett av spillene jeg nevner nedenfor. Her er hovedpoenget kommunikasjon, samtidig som at man har det kjekt og morsomt sammen. Fungerer jo ikke for alle, men hvis det er noe av interesse, ville jeg prøvd. 

"It takes two" er veldig morsomt og fargerikt, og fokuserer veldig på samliv. Vi følger faktisk ett par som holder på å gå fra hverandre, men som kommuniserer bedre og bedre gjennom spillet. 

Forgjengeren til det ovenfor - "a way out". 

"We were here" serien. 

Anonymkode: 146df...efc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn fikk vi det også etter ca ti år sammen. Det ble til slutt brudd, for vi klarte ikke å snu det. Men jeg savner han fryktelig, så vil anbefale å jobbe hardt for å redde det. Ikke gi opp før dere har kjempet, kanskje det er mer følelser hos dere også selv om det er tungt nå. Kan anbefale nettkurs hos Kevin Frøystad, han forklarer ting på en utrolig flott måte. Kom dessverre ikke over han før det allerede var for sent. 

Anonymkode: 44bcc...071

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det nok ganske likt; ingen respekt for hverandre og alt var negativt. Vi gjorde hverandre dårlige. Selv med terapi gikk det ikke an å redde forholdet, det var rett og slett for sent.

Anonymkode: 01304...f9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 21.02):

Jeg er livredd for samlivsbrudd, med to små barn. 

Samtidig så har ikke jeg og samboer det noe bra. Vi har vært sammen i 10 år, men vi setter ikke den andre først lenger - og det merkes. 
Vi tar hver minste ting som et angrep, en diskusjon - og den andre føler den gjør mest. Det er nesten ingen sex heller - fordi jeg kjenner på at han ikke bryr seg om meg. Vi har noen bra stunder, men det går fort tilbake til de dårlige. 
Og da er det ignorering og å ikke prate sammen på flere dager.. med barn i hus. 

Jeg blir helt dårlig av dette. Han nekter familievernskontoret. 

Noen tips/råd? Jeg kjenner meg så rådvill.

Anonymkode: 0884e...3d2

Tips er:

- begynne å sette den andre først igjen. Om du føler han ikke gjør det, så kan du gjøre det likevel.

- Ikke ta den andres utsagn/handling som et angrep. Møt han likevel med vennlighet, eller spør vennligsinnet hva han mente med, eller si i jeg form at jeg opplever at med det du sa/gjorde at jeg følte ........

- Slutt å ignorer ham eller ikke ville prate. Det er bare barnslig. Vær imøtekommende.

- Si hver dag noe som gjør ham glad

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere og hvor gamle er barna? 

Høres ut som han er veldig ung, men er han i 30 årene er dette VELDIG turn off. 

Anonymkode: e03a7...2c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 16.37):

Vi prøvde terapi, men det funket ikke. Vi hadde vokst fra hverandre og i forskjellige retninger. Vi gjorde hverandre dønn ulykkelig så for oss var det beste å skille oss.

Jeg ble alene med barnet og foreldreansvaret og både jeg og ungen er lykkeligere enn noensinne.

Møtte også verdens fineste mann og skal kjøpe hus sammen ♥️ 

Anonymkode: d53e7...8ad

Så bra det ordner seg for noen ❤️ hvor lenge siden ble det slutt med dere?

jeg hadde et forhold mange år og vil møte en snart selv, men føler det er for tidlig? Er bare 4 mnd siden det ble slutt

Anonymkode: e03a7...2c0

AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (På 15.1.2025 den 8.52):

Tips er:

- begynne å sette den andre først igjen. Om du føler han ikke gjør det, så kan du gjøre det likevel.

- Ikke ta den andres utsagn/handling som et angrep. Møt han likevel med vennlighet, eller spør vennligsinnet hva han mente med, eller si i jeg form at jeg opplever at med det du sa/gjorde at jeg følte ........

- Slutt å ignorer ham eller ikke ville prate. Det er bare barnslig. Vær imøtekommende.

- Si hver dag noe som gjør ham glad

Flott sagt

Anonymkode: 5e0d0...885

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 20.04):

Jeg skal komme med et litt uvanlig svar her, men en anbefaling. Spill pc/konsoll spill sammen - rettere sagt ett av spillene jeg nevner nedenfor. Her er hovedpoenget kommunikasjon, samtidig som at man har det kjekt og morsomt sammen. Fungerer jo ikke for alle, men hvis det er noe av interesse, ville jeg prøvd. 

"It takes two" er veldig morsomt og fargerikt, og fokuserer veldig på samliv. Vi følger faktisk ett par som holder på å gå fra hverandre, men som kommuniserer bedre og bedre gjennom spillet. 

Forgjengeren til det ovenfor - "a way out". 

"We were here" serien. 

Anonymkode: 146df...efc

Eller sett opp et teaterstykke hjemme sammen med barna. Eller lag en film med mamma og pappa i rollen som skurker.

Ikke alle, men en lang rekke problemer folk har i samlivet skyldes simpelthen at man tar alt (og ikke minst seg selv) så blodig seriøst - humor og lek kunne ofte løse mye av dette. Grunnen til at barn har så enkelt for å få kontakt med andre, er nettopp evnen til lek.

I et barns øyne virker de voksne sprø, som krangler om småting uten å være i stand til å leke sammen.

Anonymkode: a818f...76a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...